handdator

Visa fullständig version : Knäböj - likvärdigt i Smith?


strango
2013-09-06, 08:32
Hejsan!

Det är nu som så att jag inte längre kan köra knäböj/frontböj med fri stång. Jag är så sne i ryggen att det leder till snebelastining som i sin tur leder till frekventa besök hos sjukgymnast/kiropraktor etc.

Men så kom jag på att man kan ju faktiskt köra i Smith. Men frågan är ju då, får jag i närheten av samma effekt i smith som med vanlig böj? Tänker då enbart på muskelutvecklingen, inget annat.

Kommentarer som "kör böj" osv undanbedes vänligen men bestämt

Vunnis
2013-09-06, 08:41
Vad är det som blir bättre av att träna i smith än med vanlig stång sett till ryggen? Du kommer fortfarande ha belastningen från stången uppifrån axlarna och ner i fötterna.

Eira
2013-09-06, 08:44
Är det något som kanske marklyft kan hjälpa till med?
hade en vän med mild Skolios som fick knäcka lite rygg och marka en del efter och det tog bort hans smärta.

strango
2013-09-06, 08:56
Vad är det som blir bättre av att träna i smith än med vanlig stång sett till ryggen? Du kommer fortfarande ha belastningen från stången uppifrån axlarna och ner i fötterna.

Jag får för mig att det kan bli lättare att hålla en god form (vilket jag kan ha ibland) och med lite småjusteringar kanske komma undan den värsta belastning där det gör ont.

Men vad vet jag, jag kanske är helt ute och cyklar

strango
2013-09-06, 08:59
Är det något som kanske marklyft kan hjälpa till med?
hade en vän med mild Skolios som fick knäcka lite rygg och marka en del efter och det tog bort hans smärta.

Jag vet inte, men det lät sannerligen intressant! Ska jag fråga kiropraktorn nästa gång jag är där!

IsseBisse
2013-09-06, 09:49
Jag har för mig att jag har läst (antagligen någonstans här på forumet) att rörelsen blir lite onaturlig i en Smith, skivstången rör sig ju inte endast vertikalt när man kör fri knäböj, utan även lite framåt och bakåt. Har för mig att knä/rygg kunde fara illa av det.

Du kan inte köra utfall eller böj med hantlar i stället då?

Ungkarlsliv
2013-09-06, 10:08
I mitt fall blir det mycket tyngre i smith. Lätt att man fäller ryggen mer framåt då det är omöjligt att få stången att flytta sig mer än vertikalt.