handdator

Visa fullständig version : Ont i ena axeln efter Dips.


freddan11
2013-09-05, 08:28
Tja! Igår körde jag dips på gymmet, gick lite längre ner än jag brukade, kände att det tog ganska så bra på triceps men nu dagen efter har jag ont i vänstra axeln. När jag lyfter på armen så svider det till i axeln.

Är det något som kan gå över efter några dagar eller borde jag uppsöka vård?

Tack :D :hbang::hbang::hbang:

pezrulezhaakon
2013-09-05, 09:03
freddan11, börja med att vänta en vecka eller så. Håll axeln rörlig, men undvik pressövningar.

freddan11
2013-09-05, 09:09
freddan11, börja med att vänta en vecka eller så. Håll axeln rörlig, men undvik pressövningar.

Okej! Jag får avvakta och se, tack! *flex*

Mada92
2013-09-05, 10:27
Börja alltid med att värma upp rotatorcuffen innan varje överkroppspass :) det gör mer än man tror.

filmjölk
2013-09-05, 10:48
Märkt att jag slipper axelproblem av dips om ställningen inte har paralella handtag utan mer som ett V.

DrViolet
2013-09-05, 11:46
Axon menar att man bör undvika dips:

http://axonblogg.se/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-11/

tlk
2013-09-05, 11:50
Axon menar att man bör undvika dips:

http://axonblogg.se/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-11/

Axon är väl i klass med dr. Mercola. Dvs. alla hans råd bör man göra raka motsatsen till.

Billy Pumpisch
2013-09-05, 12:24
Börja alltid med att värma upp rotatorcuffen innan varje överkroppspass :) det gör mer än man tror.

Jag får alltid ont av militärpress och dips om jag inte värmer upp i kabelmaskin, är verkligen som natt och dag.

Problemet för mig att jag bytt gym och dom har inge kabelmaskin där jag kan göra samma rörelse. Någon som har tips på annan liknande uppvärmningsövning för rotatorcuffen?

freddan11
2013-09-05, 12:24
Börja alltid med att värma upp rotatorcuffen innan varje överkroppspass :) det gör mer än man tror.

Ska jag undvika att köra axlar över huvudtaget ett litet tag framöver eller bara pressövningar? :)

dmoller
2013-09-05, 13:40
har flera polare som inte kan köra dips just för att axeln går sönder. själv får jag brutal värk i bröstbenet(i flera månader) efter tunga dips :(

Eira
2013-09-05, 14:22
Axon är väl i klass med dr. Mercola. Dvs. alla hans råd bör man göra raka motsatsen till.

Fast dips är ingen övning man kanske ska rekomendera ändå

Rakanichy
2013-09-05, 15:15
Axon är väl i klass med dr. Mercola. Dvs. alla hans råd bör man göra raka motsatsen till.

Är du säker på att du tycker man skall göra raka motsatsen till alla deras råd?

PureWhey
2013-09-05, 17:53
Fast dips är ingen övning man kanske ska rekomendera ändå

För att..? Utmärkt övning - så länge man utför den korrekt.

arthax
2013-09-05, 18:24
Jag tycker den är kanon! Upplever dessutom att jag får en väldigt skön stretch av bröst- och axelmuskulatur i bottenläget.

pezrulezhaakon
2013-09-05, 18:53
Ska man inte tävla i dips är det en tämligen onödig övning.

major Pectoralis
2013-09-05, 18:58
Dips är en riktigt bra övning för (halva) överkroppen. Bra styrkemätare också. Ingen slump att den är flitigt använd i idrotts- och testsammanhang.

Axelsmärta är ju inte bra men ibland är det bara stelheten som ger med sig. Om smärtan sitter i länge är det dock inte bra givetvis.

Att dips är tämligen onödig om man inte skall tävla i den är dock rätt. Det kan man dock säga om alla övningar. Ingen är oumbärlig.

pezrulezhaakon
2013-09-05, 20:12
När man mäter styrkan i dips, så mäter man styrkan i just dips. Att försöka överföra det resultatet till nåt generellt vardagligt, så är det godtyckligt och en efterkonstruerad måttstock.

Latissimus Dorsi
2013-09-05, 20:21
När man mäter styrkan i dips, så mäter man styrkan i just dips. Att försöka överföra det resultatet till nåt generellt vardagligt, så är det godtyckligt och en efterkonstruerad måttstock.

I syfte för hypertrofi tycker jag det är en toppenövning.

major Pectoralis
2013-09-05, 20:23
När man mäter styrkan i dips, så mäter man styrkan i just dips. Att försöka överföra det resultatet till nåt generellt vardagligt, så är det godtyckligt och en efterkonstruerad måttstock.

Har i perioder tillbaks i tiden bara kört chins och dips som styrketräning för överkroppen. Har då inte tappat styrka i de övningar jag inte kört (t.ex. bänk, curl, rodd osv). Vet fler som gjort samma erfarenhet.

Överföringar till IRL är tveksam för alla övningar. Hur bra man är på att överföra handlar egentligen om hur bra motorik man har - för vissa går det snabbare att överföra medan andra måste nöta längre för att kunna översätta gymstyrka till praktiskt-momentstyrka.

Har dock för mig att det finns ett samband mellan stakning och dips.

pezrulezhaakon
2013-09-05, 20:35
major Pectoralis, precis, det är en helt annan sak. Att bibehålla styrkan kan man göra nästan hursomhelst, sålänge man belastar musklerna. Bära sandsäckar, ösa asfalt eller klättra i träd skulle funka även det. Vad jag vill komma till är att inte glorifiera dips slentriant utan att man har klart för sig vad övningen faktiskt ger och inte ger.

major Pectoralis
2013-09-05, 20:44
Du har rätt i att det är (mycket) lättare att underhålla men att t.ex. göra armhävningar eller ring-dips förslår inte för att bibehålla styrkan i bänk. Att köra latsdrag bibehåller inte styrkan i chins osv. osv.

Fortfarande måste en rörelse var effektfull för att få effekt.

crizzan
2013-09-05, 20:45
Jag får alltid ont av militärpress och dips om jag inte värmer upp i kabelmaskin, är verkligen som natt och dag.

Problemet för mig att jag bytt gym och dom har inge kabelmaskin där jag kan göra samma rörelse. Någon som har tips på annan liknande uppvärmningsövning för rotatorcuffen?

Gör likadana övningar med hantlar, men tänk på att lägga dig /ställa dig rätt så att rörelsen faktiskt är emot gravidationen ;)

freddan11
2013-09-06, 06:21
Haha kul att ni diskuterar killar ;) Men är det någon som har kunskap om jag ska undvika att använda axeln när det gäller styrketräning helt och hållet ett litet tag? Eller ska jag köra lite lättare vikter & inga pressövningar? Mvh