handdator

Visa fullständig version : Uppehåll 1 månad...Nu då?


davvo
2013-09-04, 10:36
Jag tränade 7 månader i streck, sista 2 månaderna tränade jag 4 dagar i veckan enligt legs-push-pull, det passade mig utmärkt, motivationen var på topp och resultaten kom. Nu har jag haft ett uppehåll på ca. en månad och tänkte häromdagen börja där jag slutade. Det resulterade i en sjuhelvetes träningsvärk. Jag märker också att motivationen och "gnistan" är som bortblåst efter en månad utan träning. Hur skulle ni starta upp efter ett sånt här uppehåll? Jag funderar på att köra ngn slags överkropp-underkropp variant i två veckor och sedan börja köra typ som innan...Låter det bra eller har ni något bättre förslag???

tjing
2013-09-04, 10:40
Det är bara att köra på.

z_bumbi
2013-09-04, 10:45
Efter så kort tid som en månad så brukar jag försöka köra ungefär samma program men mindre antal set och lägre vikter för att komma igång. Det tar kanske en eller två veckor innan seten är tillbaka på det normala och vikterna kan man lika gärna passa på att höja lite i taget för att få jobba sig upp till en ny topp.

InShape
2013-09-04, 10:45
Bara att köra på! Håll koll på progression, att du ökar i vikt varje pass. För det lär du göra nu i början =) kan ju vara en motivationsboost.
Själv har jag alltid koll på första tunga övningen, t.ex hantelpress att jag alltid ökar från föregående pass.

Bryggan
2013-09-05, 07:41
Själv var jag borta i 5 veckor. körde igång lite lugnt och trodde att jag redan andra gången kunde köra för fullt. Det tog mig 4 dagar att bli återställd från träningsvärken!! Trodde jag skulle dö på riktigt hehe.

Gillar min träningsvärk jag alltid får för jag tar det som ett kvitto att jag prickar de muskler jag vill när jag är på gymmet. Efter semestern ställde den dock till det för mig....trodde inte det kunde bli så illa faktiskt. Måste vara åldern...

tjing
2013-09-05, 10:22
Efter så kort tid som en månad så brukar jag försöka köra ungefär samma program men mindre antal set och lägre vikter för att komma igång. Det tar kanske en eller två veckor innan seten är tillbaka på det normala och vikterna kan man lika gärna passa på att höja lite i taget för att få jobba sig upp till en ny topp.

Precis så.