handdator

Visa fullständig version : 50g sackaros till frukost - illa eller helt ok?


svag74
2013-09-04, 20:12
Slipar på en ny frukost som test, med yoghurt+sylt (om min akne gillar yoghurt) som en ny pusselbit i frukosten, men som jag pusslat ihop det nu landar det i så fall på drygt 90g kolisar varav 50g sackaros.
Resten av kolisarna blir då mestadels malto/dextro, så fruktosen lär ju vara det sista som finner sin väg in till levern.

Funkar mängden fruktos då, alltså 25g?
Om några gram inte "får plats" i levern kanske det inte gör så mycket utan ändå snabbt bränns bort, istället för att sakta lagras på hög tills man har 1kg fettlever? Eller är fruktos alltid en belastning för levern och bör undvikas (i form av sylt och juice och så alltså)?

Troligen funkar det inte med all yoghurt för ansiktet, men kan vara värt ett försök, inte ätit yoghurt på flera år, och känns som det kan vara nyttigt och bra för magen och så.

tjing
2013-09-04, 20:21
Helt ok.

Vid frukost får det plats i levern, då denna tömts en del efter nattens fasta (jätteberoende på vad och när du åt dagen före).

svag74
2013-09-04, 20:32
Helt ok.

Vid frukost får det plats i levern, då denna tömts en del efter nattens fasta (jätteberoende på vad och när du åt dagen före).

Aha, tack :)
Det kanske inte ens är extremt med 50g sackaros till frukost?
Många som kör juice och kanske gröt+socker+sylt kan jag tänka mig (och jag själv fruktsoppa då det är billigt och lätt hälla ned).

Äter sent på kvällen. Äter inget på dagen, utan "lunch" vid 17 och middag ~20-21, men kanske är hyfsat mottaglig på morgonen ändå.

Wzup2u
2013-09-04, 20:48
inget extrem fall direkt oroa dig inte, finns sådana med mkt mer intag.

Simonbaws
2013-09-04, 20:56
äta sockerfri yoghurt och steviasötad sylt är ju ett annat alternativ

Wzup2u
2013-09-04, 20:58
äta sockerfri yoghurt och steviasötad sylt är ju ett annat alternativ

går ju... men vet inte om han har någon plan just med sakralosen energi osv kanske..hmm...

svag74
2013-09-04, 21:00
går ju... men vet inte om han har någon plan just med sakralosen energi osv kanske..hmm...

Precis, vill åt kalorierna.
Flytta om lite av allt frukostfett till sackaros och protein, plus att yoghurten (om den nu funkar för min "mejeri-akne") lär vara ett nyttigt tillskott i min kost i så fall.
Har i alla fall för mig att naturell yoghurt lär vara lite nyttigt och bra för mage och säkert annat med.