handdator

Visa fullständig version : Nacken dog


Nevto
2013-09-06, 19:05
I Onsdags så var jag och körde bröst&axlar kör på triphase
Iallafall när jag bänkade så på tredje setet så knacka det till i nacken på mig och jag fick huvudvärk, inget mer med det tänkte jag och fortsatte att gymma, hade lätt huvudvärk genom hela passet å det blev väldigt dåliga resultat menmen..

Idag för ungefär 2 timmarsen så var jag och skulle squatta, kände ingenting i nacken, värmde upp som jag brukar inga problem. Men när jag väl började på mitt arbetsset så gick det bra enda tills jag kom till det sjunde reppet.. jag fick sån extrem huvudvärk det kom som en explosion och det började även att pulsera i nacken, det blev så illa så att jag var tvungen att sätta mig ner för att hantera det, jag kunde inte fortsätta att gymma så jag fick nöja mig med 1 set i squats, det värker fortfarande lite i nacken och jag är rädd att jag är illa ute...

Någon som vet vad som kan ha hänt, jag funderar på att ta en vecka av i från gymmet är f.ö på andra veckan i 9 veckors programmet, har även märkt av att jag inte kan göra flyes, eller hantelpress för att det börjar att värka i vänstra bakre axlen när jag utför dessa eller liknande övningar, verkar som om att min kropp håller på att falla isär *gah!*

Tobbey
2013-09-06, 19:11
Fick samma sak för någon månad sen. Tror det berodde på att jag hoppade upp för att greppa chinsstången och liksom "slängde bak" huvudet i samma veva. Mitt i chins-settet gjorde det plötsligt så förbannat ont i huvudet och jag var tvungen att gå hem. Varade i en 4-5 dagar och värkte mindre och mindre för varje dag. Körde lite mindre ansträngande övningar under de dagar jag hade värk. Så fort jag ansträngde mig small det till i huvudet och dunkade kraftigt, varade i typ 30min så fort det slog till.

Vad det är, sträckning i nacken? Vet inte.

Nevto
2013-09-06, 19:18
Fick samma sak för någon månad sen. Tror det berodde på att jag hoppade upp för att greppa chinsstången och liksom "slängde bak" huvudet i samma veva. Mitt i chins-settet gjorde det plötsligt så förbannat ont i huvudet och jag var tvungen att gå hem. Varade i en 4-5 dagar och värkte mindre och mindre för varje dag. Körde lite mindre ansträngande övningar under de dagar jag hade värk. Så fort jag ansträngde mig small det till i huvudet och dunkade kraftigt, varade i typ 30min så fort det slog till.

Vad det är, sträckning i nacken? Vet inte.

Precis så som du beskriver det är det för mig nu, vad bra att det gick över efter bara 4-5 dagar!

får bara hoppas att min nacke är lika snabb med återhämtningen då antar jag

Tobbey
2013-09-06, 19:24
Precis så som du beskriver det är det för mig nu, vad bra att det gick över efter bara 4-5 dagar!

får bara hoppas att min nacke är lika snabb med återhämtningen då antar jag

Ja vi får hoppas att det går över snarast möjligt. Blev själv lite orolig när jag fick det, men efter cirka 2 dagar hade det avtagit rätt bra i smärta och jag kunde fortsätta knäböja igen. Inte "all-out" men hyffsat stora ansträngningar i alla fall!

Hur är ditt huvud positionerat när du bänkar? Tenderar du att lyfta huvudet från bänken och titta på bröstet när du sänker ner stången? Tror iaf inte det är bra, huvudet bör vara på bänken hela tiden.

Nevto
2013-09-06, 19:37
[QUOTE=Tobbey;6630391]Ja vi får hoppas att det går över snarast möjligt. Blev själv lite orolig när jag fick det, men efter cirka 2 dagar hade det avtagit rätt bra i smärta och jag kunde fortsätta knäböja igen. Inte "all-out" men hyffsat stora ansträngningar i alla fall!

Hur är ditt huvud positionerat när du bänkar? Tenderar du att lyfta huvudet från bänken och titta på bröstet när du sänker ner stången? Tror iaf inte det är bra, huvudet bör vara på bänken hela tiden.[/QUOT

Uppvärmningarna gick ju bra, men när jag väl började köra tungt så small det.

jag hade tjocktröja på mig utav någon konstig anledning när jag bänkade och luvan var under vid nacken så att huvudet var lite i ''luften'' tror det var det som orsakade skadan :(

Hug0
2013-09-06, 20:13
Nackspärr?


För övrigt hur man du träna i tjocktröja? Jag blir svett i linne. Har du väldigt låg intensitet?

Tobbey
2013-09-06, 20:15
Nackspärr?


För övrigt hur man du träna i tjocktröja? Jag blir svett i linne. Har du väldigt låg intensitet?

Tro det eller ej men ibland är det faktiskt skönt att träna i en varm tröja, kan inte beskriva känslan bra, men det är liksom... skönt även om man är tokblöt under.

Nevto
2013-09-06, 20:15
Jag brukar aldrig träna med tjocktröja, men det var ovanligt kallt inne på gymmet och så började jag uppvärmningen med tjocktröjan på och så tog jag inte av den när jag började med mina arbetsset ;/

Blindguard1
2013-09-06, 20:18
9 veckors programmet? Håller du på med Ehrlings armprogram?

Nevto
2013-09-06, 20:26
Nee tri-phase vol 2 9 veckors varianten istället för 12

Donkens
2013-09-07, 04:16
Påminner faktiskt om en period man hade när man discotränade som 15 åring.
Ansträngde man sig lite så kändes det som en jädrans smäll långt in i huvudet och det dunkade till, kunde vara i upp till 2 minuter. Man förlorade alla typer av krafter och sånt kan släcka motivationen helt.

Doggeh
2013-09-07, 20:18
Ansträningshuvudvärk skulle jag säga. Med andra ord vilar du ett tag tills smärtan har släppt.