handdator

Visa fullständig version : Namn på bröstövning?


makkoh
2013-09-06, 11:36
Hej! Jag har en fråga gällande en speciell bröstövning jag vill börja köra men har ingen aning om vad den heter, utan vet bara hur den går till. Så jag vänder mig till er alla kunniga där ute och förhoppningsvis kan jag få svar och läsa på hur jag utför övningen då jag antar att den kräver lite teknik.

Det är en stående bröstövning med hantel. det går till så att man håller hanteln i någon grad nere vid höften, spänner bröstmuskeln (samma sida vars hand du har hanteln). Där efter för du armen diagonalt över mot motsatta höftsida (lite böjd arm) så att bröstmuskeln blir mer och mer spänd. i slutet av processen så ska du ha armen ca 40-50 cm från motsatta höftsida och bröstmusklen skall vara väldigt spänd.

Jag har försökt göra denna övning men som sagt, den kräver lite teknikt och all hjälp för att göra denna övning rätt är uppskattad.

Tack för svar!

Vanish
2013-09-06, 11:39
Du har inte tillgång till en CC då?

http://www.myfit.ca/exercisedatabase/images/upwardcablecrossovers.gif

makkoh
2013-09-06, 11:43
Jo visst har jag tillgång till det men är inte så förtjust i kabelövningar för bröst. Det ser ju ut att vara en liknande övning men så som jag har förstått det så ska det övning jag söker vara väldigt effektiv och inte så hård mot triceps. Blir väldigt trött i triceps under mina bröst/triceps pass. Jag känner även att jag vill kräma på rejält på mina bröst för har en seg utveckling där.

pezrulezhaakon
2013-09-06, 13:40
makkoh. Stående bröstövning med hantel kan aldrig bli effektiv.

stromming
2013-09-06, 13:46
makkoh. Stående bröstövning med hantel kan aldrig bli effektiv.

Detta. Om du inte står i limbo-ställning så klart. Men då kan du ju lika gärna ligga på en bänk

Johan_P
2013-09-06, 14:00
Jag hade struntat i den övningen och förlitat mig på klassiska pressar istället, oavsett mål med träningen.

Hug0
2013-09-06, 20:17
Cable cross är ju bättre än bänk för att träna bröst enligt mej. Lättare att få slut på bröst innan triceps flaskar, kanske bara jag. :)

makkoh
2013-09-07, 00:52
Tack för alla svar! Saken är egentligen den att mina triceps tröttnar innan jag hinner köra slut på mina bröstmuskler. Så försöker hitta övningar som jag kan köra för att inte trötta ut triceps allt för mycket.

ReXi
2013-09-07, 01:28
Cable cross är ju bättre än bänk för att träna bröst enligt mej. Lättare att få slut på bröst innan triceps flaskar, kanske bara jag. :)

Tack för alla svar! Saken är egentligen den att mina triceps tröttnar innan jag hinner köra slut på mina bröstmuskler. Så försöker hitta övningar som jag kan köra för att inte trötta ut triceps allt för mycket.

Se över tekniken? Håll längre ut.

Jorgen
2013-09-07, 06:50
Tack för alla svar! Saken är egentligen den att mina triceps tröttnar innan jag hinner köra slut på mina bröstmuskler. Så försöker hitta övningar som jag kan köra för att inte trötta ut triceps allt för mycket.

Flyes eller cablecross over då.

Alternativet är att nöta på med pressövningar så blir triceps starkare.

filmjölk
2013-09-07, 08:11
Själva grejen är ju att om du vill ha maximal träning för just bröstet så måste du variera övningar och variera "hjälpmuskler" så att mest belastning hamnar i bröstet och inte någon annanstans.

Pressar i olika varianter (bröst,triceps, framsida axel), flyes i olika varianter (bröst,biceps, framsida axel) pullovers (bröst, lats, en aning triceps, baksida axel) är alla något som bör vara med i någon/några varianter vardera i ditt bröstpass.

skivståång
2013-09-07, 10:46
Vilken övning är den bästa för bröstet, tvivlar på att det är bänk. Känns som att hantelpress isf ger mkt bättre kontakt för bröstet.

Finns det nått svar på: Vad är den bästa bröstövningen?

spinki
2013-09-07, 11:03
Vilken övning är den bästa för bröstet, tvivlar på att det är bänk. Känns som att hantelpress isf ger mkt bättre kontakt för bröstet.

Finns det nått svar på: Vad är den bästa bröstövningen?

Varför tvivlar du på det ?
I min mening så är RÄTT utförd bänkpress klart best och som komplement flyes.

makkoh
2013-09-19, 07:29
Hej igen!
Tack för alla svar, jag har börjat köra flyes med cable samt cablecross nu och även den uråldriga övningen bänkpress såklart. Jag märker stor skillnad och jag har ork till att köra slut på bröst, samt mina triceps. Det jag framförallt gillar med kablar är att det är ständig spänning så musklerna får inte slappna av som om jag kör med hantlar.

Alltidxx
2013-09-19, 09:28
Vilken övning är den bästa för bröstet, tvivlar på att det är bänk. Känns som att hantelpress isf ger mkt bättre kontakt för bröstet.

Finns det nått svar på: Vad är den bästa bröstövningen?
Jag har alltid hållt hantelpressar som övning nummer 1. Där har man jämfört med bänkpress större frihet att justera rörelsebanan (lite flyes-stretch om man vill), teoretiskt större ROM (bättre kontraktion) och man kan köra svintungt utan pass.