handdator

Visa fullständig version : Har du någon gång haft smärta i dina axlar?


kalle1321
2013-09-04, 22:40
Har du någon gång haft smärta i dina axlar? Håller på med en undersökning till mitt gymnasiearbete och skulle uppskatta om du svarar på frågan.

Om du svarar ja och vet vilken skada det var/är får du gärna skriva vilken.

Ampere
2013-09-04, 22:41
Har du någon gång haft smärta i dina axlar? Håller på med en undersökning till mitt gymnasiearbete och skulle uppskatta om du svarar på frågan.

Om du svarar ja och vet vilken skada det var/är får du gärna skriva vilken.

Impingement i höger axel, alltså en inklämning. Var både infraspinatus och långa bicepssenan.

Ristretto
2013-09-04, 22:43
Har problem med höger AC-led.

jontexer
2013-09-04, 22:52
smärta en gång när jag körde flies efter ett par set hantelpress... fick avbryta detbröstpasset samt att jag inte körde axlar den veckan. vad det berodde på har jag ingen aning om :P

Jappse
2013-09-04, 23:06
Inpingement i både vänster och höger pec minor som strålar ut i axel/arm.

ReXi
2013-09-04, 23:11
smärta en gång när jag körde flies efter ett par set hantelpress... fick avbryta detbröstpasset samt att jag inte körde axlar den veckan. vad det berodde på har jag ingen aning om :P

Det beror på för att du gick för tungt ut på flies. Flies är inget övning man kör med tunga hantlar.

spoon
2013-09-04, 23:39
Inte haft smärta i axlarna. Har haft smärta i det mesta men inte axlarna.

tjing
2013-09-04, 23:51
Japp, höger axel.

Orsak vete tusan men någon muskel som är spänd eller dylikt.

pezrulezhaakon
2013-09-05, 00:03
Inget problem nu. Fick lite diffus värk några dagar efter ouppvärmd armbrytning. Hände för många år sedan då man var ung och dum(are)

Diomedea exulans
2013-09-05, 03:04
Ja, jag hade dåliga axlar redan innan jag började träna. Smärtan uppstod av att jag låg på ena armen när jag skulle sova.

Donkens
2013-09-05, 03:16
Ja det händer nån gång i månaden, vänster axel. Känns på lederna, men jag har brutit nyckelbenet tidigare under mitt liv så kan ha något med det att göra. Jag går hellre till en spågumma än att besöka min husläkare igen.

Armed Dingo
2013-09-05, 04:26
Har problem med höger AC-led.
Har haft med vänster

svenbanan
2013-09-05, 04:59
Ja två separata.

Volleybollrelaterad överbelastningsskada i övre/främre delen av höger axel för jättelänge sedan. Förmodligen nån variant av impingement inblandat i detta också. Detta är dock helt utläkt ("självläkt" med voltaren och värmeskydd) trots fortsatt volleybollspelande.

Höll aningens för brett och tappade stången bakåt i ryck (eller möjligtvis ryckböj) för några år sedan. Detta ledde till nån sträckning eller nåt liknande i närheten av höger skulderblad. Kanske i några trapeziusfibrer. Jag känner lite då och då att jag har "nån skit" där som inte riktigt försvinner. I nuläget begränsar detta mig inte alls, men gör jag mycket handstående armhävningar så kan det balla ur och jag får ont i nån vecka.

r1kkie
2013-09-05, 05:48
Överbelastat muskelfäste

TheOne1994
2013-09-05, 05:51
jag fick problem nu efter 3 års träning, maxning i bänk :) kändes konstigt i bottenläget :(
kan bara köra lutad numera...

Christian1980
2013-09-05, 05:55
Vänster axel har jag problem med just nu.

Sjukgymnasten kallade det för 'weightlifters shoulder'.

Xtreme-G
2013-09-05, 06:57
Tror att det mer eller mindre alla gånger har varit relaterat till bicepssenan om löper över axeln, mao känns det som att man har ont i axeln.

J3T69
2013-09-05, 06:58
Jepp,en liten ruptur i högra axeln(supraspinatus) förra året, är dock helt ok nu:)

speedy83
2013-09-05, 07:05
Inklämningssyndrom och det ligger lite latent hela tiden om jag inte passar mig. Har väl haft det i 5 år nu kanske..

Bryggan
2013-09-05, 07:25
Höger axel som spökar om jag närmar mig 90 grader mellan överarm och bål. Vad det beror på vet jag inte men jag vet vilka övningar jag ska passa mig för.

Problem? Inget, så länge jag inte utför vissa pressövningar på "fel" sätt!

Beemel
2013-09-05, 07:28
Enligt naprapaten var det en inflamation i någon slemsäck samt något shit med infraspinatus och supraspinatus som orsakade min smärta.

Mickee
2013-09-05, 08:35
Båda axlarna, främst höger.
Kommer inte ihåg vad min sjukgymnast förklarade riktigt men något i stil med att någon muskel (supraspinatus?) / sena ligger för tajt intill bröstmuskelfästet.

bustz0rz
2013-09-05, 09:02
Har haft lite problem med båda axlarna under tiden jag tränat. Som tur var inga större problem, utan det har släppt av sig självt efter ett tag. Kan få lite ömmande axlar när jag under en tid har kört väldigt frekvent pressande.

Ristretto
2013-09-05, 09:05
Har haft med vänster

På vilket sätt?

Zalzero
2013-09-05, 09:06
Fick en liten muskelbristning i höger axeln strax innan sommaren.

Rikard Jansson
2013-09-05, 10:06
Ganska allvarliga sådana till och från, är dock helt upp till mig själv huruvida jag skippar att göra mina stretchövningar så ingen annans fel än mitt eget :)

Dreas
2013-09-05, 10:07
Japp, men har blivit bättre med streching och cuffträning.

Andreas Guiance
2013-09-05, 10:11
Ganska allvarliga sådana till och från, är dock helt upp till mig själv huruvida jag skippar att göra mina stretchövningar så ingen annans fel än mitt eget :)

Japp, men har blivit bättre med streching och cuffträning.

Vilka stretchövningar har funkat för era axlar?

Rikard Jansson
2013-09-05, 10:17
Vilka stretchövningar har funkat för era axlar?

1.) kvastskaft/lätt skivstång, lätt militärpress med denna bakom nacken så djupt jag kan samtidigt som jag försöker bryta bak hela bröstkorgen, typ. D.v.s., från raka armar, ner till lowbar böj-position, mellanbrett grepp. Den enda bröststretchen som fungerar för mig, vilket gör att främre axlar slipper brytas isär för att brösten vägrar släppa till :)

2.) pullovers med lätt vikt, långsam rörelse och så lång rom det bara går. Första gången jag upptäckte att detta stretchade hade jag stretchvärk i långa triceps i cirka 14 dagar efter :D Det här mirakelbotade min axel vid det tillfället, och då hade jag haft ganska rejält ont i 3-4 månader.

Knatcharn
2013-09-05, 10:19
Jag har haft smärta i axeln när den hamnat i ett dåligt läge, t.ex. ytterläget i pecdec men det höll inte i länge.

Dreas
2013-09-05, 10:54
Vilka stretchövningar har funkat för era axlar?Står i en dörrpost varje morgon med armarna på varsin sida och lutar mig framåt. Kör en minut ungefär varje morgon. På två veckor blev jag märkbart mindre framåtroterad.

Inte helt smärtfri men bättre, måste nog börja strecha på annat sätt för att få upp den rörlighet som krävs.

jontexer
2013-09-05, 11:42
Det beror på för att du gick för tungt ut på flies. Flies är inget övning man kör med tunga hantlar.

Är väl medveten om att flies inte är en övning som man kör tungt på :) Använde 10 kilos hantlarna så är tveksam till att det var därför.

Herman H
2013-09-05, 16:56
Ja absolut, de senaste 10-15 åren ungefär, ibland mer och ibland mindre smärta. En del sömnlösa nätter har det blivit under årens gång. Nu mer så har jag två stora kuddar i sängen som jag stöttar upp armarna med så att inte axlarna faller fram, det har underlättat en hel del.
Det är ingen "skada" jag har, enbart slitage från jobb, är målare.

Bänkpress har för min del hjälpt till att minska mina problem något helt otroligt.

L2310
2013-09-05, 17:12
Infraspinatustendinopati efter för mycket bänkpress och dips

MtotheM
2013-09-05, 19:54
Jäklar vad många som har/ har haft smärta i axlarna...

Själv har jag lyckats klara mig utan än så länge.

Linjedomarn
2013-09-05, 20:10
Ligamenten har släppt på båda nyckelbenen så ja jag har ont i axlarna mest hela tiden.

Nixan
2013-09-05, 21:02
När jag gick ifrån att brygga upp mig till att ligga plant i bänken (för att få längre ROM) så började jag känna i axlarna i samtliga övningar som involverar någon form av in/ut-rotation.

Fixade det genom att minska volymen samt att gå tillbaka till att brygga i bänken igen :cool:

mattilainen
2013-09-05, 21:05
inflammation i ac-leden och kanske broskbildning. Impingement som han även trodde. Dock tror inte jag det.

Andreas Guiance
2013-09-05, 21:19
1.) kvastskaft/lätt skivstång, lätt militärpress med denna bakom nacken så djupt jag kan samtidigt som jag försöker bryta bak hela bröstkorgen, typ. D.v.s., från raka armar, ner till lowbar böj-position, mellanbrett grepp. Den enda bröststretchen som fungerar för mig, vilket gör att främre axlar slipper brytas isär för att brösten vägrar släppa till :)

2.) pullovers med lätt vikt, långsam rörelse och så lång rom det bara går. Första gången jag upptäckte att detta stretchade hade jag stretchvärk i långa triceps i cirka 14 dagar efter :D Det här mirakelbotade min axel vid det tillfället, och då hade jag haft ganska rejält ont i 3-4 månader.

Står i en dörrpost varje morgon med armarna på varsin sida och lutar mig framåt. Kör en minut ungefär varje morgon. På två veckor blev jag märkbart mindre framåtroterad.

Inte helt smärtfri men bättre, måste nog börja strecha på annat sätt för att få upp den rörlighet som krävs.

Intressant, tack:)

kalle1321
2013-09-07, 14:38
Bumpar så att fler kanske svarar!

smeander
2013-09-07, 14:59
Vänster axel, en hockeyskada. Den har hoppat ur led 7-8ggr men ej på senare tid.

slimjim10
2013-09-07, 16:47
Förslitning i vänstra axelns ac-led, verkar det vara iaf.

Tobbey
2013-09-07, 16:57
Ingenting alls, än. Inga konstiga känningar eller smärtor. Försöker att undvika skador så mycket jag kan, hoppas bara att det kan hålla i sig. Värmer alltid upp axlar innan varje träning, oavsett om det är bänkpress eller böj som står på schemat. Har bara tränat i 1 år snart, så har inte haft så mycket tid att bli skadad på än så länge, hehe.

hugok
2013-09-07, 17:47
Någon slags smärta har man väl haft i de flesta kroppsdelar. Just axlarna har varit väldigt skonade hos mej, så jag vet inte om det räknas. Det jag haft var någon gång när jag var yngre innan jag börjat styrketräna. Jag har haft inflammerad bröstmuskel vilket värkte ut över axlar och traps också.

Koettman
2013-09-08, 14:07
Haft vänster axel ur led ett oräkneligt antal gånger. Första gången i samband med hockey. Bortsett från viss instabilitet lider jag inte av det.

kalle1321
2013-09-11, 14:45
bump

Langster
2013-09-11, 14:57
Så länge jag kör tunga skruvpressar verkar jag vara immun mot axelproblem.
Jag har haft ont i dem tidigare, men inte nu när jag kör skruvpressar, kör inga andra specialövningar som prehab.

Det kan självklart vara en ren tillfällighet. Men jag tycker mig minnas att jag läst någonstans, någon gång, att den övningen har hjälpt andra.

mangemani
2013-09-11, 15:02
jepp, i höger axel, typ i mitten en bit uppåt på axeln.
en som jag vet idag inte visste vad han höll på med och tränade lite galet försökte lära mig marklyft då jag bara var någon månad gammal på gymmet, det hela slutade med att jag fick ont i axeln en kortare period.

Morty
2013-09-11, 15:50
Har haft problem tidigare. Exploderade när jag gjorde armhävningar en gång för länge sen. Tog några veckor innan jag kunde pressa igen och sen kanske 18 månader av endast bänkpressande med smalare grepp innan jag kunde göra andra övningar.

Det blev först riktigt bra när jag började köra mkt lätta militärpressar tekniskt korrekt och stegra långsamt. Och köra 70% mer drag än press, högvolym facepulls ffs.

I somras, när jag simmade >20 000m per vecka så kunde jag känna liiiite i ena axeln av swimmers shoulder. Det är OK nu när jag simmar mindre och har stretchat mina axlar.

Alltidxx
2013-09-11, 15:53
Kronisk inflammation i båda axlarna som nu är på bättringsvägen efter allehanda åtgärder under lång tid.

mattepatte
2013-09-11, 16:35
Skönt att vara med er andra 8,x % :D

koffein_beroende
2013-09-11, 16:48
Så länge jag kör tunga skruvpressar verkar jag vara immun mot axelproblem.
Jag har haft ont i dem tidigare, men inte nu när jag kör skruvpressar, kör inga andra specialövningar som prehab.

Det kan självklart vara en ren tillfällighet. Men jag tycker mig minnas att jag läst någonstans, någon gång, att den övningen har hjälpt andra.

Vad är skruvpress för något? Låter spontant som arnoldpress?

EDIT: Efter att sökt på youtube såg jag Arne köra skruvpress med titeln "Arnoldpress (Skruvpress)" vilket förklarade det.

JasminV
2013-09-11, 17:03
Jag har haft ont i axlarna så länge jag kan minnas, först pga dålig hållning och ett stillasittande liv, sedan pga en framåtrotation i höger axel (och höft) som gör att jag lätt hamnar i fel läge när jag kör press och roddövningar.

Stefan J
2013-09-11, 18:18
Jag har aldrig haft ont någonstans någonsin. Det är bara mentalt veka människor och kärringar som får ont.

Blaine
2013-09-11, 18:23
Inflammation i min högra rotatorkuff. Har sedan innan och efter inte kunnat sova på "högra sidan".

spinki
2013-09-12, 02:28
Vad är det som orsakar Impingement (inklämnings skador)
Är det fel rörelsebana eller dåligt uppvärmda och stel muskel ?

kalle1321
2013-09-12, 06:30
Vad är det som orsakar Impingement (inklämnings skador)
Är det fel rörelsebana eller dåligt uppvärmda och stel muskel ?

I de flesta fallen handlar det om dålig teknik i kombination med för tunga vikter. Sen finns det annat som spelar in, t.ex. mycket rörelser med armarna ovanför axelhöjd och dålig uppvärmning som du skriver.

Lipservice
2013-09-12, 09:52
Har såkallad Weigthlifters Shoulder. Har fått köra lätta överhuvudet övningar istället, och fått byta ut en del av de "vanliga" övningarna.

traidmill
2013-09-12, 11:16
Har haft problem med mina axlar, främst den vänstra i sisådär 8 år, vilket hållit mig tillbaka i bröstutveckling. Alla pressar för bröst gör mer eller mindre ont. Har varit hos ett drös sjukgymnaster och läkare. Har börjat jaga igen nu och ultraljud är inbokat.

Frantic
2013-09-12, 11:19
Yes. Kör jag viktade dips går mina axlar sönder direkt så nu för tiden håller jag mig borta från dips helt.

jego
2013-09-12, 11:25
Sublux höger axel därefter långvariga smärtor från rotatorkuffen (impingment?)
Just nu "tyngdlyftaraxel" (typ inflammation i ac-led) i höger axel.

traidmill
2013-09-12, 11:28
Är det någon som har haft problem med impingement, lyftaraxel eller kroniska inflammationer som verkligen fått ordning på problemet en gång för alla?

Eller är det här något man får leva med resten av sitt liv?

jego
2013-09-12, 11:31
Vill också tillägga att den absolut värsta övningen för min axelhälsa utan tvekan är dips medans facepulls och stretching av bröstmuskulaturen verkar göra undervärk.
Bänkpress går ok om jag är noga med att hålla in armbågarna och får in skuldrorna ordentligt under mig.

kalle1321
2013-09-12, 12:20
Är det någon som har haft problem med impingement, lyftaraxel eller kroniska inflammationer som verkligen fått ordning på problemet en gång för alla?

Eller är det här något man får leva med resten av sitt liv?

Jag hade problem med impingement i ungefär ett år och nu kan jag i princip träna på som vanligt med bänkpress, sidolyft och andra övningar som inte fungerade innan. Rehaben var dock riktigt jobbig men det var det utan tvekan värt i slutändan!

traidmill
2013-09-12, 12:49
Jag hade problem med impingement i ungefär ett år och nu kan jag i princip träna på som vanligt med bänkpress, sidolyft och andra övningar som inte fungerade innan. Rehaben var dock riktigt jobbig men det var det utan tvekan värt i slutändan!

Får man fråga vilken rehab du körde i ditt fall?

(har testat en hel del recept men inget har givit något resultat)

Alltidxx
2013-09-12, 13:40
Är det någon som har haft problem med impingement, lyftaraxel eller kroniska inflammationer som verkligen fått ordning på problemet en gång för alla?

Eller är det här något man får leva med resten av sitt liv?
Ortopeden sa att han visst kunde ge mig kortison om jag ville men att det inte skulle hjälpa för att inflammationen blir av annorlunda karaktär efter lång tid jämfört med färska, arga inflammationer. Han sa vila och special-rehabträning.

Jag tror det var rätt råd men följde det inte. Jag minskade volymen, reppade försiktigare och det var då jag hittade ocklusionsträning som alternativ för att få en god träningseffekt men samtidigt snällare mot mina axlar. Förutom det ökade jag omega-3 intag och var noga med att inkludera riktigt träning för rotatorcuff som en bestående del i programmet och kall-stretcha pecs på vilodagar.

Smärtan är inte borta men det har blivit avsevärt bättre. Från att inte kunna träna alls till att kunna köra rekordtunga vikter emellanåt. Förhoppningen är att det löser sig på sikt. Det finns absolut hopp.

kalle1321
2013-09-12, 13:41
Får man fråga vilken rehab du körde i ditt fall?

(har testat en hel del recept men inget har givit något resultat)

Månad 1: Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 3-4 gånger om dagen. Inget gym alls.

Månad 2-3: Lite tyngre övningar för att stärka leder och senor, 3 gånger i veckan med gummiband om jag kommer ihåg rätt. + Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 2-3 gånger om dagen. Bara ben på gymmet.

Månad 4-5: Vanlig gymträning fast med riktigt lätta vikter och långsam ökning. + rörlighetsövningar 1-2 gånger om dagen.

Månad 6-7: Tyngre och tyngre styrketräning tills det kändes stabilt och här är jag idag. Inte haft ont på ca 1 månad nu.

Om du vill veta mer exakt med övningar, reps och sets så kan du kolla in min journal drygt ett halvår tillbaka.

traidmill
2013-09-12, 21:05
Månad 1: Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 3-4 gånger om dagen. Inget gym alls.

Månad 2-3: Lite tyngre övningar för att stärka leder och senor, 3 gånger i veckan med gummiband om jag kommer ihåg rätt. + Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 2-3 gånger om dagen. Bara ben på gymmet.

Månad 4-5: Vanlig gymträning fast med riktigt lätta vikter och långsam ökning. + rörlighetsövningar 1-2 gånger om dagen.

Månad 6-7: Tyngre och tyngre styrketräning tills det kändes stabilt och här är jag idag. Inte haft ont på ca 1 månad nu.

Om du vill veta mer exakt med övningar, reps och sets så kan du kolla in min journal drygt ett halvår tillbaka.

Tack för input, vilken bok är det du har gått efter? jag har en drös redan men inte läst alla ännu.

kalle1321
2013-09-12, 21:38
Tack för input, vilken bok är det du har gått efter? jag har en drös redan men inte läst alla ännu.

Mestadels denna:
Nya motions- och idrottsskador och deras rehabilitering, av Roland Thomée, Leif Swärd, Jon Karlsson.

Såg att du hade fått tips om den i din tråd om boktips så du kanske har den till och med. Finns mycket bra information i den.

Oljeblixten
2013-09-12, 21:41
Ja, medfött instabila axelleder som blivit värre efter flera luxuationer. Har smärta i vissa ytterlägen.

Jappse
2013-09-12, 22:17
Månad 1: Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 3-4 gånger om dagen. Inget gym alls.

Månad 2-3: Lite tyngre övningar för att stärka leder och senor, 3 gånger i veckan med gummiband om jag kommer ihåg rätt. + Cirkulationsövningar och rörlighetsövningar 2-3 gånger om dagen. Bara ben på gymmet.

Månad 4-5: Vanlig gymträning fast med riktigt lätta vikter och långsam ökning. + rörlighetsövningar 1-2 gånger om dagen.

Månad 6-7: Tyngre och tyngre styrketräning tills det kändes stabilt och här är jag idag. Inte haft ont på ca 1 månad nu.

Om du vill veta mer exakt med övningar, reps och sets så kan du kolla in min journal drygt ett halvår tillbaka.

Ok, men om man får det av bänk och knäböj då? Ska man bara köra marklyft och axelpressar? :S



edit:
Hittade några knep från KStar. Detta skall provas

TZtQ1hP0zFY


nhZdmkGBgT8

kalle1321
2013-09-13, 12:34
Ok, men om man får det av bänk och knäböj då? Ska man bara köra marklyft och axelpressar? :S

Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du om man bara får smärta av bänk och knäböj? Jag hade skippat marklyft och axelpressar i en början ändå, även om de inte gjorde ont, och kört på med bara rehabövningar.

xanton
2013-09-14, 10:38
Hade det ett tag när ja körde dips o bänk, men nu tränar jag rotatorcuffarna o har inte känt av någon smärta alls! :D

Bubblan84
2013-09-16, 15:40
Ja, rotatorcuffen är ganska taskig i vänstra axeln.

Arne Persson
2013-09-16, 17:08
Inget problem nu. Fick lite diffus värk några dagar efter ouppvärmd armbrytning. Hände för många år sedan då man var ung och dum(are)

Kan man få äran att bryta arm mot den öfverjordiske?:)

drakfelt
2013-09-16, 17:10
Osteolys i laterala klavikeln. Titthålsoperation -> smärtfri.

Trapz
2013-09-16, 20:42
Har lite problem med min vänstra axel tror jag, om jag håller handen rakt ut från kroppen med handflatan neråt och vrider handen neråt så att handflatan blir uppåt. Typ som att öppna en dörr. Så knakar det till i axeln typ som att den hoppar ur led eller nåt, det gör inte ont eller något men det är smått irriterande

Måsse
2013-09-17, 11:45
En gång när jag körde framåtlutade sidolyft fick jag så jävla mycket mjölksyra i baksida axel. Det gjorde ont!

Ozziking
2013-09-17, 12:16
I vänster axel. Körde uppåt rodd och det bara stack till. Hade ont resten av dagen.