handdator

Visa fullständig version : Ändra min bulk?


wilhelmblomgren
2013-09-05, 19:26
Tjenare forumet! Har kört på detta bulk upplägget i ett tag. Jag har fått resultat men tror att jag hade velat höja för snabbare resultat. Vad tror ni? Jag ligger nu på ett överskott på 200kcal men hade tänkt mej höja till 500kcal. Hur fördelas muskler och fett per kilo (För medel människan). Tänkte även ta bcaa.

Kosten nu:

p 160g
k 360g
f 45g

Kosten sen:

P 200g ( bra att vara på den säkra sidan ;) )
K 360g+
F 50g+

tjing
2013-09-05, 19:28
Du lägger garanterat inte på dig signifikant mer fett med en ökning på 40 gram protein och 5 gram fett per dag iaf. Ligger du på ett överskott på 500 kcal med det där, ska du vara glad.

Alltså ju mer fett du äter på ett överskott (beroende på storleken på överskottet), ju mer lagrar du givetvis in. Men samtidigt är fett hälsosamt i lagom mängd. Vid all bulk lägger man på sig lite fett och det kan man givetvis styra på en miljon olika små sätt men i slutändan är det en bra idé att bereda sig på en viss uppgång i fettvikt med ökningen av muskelmassa.

Det sagt så kan du med fördel äta lite mer av samtliga makronutrienter. Optinoja inte för mycket över den "perfekta" bulken; du kommer ändå deffa bort späcket vid ett senare tillfälle. Men håll nere fettet lite på ett stort överskott är en lätt sak att ha i åtanke.

Wzup2u
2013-09-05, 19:32
är det bulk?
funkar det?
att höja låter vetigt för att safea bulken mer =)
satsa på kof

King Grub
2013-09-05, 19:35
Extra BCAA vid överskott och högt proteinintag låter bortkastat.

wilhelmblomgren
2013-09-05, 19:38
Du lägger garanterat inte på dig signifikant mer fett med en ökning på 40 gram protein och 5 gram fett per dag iaf. Ligger du på ett överskott på 500 kcal med det där, ska du vara glad.

Alltså ju mer fett du äter på ett överskott (beroende på storleken på överskottet), ju mer lagrar du givetvis in. Men samtidigt är fett hälsosamt i lagom mängd. Vid all bulk lägger man på sig lite fett och det kan man givetvis styra på en miljon olika små sätt men i slutändan är det en bra idé att bereda sig på en viss uppgång i fettvikt med ökningen av muskelmassa.

Det sagt så kan du med fördel äta lite mer av samtliga makronutrienter. Optinoja inte för mycket över den "perfekta" bulken; du kommer ändå deffa bort späcket vid ett senare tillfälle. Men håll nere fettet lite på ett stort överskott är en lätt sak att ha i åtanke.


Tack för ett bra svar :) . Jag har redigerat mitt inlägg lite, vad är din åsikt på det jag har skrivit?

tjing
2013-09-05, 19:43
Har du redigerat?

BCAA är som sagt förmodligen rätt onödigt men har du pengar och vill, så.

wilhelmblomgren
2013-09-05, 19:49
Har du redigerat?

BCAA är som sagt förmodligen rätt onödigt men har du pengar och vill, så.

Redigerade för sent... :/

Tjenare forumet! Har kört på detta bulk upplägget i ett tag. Jag har fått resultat men tror att jag hade velat höja för snabbare resultat. Vad tror ni? Jag ligger nu på ett överskott på 200kcal men hade tänkt mej höja till 500kcal. Hur fördelas muskler och fett per kilo (För medel människan). Tänkte även ta bcaa.

Kosten nu:

p 160g
k 360g
f 45g

Kosten sen:

P 200g ( bra att vara på den säkra sidan ;) )
K 360g+
F 50g+

Min tanke är att köra detta i 5-6mån och sen deffa i 2månader. Och bli overall fit och såklart få ett sexpack ;)

Bilder finns här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=6625583#post6625583

wilhelmblomgren
2013-09-05, 20:31
Och hur stor viktökning per vecka bör jag satsa på. Läste här på forumet att bara för man lägger sej på 500kcal i överskott så blir det aldrig exakt. Men om man nu ska vara opti vad ska man då gå upp per vecka för att få så mycket muskler utan att läggs på sig enorma mängder fet?

Wzup2u
2013-09-05, 20:39
Och hur stor viktökning per vecka bör jag satsa på. Läste här på forumet att bara för man lägger sej på 500kcal i överskott så blir det aldrig exakt. Men om man nu ska vara opti vad ska man då gå upp per vecka för att få så mycket muskler utan att läggs på sig enorma mängder fet?

bättre säkra ju...
satsa på mer kolhydrater och ev lite mer fett.
lägga på dig enorma mängder fett?
bulka på och deffa sen hellre mer kcal än för lite annars misslyckas ju bulken endå.

Simonbaws
2013-09-05, 21:02
Och hur stor viktökning per vecka bör jag satsa på. Läste här på forumet att bara för man lägger sej på 500kcal i överskott så blir det aldrig exakt. Men om man nu ska vara opti vad ska man då gå upp per vecka för att få så mycket muskler utan att läggs på sig enorma mängder fet?
om du har varit fet, så skulle jag säga 250-300 kcal sen utvärdera huruvida du ska höja eller sänka med hjälp av vågen.

wilhelmblomgren
2013-09-05, 21:41
om du har varit fet, så skulle jag säga 250-300 kcal sen utvärdera huruvida du ska höja eller sänka med hjälp av vågen.

Varför just om jag har varit fet?

wilhelmblomgren
2013-09-05, 21:49
Men vad tror ni om mina mål? Ligger just nu på ca 14% bf om jag själv skulle uppskatta, är dock svag.

Simonbaws
2013-09-05, 21:54
Varför just om jag har varit fet?

för att du har lättare att lägga på dig fett om du en gång varit fet

wilhelmblomgren
2013-09-05, 22:11
för att du har lättare att lägga på dig fett om du en gång varit fet

Aha, alltså jag bränner ändå ganska mycket kalorier. Men menar du i jämförelse med muskler?

King Grub
2013-09-05, 22:14
Vid ett visst kaloriöverskott lägger man på sig en större andel av vikten man går upp i form av fett istället för muskler, om man varit det. Troligen för alltid. Gäller för mig fast det var 26 år sedan jag var tjock. Så man får hålla koll och inte tokäta. Men man har ju själv ställt till det.

wilhelmblomgren
2013-09-05, 22:22
Vid ett visst kaloriöverskott lägger man på sig en större andel av vikten man går upp i form av fett istället för muskler, om man varit det. Troligen för alltid. Gäller för mig fast det var 26 år sedan jag var tjock. Så man får hålla koll och inte tokäta. Men man har ju själv ställt till det.

Okej, jag förstår. Men om rent jag rent teoretiskt sett går upp 1kg på en månad med de makronutrienter jag har, hur mycket är fett. Jag förstår att det beror på ens gener och förutsättningar, men för medel svensken.

Har dock varit överviktig hela mitt liv förutom de senaste 7-9 månaderna.

Och en sista fråga. Mina mål hur verkliga låter dom?
Satsar på att gå upp 8-10kg på 8månader, och sen deffa ner mej igen.

Gpajpen
2013-09-05, 22:54
Vid ett visst kaloriöverskott lägger man på sig en större andel av vikten man går upp i form av fett istället för muskler, om man varit det. Troligen för alltid. Gäller för mig fast det var 26 år sedan jag var tjock. Så man får hålla koll och inte tokäta. Men man har ju själv ställt till det.

Vart går gränsen för "har varit tjock" egentligen? Jag menar jag har vägt 3 siffrigt en gång i tiden men tror inte någon skulle kallat mig direkt tjock eller rund vid den tiden även om magen var stor. Ska man kanske räkna med ungefär 25+ bmi som tjock i det här fallet?

Simonbaws
2013-09-05, 23:22
Vart går gränsen för "har varit tjock" egentligen? Jag menar jag har vägt 3 siffrigt en gång i tiden men tror inte någon skulle kallat mig direkt tjock eller rund vid den tiden även om magen var stor. Ska man kanske räkna med ungefär 25+ bmi som tjock i det här fallet?

då har du lättare att lägga på dig tills du kommer upp till fettvikten du hade på den tiden du vägde 3 siffrigt fast du inte var fet.

Bionic
2013-09-06, 18:19
först ber jag om ursäkt för fel jag kommer att skriva i gramatik, jag har bött bara flera år i SE..

hoppas jag kan hjälpa dig.

fett är lik muskel i en vis del - båda två har memori.

om du var tjock/fet en gång, det är lättare att få mycket tillbaka. samma med muskler, om du har haft de en gång, och du kataboliserar av nån orsak, när du börjar att träna igen, dem ska du få tillbaka efter ett tag ( se på kevin levrone).


frågan du ställer ofta är hur mycket fet och muskler du ska få? det vet ingen, vi är alla olika och unika. att växa du måste gå i suficit med makros. men hur ska du veta hur stor är ditt TDEE? räkna ut det och börja att äta sakta. kolla lägget och korrigera makros hela tiden. det är jätte viktig IMO att du jagar inte vågen, spegeln kommer att bli din bästis

man växer inte från hydrater, det är bra fett du behöver ( EPA,DHA).

Proteiner är grund för allt, hydrater är bränsle som driver allt i sammarbete med insulin i din kroppen och fet är kungen. en utan andra bara funkar inte.

man brukar betala för att få kost och träningen skrivna som du frågar om, därför tror jag inte att någon kommer att ge dig allt gratis, du måste kämpa lite och läsa själv. det bästa är att testa själv :D

mitt råd är att du börjar med:

2g Proteiner / 1kg av ditt vikt.

300g kolhydrater

60g fet

calorier är inte likadana från olika källa. bli smart och välja ditt kost ännu smartare


förlåt för stort post

lycka till

Halvar
2013-09-06, 19:20
man växer inte från hydrater, det är bra fett du behöver ( EPA,


och fet är kungen. en utan andra bara funkar inte.



Say what?.. bullshit

arogen
2013-09-06, 20:54
Alla fungerar olika, bara att lära sig själv vad just din kropp kan bygga av och mår bra av. Rent generellt sett skulle jag inte säga att fett är "kungen", men du behöver självklar de viktiga omega-3 fettsyrorna och lite annat. för mig är det kolhydrater i mängder som funkar bäst, grym återhämtning och bra tryck!