handdator

Visa fullständig version : Stora lår från marklyft ? :S


Sayonara
2013-09-05, 17:54
Min vän aka träningspartner som jag tränat ihop med nu i 1 år har byggt bra med massa på sina quads genom att bara köra marklyft, själv kör jag endast benpress för benen och mina har inte vuxit alls lika bra som hans, han är förövrigt fotbolls spelare och han kör endast marklyft för benen och hans lår har växt som fan under denna 1 års period

hur kan det blivit så ? jag trodde marklyft bara tog på hamstring, rumpa och erector spiane

*gah!*

Sheogorath
2013-09-05, 18:05
Min vän aka träningspartner som jag tränat ihop med nu i 1 år har byggt bra med massa på sina quads genom att bara köra marklyft, själv kör jag endast benpress för benen och mina har inte vuxit alls lika bra som hans, han är förövrigt fotbolls spelare och han kör endast marklyft för benen och hans lår har växt som fan under denna 1 års period

hur kan det blivit så ? jag trodde marklyft bara tog på hamstring, rumpa och erector spiane

*gah!*

Du har sämre anlag för att bygga ben än din kompis, eller så äter du för dåligt, eller så ökar du inte vikterna i benpressen när du borde.

Med det sagt är inte marklyft en dålig benövning, men den bygger knappast bättre quads än benpress.

Grottmannen
2013-09-05, 18:06
Olika personer har olika förutsättningar, typ så enkelt är det väl.
Eftersom du sträcker knäna så kommer du ju automatiskt att använda quadsen, så ja, marklyft tar på quads också.

crizzan
2013-09-05, 18:23
Sen tar olika utföranden i marklyft lite olika.

Men jag tror att som de flesta redan nämnt:
1. du har sämre anlag
2. du äter sämre än honom
3. du ökar inte lika bra som honom i vikter/reps

Bryggan
2013-09-05, 21:54
Du orkar mer i benpressen än du tror...

Grub visade ngn artikel där de hävdade att benpress tog mindre på gluteus än tex squat. Alltså när jag tar i, i benpressen så spänns vart enda jäkla fiber nedanför naveln och ont får jag i gluteus, hamstrings, quads....vaderna spänns inte så farligt iofs.

hnric
2013-09-06, 09:20
Spelar han fotboll tränar han förmodligen ben rätt mycket mer varje vecka genom en hel del löpning också.

Eira
2013-09-06, 09:25
Spelar han fotboll tränar han förmodligen ben rätt mycket mer varje vecka genom en hel del löpning också.

Fast ger löpning inte stora ben, tyvärr.

Wormzie
2013-09-06, 11:59
Hatar uttrycket "fotbollsben".. det är så sjukt genetiskt.. spelade fotboll mellan 6-19, fick fan inga ben över huvud taget.. böjträning i ett år däremot :)

ont:
Marklyft är en övning där man får mycket bang for the buck. Hela ryggen, bålen och benen samt grepp får rejäl belastning.. men som lår skulle jag hellre lägga pengarna på knäböj/benpress/benspark, men för att få med baksidan så ska man såklart fortsätta med mark eller raka mark:)

speedy83
2013-09-06, 12:07
Hatar uttrycket "fotbollsben".. det är så sjukt genetiskt.. spelade fotboll mellan 6-19, fick fan inga ben över huvud taget.. böjträning i ett år däremot :)

ont:
Marklyft är en övning där man får mycket bang for the buck. Hela ryggen, bålen och benen samt grepp får rejäl belastning.. men som lår skulle jag hellre lägga pengarna på knäböj/benpress/benspark, men för att få med baksidan så ska man såklart fortsätta med mark eller raka mark:)

Håller med, spelade fotboll mellan 6-25 och har världens sämsta och smalaste ben. Man får inga benmuskler av att springa på den där planen, att proffs har bättre ben har nog mest att göra med att de faktiskt kör ordentlig benträning.

RobbanColeman
2013-09-06, 12:58
Det finns allt från extrema sprinters på planen till bokstavligen talat maratonlöpare.

Det är kul att läsa om extrema ökningar i samband med råd på kolozzeum, kollar man sen bilder på den som talar sig varm om metod och muskelökningar tror man sällan man sett rätt varken i text eller på bilder.

Tror på övningar som mosar låren för volym i nämnda område.

filmjölk
2013-09-06, 13:17
Det är kul att läsa om extrema ökningar i samband med råd på kolozzeum, kollar man sen bilder på den som talar sig varm om metod och muskelökningar tror man sällan man sett rätt varken i text eller på bilder.

Tror på övningar som mosar låren för volym i nämnda område.

Du får ju se förutsättningarna med. Stora lår jämfört med tex. dina egna är en annan sak. men säg att benen var som spaghetti, nu är de som två spaghetti, det är en extrem ökning, trots att de inte är grova alls.

är man väldigt klen tror jag man kan packa på sig (relativt) rejält med muskelmassa (jämfört med innan) på låren bara genom att köra marklyft någon gång I veckan under ett halvår .

major Pectoralis
2013-09-06, 13:34
Fast ger löpning inte stora ben, tyvärr.

säg det till t.ex. Roberto Carlos (om nu någon minns honom och hans buggar).

spoon
2013-09-06, 13:42
säg det till t.ex. Roberto Carlos (om nu någon minns honom och hans buggar).

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSvMC4loFGNsAPQ_IDUtQXOfYEoHRvLO jY_zya7VDHf9as68MGJ

Han hade grymma ben för att vara fotbollsspelare.

Marklyft är en fin övning. Alla borde köra mer mark! Om någon orkar så kan ni kolla upp klass -105kg marklyft på world games. Galna ben för att vara styrkelyftare.

major Pectoralis
2013-09-06, 13:48
Han hade bättre ben än typ 99% av alla som tränar på gym också, enligt min uppfattning.

Har också hört historier om sprinters som ej styrketränat systematiskt (i någon större omfattning åtminstone) med som gått in och böjt 180-200kg första gången de provat.

Appropå att springa alltså.

hurril
2013-09-06, 13:50
Jag kan bara tala utifrån mig själv och för mig aktiverar marklyftet benen mer intensivt nästan än knäböj. De jag visat/ lärt "min" stil brukar säga något i stil med: Oufffhggurgel, mina ben. Jag kommer att få träningsvärk. (Fråga El Grande Robin Sjögren.)

hurril
2013-09-06, 14:09
Han hade bättre ben än typ 99% av alla som tränar på gym också, enligt min uppfattning.

Har också hört historier om sprinters som ej styrketränat systematiskt (i någon större omfattning åtminstone) med som gått in och böjt 180-200kg första gången de provat.

Appropå att springa alltså.

Sprintersquats, det enda som beskriver en kortare rörelse än en hockeyböj.

vicarious
2013-09-06, 14:12
Jag kan bara tala utifrån mig själv och för mig aktiverar marklyftet benen mer intensivt nästan än knäböj.

Samma här, blev förvånad att ingen nämnt det än.

Sheogorath
2013-09-06, 14:13
sprintersquats, det enda som beskriver en kortare rörelse än en hockeyböj.

:d

speedy83
2013-09-06, 14:13
säg det till t.ex. Roberto Carlos (om nu någon minns honom och hans buggar).

Betvivlar dock att det var just fotbollsspelandet ensamt som gav honom dessa ben.

RobbanColeman
2013-09-06, 14:38
Jag är helt med på resonemanget att marklyft tar mer på låren än en klassisk böj där man skjuter bak röven, det har jag själv också upplevt. Därför jag inte försöker bygga ben med sådan böj, känns för mig som att köra marklyft för biceps ungefär.

Vissa markar ju dessutom medvetet mer med benen och böjer mer med ryggen och röven. Brytböj och sumo och vips är världskartan uppochnedvänd. :)

hurril
2013-09-06, 14:45
Jag är helt med på resonemanget att marklyft tar mer på låren än en klassisk böj där man skjuter bak röven, det har jag själv också upplevt. Därför jag inte försöker bygga ben med sådan böj, känns för mig som att köra marklyft för biceps ungefär.

Vissa markar ju dessutom medvetet mer med benen och böjer mer med ryggen och röven. Brytböj och sumo och vips är världskartan uppochnedvänd. :)

Jag har en upprät böjstil så den aktiverar benen mycket och benen växer bra av den. Kontraktionen och aktiveringen av ett marklyft är (mycket) mer intensiv för mig.

Juniper
2013-09-06, 15:11
Jag kan bara tala utifrån mig själv och för mig aktiverar marklyftet benen mer intensivt nästan än knäböj. De jag visat/ lärt "min" stil brukar säga något i stil med: Oufffhggurgel, mina ben. Jag kommer att få träningsvärk. (Fråga El Grande Robin Sjögren.)

Detta får du gärna utveckla.

hurril
2013-09-06, 15:17
Detta får du gärna utveckla.

Jag tycker att man ska ha väldigt aktiva ben i marklyftet helt enkelt. Det blir som en knäböj med död start som går rakt upp snarare än som i en båge där man slutar nästan bakåtlutad.

major Pectoralis
2013-09-06, 15:21
Betvivlar dock att det var just fotbollsspelandet ensamt som gav honom dessa ben.

Han är från Brasilien. Har tränar inte fys systematiskt....

Däremot är han uppväxt på en sandstrand, antagligen. Att springa på en sådan är rejäl styrketräning.

RobbanColeman
2013-09-06, 15:24
Han är från Brasilien. Har tränar inte fys systematiskt....

Däremot är han uppväxt på en sandstrand, antagligen. Att springa på en sådan är rejäl styrketräning.

Att det ska vara så svårt att köpa att man kan ha grova ben utan att maxa 250kg+ i böj... :)

Själv skulle jag inte ens komma upp med 150kg i en riktigt djup böj. Man kan dock ha starka lår utan att utöva djupa böj. Jag tror att jag har bra styrka i mina t ex.

hurril
2013-09-06, 15:32
Att det ska vara så svårt att köpa att man kan ha grova ben utan att maxa 250kg+ i böj... :)

Själv skulle jag inte ens komma upp med 150kg i en riktigt djup böj. Man kan dock ha starka lår utan att utöva djupa böj. Jag tror att jag har bra styrka i mina t ex.

Du är verkligen tröttsam när du slåss mot dina väderkvarnar. Ingen hävdar att man måste ha grova lår för att böja 250kg även om man sannolikt har det. Att du själv är kass i knäböj förstärker inte din poäng och att du är begåvad med ett par stora lår från början gör bara att du liksom drygar dig på andras bekostnad. Vissa av oss är begåvade med ben som hälsenan på en bofink och har muskler nu tack vare träning och spyhink i 20 år.

Vem fan bryr sig om vilken hippie-metod du tränar med nu liksom? Den ändras ändå om ett halvår och som sagt, dina ben har varit grova så länge jag sett dig på internets.

major Pectoralis
2013-09-06, 15:37
Fast Robbans poäng var väl egentligen att man kan ha stora starka ben utan att ha tränat böj eller ens vara bra på böj. Benstyrka är så mycket mer än böj, helt enkelt.

RobbanColeman
2013-09-06, 15:41
Fast Robbans poäng var väl egentligen att man kan ha stora starka ben utan att ha tränat böj eller ens vara bra på böj. Benstyrka är så mycket mer än böj, helt enkelt.

Det var precis det som var min poäng.

hurril
2013-09-06, 15:42
Fast Robbans poäng var väl egentligen att man kan ha stora starka ben utan att ha tränat böj eller ens vara bra på böj. Benstyrka är så mycket mer än böj, helt enkelt.

Men vem påstår att det är så? Det är väderkvarnar! Samma som alltid.

RobbanColeman
2013-09-06, 15:49
Du är verkligen tröttsam när du slåss mot dina väderkvarnar. Ingen hävdar att man måste ha grova lår för att böja 250kg även om man sannolikt har det. Att du själv är kass i knäböj förstärker inte din poäng och att du är begåvad med ett par stora lår från början gör bara att du liksom drygar dig på andras bekostnad. Vissa av oss är begåvade med ben som hälsenan på en bofink och har muskler nu tack vare träning och spyhink i 20 år.

Vem fan bryr sig om vilken hippie-metod du tränar med nu liksom? Den ändras ändå om ett halvår och som sagt, dina ben har varit grova så länge jag sett dig på internets.

Jag byter aldrig metod. Jag kör vanlig byggning och ökar sakta volym och vikter. Inga dimmor alls, klart som korvspad skulle jag tro.

Får man fråga vad du har för mått på dina lår och vader samt vad du hade vid träningsstart? Gärna också en jämförelse mot samma midjemått/BF också så man hajar hur mycket volym du lagt dit med ditt slit som ska vara så mycket värre än mitt.

Mest för du tar bort mitt arbete och min prestation. Min poäng har jag redan bekräftat. Att man kan få muskeltillväxt på låren på många sätt.

hurril
2013-09-06, 15:55
Jag byter aldrig metod. Jag kör vanlig byggning och ökar sakta volym och vikter. Inga dimmor alls, klart som korvspad skulle jag tro.

Får man fråga vad du har för mått på dina lår och vader samt vad du hade vid träningsstart? Gärna också en jämförelse mot samma midjemått/BF också så man hajar hur mycket volym du lagt dit med ditt slit som ska vara så mycket värre än mitt.

Nu är du inte uppriktig, Robban, med hur du tränar och hur du har tränat.

Mina lår var 51cm runt när jag började på 185cm i kroppslängd. Nu vet jag inte vad de mäter eftersom jag inte mätt dem på ett tag men de är mindre än de varit för att jag, med min ryggskada, inte tränat dem hårt fram till för några veckor sedan. Gissningsvis cirka 67-68cm mitt på. Mäter jag vid ballen som är kutym att göra så är det ett par centimeter mer.

Andra mått vettefan, helt klart är jag fetare nu än när jag började träna - särskilt som jag väger cirka 124 på morgon (har ingen våg hemma men vägde 124.5kg mitt i träningspasset förra fredagen) och 60kg när jag började.

Jag är inte byggare, remember? Däremot har jag med mycket slit, jag har verkligen tränat skiten ur mig för det, lyckats få mina ben att åtminstone inte vara lyktstolpar. Mot den bakgrunden orkar jag inte sitta och höra dig snacka en massa skit om vad knäböj inte gör eller hur ditt pumpande med 30 rep på frimärken skulle göra något. Det hjälper ingen annan än dig själv i något slags auto-erotisk utgjutelse på andras bekostnad.


Vad mätte dina lår när de var små och hur tränade du DÅ för att ändra på det? Både du och jag vet om att du använde ett par år till att träna pisstunga partials.

hurril
2013-09-06, 16:00
Det enda som gör mig nästan mer irriterad än när kroppsdelsbegåvade berättar helt utan minne om vad som fungerar är när folk utan ben som inte ens tränar berättar att det inte ens går.

RobbanColeman
2013-09-06, 16:15
Nu är du inte uppriktig, Robban, med hur du tränar och hur du har tränat.

Mina lår var 51cm runt när jag började på 185cm i kroppslängd. Nu vet jag inte vad de mäter eftersom jag inte mätt dem på ett tag men de är mindre än de varit för att jag, med min ryggskada, inte tränat dem hårt fram till för några veckor sedan. Gissningsvis cirka 67-68cm mitt på. Mäter jag vid ballen som är kutym att göra så är det ett par centimeter mer.

Andra mått vettefan, helt klart är jag fetare nu än när jag började träna - särskilt som jag väger cirka 124 på morgon (har ingen våg hemma men vägde 124.5kg mitt i träningspasset förra fredagen) och 60kg när jag började.

Jag är inte byggare, remember? Däremot har jag med mycket slit, jag har verkligen tränat skiten ur mig för det, lyckats få mina ben att åtminstone inte vara lyktstolpar. Mot den bakgrunden orkar jag inte sitta och höra dig snacka en massa skit om vad knäböj inte gör eller hur ditt pumpande med 30 rep på frimärken skulle göra något. Det hjälper ingen annan än dig själv i något slags auto-erotisk utgjutelse på andras bekostnad.


Vad mätte dina lår när de var små och hur tränade du DÅ för att ändra på det? Både du och jag vet om att du använde ett par år till att träna pisstunga partials.

Jag var väldigt rund när jag började träna. Helt otränad, tv-spel, chips och godis var basen. Låren mätte 54cm och vaderna 39cm tror jag. Jag tror jag är i lite bättre form nu men ca 23kg tyngre. Måtten nu är 72cm resp 48cm.

Jag tränade mina första 5-6 år precis som nu. Sen fick jag ett diskbråck och lade om träningen efter vad jag kunde förmå göra.

En skillnad nu är väl att jag varierar in högreps lite mer och i början körde oftast 10-15 reps. Jag tränade efter Oldenmarks schema med 16 set framlår, 12 set baklår och 12 set vader, en gång i veckan. Vanlig progression, bensparkade på 25kg, ökade till 30kg, osv. Körde hacklift och benpress utöver detta för framlåren. Böjde för första gången 2008 om jag inte missminner mig. När jag var galet bulkad och vägde ungefär som nu men betydligt fetare mätte låren som mest 77cm, då var jag 21 år(1997) och hade inte sabbat ryggen. Körde 20-reppare då i hacklift med 4 gula på varje sida, reppade på 80kg i bensparken och benpressar med bred fotställning, 300kg för10 reps.

Då ryggen var trasig kunde jag inte böja mig alls, inge pressar för ben överhuvudtaget, körde då forced reps i bensparken för att få belastning negativt... Detta höll i sig flera år, provade andra övningar och fick ont.

Så var det med det, benen växte alltså bra utan böj. Min poäng hela tiden. Som tråden antyder, det kan bli volym på olika sätt. Jag har sällan sett ngn köra 20-reppare i hacklift med 120kg lastat förresten, inte ens bland de som tränat länge, det gjorde ju jag efter 3 års träning. Inte stark i böj då som sagt men ganska så stark i andra benövningar skulle jag vilja påstå. Började ju som alla andra med 30kg lastat och skakade upp 5-8 reps. Vader klarade jag inte ens 1 rep med 30kg lastat i sittande kommer jag ihåg. Bara skakade som under ngt slags anfall... :)

hurril
2013-09-06, 16:18
Har du 72cm runt låren nu? Du postade bilder i din journal och de ser inte direkt ut att vara i bra form. De är ändå lika stora som på bilderna du visar i form? Jag köper det när jag ser en bild med ett måttband.

Att benen inte växer utan knäböj är det nog ingen som hävdar. Det är din väderkvarn.

mikaelj
2013-09-06, 16:19
Så var det med det, benen växte alltså bra utan böj.

Har någon sagt emot det?

filmjölk
2013-09-06, 16:25
Men vad är det nu ni tjurar om? Tråden handlar om stora lår ifrån marklyft, och två semi-nybörjare varav en har fått större lår med marklyft som enda benträning.

Marklyft tar mlm på bland annat framsida lår om man inte är efterbliven och drar med helt raka ben. Tom då kommer det ta litegrann.

Ett marklyft är ganska likt en något grundare knäböj (om ni ser på hur benen rör sig) så det krävs väl inte direkt djupa träningskunskaper eller erfarenhet, elelr ens att man tränar själv öht. för att förstå att det kommer ge bra effekt på ett par nybörjarlår.

RobbanColeman
2013-09-06, 16:29
Har du 72cm runt låren nu? Du postade bilder i din journal och de ser inte direkt ut att vara i bra form. De är ändå lika stora som på bilderna du visar i form? Jag köper det när jag ser en bild med ett måttband.

Att benen inte växer utan knäböj är det nog ingen som hävdar. Det är din väderkvarn.

Dem minskar nog 10cm för att bli hårda, ja. Långt från att ha 72cm i hårda lår, det skulle ju vara större än midjemåttet då liksom. :D
Ska dem dessutom vara hårda på riktigt är dem väl max 60cm skulle jag tro. Dessutom mäter jag på samma ställe som jag inledde med 1994, största stället. Skulle jag köra med hittepå skulle jag ju dra till med 80cm inte 72... :)

Skämt o sido, måtten är typ heliga, det är ju mitt "mått" på om träningen fungerar.

RobbanColeman
2013-09-06, 16:42
Har någon sagt emot det?

Omformulerar mig då, fotbollsspelaren som nämndes kan alltså ha grova lår utan att styrketräna på gym och t ex köra knäböj. Han behöver inte vara stark i t ex böj för att vara stark i låren. Han kanske aldrig ens provat böj med en stång. ;)

...eller benspark, eller benpress, eller hacklift osv

Röda Björnen
2013-09-06, 16:54
Jag byter aldrig metod. Jag kör vanlig byggning och ökar sakta volym och vikter. Inga dimmor alls, klart som korvspad skulle jag tro.

Får man fråga vad du har för mått på dina lår och vader samt vad du hade vid träningsstart? Gärna också en jämförelse mot samma midjemått/BF också så man hajar hur mycket volym du lagt dit med ditt slit som ska vara så mycket värre än mitt.

Mest för du tar bort mitt arbete och min prestation. Min poäng har jag redan bekräftat. Att man kan få muskeltillväxt på låren på många sätt.

Eller så har du faktiskt bytt träningsstil ett flertal gånger enligt vad jag läst i gamla journaler m.m. Vad snackar du för skit ?

Fast Robbans poäng var väl egentligen att man kan ha stora starka ben utan att ha tränat böj eller ens vara bra på böj. Benstyrka är så mycket mer än böj, helt enkelt.

Vad ska du med benstyrka till om du inte kan knäböja ?, du blir ju inte en bättre atlet skulle jag vilja påstå av benspark och benpress.

Att det ska vara så svårt att köpa att man kan ha grova ben utan att maxa 250kg+ i böj... :)

Själv skulle jag inte ens komma upp med 150kg i en riktigt djup böj. Man kan dock ha starka lår utan att utöva djupa böj. Jag tror att jag har bra styrka i mina t ex.

Kan du inte ens böja 150 kg i en djup böj så är du rätt svag för de åren du tränat vill jag tillägga. Hur tränar du egentligen när du inte ens kan det ?

Omformulerar mig då, fotbollsspelaren som nämndes kan alltså ha grova lår utan att styrketräna på gym och t ex köra knäböj. Han behöver inte vara stark i t ex böj för att vara stark i låren. Han kanske aldrig ens provat böj med en stång. ;)

...eller benspark, eller benpress, eller hacklift osv

Ja. Var vill du komma ?

MVH

strikt
2013-09-06, 17:04
Nu är fokuset dock bodybuilding. Ingenstans i det behöver man blanda in någon större styrka att tala om.

filmjölk
2013-09-06, 17:16
Nu är fokuset dock bodybuilding. Ingenstans i det behöver man blanda in någon större styrka att tala om.

Det är bland annat därför Branch axelpressar med 140kg i högreps, Coleman reppar på 220 i bänk, Platz böjde en driljard kg i en driljard reps. Light weight, kontakt och känsla och inte alls tunga vikter och sanslös styrka som krävs för att bygga muskler :).

strikt
2013-09-06, 17:20
Det är bland annat därför Branch axelpressar med 140kg i högreps, Coleman reppar på 220 i bänk, Platz böjde en driljard kg i en driljard reps. Light weight, kontakt och känsla och inte alls tunga vikter och sanslös styrka som krävs för att bygga muskler :).

Är de i närheten av testade SL förbund?

Och reppar man är det inte tillräckligt tungt :)

filmjölk
2013-09-06, 17:25
Är de i närheten av testade SL förbund?

:)

Jag skulle tippa att flertalet proffsbyggare inte hade skämt ut sig i klassisk SL med rena styrkelyftare som motstånd.

RobbanColeman
2013-09-06, 17:35
Jag skulle tippa att flertalet proffsbyggare inte hade skämt ut sig i klassisk SL med rena styrkelyftare som motstånd.

Lite influerad av den gode mikaelj så säger jag så här:

Har någon sagt emot det då? :)

Trevlig kväll allihopa, nu väntar 8000kcal godis och chips till några filmer... *cupid*

Bryggan
2013-09-06, 18:11
Jag scrollar igenom och varje gång RobbanColeman's avatar åker förbi på vänster sida är jag tvungen att kolla på den lite extra...fina spiror där mannen. Längtar till morgondagens bendag.

Loke
2013-09-06, 18:30
Ett marklyft är ganska likt en något grundare knäböj (om ni ser på hur benen rör sig) så det krävs väl inte direkt djupa träningskunskaper eller erfarenhet, elelr ens att man tränar själv öht. för att förstå att det kommer ge bra effekt på ett par nybörjarlår.

Iofs inte helt ovanlig uppfattning här på kollo att grunda knäböjar inte funkar för att bygga stora lår.

Ett Orm
2013-09-06, 20:44
Det enda som gör mig nästan mer irriterad än när kroppsdelsbegåvade berättar helt utan minne om vad som fungerar är när folk utan ben som inte ens tränar berättar att det inte ens går.
Exaktemente.
Lite influerad av den gode mikaelj så säger jag så här:

Har någon sagt emot det då? :)

Trevlig kväll allihopa, nu väntar 8000kcal godis och chips till några filmer... *cupid*
Vad jag minns från tidigare journaler så har du kört bla. Max-Ot och liknande, och det länge också, vilket inte direkt är likt ditt liknande upplägg.

Om du inte överdrev den biten då för att visa på vad mycket bättre coleman stilen är..

Och som vanligt avslutar du med ett inlägg där du vare sig besvarar eller bemöter kritiken/frågorna.

RobbanColeman
2013-09-06, 21:05
Exaktemente.

Vad jag minns från tidigare journaler så har du kört bla. Max-Ot och liknande, och det länge också, vilket inte direkt är likt ditt liknande upplägg.

Om du inte överdrev den biten då för att visa på vad mycket bättre coleman stilen är..

Och som vanligt avslutar du med ett inlägg där du vare sig besvarar eller bemöter kritiken/frågorna.

Jag flydde inte tråden, jag har bara roligare saker för mig...

Jag anser inte att jag gjort ngt jätteannorlunda än nu om man bortser från min helkroppsträning. Jag har alltid varit inne på muskelkontakt, ända från början mer eller mindre.

Jag tror på byggarträning för massa.

Jag har skrivit mycket i denna tråd, varit mycket tydlig och jag kan tyvärr inte förklara bättre eller motivera bättre osv. Jag är klar. Självklart finns det olika åsikter och jag tänker inte försöka ändra någons åsikt via retorik och snubbeltråd. Det är heller inget jag har för avsikt att göra. Det jag skrev var ju att man kan få benvolym på olika sätt. ;)

RobbanColeman
2013-09-06, 21:37
Röda Björnen: Jag är nog starkare än dem allra flesta på gymmen i detta avlånga land. Som jag försöker belysa i denna tråd är inte muskelstyrka avhängigt i endast en rörelse. Man kan t ex vara jättestark i benspark och via den progressionen man fått där byggt skapliga om än inte kompletta framlår. Det är inte jag som bestämt att det inte räknas om jag rår 100kg mer än de allra flesta i benspark.

Det intressanta här är ju det som tråden hamnade i, en fotbollsspelare som uppenbarligen har starka, grova lår men som inte gymmar. Eller som jag nämnde ovan, jag kan dra av några reps med 100kg lastat på bensparkens magasin, eller 40+ reps med fullt magasin men någon som böjer 150kg är starkare än vad jag är i låren, eller? Man kan inte haka upp sig på böj, eller benspark, eller hacklift, inte ens fotboll. Det finns så många vinklar att betrakta detta ifrån och hämta muskeltillväxt och styrka från. Som ts sade, fotboll och marklyft hade byggt ben!

Jag personligen är fostrad av Oldenmark som talade illa om bänkpress, böj, marklyft och press bakom nacken. Jag undvek allt detta utom bänkpress som jag körde första halvåret och tre veckor 1999, resten provade jag inte ens förrän 2008. Han sa till mig att benspark var den bästa benövningen och jag håller nog med än idag.

bigtraps
2013-09-06, 22:00
Att benspark är den bästa benövningen är nog du o Plexus rätt ensamma att tycka

RobbanColeman
2013-09-06, 22:07
Att benspark är den bästa benövningen är nog du o Plexus rätt ensamma att tycka

Japp! Detsamma gäller fotbollsspelaren med grova lår, fotboll verkar vara en bra övning för honom. Progression är A och O för tillväxt och jag har väl gått från 20x10 till 100x45 nånting på 19 år i bensparken just. Det tog mig minst 3 år innan jag maxade magget. Man får hitta sin grej och nöta... Plexus reppade loss på fullmag med ett ben han!

:)

TranceII
2013-09-06, 22:16
Att benspark är den bästa benövningen är nog du o Plexus rätt ensamma att tycka

Den och lårcurl är väl de benövningar som nog alla bodybuilders gör. Knäböj och andra övningar verkar kunna bytas ut mot andra motsvarande övningar mycket lättare.

Om vi bara pratar bygga storlek då.

hurril
2013-09-06, 22:53
Japp! Detsamma gäller fotbollsspelaren med grova lår, fotboll verkar vara en bra övning för honom. Progression är A och O för tillväxt och jag har väl gått från 20x10 till 100x45 nånting på 19 år i bensparken just. Det tog mig minst 3 år innan jag maxade magget. Man får hitta sin grej och nöta... Plexus reppade loss på fullmag med ett ben han!

:)

För din skull åkte måttbandet faktiskt fram idag. Jag hade 69.5cm runt låren med helt rakt ben, på mitten. 75.5 om jag fick ställa upp benet på en bänk och mäta vid tjockaste stället. 115 runt röven FYI. Jag vågar säga att mina ben nu är hårdare än dina nu =)

När ändå grandios självbild är på tal så var det flera centimeter mer än vad jag trodde.

EDIT: vaden var 47.

RobbanColeman
2013-09-06, 23:08
För din skull åkte måttbandet faktiskt fram idag. Jag hade 69.5cm runt låren med helt rakt ben, på mitten. 75.5 om jag fick ställa upp benet på en bänk och mäta vid tjockaste stället. 115 runt röven FYI. Jag vågar säga att mina ben nu är hårdare än dina nu =)

När ändå grandios självbild är på tal så var det flera centimeter mer än vad jag trodde.

EDIT: vaden var 47.

Det handlade om att olika sätt kan ge tillväxt. Inte att vi skulle jämföra vem som är störst osv. Framförallt handlade det om hur mycket vi hade vuxit genom träning och vad som var gratis. Som tur är har mina lår hårdnat rejält sen bilden jag tog för 5 veckor sedan nånting också, det var katastrof och muskellöst då. Nu har jag jobbat muskelminne och samtidigt bantat bort 4-5kg. :)

Dina ben är nog hårdare oavsett. Mina är inte hårda på 72cm givetvis, då skulle jag vara något annat än CBB-deltagare. ;)

Att måtta är inget konstigare än att kolla vikter man lyfter för mig då det är en del av att mäta progressionen, inget annat.

Jag är ju en plutt jämfört med dig iaf, bara 175cm ca och 95kg ca, fan inte konstigt att det är mjuka lår på den vikten, en bit över det jag väger i form. Tar nog bort iaf 20kg, men det återstår iof att se, det visar sig, deffen rullar på till jag är riktigt hård nu nämligen. :)

Jag är duktigt fläskig på rumpan nu, 109cm! :D

För att inte tala om magen... 90cm med valkar, ölmage och hela kitet. Apropå grandios självbild menar jag, spär på det lite nu. :)

hurril
2013-09-06, 23:11
Det är så klart muskelminne för mig just nu. Jag har tränat hårt i tre veckor nu med knäböj fyra dagar i veckan efter en lång lök- och rehabperiod.

RobbanColeman
2013-09-06, 23:22
Det är så klart muskelminne för mig just nu. Jag har tränat hårt i tre veckor nu med knäböj fyra dagar i veckan efter en lång lök- och rehabperiod.

Japp! Kul att vi får öka lite nu iaf! :)

Jag kommer ju från en djup depression, min dotter blev sjuk bl a samt trodde man att min fru eventuellt fått en hjärntumör under alltför lång tid innan man avslog det... Vägde 86kg med 106cm i midja som sämst när jag drog igång igen lite försiktigt. Kommer inte ihåg lårmått då men vet att vaderna var nere på 41cm som minst och nu 48. Hade då mer eller mindre suttit stilla inomhus tre månader och levt på choklad.

Tur det kommer tillbaka fort iaf. ;)

Kör hårt nu och återkom med konkurrens i toppen! *flex*

hurril
2013-09-06, 23:35
Amen fy fan :/

Ett Orm
2013-09-06, 23:53
Japp! Kul att vi får öka lite nu iaf! :)

Jag kommer ju från en djup depression, min dotter blev sjuk bl a samt trodde man att min fru eventuellt fått en hjärntumör under alltför lång tid innan man avslog det... Vägde 86kg med 106cm i midja som sämst när jag drog igång igen lite försiktigt. Kommer inte ihåg lårmått då men vet att vaderna var nere på 41cm som minst och nu 48. Hade då mer eller mindre suttit stilla inomhus tre månader och levt på choklad.

Tur det kommer tillbaka fort iaf. ;)

Kör hårt nu och återkom med konkurrens i toppen! *flex*

Huva. Ta hand om familjen!

Ronn
2013-09-07, 09:59
Stora tråden om feels...

56cm lår på nån som väger 70kg och är 178cm lång är det godkänt?

Inhoc
2013-09-07, 11:10
Enda kommentaren jag har är att jag skulle nästan kunna skänka bort min förstfödda son om jag bara kunde få större lår. Runt 55-57 cm just nu och de ser ut som två ben till en kyckling som inte fått mat på ett halvår. Det är lite av ett släktproblem när pappa, mamma, bror, syster, morbröderna och farbröderna har likadana ben. Tur är väl att vi överkropssmässigt har dragit en vinstlott, vi alla naturligt "bredare".

Inhoc
2013-09-07, 11:11
Stora tråden om feels...

56cm lår på nån som väger 70kg och är 178cm lång är det godkänt?

Jag har de måtten dock är vikten runt 85 kg med ~20% kroppsfett just nu. Det ser inte snyggt ut med kycklingben kan jag lova.