handdator

Visa fullständig version : Varma såser med lite kalorier


Celavi
2013-09-04, 12:54
Jag sökte men hittade bara såser på kvarg.

Nu undrar jag om ni har tips på varma såser som har så lite kalorier som möjligt eftersom såsen ofta är en stor kalori bov :) Hoppas på massa bra tips!


Släng skiten om det redan finns tråd men länka den gärna <3

zxcv
2013-09-04, 13:08
Kanske på gränsen till att få kallas "sås", men att steka exempelvis kött + grönsaker och sedan köra ner en buljongtärning och vatten räcker för att göra det till en saftig kombo tillsammans med exempelvis ris.

Gurkyngel
2013-09-04, 14:23
Reda av stekskyn med light färskost (istället för mjöl och mjölk) är faktiskt riktigt grymt :)

Filipb
2013-09-04, 14:30
Något som jag gjorde så sent som igår var att jag stekte vitlök och lök i fettet som var kvar från köttet. Lägg i svamp (jag körde med konserverade champinjoner - billigt och bra).
Hade efteråt i kantarellfond och vatten. Använde därefter en msk mjöl för att tjocka till allt och sedan krydda med rikliga mängder persilja. Riktigt gott!

Trapz
2013-09-04, 15:18
Knorrs pulversåser med 50/50 mjölk vatten i pannan efter stekning av kött. Eller bara nån dl mjölk, lite soja + kryddor/svamp/lök och sen nån tsk idealmjöl för att få lite konsistens på det. Kör ofta på det till kött och potatis.

Wzup2u
2013-09-04, 20:02
typ alla pulversåser som du gör med vatten till den mängden det blir så är det kcal snålt kan tom ha lite mjölk eller grädde i.

Zorban
2013-09-04, 20:12
En reducerad vinsås kan också vara väldigt kalorisnål antar jag, och är nog godare än alla halvfabrikat.

Reaper123
2013-09-04, 20:36
Milda mat 4% är riktigt nice, om man fortfarande vill ha "gräddsås" utan att behöva offra allt för mycket kcal...

Funkar som ersättare till dom flesta gräddbaserade såserna! :thumbup: