handdator

Visa fullständig version : Ben.. HJÄLP till större ben!!!


NoPainNoGains
2013-09-04, 16:36
Tjenare..
Jag har ett stort problem med mitt ena ben, jag har haft en VÄLDIGT sällsynt sjukdom som producerar mer brosk i knät än vad den normalt gör. Så operation var en vana för mig förr. Men nu är det över och jag behöver träna upp det.

Hur ofta tycker ni för en 17åring för att optimera muskel tillväxten för ett hyfsat litet ben?
Må väl..

Latissimus Dorsi
2013-09-04, 16:38
Börja träna ben två dagar i veckan, hårt.

NoPainNoGains
2013-09-04, 16:54
Börja träna ben två dagar i veckan, hårt.

Hur går det då .. ?

difaren
2013-09-04, 16:57
Hur går det då .. ?

Träna dom två gånger/veckan, hårt.

Simple as that?

Fenrir
2013-09-04, 17:03
Jag utgår från att problembenet är svagare än det andra och inte bara mindre rent volymmässigt? Om så är fallet så bör du kanske fundera på att träna ett ben i taget med fokus på det svagare så att du kan bygga upp jämn styrka innan du ger dig på knäböj och liknande övningar som utförs med bägge benen samtidigt.

Börja varje övning med det svaga benet och gör varken fler repetitioner eller använd mer vikt med det starkare benet. Du kanske kan dra ner på volymen på det starkare benet en aning. Kör så tills det svagare benet har kommit ikapp det starkare. Så skulle jag nog göra om jag var i din sits.

Hur ofta får du känna av själv vad du klarar. Mer frekvent träning - mindre volym per pass. Jag själv kör benen var tredje dag nu men då blir det 5-7 set framsida och ungefär lika många set för baksida per pass. Regeln jag följer och som du också bör följa är att du ska bli starkare för varje pass - antingen genom att göra fler repetitioner eller öka belastningen. Blir du inte starkare får du antingen justera volym, frekvens eller intensitet.

frekar3
2013-09-04, 18:30
Jag utgår från att problembenet är svagare än det andra och inte bara mindre rent volymmässigt? Om så är fallet så bör du kanske fundera på att träna ett ben i taget med fokus på det svagare så att du kan bygga upp jämn styrka innan du ger dig på knäböj och liknande övningar som utförs med bägge benen samtidigt.

Text......


+1

Du behöver inte så vansinnigt många övningar, tycker själv om :

A1 Vadpress (6-12 Set med olika repsintervall (5-8, 10-12, 15-20)
B1 ENBenspark (12, 12, 10, 8)
C1 Knäböj/Benpress (15, 12, 10, 8, 6 Reps)
D1 Bencurl (12, 12, 10, 8)
E1 Glute Ham Raise/SLDL (4x6-10)
Vid Behov F1 Benspark/Bencurl

Träningsfrekvensen = Så ofta du känner att du kan prestera och göra ett minst lika bra pass som förra gången (dvs. Allt mellan 1-2x per vecka i princip)

Carcer
2013-09-04, 20:30
Tjenare..
Jag har ett stort problem med mitt ena ben, jag har haft en VÄLDIGT sällsynt sjukdom som producerar mer brosk i knät än vad den normalt gör. Så operation var en vana för mig förr. Men nu är det över och jag behöver träna upp det.

Hur ofta tycker ni för en 17åring för att optimera muskel tillväxten för ett hyfsat litet ben?
Må väl..

Hej

Jag slet en gång av ett av mina ledband i knäet samt skadade menisken.

Jag förlorade en hel del volym och styrka i det skadade benet.

Jag kan rekommendera enbens benpress och enbens knäböj från bänk.

Jag skulle kört det först varje gång du är på gymmet.

Jag har efter min rehab knäböjt 190kg så jag kom tillbaka ok.