handdator

Visa fullständig version : Hur får man med någon till gymmet?


Nordvall
2013-09-04, 20:00
Kunde inte se någon vettig kategori för ämnet, så nu kör vi.

Jag vet mycket väl hur svårt det är att få med folk som av ren slöhet slutar träna efter en vecka, det är inte såna människor det här handlar om, jag ger upp redan efter någon dag på dessa människor.

Det är så att min flickvän verkligen vill börja träna på gym, det märks att det inte är bullshit, hon kan gå ut och springa i spåret varje dag om det är så. Men när det kommer till att börja med styrketräning så tjatar hon på mig att jag ska ta med henne, men när det väl gäller så kommer först en massa ursäkter som att hon har ont i magen, inte har tid eller liknande. Efter att jag förklarat för henne (samma visa varje gång) så erkänner hon att hon inte vill gå dit för att hon skäms över sitt utseende, hon tror att hon är fet, hon vill till och med sminka sig. Allt för att hon tror att andra tjejer ska döma henne och "bitchblicka" henne. Säger åt henne varje gång att vi ska bara dra dit och köra vårt eget race, skit i alla andra. Garanterar henne att ingen kommer göra/säga något, men det hjälper inte. Någon som haft samma situation?

Ska bara tilläggas att hon har verkligen inget att skämmas över vad gäller utseende, och hon är 171cm/~50kg så inte ett dugg fet heller.

Tanken är bara att jag ska hjälpa henne komma igång för att hon sen ska kunna gå dit själv, men tvivlar att jag ens får med henne från början.

Så, tips uppskattas verkligen!

Fredszky
2013-09-04, 20:02
Kanske ni ska hitta något källargym/obefolkat ställe att börja på?

spoon
2013-09-04, 20:04
Ta med henne till gymet en förmiddag när det inte är så mycket folk där. Visa henne lite övningar och ge positiv feedback. Så att det blir en positiv upplevelse att vara på gymet.

Ponde
2013-09-04, 20:04
Kunde inte se någon vettig kategori för ämnet, så nu kör vi.

Jag vet mycket väl hur svårt det är att få med folk som av ren slöhet slutar träna efter en vecka, det är inte såna människor det här handlar om, jag ger upp redan efter någon dag på dessa människor.

Det är så att min flickvän verkligen vill börja träna på gym, det märks att det inte är bullshit, hon kan gå ut och springa i spåret varje dag om det är så. Men när det kommer till att börja med styrketräning så tjatar hon på mig att jag ska ta med henne, men när det väl gäller så kommer först en massa ursäkter som att hon har ont i magen, inte har tid eller liknande. Efter att jag förklarat för henne (samma visa varje gång) så erkänner hon att hon inte vill gå dit för att hon skäms över sitt utseende, hon tror att hon är fet, hon vill till och med sminka sig. Allt för att hon tror att andra tjejer ska döma henne och "bitchblicka" henne. Säger åt henne varje gång att vi ska bara dra dit och köra vårt eget race, skit i alla andra. Garanterar henne att ingen kommer göra/säga något, men det hjälper inte. Någon som haft samma situation?

Ska bara tilläggas att hon har verkligen inget att skämmas över vad gäller utseende, och hon är 171cm/~50kg så inte ett dugg fet heller.

Tanken är bara att jag ska hjälpa henne komma igång för att hon sen ska kunna gå dit själv, men tvivlar att jag ens får med henne från början.

Så, tips uppskattas verkligen!
Kanske ta upp snacket om att hon kan ha en ätstörning...? 50kg på 171cm är ju inte direkt normalvikt, faktiskt underviktigt. Kanske har hon en dålig självbild?

Alt. så söker du upp ett mindre befolkat gym, men det är nog inte en lösning i längden (tror hon sig vara fet vid den vikten så har hon grava problem).

Wzup2u
2013-09-04, 20:05
kanske ger sig mot vintern då cardio övningarna inte funkar så bra om det blir massa snö ute...
annars hemmaträning kan vara fint det med, med vilja.

jag själv avskyr när det är för mkt folk på ett gym.

Nordvall
2013-09-04, 22:33
En del svar och tips, det får man tacka för. Nja Ponde, någon ätstörning har hon faktiskt inte. Hon kan äta en del, och jag är 100% att hon inte går å rävar ur sig det igen. Däremot stämmer det att hon har fruktansvärt dålig självkänsla, och det vet jag sedan länge. Man försöker peppa och stödja så gott det går, men det hjälper inte speciellt mycket.

Jag fick faktiskt med henne till gymmet nyss, direkt efter jag skrev den här tråden. (Det gjorde jag i frustration när hon höll på med sina ursäkter)

Hämtade upp henne och det märktes direkt att hon var osäker. När vi parkerat och är påväg mot dörren och hör musiken och folket säger hon direkt att "jag kanske drar härifrån så du vet". Jag svarar att nej det kan du inte göra nu får du försöka fokusera på bara dig själv.

Stöter på bland annat brorsan och våra två andra gympolare där inne, alla känner dom henne. Som tur var så var dom påväg därifrån för jag såg direkt hur obekväm hon blev.

Det var rygg+biceps idag. Vi skulle börja med lite chins, som hon tyvärr inte klarade av så hon fick använda lite benkraft för att hiva sig över och köra negativa. Det gillade hon inte, det märkte jag direkt. Hon kände sig dålig av att inte klara 10 chins första dagen på gymmet.

Resten gick faktiskt förvånansvärt bra, lite roddövningar och bicepsövningar. Såg till att hon körde väldigt låga vikter och höll en bra form. Det gillade hon inte heller. Låga vikter är inte bra att träna med om man har låg självkänsla, det är tydligt.

Vi blev i alla fall klara för 20 minuter sen ungefär, och i bilen på vägen hem så klagade hon bara på hur dåligt det gick. Berömde henne i princip under hela passet, inte överdrivet och inte för lite utan bara peppade lagom under seten osv.

Så som det ser ut nu så kommer hon inte följa med mig för lite axlar imorgon. Som nåt tips löd så kanske jag kan ta med henne till mitt gamla gym, annars kan jag nog inte hitta någon lösning.

Sådär, det blev väl ett a4 eller två, ville bara summera upp kvällen och passet!

filmjölk
2013-09-04, 22:39
Jag kan ge dig ett bra svar, en hel guide i ämnet i morgon, så förtrösta icke:)

DJJOHANSSON
2013-09-04, 22:44
Varför körde inte du på samma vikter som henne istället för att leka allan ballan? Att köra chins första gången man är i gymmet är idioti även för en kille.


Är du 16 så förstår jag att det kan vara tufft & lyfta tungt framför bruden men när man vet att hon har dålig självkänsla och inte ens vill vara i gymmet så ska man inte lyfta tio gånger mer än henne. Antingen har jag en dålig dag eller så är du ett svin.


Att köra en 5-split är inget jag skulle sätta en nybörjare på heller för den delen. Ta med henne en gång i veckan till att börja med och låt henne pumpa i några maskiner (förslagsvis benpress, bröstpress, kabelrodd, benpress, hantelcurl) så att hon ser att man får progression efter ett tag och att man blir bekväm i gymmet.

Ristretto
2013-09-04, 22:50
Ta med henne till en SL-klubb. Där är folk trevliga och uppmuntrande till skillnad från de flesta kommersiella gym.

Olegh
2013-09-04, 22:50
Jag tycker det låter som att du gjorde vad du kunde. Någon måtta måste det väl ändå vara på daltandet. Peppa och uppmuntra, men du kan inte försöka axla ansvaret för hennes (extrema, som det låter) osäkerhet.

Loke
2013-09-04, 22:52
En inkörsport kan ju vara gruppträningar, om något gym i närheten kör sånt. Det tar bort mycket av osäkerheten i och med att man liksom bara följer ledaren. Det är dessutom ofta ganska roligt.

Nordvall
2013-09-04, 22:57
Varför körde inte du på samma vikter som henne istället för att leka allan ballan? Att köra chins första gången man är i gymmet är idioti även för en kille.


Är du 16 så förstår jag att det kan vara tufft & lyfta tungt framför bruden men när man vet att hon har dålig självkänsla och inte ens vill vara i gymmet så ska man inte lyfta tio gånger mer än henne. Antingen har jag en dålig dag eller så är du ett svin.


Att köra en 5-split är inget jag skulle sätta en nybörjare på heller för den delen. Ta med henne en gång i veckan till att börja med och låt henne pumpa i några maskiner (förslagsvis benpress, bröstpress, kabelrodd, benpress, hantelcurl) så att hon ser att man får progression efter ett tag och att man blir bekväm i gymmet.

Som du kanske läste innan så är hon inte där för att träna med mig, hon är där för att följa med och kolla/prova på lite för att klara sig själv. Hon vill ju inte bli min gympolare eller så.

Det är en 4-split jag kör just nu och enligt ett program. Jag sa det åt henne och erbjöd mig att köra mitt pass och följa med henne senare, enbart för att visa och hjälpa henne. Men det ville hon inte, hon skulle prova på mitt pass och det gick ju som det gick, ja. Felet jag gjorde vid chinsen var att jag inte tänkte mig för och bara körde på, när jag märkte att hon inte klarade det så visade jag väldigt enkelt bara hur hon skulle göra varje övning och lät henne köra första setet istället.

Det jag ville få sagt är att jag körde de vikter som passade mig pga att hon ville "vara med" på passet.

Ska försöka få med henne imorgon igen på det passet jag kör, givetvis med lägre vikter den här gången, eller om jag tränar själv och följer med henne och bara visar/hjälper/coachar senare.

TheIsh
2013-09-04, 23:01
Bänkpress med kedjor or gtfo.. Nej, men jag tror det måste komma inifrån.. Kan inte du hänga på något hon gillar att göra?

Nordvall
2013-09-04, 23:03
En inkörsport kan ju vara gruppträningar, om något gym i närheten kör sånt. Det tar bort mycket av osäkerheten i och med att man liksom bara följer ledaren. Det är dessutom ofta ganska roligt.

Hennes syrra håller på med crossfit, och det är en grej hon också vill göra. Nu bor syrran inte i närheten annars hade dom garanterat tränat ihop.

Jag själv pysslar inte med det och är fullständigt ointresserad. Visst, jag skulle kunna följa med på någon form av prova-på för att vara sällskap men där går gränsen.

Det gymmet vi är på är ett av tre (det största) i hålan vi bor i. Det andra gymmet är vid simhallen och är väldigt begränsat vad gäller både utrustning och öppettider. Det tredje är ett litet gym som jag tror även är en SL-klubb.

Det jag har tränat på förut är vid simhallen. Ganska folktomt och de som är där är mest gamlingar, så det är nog det som känns "tryggast" för henne. Får ta och prata med henne mer om det imorgon.

LeBron
2013-09-04, 23:10
Beta-hane.

"Kom, nu går vi till gymmet" med en alfa-blick och ton så säger hon inte nej. ;)

Nordvall
2013-09-04, 23:15
Beta-hane.

"Kom, nu går vi till gymmet" med en alfa-blick och ton så säger hon inte nej. ;)

Hade det varit någon annan så inga problem.
Försöker man sig på något sånt med henne så är det då hon säger sig få ont i magen osv.

Jag förstår inte själv hur jag orkar bry mig, men jag märker ju att hon egentligen vill och jag vill bara vara hjälpsam, dum som jag är. :)