handdator

Visa fullständig version : Rullande 3-split


FLCL
2013-09-04, 14:26
Hej!
Kör en rullande tre-split
1 Push
2 Pull
3 Leg/mage
4 vila
...Börja om

Jag vill träna samma muskel två gånger i veckan men just nu blir det ju inte så om jag tränar efter var tredje pass. Bör man istället köra så här då:
1 Push
2 Pull
3 Leg/mage
4 vila
5 Push
6 Pull
7 Leg/mage
8 Push
9 Pull
10 Leg/mage
11 Vila
osv...

Annars blir det ju två vilodagar i veckan och varje muskel tränas inte två gånger.

ulf123
2013-09-04, 14:30
Testa. Ingen kan avgöra vilka av dessa två upplägg som passar just dig bäst. Personligen hade jag fortsatt med två vilodagar men det är för att jag är gammal och skadebenägen och föredrar mer vila om möjligt.

FLCL
2013-09-04, 14:38
Testa. Ingen kan avgöra vilka av dessa två upplägg som passar just dig bäst. Personligen hade jag fortsatt med två vilodagar men det är för att jag är gammal och skadebenägen och föredrar mer vila om möjligt.
Ja självklart är det bara att testa vilket jag även kommer att göra :). Var nog snarare en fundering än en fråga egentligen. Är väl rätt många som vill träna varje muskel två gånger i veckan och kör detta upplägg. Någon som testat båda uppläggen?

ulf123
2013-09-04, 14:42
Två gånger på 8 dagar eller två gånger på 7 dagar är ju inte särskilt stor skillnad.

Flygplan
2013-09-04, 15:33
Jag kör med 6-1 (en vilodag) vid energiöverskott och 3-1 vid underskott.

dluddeckens
2013-09-04, 15:44
Du har 2 parametrar att betänka:

1) Hur stor skillnad tycker jag det är att få hela kroppen genomtränad 2 gånger på 7 alternativt 8 dagar (i min mening är det relativt liten skillnad)

2) Hur stor skillnad tycker jag det är att få EN vilodag på 3 träningsdagar kontra på 6 träningsdagar? (rätt stor skillnad, med fördel att få en vilodag efter var tredje pass).


Värderingen kan bara du själv göra.

frekar3
2013-09-04, 18:32
Jag skulle snarare vilja rekommendera ett rullande 2-1-2-1 (Med en 3-split) för en liten lägre frekvens. Just för att få lite mer välbehövlig vila.

Fenrir
2013-09-04, 18:35
Eller så anpassar du volym och intensitet så att du kan träna utan vilodagar.

Flygplan
2013-09-04, 18:45
Jag skulle snarare vilja rekommendera ett rullande 2-1-2-1 (Med en 3-split) för en liten lägre frekvens. Just för att få lite mer välbehövlig vila.

Ja, om man:

-Är nybörjare
-Tränar med för hög volym för PPL
-Äter dåligt
-Har dålig återhämtning av någon annan anledning.

Annars skulle jag säga att det med ett sånt upplägg går för lång tid mellan träningstillfälle per muskelgrupp.

frekar3
2013-09-04, 19:10
Ja, om man:

-Är nybörjare
-Tränar med för hög volym för PPL
-Äter dåligt
-Har dålig återhämtning av någon annan anledning.

Annars skulle jag säga att det med ett sånt upplägg går för lång tid mellan träningstillfälle per muskelgrupp.

På ett rullande 2-1-2-1 Upplägg går man igenom kroppen 8x på 36 Dygn.
- Totalt 12st Vilodagar under samma period

På ett rullande 3-1-3-1 Upplägg går man igenom kroppen 9x på 36 Dygn.
- Totalt 9st Vilodagar under samma period

Så jag skulle vilja säga att det är en väldigt snarlik frekvens totalt sett, bara att det är fler vilodagar med en rullande 2-1-2-1.

:)

Flygplan
2013-09-04, 19:20
På ett rullande 2-1-2-1 Upplägg går man igenom kroppen 8x på 36 Dygn.
- Totalt 12st Vilodagar under samma period

På ett rullande 3-1-3-1 Upplägg går man igenom kroppen 9x på 36 Dygn.
- Totalt 9st Vilodagar under samma period

Så jag skulle vilja säga att det är en väldigt snarlik frekvens totalt sett, bara att det är fler vilodagar med en rullande 2-1-2-1.

:)

Visst. Men samtidigt, om man kan stimulera proteinsyntesen en dag tidigare - varför inte. Alla bäckar små... Och att ligga hemma och pilla sig i naveln (för "återhämtning" TM) var 3:e dag tror jag knappast är en struntsak i det stora hela om man kör PPL.

drkrupp
2013-09-04, 21:56
Varför inte köra push/pull helt enkelt 4 ggr/v så får du två pass i veckan för hela kroppen.

FLCL
2013-09-05, 07:29
Tack för tipsen alla!
dluddeckens & ulf123:
Jag kör just nu två vilodagar i veckan och när jag tänker på det så absolut, det känns bra och optimalt för mig.

drkrupp:
Så körde jag tidigare och även gjort någon vecka senaste tiden. Jag tyckte det fungerade bra i början för ett år sedan. Men sen när jag nu började köra ännu mer efter progression, något jag var dålig på tidigare, så blev passen lite för tunga och jag behöver lägga ben/mage för sig.

Blir helt enkelt att fortsätta som jag gör nu. Tack :)