handdator

Visa fullständig version : Skölja utdragen tand med Whisky?


Holabandola
2013-09-06, 15:15
Jag tål inte Corsodyl (klorhexidin).
Pratade med en på apoteket vad det fanns för alternativ för mig och det fanns typ inga, så hon föreslog att skölja munnen med en flaska sprit.

Jag har dock bara whisky hemma, men den är ju inte "ren" i färgen så att säga.

Så vad tror ni? Är det en bra eller dum ide att skölja munnen med lite whisky? :-)

...som i gamla cowboy filmerna liksom hehe.

Tanden drogs för 3h sen, allt känns bra.

Nils.R
2013-09-06, 15:17
Du har ju den typen av munvatten som går att köpa på apoteket, det dom rekommendera åt mig när jag fick min visdomstand utopererad, sen fick jag ju förvisso en infektion trots det men men...

O_Wao
2013-09-06, 15:19
Jag hade nog åkt och köpt en liten kvarting klar alkohol. Kolla dock om alkoholen kan påverka ev smärtstillande, blandar du alkohol och morfin kan du få andningsstillestånd. Sjukt tråkig grej.

Scorpionida
2013-09-06, 19:29
Du får en professionell REKOMMENDATION av en apotekare att dricka sprit! GO FOR IT!

tossefar
2013-09-06, 19:32
Jag hade nog åkt och köpt en liten kvarting klar alkohol. Kolla dock om alkoholen kan påverka ev smärtstillande, blandar du alkohol och morfin kan du få andningsstillestånd. Sjukt tråkig grej.

Han ska ju inte svälja spriten...

Mackan58
2013-09-06, 19:33
Alcohol destroys all gains.

Pzorz
2013-09-06, 19:52
Jag är förvirrad. Varför skulle du vilja skölja den utdragna tanden med sprit?
Heuheuheuheu!

Järvskan
2013-09-06, 19:54
Låter manligt; gör det!

Wzup2u
2013-09-06, 20:13
gurgla en stund...sen svälj.
repetera tills du blir yr =)

tlk
2013-09-06, 20:42
Nu läser jag det hela utifrån munvårdsperspektiv så jag utgår från att TS inte alls vill skölja tanden utan har fått rådet att skölja munhålan med klorhexidin för att göra det bästa hen kan för att förhindra sepsis. Det är ju ett ganska normalt råd att ge när man exar tänder...

Whiskey kommer inte alls att ha samma effekt. Alkohol är inte i närheten så bra på att ta död på orala patogener som klorhexidin, och speciellt inte om du hattar runt med saker som ligger runt låga 38% eller vad nu whiskey ligger på. Apotekaren verkar vara ute och snurra.

sudoo
2013-09-06, 20:45
Nu läser jag det hela utifrån munvårdsperspektiv så jag utgår från att TS inte alls vill skölja tanden utan har fått rådet att skölja munhålan med klorhexidin för att göra det bästa hen kan för att förhindra sepsis. Det är ju ett ganska normalt råd att ge när man exar tänder...

Whiskey kommer inte alls att ha samma effekt. Alkohol är inte i närheten så bra på att ta död på orala patogener som klorhexidin, och speciellt inte om du hattar runt med saker som ligger runt låga 38% eller vad nu whiskey ligger på. Apotekaren verkar vara ute och snurra.

Man får ju ta en som är tappad cask strength så man ligger på ca 55% i alla fall ;)

tlk
2013-09-06, 21:21
Man får ju ta en som är tappad cask strength så man ligger på ca 55% i alla fall ;)

Ja alltså jag brukar ju inte drogen i fråga så jag vet inte riktigt vad för % som saker ligger på... Dock förvånar det mig att en apotekare rekommenderar skölja med sprit. Finns mig veterligen inga studier som visar på att det skulle minska risken för sepsis (vid sår i munhålan då alltså. Andra områden kanske det finns massor av.. men vem fan bryr sig om något utanför munhålan?). Rekommendationen känns som ett konstigt steg utifrån den evidensbaserade vård vi ska bedriva här i landet.

Sverker
2013-09-07, 06:41
Man får ju ta en som är tappad cask strength så man ligger på ca 55% i alla fall ;)


Det är omöjligt att döda bakterier eller hindra dem från att växa till i antal med sprit. Saliven späder omgående ut spriten till koncentrationer långt under de 70% som krävs för att döda bakterier.

I o f krävs bara någon procent alkohol, konstant i munhålan, för att stoppa tillväxten men jag ser ingen rimlig användning:d. Alkoholen kommer att stoppa läkningsprocessen också.

Zorgus
2013-09-07, 06:52
Man ska inte skölja med sprit/bakteriedödande efter utdragning av tand, det var det råd jag fick nyligen. Gör inget med andra ord, låt det läka av sig självt.

tlk
2013-09-07, 08:46
Man ska inte skölja med sprit/bakteriedödande efter utdragning av tand, det var det råd jag fick nyligen. Gör inget med andra ord, låt det läka av sig självt.

Bedömning görs ju såklart från fall till fall. Det viktiga när man har så pass stort sår (med väldigt god blodtillförsel) i munnen är just att det hålls rent så man inte får sepsis. Anser din tandläkare att du kan hålla rent i munhålan generellt, och såret specifikt, utan klorhexidin så är det så klart ingen anledning att köra med klorhexidin. Tvärtom så vill man ju gärna undvika att skölja med klorhexidin...
Klorhexidin är ju något man vill undvika eftersom det gladeligen stör hela vår mikroflora och inte bara de organismer vi vill undvika.. alltså det ger fritt spelrum för etablering av en tråkigare flora än vi redan hade.


Men att ge allmänna råd att "använd inte klorhexidin, för det sa min tandläkare att jag inte skulle göra" låter inte alls rätt. Om något är det ett specifikt råd tandläkaren har gett till dig efter att ha tittat på din munstatus.

Holabandola
2013-09-07, 13:36
Läst på lite och för framtida läsare:

SKÖLJ INTE MED SPRIT.
Drick inte med sugrör, spotta inte, skölj inte munnen med swishande eller med kraft. Borsta inte på området. Ät inte fast föda, eller "vass mat", tänk tacochips etc, tugga ej på den skadade sidan.

Allt för att inte lösa upp koagelet som skyddar såret, då kan man drabbas av "dry socket", öppet sår ned till benet.

Enda man kan göra är att låta lite saltvatten vila mot "såret".

tlk
2013-09-07, 13:48
Läst på lite och för framtida läsare:

SKÖLJ INTE MED SPRIT.
Drick inte med sugrör, spotta inte, skölj inte munnen med swishande eller med kraft. Borsta inte på området. Ät inte fast föda, eller "vass mat", tänk tacochips etc, tugga ej på den skadade sidan.

Allt för att inte lösa upp koagelet som skyddar såret, då kan man drabbas av "dry socket", öppet sår ned till benet.

Enda man kan göra är att låta lite saltvatten vila mot "såret".

Kan väl inte annat än hålla med.. Förutom biten om saltvatten. Det kommer varken att göra från eller till.