handdator

Visa fullständig version : Laktosfri period, aftermath!


DoktorDoe
2013-09-06, 00:02
Hallå!

Jag har inte druckit mjölk "regelbundet" på två år. Jag har kanske druckit 7-14 liter per år. Enligt genomsnitt så dricker en människa 150 liter mjölk per år. Har såklart ätit smör (bregott) och förmodligen en massa annat som innehåller laktos, men det var enklare att ge ett mjölk-exempel.

Hursomhelst, har nu börjat dricka mer mjölk och äta kvarg (igen). Har dock märkt att jag får ont i magen och vissa andra symptom av laktosintolerans :em:

Kan det bero på att jag inte har haft ett speciellt högt intag av laktos på så lång tid och att det tar ett tag för kroppen att justeras? Jag ska fara till hälsocentralen om ett par dagar men jag tänkte att någon här kanske har lite kunskap om det här ämnet.

Unrelated topic.
Jag brukar få "senadrag" i vaderna, tårna, benen och ibland armarna (biceps) vad kan det bero på? Magnesiumbrist? Vart hittar man magnesium (förutom i tabletter)? Måste erkänna att jag inte håller koll på mina mikronäringsämnen.

// Ursäkta min svenska, det var ett tag sen jag sist skrev på svenska :smash:

MrLomax
2013-09-06, 01:27
Tjena finnen! Ingen hade märkt att du inte var svenskt om du inte avslöjat dig. Jag vet att du är från Finland, för där heter det hälsocentralen, men i Sverige vårdcentralen.

Nog om det ... Du är laktosintolerant. Det finns gröna eller vita kapslar man kan köpa på apoteket eller beställa på internet (nästan 1/3 av priset) som hjälper dig. Men, ska du dricka en massa mjölk hjälper inte de gröna pillren fullt ut. Jag skulle råda dig att dricka laktosfri mjölk, Valios är jättegod. Även grädde, kvarg, yoghurt, creme fraishe osv bör du nog hålla dig till laktosfri eller låglaktos.

När det gäller smör och mindre mängder mjölk/grädde (till kaffet kanske?) går det bra att bara äta en grön kapsel varje dag. Du kanske inte tänker eller märker på det just nu, men jag tror att om du skulle äta de gröna pillren kommer du att bli mindre gasig, fjärta mindre och troligen mindre magknip.

Personer som är laktosintoleranta och dricker stora mängder mjölk blir nästan alltid gasiga/uppsvälda, får magknip och fjärtar otroligt mycket. Om jag dricker vanlig mjölk och inte äter de gröna pillren kan jag lätt släppa en megafjärt var 3'e minut. Dom är inte att leka med. *spy*

Minns det där avsnittet med Robert Aschberg, på Tv3 för 20 år sedan, när han hade en gäst som kunde släppa enormt mycket fjärtar på kort tid. Jag slår vad om att han var laktosintolerant den mannen.

DoktorDoe
2013-09-06, 02:04
Ha! Jag är faktiskt 100% svensk. Jag skriver väldigt mycket på engelska (både på jobbet och på min fritid) och läser bara böcker på engelska så min svenska har blivit lite "meh".

Jag vill inte vara laktosintolerant, det är ju mycket dyrare! Jag ska iallafall fara på VÅRDcentralen och progressivt öka mitt laktosintag. Åt 250g kvarg tidigare idag, fick lite magknip men halvvägs igenom kvargen försvann det...

maqan
2013-09-06, 19:47
Efter en tids frånvaro av laktos i kosten kommer tarmcellerna nedreglera uttryck av laktasenzym. Om du tidigare inte haft problem med laktos bör kroppen rimligtvis åter uppreglera uttrycket efter en periods tillvänjning.

Att du har sendrag beror nog snarare på kalciumbrist i det här fallet, med tanke på att du tidigare har konsumerat större mängder mejeriprodukter. Testa en period med lite mer mejeriprodukter igen och se om det ger med sig. Om inte, så testa att ta tillskott av magnesium. Du kan givetvis även redan nu ta extra magnesium och se om det hjälper.

DoktorDoe
2013-09-06, 22:13
Senadrag har jag dock haft nästan hela livet :/
Har varken blivit mer eller mindre under det senaste 5 åren, om jag minns rätt.

maqan
2013-09-07, 19:40
Då kan det vara lämpligt att testa magnesium. Se även till att få i dig tillräckligt med vatten och salt.