handdator

Visa fullständig version : Val av tillskott vid kondition och styrketräning?


Bubbeb
2013-09-05, 20:48
Hej!

Vad jag har förstått på dom flesta trådarna så är tanken att mat före tillskott, vilket jag delvis kan hålla med om. Men om man samtidgt tittar på dom andra personernas förutsättningar så är inte mina detsamma.

Själv är jag 30-plus, 190 cm lång och väger runt 88 kg, vilket iofs. kan tänkas vara normalt.
Har tränat en del tidigare men accelerat träningen med målet inställt på en svensk klassiker, med start under nästa sommar.
Träningen är som den ser ut nu 2 styrkepass i veckan, samt ett spinningpass, och ett simpass. Allt för att bli så allsidigt tränad som möjligt.

Hur ser ni på detta med tillskott? Jag äter normalt och relativt regelbundet (är oftast eftermiddagen som skiljer sig). Tar idag proteinpulver då jag inte får i mig tillräckligt via kosten. Samtidigt ligger jag på ett litet kcal-underskott för att bli av med lite sommarkilon.
Är det någon som man skulle kunna komplettera med? Fick tips om att ta gainer, framförallt för att få i sig kolhydratrer snabbt efter träning. Är dock lite skeptiskt till detta då det även kan användas till viktökning.
Och när ska man i så fall inta detta? Efter styrkepass, kondispass, eller båda?

Som ni märker är jag villrådig och behöver lite hjälp, vilket mottages tacksamt.

/Bubbeb

Approved
2013-09-05, 22:45
I min värld finns det tre kosttillskott som är 100% värt att ta. Och egentligen de enda också.

Proteinpulver vilket egentligen är substitut för bröstmjölk åt småpojkar, (många kommer bli arg på mig nu), kreatin och EAA/BCAA.

Dessa är det som har mest dokumenterad effekt, ger mest resultat och är dessutom de billigaste kosttillskotten på marknaden. Alla för ökad muskelmassa såklart.

Pintan
2013-09-05, 23:53
Med så lite träning lär du inte behöva något speciellt om din kost inte är bristfällig på något plan, exempelvis omega-3.

Vitargo eller liknande kan hjälpa prestation samt återhämtning om du av någon anledning utför alla fyra pass under två dagar.

Klein
2013-09-06, 00:04
I min värld finns det tre kosttillskott som är 100% värt att ta. Och egentligen de enda också.

Proteinpulver vilket egentligen är substitut för bröstmjölk åt småpojkar, (många kommer bli arg på mig nu), kreatin och EAA/BCAA.

Dessa är det som har mest dokumenterad effekt, ger mest resultat och är dessutom de billigaste kosttillskotten på marknaden. Alla för ökad muskelmassa såklart.

Protein är det sista man behöver om man äter vanlig blandkost. Kreatin, fiskolja och d-vitamin däremot är värda att ta. Kanske koffeinpiller om man tränar tidigt på morgonen. Magnesium om man inte äter så mycket nötter och frön. Kalcium om man inte tål mjölkprodukter.

Klein
2013-09-06, 00:07
Tar idag proteinpulver då jag inte får i mig tillräckligt via kosten. Samtidigt ligger jag på ett litet kcal-underskott för att bli av med lite sommarkilon.

Hur mycket protein får du i dig om du räknar allt protein från kosten? 176 gram om dagen räcker gott på din kroppsvikt och jag har svårt att se hur du kan misslyckas om du inte snålar med köttet, äggen, kvargen etc.

Approved
2013-09-06, 01:25
Protein är det sista man behöver om man äter vanlig blandkost. Kreatin, fiskolja och d-vitamin däremot är värda att ta. Kanske koffeinpiller om man tränar tidigt på morgonen. Magnesium om man inte äter så mycket nötter och frön. Kalcium om man inte tål mjölkprodukter.

Jag tycker om din kosttillskottsfilosofi. Jag är nyfiken på vad fiskolja och d-vitamin ger däremot. Jag äter mycket sill, lax och makrill så jag vet att jag får i mig nog med omega-3 om det är det du syftar på. Och jag brukar ta en berocca boost om dagen, samt ZMA på kvällen för att sova bättre så jag täcker även d-vitamin och magnesium. Men vad är fördelarna?

Beemel
2013-09-06, 05:49
Nödvändiga tillskott vid en varierad och god kosthållning:

Inga alls.
Möjligen som du själv säger proteinpulver, men det är inte så himla klurigt att lägga till lite kvarg, ett glas mjölk, ett par extra skivor smörgåsskinka, mager ost eller en kycklingfile till en i övrigt redan allsidig kost.
Proteinpulver handlar mest om enkelhet och till viss del ekonomi.

"Bra att ha"-tillskott som eventuellt kan ge en liten positiv effekt men inte är nödvändiga.

Omega-3 (om man inte käkar tillräckligt med exempelvis fet fisk)
Kreatin (som en extra boost)
Koffein (fettförbrännande och uppiggande)
Multivitamin/mineral (för att garantera att man är på den säkra sidan)
ZMA (ger bättre sömn för många)
Möjligen EAA eller BCAA om man tränar på fastande mage.

PureWhey
2013-09-06, 06:46
Förstår inte vad du menar med att du har andra förutsättningar än andra?


Le iPhone

Armed Dingo
2013-09-06, 12:48
Finns två kategorier kosttillskott enligt mig.. En kategori är den som härmar en funktion du även kan få genom vanlig mat. Så om detta är undernärt i din kost, köp/ät det.

Den andra kategorin är den som ger effekter du inte kan få genom att äta vanlig mat. Här finns det ingenting som är värt att ta med ett undantag, kreatin monohydrat.
Det är inte det att effekten inte är värd pengarna, det är det att dem inte har någon effekt som bygger muskler enligt erfarenhet. Det är helt enkelt en hög dynga. Det kommer nya produkter med nya ingredienser varje månad, precis som att det kommer en ny mascara som utlovar 100x längre ögonfransar. Det är samma sak. Det är dynga.

Beemel
2013-09-06, 13:00
Finns två kategorier kosttillskott enligt mig.. En kategori är den som härmar en funktion du även kan få genom vanlig mat. Så om detta är undernärt i din kost, köp/ät det.

Den andra kategorin är den som ger effekter du inte kan få genom att äta vanlig mat. Här finns det ingenting som är värt att ta med ett undantag, kreatin monohydrat.
Det är inte det att effekten inte är värd pengarna, det är det att dem inte har någon effekt som bygger muskler enligt erfarenhet. Det är helt enkelt en hög dynga. Det kommer nya produkter med nya ingredienser varje månad, precis som att det kommer en ny mascara som utlovar 100x längre ögonfransar. Det är samma sak. Det är dynga.

VAAA?!?! Du påstår alltså på fullaste allvar att man inte blir skitstor på en vecka med hjälp av en PWO med coolt (nåja..) namn och några set bicepscurls?
Jag känner mig allvarligt lurad.. =)