handdator

Visa fullständig version : 1 måltid per dag.


Kräket
2013-09-06, 15:06
Hepp.

Har lite tråkigt, så jag tänkte posta frågan: Har (märkligt nog) börjat äta endast vid ett tillfälle per dag. Jag äter egentligen inte enligt någon "modell", utan kör på vad som känns mest praktiskt och enkelt.

Senaste tiden har det varit mycket på jobbet, och lunchen har blivit lidande. Sedan är det hem och träning och därefter mat. Jag dokumenterar kcal-intag och näringsämnen, och känner mig trygg med både kcal-budget och andelen näringsämnen.

Min fråga; Att man äter vid endast ett tillfälle. Har det någon betydelse för ens utveckling vad gäller träningen?

Halvar
2013-09-06, 15:12
Det jag undrar är får du verkligen i dej så du hamnar på kaloriplus när du bara äter 1gång per dag.Har svårt att se att man ska lyckas få isej så pass mycket så det resulterar i ett konstant överskott

Kräket
2013-09-06, 15:14
Det jag undrar är får du verkligen i dej så du hamnar på kaloriplus när du bara äter 1gång per dag.Har svårt att se att man ska lyckas få isej så pass mycket så det resulterar i ett konstant överskott

Mja konstant överskott är det inte. Däremot är jag relativt viktstabil över tid. Alltså jag brukar tappa vikt under veckorna, men går sedan upp något kilo över helgen. Sammantaget +/- 0.

Kan tilläggas att jag har som rutin att väga mig dagligen innan jag går till gymmet. Har gjort så sedan lång tid tillbaka, och viktkurvan följer min ambition s.a.s.

tjing
2013-09-06, 15:53
Du fastar alltså i princip ett dygn innan ditt träningspass och tränar fastande.

Sannolikt inte optimalt någonstans för prestation. Har själv provat att äta en gång om dagen men blir rätt trött och seg av det snabbt.

Sedan när man äter blir det paltkoma.

Kräket
2013-09-06, 20:13
Du fastar alltså i princip ett dygn innan ditt träningspass och tränar fastande.

Ja, så har det blivit. Typ. Jag tar EEA innan träning och vassle efter mitt pass. Sedan äter jag min måltid.


Sannolikt inte optimalt någonstans för prestation. Har själv provat att äta en gång om dagen men blir rätt trött och seg av det snabbt.

Sedan när man äter blir det paltkoma.

Nä det är klart. Har dock aldrig vare sig haft föreställning eller ambition om att vara "optimal". Däremot vill jag inte göra något som är direkt kontraproduktivt för min träning eller hälsovådligt, sett över tid.

Avseende paltkoma; Brukar äta min måltid mellan 20:30 - 21:30. Eftersom jag startar tidigt på morgonen, så är jag rätt trött redan som det är. Paltkoman bekommer mig inte.

Någon trötthet- eller seghet märker jag inte under dagen i alla fall.

tjing
2013-09-06, 20:22
Då är det väl bara att köra på om du trivs med det.

Jag tror att det kan blir för mycket fasta i längden dock. Risken är att det blir för mycket låggradig stress om man kombinerar med ett stressigt leverne t ex.

raddum
2013-09-06, 21:30
Det jag har undrat är hur det är att övergå från ett mastodontmål till 3+ mindre mål om dagen?

DoktorDoe
2013-09-06, 22:15
Du fastar alltså i princip ett dygn innan ditt träningspass och tränar fastande.

Sannolikt inte optimalt någonstans för prestation.

Beror på personen.
Jag har ätit en måltid per dag det senaste åren och jag har aldrig haft några problem med prestation. Varken med underskott, balans eller överskott.

J.V
2013-09-07, 03:52
Beror på personen.
Jag har ätit en måltid per dag det senaste åren och jag har aldrig haft några problem med prestation. Varken med underskott, balans eller överskott.Samma här. Eller mja, ibland är det ju lite schletet, men efter typ 4 år av konstant periodisk fasta, oftast 1-2 mål per dag (efter passet) så har jag lärt mig att känna rätt tidigt under dagen hur det kommer se ut när det väl är dags att träna. Misstänker jag att det kommer bli skit äter jag helt enkelt lite.

Donkens
2013-09-07, 03:55
Enkel metod för att gå ner i vikt för då är det enkelt att hålla koll på om man ligger i ett underskott på kalorier. Men vill du bygga och målet är att vara på ett överskott så tror jag inte det är så optimalt, du vill väl prestera bra på gymmet?

Kräket
2013-09-07, 06:38
Enkel metod för att gå ner i vikt för då är det enkelt att hålla koll på om man ligger i ett underskott på kalorier. Men vill du bygga och målet är att vara på ett överskott så tror jag inte det är så optimalt, du vill väl prestera bra på gymmet?

Allt är ju förstås relativt, men beaktat min livsföring i övrigt, tycker jag inte mina prestationer blir allt för lidande. Sen är själva prestationen inte heller något direkt mål för mig. Mitt mål är att fortsätta träna, ha kul och vara skadefri.

Visst vill jag bygga muskler också, och mitt födointag är säkert inte optimalt. Dock vill jag inte vara direkt kontraproduktiv heller.

Det jag funderat över är balansen anabolism - katabolism. Det senare avstannar vid matintag. Att sprida ut sitt energiintag borde därför ge längre tidsperioder av avstannad katabolism och därigenom större nettotillväxt.

Frågan är dock om detta är så pass marginellt givet andra faktorer som träning och innehåll i kost, att det ens är värt att hänsyn till?

J.V
2013-09-07, 12:47
Du behöver nog inte oroa dig. En måltid per dag har fungerat rätt bra för rolf (http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=102907&d=1376667069).