handdator

Visa fullständig version : Vemma?!


flowster
2013-09-06, 19:36
Snart blir jag fullständigt tokig. Detta eviga tjat från olika håll när det gäller Vemma.

För det första reklameras skiten som om det vore någon form av mirakeldryck och de som säljer det verkar vara hjärntvättade.

Kan någon "normalt funtad" människa förklara för mig vad dessa produkter egentligen är och vad de är bra för och vad "syftet" med dem är?

Jag vill gärna ha lite (argument/forskning/fakta) att bemöta dom med.

King Grub
2013-09-06, 19:38
Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen.

vicarious
2013-09-06, 19:38
Vad är det? Aldrig hört talas om.

Halvar
2013-09-06, 19:41
aldrig hört om det?

Aping
2013-09-06, 19:42
Det är multi level marketing - typ företaget utnyttjar att du har sociala relationer istället för att köpa sig reklam och du säljer till dina kompisar, släkt, bekanta och din dagisfröken. Om de köper av dig och säljer vidare får du % på deras sälj osv...

"Produkten" (brukar alltid kallas så tydligen) är säkert god, knappast samma mirakelmedel som jag antar att dina vänner får det att framstå som.

Halvar
2013-09-06, 19:48
Verkar vara nått slags pyramid bluff/försäljning av en fruktdryck utan nått speciellt märkvärdigt inehåll

King Grub
2013-09-06, 19:49
Sök på mangosteen på PubMed.

Wzup2u
2013-09-06, 19:57
det stämmer det de skriver men mirakel? finns väl inget som är, allt i vemma kan du lika väl få lätt genom kost.
företagen ljuger inte... gör bara bra texter och reklamer och utseenden på flaskor m.m för att locka tills sig kunder och pengar.

men säkert bra dryck för den som har dåligt med just vissa vitaminer osv.

gohei
2013-09-06, 19:57
Många i min omkrets som sysslar med det. De menar väl på att det är ett enkelt och billigt sätt att få i sig en massa vitaminer o mineraler.
Jag fastnade aldrig för det men dom är ganska goda.

Aping
2013-09-06, 19:59
doi: 10.3390/nu5083163
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23945675
7. Conclusions
Various health-promoting activities of xanthones in the pericarp of mangosteen fruit have been
described by numerous investigators using in vitro cellular models. During the past several years,
anti-tumorigenic and anti-inflammatory activities of xanthones have been demonstrated in laboratory
rodents. Controlled intervention trials of the efficacy of xanthones in human volunteers, as well as
characterization of the absorption, metabolism and elimination of these compounds, remain quite
limited. Also, the potential toxicity of chronic ingestion of formulations containing mangosteen
pericarp and its extracts has received minimal attention. Despite the numerous health claims on
advertising sites for producers and retailers of products and beverages containing mangosteen, there is
insufficient scientific evidence at this time to support the use of mangosteen containing supplements as
enhancers of health and useful adjuvants for treatment of various pathophysiological illnesses.

Morty
2013-09-06, 20:02
säkert läsvärt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23945675

lol tvåa

flowster
2013-09-06, 20:56
Sök på mangosteen på PubMed.
Går hitta ganska mycket både för och emot... Man vet ju inte vilka som gjort tex forskningen och i vilket syfte..

Många i min omkrets som sysslar med det. De menar väl på att det är ett enkelt och billigt sätt att få i sig en massa vitaminer o mineraler.
Jag fastnade aldrig för det men dom är ganska goda.
Billigt? Långt ifrån....



doi: 10.3390/nu5083163
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23945675
Okej tack. Så, man kan alltså dra slutsatsen att detta ämnet som är "huvudingrediensen"(?) i Vemma alltså inte kan antas ha de egenskaper som de försöker hävda?

Aping
2013-09-06, 21:08
Precis, den snubben tycker inte det finns belägg för det ännu och det verkar vara senast publicerade reviewn. Har inte läst själv, bara copy pastade.

slackerguru
2014-10-20, 10:53
http://projects.aljazeera.com/2014/multilevel-marketing/?utm_content=buffer7df1c&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

hampfuz
2014-10-20, 15:44
Minns att det en bekant försökte sälja det till mig en gång. Jag tyckte att det lät väldigt mycket som ett pyramidspel. Läste en broschyr, där hade de till och med ritat en pyramid som visade hur systemet fungerade. Men han insisterade på att det var en triangel.

R Scarpa27
2014-10-20, 18:46
samma situation här hampfuz. försökte även få med mig på möten och information.

BobaFett
2014-10-20, 18:46
Ett pyramidspel bygger på att medlemmarna betalar en medlemsavgift, insats eller köptvång av produkter som skapar värdet i kedjan. När pyramiden faller förlorar deltagarna denna insats eller blir sittande med värdelösa produkter. Bakom ett pyramidspel finns oftast någon form av organisation som håller i allt, därigenom kan de också dölja hur det hela fungerar. Ett kännetecken för ett pyramidspel är att balansräkningen är i verkligheten negativ, det finns inte täckning för utestående skulder, vilket döljs och förljugs. Så länge det finns nya kunder fungerar likviditeten men inte om kunder vill ha tillbaka sina pengar.

30 flaskor för 781kr. Det är rätt uppenbart att man köper värdelösa produkter som i förklaringen ovan *screwy*