handdator

Visa fullständig version : Reklamationsrätt angående en trasig iphone !


Vivaldi
2013-09-06, 14:36
Hej alla kololiter, söker nu hjälp från er med kunskap inom lag och rätt !

Har sedan 2 år tillbaka haft min Iphone 4s utan problem, dock fastnade den för två veckor sedan i uppstartsloop of doom. Då den ej gick att återställa på grund av en konstig mjukvarubugg där usb dockan ej ansluter och telefonen avslutas UNDER uppdatering efter att telefonen anslutit till datorn tog jag in den till reparation.

De hittade inget fel på maskinen utan konstaterade att moderkortet är trasigt. Jag skickade därför in den som reklamation till katsching som i sin tur har skickat den till min operatör ( Tele2 ). I ett mail idag fick jag beskedet att jag ej får en ny telefon pga.

"skadan är av en sådan karaktär att användandet av telefonen inte kan klassas som normalt bruk. Tillverkningsgarantin gäller tyvärr inte för enheter som har utsatts för yttre åverkan oavsett om felet har med skadan att göra."

Detta är då alltså en effekt av att jag en gång bytt glaset hos officiell reparatör då jag hade en liten spricka i övre högra hörnet. Telefonen fungerade i ett halvår efter detta och skadan är knappast relaterad. Detta har jag nu hävdat i mitt svarsmail då jag knappast vill betala 2500:- för en ny mobil jag ej är skyldig till att ha förstört.

Mitt svar till dem löd

"Reklamationsrätten anger att ni har bevisbörda att kunna påvisa vilken effekt den bytta displayen har på min enhet, så innan jag köper en ny modell vill jag gärna se vilka bevis ni har för att en bytt display pajat mjukvaran i mobilen. Jag förväntar mig alltså att ni som ett av Sveriges största Telekomföretag i enighet med gällande garantiregler samt reklamationsrätten get mig skäliga bevis för hur uppstartssekvensen ej fungerar relaterat till en utbytt display !"

Så, vilka rättigheter har jag som konsument ?

Då jag dessutom har blivit sugen på en ny mobil kommer jag troligtvis sälja den eventuella utbytesmodell jag får i efterhand.

drinklas
2013-09-06, 14:56
"Tillverkningsgarantin gäller tyvärr inte för enheter som har utsatts för yttre åverkan oavsett om felet har med skadan att göra."

Är inte det där svaret du söker ?

ChewChew
2013-09-06, 14:58
Jag tror dessvärre att bevisbördan, för att visa att bytet av display inte skadade telefonen, ligger på dig.

När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamera/

Scratch89
2013-09-06, 15:03
Jag tror också dessutom att det står i pappren från både operatör och telefontillverkare att garantin bryts om man lämnar in den på service som inte är deras egna.

eternallord
2013-09-06, 15:31
Vad är en officiell reperatör? Antar att du inte syftar på Apple själva.

PontusAndersson
2013-09-06, 18:30
Det är dessutom bara 1 års garanti på iphone.

tossefar
2013-09-06, 18:40
Jag kan inte ens läsa ditt svar till tele2. Det är inte på svenska.

Wzup2u
2013-09-06, 18:42
kasta skiten och köp en android lur.

zeusden1
2013-09-06, 19:11
Det är dessutom bara 1 års garanti på iphone.

Garanti är en annan sak.

Angel
2013-09-06, 19:40
Tips ett är att inte skriva ord som pajat när man vill låta seriös.

Wzup2u
2013-09-06, 19:47
hade någon skit med en gammal nokia en gång förresten...
då sa de skicka in den så får vi kika på den...

1 vecka efter ringde dom det här ser ut som vattenskada...så det täcker inte din dåliga högtalare.
antagligen lagar vi det och skickar en räkning (dyr som attan) eller så skickar vi tillbaka den som den är, dock får du betala fraktavgift framåt och tillbaka...
jaha??? vad kostar detta ..
560:- och betalar du inte behåller vi din mobil tyvär.
omfgggggg, nu skickar ni faen tebax min telefon har f hvte sparade nummren och bilder.
och ska inte betla 560:-
han slängde på luren...........
ringde upp igen och då svarade en söt röst (en tjej) och honn sa hon skulle skicka tillbaka den utan kostnad.

det jag menar är mkt vem man får tag i / person som hjälper en...
har man tur en hjälpsam och förstående eller en riktig biatch.

Vivaldi
2013-09-08, 15:28
Vad är en officiell reperatör? Antar att du inte syftar på Apple själva.

Butiken M-store i Västerås

Vivaldi
2013-09-08, 15:29
kasta skiten och köp en android lur.

Är det som är planen, blir en Xiaomi Mi3 ... känns bara så surt då jag ju faktiskt är oskyldig i detta fallet ...

Nordenator
2013-09-08, 16:04
Garanti läser folk in lite väl mycket i. Det rör sig om fabrikationsfel, och när man gör något som inte är normalt användande (typ tappar den och spräcker displayen, jailbreakar eller likande) upphör den att gälla. När garantitiden inte finns kvar rör det sig om allmän reklamationsrätt i tre år. Däremot ligger bevisbördan på dig då. Jag skulle tro att det är lönlöst att ens försöka ta det vidare.

I wzup2u:s fall borde han betalat. Det är inte ett garantifel, och då kommer man få pröjsa tiden det tar att undersöka felet och frakten. Att han sedan skrek sig till ett rätt betyder inte att han faktiskt har rätt.

tlk
2013-09-08, 16:13
Butiken M-store i Västerås

Men vadå. Läste du inte igenom garantivillkoren i avtalspapprena som du alldeles säkert fick tillsammans med telefonen? :confused:

Vivaldi
2013-09-08, 20:18
Garanti läser folk in lite väl mycket i. Det rör sig om fabrikationsfel, och när man gör något som inte är normalt användande (typ tappar den och spräcker displayen, jailbreakar eller likande) upphör den att gälla. När garantitiden inte finns kvar rör det sig om allmän reklamationsrätt i tre år. Däremot ligger bevisbördan på dig då. Jag skulle tro att det är lönlöst att ens försöka ta det vidare.

I wzup2u:s fall borde han betalat. Det är inte ett garantifel, och då kommer man få pröjsa tiden det tar att undersöka felet och frakten. Att han sedan skrek sig till ett rätt betyder inte att han faktiskt har rätt.

Hm jo, det jag har är ett intyg från reparatörerna att felet sitter i moderkortet då de under reparationsprocessen flyttade över moderkortet i en helt ny enhet men ändå fick samma resultat, frågan är om det bör räcka ?

tlk
2013-09-08, 20:32
Hm jo, det jag har är ett intyg från reparatörerna att felet sitter i moderkortet då de under reparationsprocessen flyttade över moderkortet i en helt ny enhet men ändå fick samma resultat, frågan är om det bör räcka ?

Problemet är väl mer för dig att visa på att problemet inte har uppstått när du har lämnat in telefonen hos en tredje part för att få skärmen bytt.

Det låter också lite som att du har lämnat in den på reparation hos någon annan än de du köpt skiten av.


Tror du lungt kan glömma allt vad reklamation heter.