Vivaldi
2013-09-06, 14:36
Hej alla kololiter, söker nu hjälp från er med kunskap inom lag och rätt !
Har sedan 2 år tillbaka haft min Iphone 4s utan problem, dock fastnade den för två veckor sedan i uppstartsloop of doom. Då den ej gick att återställa på grund av en konstig mjukvarubugg där usb dockan ej ansluter och telefonen avslutas UNDER uppdatering efter att telefonen anslutit till datorn tog jag in den till reparation.
De hittade inget fel på maskinen utan konstaterade att moderkortet är trasigt. Jag skickade därför in den som reklamation till katsching som i sin tur har skickat den till min operatör ( Tele2 ). I ett mail idag fick jag beskedet att jag ej får en ny telefon pga.
"skadan är av en sådan karaktär att användandet av telefonen inte kan klassas som normalt bruk. Tillverkningsgarantin gäller tyvärr inte för enheter som har utsatts för yttre åverkan oavsett om felet har med skadan att göra."
Detta är då alltså en effekt av att jag en gång bytt glaset hos officiell reparatör då jag hade en liten spricka i övre högra hörnet. Telefonen fungerade i ett halvår efter detta och skadan är knappast relaterad. Detta har jag nu hävdat i mitt svarsmail då jag knappast vill betala 2500:- för en ny mobil jag ej är skyldig till att ha förstört.
Mitt svar till dem löd
"Reklamationsrätten anger att ni har bevisbörda att kunna påvisa vilken effekt den bytta displayen har på min enhet, så innan jag köper en ny modell vill jag gärna se vilka bevis ni har för att en bytt display pajat mjukvaran i mobilen. Jag förväntar mig alltså att ni som ett av Sveriges största Telekomföretag i enighet med gällande garantiregler samt reklamationsrätten get mig skäliga bevis för hur uppstartssekvensen ej fungerar relaterat till en utbytt display !"
Så, vilka rättigheter har jag som konsument ?
Då jag dessutom har blivit sugen på en ny mobil kommer jag troligtvis sälja den eventuella utbytesmodell jag får i efterhand.
Har sedan 2 år tillbaka haft min Iphone 4s utan problem, dock fastnade den för två veckor sedan i uppstartsloop of doom. Då den ej gick att återställa på grund av en konstig mjukvarubugg där usb dockan ej ansluter och telefonen avslutas UNDER uppdatering efter att telefonen anslutit till datorn tog jag in den till reparation.
De hittade inget fel på maskinen utan konstaterade att moderkortet är trasigt. Jag skickade därför in den som reklamation till katsching som i sin tur har skickat den till min operatör ( Tele2 ). I ett mail idag fick jag beskedet att jag ej får en ny telefon pga.
"skadan är av en sådan karaktär att användandet av telefonen inte kan klassas som normalt bruk. Tillverkningsgarantin gäller tyvärr inte för enheter som har utsatts för yttre åverkan oavsett om felet har med skadan att göra."
Detta är då alltså en effekt av att jag en gång bytt glaset hos officiell reparatör då jag hade en liten spricka i övre högra hörnet. Telefonen fungerade i ett halvår efter detta och skadan är knappast relaterad. Detta har jag nu hävdat i mitt svarsmail då jag knappast vill betala 2500:- för en ny mobil jag ej är skyldig till att ha förstört.
Mitt svar till dem löd
"Reklamationsrätten anger att ni har bevisbörda att kunna påvisa vilken effekt den bytta displayen har på min enhet, så innan jag köper en ny modell vill jag gärna se vilka bevis ni har för att en bytt display pajat mjukvaran i mobilen. Jag förväntar mig alltså att ni som ett av Sveriges största Telekomföretag i enighet med gällande garantiregler samt reklamationsrätten get mig skäliga bevis för hur uppstartssekvensen ej fungerar relaterat till en utbytt display !"
Så, vilka rättigheter har jag som konsument ?
Då jag dessutom har blivit sugen på en ny mobil kommer jag troligtvis sälja den eventuella utbytesmodell jag får i efterhand.