handdator

Visa fullständig version : Epic cheat meals?


Captainwide
2013-09-04, 09:14
Varför har flera bodybuilders rent av episka "cheat days"?
På dessa dagarna kan de ligga på 9000 kcal på rent skit, varför gör de detta? Är det endast för att behålla motivation eller?

Reaper123
2013-09-04, 09:26
Mest troligt för att dom kan...

Vem vill inte kunna äta "skit" då och då? Sköter man kosten rent ut sagt fläckfritt 90% av årets dagar tror jag faktiskt att övriga 10% ej behöver påverka resultatet negativt utan som du säger gör att dom orkar hålla motvationen uppe!

Det handlar nog alltså inte om att äta 9000 kcal på en dag i tron att dom lägger på sig något extra gram LBM per år mot att äta "rent och snyggt" 365 dagar per år, men nu spekulerar jag endast *screwy*

Morty
2013-09-04, 09:56
Ett mentalt andningshål.

martikainen
2013-09-04, 10:05
påfyllning av kolhydrater vid hård diet men framförallt för att kunna ha ett mer "vanligt" liv där du kan åka på släktkalas, bröllopsdag, inflyttningsfest eller vad det nu kan vara där man gärna vill kunna äta det som bjuds och inte sitta med en ris&kycklinglåda!

maqan
2013-09-04, 19:29
påfyllning av kolhydrater vid hård diet men framförallt för att kunna ha ett mer "vanligt" liv där du kan åka på släktkalas, bröllopsdag, inflyttningsfest eller vad det nu kan vara där man gärna vill kunna äta det som bjuds och inte sitta med en ris&kycklinglåda!

Det köper jag, men att det måste bli någon form av urballad matorgie kan jag inte förstå.

utor
2013-09-04, 20:28
Det köper jag, men att det måste bli någon form av urballad matorgie kan jag inte förstå.
Min senaste (enda so far) ätardag åt jag ca 7000kcal. Hamburgare, pizza, godis, kakor.
Initialt massa njutning, effekten efteråt var mest illamående :D, vilket gör att jag kommer dra mig för att göra om det :Virro

Wzup2u
2013-09-04, 20:35
mitt rekord åt jag nog nog mer än 9k
åt ingen mat på 1,5 dygn sen. =P haha..
panpizza buffe, godis, nötter, cola och choklad i ofantliga mängder =) panpizza buffen var helt sjuk 4 grabbar var vi som tävlade i att äta mest...sen filmkväll med massa skit på det...
panpizzorna var flötiga, mkt ost, med salami och jordnötter som bara det är kcal rikt =).

kul någongång.

Tobbey
2013-09-04, 20:55
9 lax kcal ska jag försöka trycka igen. Vet att jag under mina "fetto-tider" tryckte över 10k utan att tänka på det (kommer ihåg en viss dag från den tiden). Hade visserligen stor aptit och har fortfarande, men va fan... :D Det var inte direkt rinnande cola som bidrog till kcal heller...

svag74
2013-09-04, 21:02
9 lax kcal ska jag försöka trycka igen. Vet att jag under mina "fetto-tider" tryckte över 10k utan att tänka på det (kommer ihåg en viss dag från den tiden). Hade visserligen stor aptit och har fortfarande, men va fan... :D Det var inte direkt rinnande cola som bidrog till kcal heller...

Frusen cola? :laugh:

Stjarnan
2013-09-05, 06:28
påfyllning av kolhydrater vid hård diet men framförallt för att kunna ha ett mer "vanligt" liv där du kan åka på släktkalas, bröllopsdag, inflyttningsfest eller vad det nu kan vara där man gärna vill kunna äta det som bjuds och inte sitta med en ris&kycklinglåda!

Jag håller inte med. Det är väl knappast normalt att en dag i veckan hetsäta som vissa gör?

martikainen
2013-09-05, 06:48
Det köper jag, men att det måste bli någon form av urballad matorgie kan jag inte förstå.

Nu är det ju inte alla som sitter och äter konstant en hel dag, utan många sköter det snyggt med extra kolhydrater vid alla måltider och kanske en trerätters med frugan och lite chips på kvällen.

Jag personligen äter så mycket jag orkar, vilket jag kan säga inte är speciellt mycket när man i flera månader levt på låga kalorier, magsäcken pallar liksom inte.

Jag håller inte med. Det är väl knappast normalt att en dag i veckan hetsäta som vissa gör?

Vart någonstans skrev jag att ätardagen var till för att hetsäta och att det var det jag klassade som ett "vanligt liv"?
Läs igen vad jag skrev och fundera på om resonemanget inte är godtagbart, och samtidigt ignorerar du att vissa människor tror att det handlar om att trycka 2kg marabou doppat i bearnaisesås, en seriöst tävlande bodybuilder vet vad han/hon bör få i sig på sin ätardag och slösar inte bort veckans påfyllningsdag på rent skräp.

Stjarnan
2013-09-05, 06:56
Varför har flera bodybuilders rent av episka "cheat days"?
På dessa dagarna kan de ligga på 9000 kcal på rent skit, varför gör de detta? Är det endast för att behålla motivation eller?

Nu är det ju inte alla som sitter och äter konstant en hel dag, utan många sköter det snyggt med extra kolhydrater vid alla måltider och kanske en trerätters med frugan och lite chips på kvällen.

Jag personligen äter så mycket jag orkar, vilket jag kan säga inte är speciellt mycket när man i flera månader levt på låga kalorier, magsäcken pallar liksom inte.



Vart någonstans skrev jag att ätardagen var till för att hetsäta och att det var det jag klassade som ett "vanligt liv"?
Läs igen vad jag skrev och fundera på om resonemanget inte är godtagbart, och samtidigt ignorerar du att vissa människor tror att det handlar om att trycka 2kg marabou doppat i bearnaisesås, en seriöst tävlande bodybuilder vet vad han/hon bör få i sig på sin ätardag och slösar inte bort veckans påfyllningsdag på rent skräp.

Jag missuppfattade kanske ditt svar och jag uppfattade att du svarade på det fetmarkerade. Att trycka 9000 kcal under en dag är inte normalt. Om vi nu inte räknar med riktiga högenergiförbrukare..

Det finns väldigt många som faktiskt äter just ren skit på sin ätardag och slösar bort "påfyllnadsdagen". Även seriösa..

martikainen
2013-09-05, 07:16
Jag missuppfattade kanske ditt svar och jag uppfattade att du svarade på det fetmarkerade. Att trycka 9000 kcal under en dag är inte normalt. Om vi nu inte räknar med riktiga högenergiförbrukare..

Det finns väldigt många som faktiskt äter just ren skit på sin ätardag och slösar bort "påfyllnadsdagen". Även seriösa..

Då måste jag fråga vad du baserar det påståendet på, följer du dessa människor hela dagen under deras ätardagar, eller går du på bilderna som hamnar på fb/IG/blogg osv?

Jag vet att om man följer mig på dessa medier så kan man tro att mina ätardagar består av rent skit, men jag lägger inte upp bilder på all mat jag äter. Jag får säkert i mig 4-5000 kcal från "socker", men sen får jag i mig en jäkla massa kolhydrater och tillräckligt med protein utöver det.

Du skriver även slösar bort? (är medveten om att jag använde det ordet också) Men vad exakt är att slösa bort ätardagen tror du? Du kan nog äta endast munkar på en ätardag och fortfarande få in mycket glykogen i musklerna och få igång förbränningen för veckan, skapa ett härligt tryck de närmsta dagarna och samtidigt fortsätta tappa fettvikt.

Det som kanske är svårt att förstå innan man gjort det själv är att kalori in/kalori ut är ett bra verktyg, ja. Men det är inte den enda "sanningen".
Jag går ner i fettvikt på mitt underskott, som jag garanterat äter "ikapp" på mina ätardagar. The shit still works! Och jag får otroligt härlig energi dagarna efter, och samtidigt får jag njuta av en dag av fri mat, umgänge, kladdkaka och att bara slippa äta ur en plastlåda!

Ätardagar finns av en anledning, vissa använder sig utav det, andra inte. Men på scenen ser du troligtvis ingen skillnad på den som äter potatis och havregryn på sin ätardag eller den som äter choklad! Inte heller på de som skippar ätardagen helt.

Captainwide
2013-09-05, 07:54
Marti, finns det några bra riktlinjer eller liknande?

martikainen
2013-09-05, 07:56
Marti, finns det några bra riktlinjer eller liknande?

Beror helt på hur din diet ser ut i övrigt, hur stor du är, hur din kropp reagerar på kolhydrater, hur långt in i dieten du är.

Men jag försöker i alla fall få i mig 500gram kolhydrater som INTE är från "godis" (där klassar jag in glass, kladdkaka, chips, choklad, pommes och liknande godsaker). I slutet av dieten blir det mindre och mindre.

z_bumbi
2013-09-05, 08:01
Jag håller inte med. Det är väl knappast normalt att en dag i veckan hetsäta som vissa gör?

Nej och det blir också så förstorat när det ska skrytas om att man hetsäter.

Stjarnan
2013-09-05, 08:54
Då måste jag fråga vad du baserar det påståendet på, följer du dessa människor hela dagen under deras ätardagar, eller går du på bilderna som hamnar på fb/IG/blogg osv?

Jag vet att om man följer mig på dessa medier så kan man tro att mina ätardagar består av rent skit, men jag lägger inte upp bilder på all mat jag äter. Jag får säkert i mig 4-5000 kcal från "socker", men sen får jag i mig en jäkla massa kolhydrater och tillräckligt med protein utöver det.

Du skriver även slösar bort? (är medveten om att jag använde det ordet också) Men vad exakt är att slösa bort ätardagen tror du? Du kan nog äta endast munkar på en ätardag och fortfarande få in mycket glykogen i musklerna och få igång förbränningen för veckan, skapa ett härligt tryck de närmsta dagarna och samtidigt fortsätta tappa fettvikt.

Det som kanske är svårt att förstå innan man gjort det själv är att kalori in/kalori ut är ett bra verktyg, ja. Men det är inte den enda "sanningen".
Jag går ner i fettvikt på mitt underskott, som jag garanterat äter "ikapp" på mina ätardagar. The shit still works! Och jag får otroligt härlig energi dagarna efter, och samtidigt får jag njuta av en dag av fri mat, umgänge, kladdkaka och att bara slippa äta ur en plastlåda!

Ätardagar finns av en anledning, vissa använder sig utav det, andra inte. Men på scenen ser du troligtvis ingen skillnad på den som äter potatis och havregryn på sin ätardag eller den som äter choklad! Inte heller på de som skippar ätardagen helt.

Jag har en hel del bekanta som tävlar och ofta blir det att vi umgås just på deras ätardagar.

Jag skriver slösar bort eftersom jag anser att det ger mer skada än nytta att äta en massa socker. Av egen erfarenhet så blir jag trött och seg av för mycket socker och mitt sötsug triggas något enormt dagarna efter en sk. ätardag.

Om du ligger på balans (6 dagar underskott, äter ikapp underskottet 1 dag), så som du beskriver det så tror jag knappast du tappar vikt.

Nej och det blir också så förstorat när det ska skrytas om att man hetsäter.

Håller med.

z_bumbi
2013-09-05, 09:13
Att man blir trött av mycket mat är ingen nyhet och jag vet inte riktigt varför socker skulle ha en särställning där men man behöver oavsett det inte äta precis allt man ser bara för att det är en ätardag. Att äta mer mat, en påse godis (nej en påse godis är inte 1 kg) etc behöver inte bli flera tusen kalorier extra och kanske framför allt inte uppåt tre- eller fyrdubbelt mot vad man äter i vanliga fall.

martikainen
2013-09-05, 10:06
Jag har en hel del bekanta som tävlar och ofta blir det att vi umgås just på deras ätardagar.

Jag skriver slösar bort eftersom jag anser att det ger mer skada än nytta att äta en massa socker. Av egen erfarenhet så blir jag trött och seg av för mycket socker och mitt sötsug triggas något enormt dagarna efter en sk. ätardag.

Om du ligger på balans (6 dagar underskott, äter ikapp underskottet 1 dag), så som du beskriver det så tror jag knappast du tappar vikt.
Håller med.

Vad dina personliga erfarenheter kring sötsug osv är ju inte relevant i debatten direkt, man väljer själv om man väljer att agera på sötsug eller inte.
Förklara gärna mer kring vad skadan av en ätardag är? Om du skippar tanken på att seriösa tävlande då enbart skulle äta socker, för så är inte fallet, då har du nog inte så seriösa polare, troligtvis äter de en hel del mat också under dessa dagar/den dagen.

Vad vill du veta mer kring hur det fetstilta enligt dig inte fungerar, dvs att jag garanterat äter (rena fantasiffror nu) för att skapa ett underskott på 5000 kcal under veckodagarna och på lördagen äter 7000kcal men fortfarande klarar att gå ner i fettvikt och stå på en tävlingsscen riktigt hård?
Vad behöver du för "bevis" dvs.

Finns gott om byggare här på brädan som dietar efter den taktiken och äter garanterat mer än det underskottet de ligger på under veckan. Vad är det som gör att de lyckas när det inte går enligt dig?

Väldigt viktigt att ha med sig det Z_Bumbi skrev, att skryta om vad man äter på sin ätardag skapar oftast en jäkligt skev syn på vad som faktiskt äts och tron om att man bara äter massa skräp i enorma mängder.

Att jag fortsätter diskutera detta är för att jag vill få fler att inse att det är OKEJ att ha en fri dag i veckan där du äter efter aptit/mättnad/lust men ändå fixar att komma in knallhård på scenen. Man behöver inte leva på torsk&ris 7 dagar i veckan i 29½ veckor för att bli hård.

Knatcharn
2013-09-05, 10:17
Det finns väldigt många som faktiskt äter just ren skit på sin ätardag och slösar bort "påfyllnadsdagen". Även seriösa..

Varför sitta och käbbla om vad som är normalt och inte? Det är inte "normalt" att äta kolomängder protein heller. Det känns onödigt att sitta och tjafsa när man kan tillföra något till tråden och då du dessutom märker ord på folk som faktiskt kan något och kan hjälpa dig att förstå ämnet.

OnT: Det är väl för motivationen som du själv säger, för att ha något att "se fram emot" när man äter disciplinerat.

Prost
2013-09-05, 13:09
Vad vill du veta mer kring hur det fetstilta enligt dig inte fungerar, dvs att jag garanterat äter (rena fantasiffror nu) för att skapa ett underskott på 5000 kcal under veckodagarna och på lördagen äter 7000kcal men fortfarande klarar att gå ner i fettvikt och stå på en tävlingsscen riktigt hård?
Vad behöver du för "bevis" dvs.

Är du Säker på att du ätit så mycket ätardagen att du fått i dig mer än du förbrukar under veckan innan? Och ändå går ner i fettvikt dvs.. Jag tror inte att du ljuger men tycker att detta är intressant.. :-) Jag hoppas att du har rätt hehe. Har själv varit sugen på att testa vad resultatet skulle bli i praktiken genom att beräkna kcal exakt även på "ätardagen". Dels så är det kul att experimentera och mest så tycker jag om att äta mycket(inte nödvändigtvis "skit" utan vanlig mat också), är en föredetta fetmalevel-BMIperson. ;-/

martikainen
2013-09-05, 13:51
Är du Säker på att du ätit så mycket ätardagen att du fått i dig mer än du förbrukar under veckan innan? Och ändå går ner i fettvikt dvs.. Jag tror inte att du ljuger men tycker att detta är intressant.. :-) Jag hoppas att du har rätt hehe. Har själv varit sugen på att testa vad resultatet skulle bli i praktiken genom att beräkna kcal exakt även på "ätardagen". Dels så är det kul att experimentera och mest så tycker jag om att äta mycket(inte nödvändigtvis "skit" utan vanlig mat också), är en föredetta fetmalevel-BMIperson. ;-/

Garanterat, nu vägar jag ju inte maten på ätardagen, men kan ge det jag åt i lördags som exempel med uppskattade vikter.

frukost
5 limpmackor
4 ägg
50 gram lätta smör
10 ostskivor
100 gram leverpastej
1 liter lättmjölk
4dl lättyoghurt
300gram kanel/äpplemusli
200gram naturgodis

småätande
100gram mörk choklad
200 gram naturgodis

dopfika:
1 kanelbule
15 småkakor
100 gram gräddtårta
3dl saft

Lunch
300 gram lasagne

middag
1 halv kebabpizza
300 gram lättyoghurt
200 gram äpple kanelmusli
300gram gräddglass
200 gram musli
kolasås/maränger
2 limpskivor med 30gram smör, 30gram leverpastej
100gram chips

Uppskattningsvis så är det en bit över 5000 kalorier men någon som har orken får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Under denna diet så har jag legat på ett underskott som gjort att jag tappat ca 700gram fett/månaden, lite långsammare nu på slutet.

Stjarnan
2013-09-05, 14:12
Vad dina personliga erfarenheter kring sötsug osv är ju inte relevant i debatten direkt, man väljer själv om man väljer att agera på sötsug eller inte.
Förklara gärna mer kring vad skadan av en ätardag är? Om du skippar tanken på att seriösa tävlande då enbart skulle äta socker, för så är inte fallet, då har du nog inte så seriösa polare, troligtvis äter de en hel del mat också under dessa dagar/den dagen.

Vad vill du veta mer kring hur det fetstilta enligt dig inte fungerar, dvs att jag garanterat äter (rena fantasiffror nu) för att skapa ett underskott på 5000 kcal under veckodagarna och på lördagen äter 7000kcal men fortfarande klarar att gå ner i fettvikt och stå på en tävlingsscen riktigt hård?
Vad behöver du för "bevis" dvs.

Finns gott om byggare här på brädan som dietar efter den taktiken och äter garanterat mer än det underskottet de ligger på under veckan. Vad är det som gör att de lyckas när det inte går enligt dig?

Väldigt viktigt att ha med sig det Z_Bumbi skrev, att skryta om vad man äter på sin ätardag skapar oftast en jäkligt skev syn på vad som faktiskt äts och tron om att man bara äter massa skräp i enorma mängder.

Att jag fortsätter diskutera detta är för att jag vill få fler att inse att det är OKEJ att ha en fri dag i veckan där du äter efter aptit/mättnad/lust men ändå fixar att komma in knallhård på scenen. Man behöver inte leva på torsk&ris 7 dagar i veckan i 29½ veckor för att bli hård.

Jag relaterade skadan till vad jag upplever så som du skriver är det upp till en själv hur man agerar när sötsugen kommer. Jag tror däremot att om man har en uppstyrd ätardag där man fyller på med t.ex. potatis, ris så blir skadan mindre dagarna efter.
Har man stått på pallen i både SM och på luciapokalen så är man seriös.

Då fattade jag dig fel. Jag trodde att du menade att du åt ikapp veckans underskott på lördagar och totalt sett hamnade på balans sett över veckan.

Varför sitta och käbbla om vad som är normalt och inte? Det är inte "normalt" att äta kolomängder protein heller. Det känns onödigt att sitta och tjafsa när man kan tillföra något till tråden och då du dessutom märker ord på folk som faktiskt kan något och kan hjälpa dig att förstå ämnet.

OnT: Det är väl för motivationen som du själv säger, för att ha något att "se fram emot" när man äter disciplinerat.

Det är väl vad ett forum är till för? Att diskutera är väl inte att käbbla. Anledningen är knappast för att lära mig mer om hur en ätardag funkar för jag vet exakt orsaken till det. Tycker det är roligt att diskutera saken med andra och hur deras syn är.

Prost
2013-09-05, 16:59
Uppskattningsvis så är det en bit över 5000 kalorier men någon som har orken får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Under denna diet så har jag legat på ett underskott som gjort att jag tappat ca 700gram fett/månaden, lite långsammare nu på slutet. Om siffrorna stämmer någorlunda så verkar det vara närmare 10000kcal enligt mina snabba halvgissade beräkningar. :-) Bara all musli ger ca 2500kcal.

z_bumbi
2013-09-05, 19:21
Väldigt viktigt att ha med sig det Z_Bumbi skrev, att skryta om vad man äter på sin ätardag skapar oftast en jäkligt skev syn på vad som faktiskt äts och tron om att man bara äter massa skräp i enorma mängder.

Vad blir skillnaden om de äter "skräp" jämfört med något annat? Det är kalorierna som räknas.

Man behöver inte leva på torsk&ris 7 dagar i veckan i 29½ veckor för att bli hård.

Du behöver inte äta torsk och ris eller någon annan insnöad byggardiet 6 dagar i veckan heller och om det är så viktigt att släppa loss så hur sjutton vet du vikten på tårtbiten?

arogen
2013-09-05, 21:04
Uppskattningsvis så är det en bit över 5000 kalorier men någon som har orken får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar. Under denna diet så har jag legat på ett underskott som gjort att jag tappat ca 700gram fett/månaden, lite långsammare nu på slutet.

Håller helt med dig. Jag bulkar just nu, eller ska försöka iaf?! Ska snitta 3200-3500 dag, men väljer medvetet att ligga under det ett par dagar i veckan, för att mina fredagar/lördagar kan landa på 7000, om jag känner för det. Jag behöver gå upp i vikt, men har jag gjort det med dessa ätardagar? Inte mycket, inte fasen är det fett iaf. Känner dock att jag behöver lite, så jäkla benig att det gör ont när jag slår i minsta lilla ibland! Eller har det med mesighet att göra? ;)

Nej men jag tror själv på kcal in/kcal ut. Har funkat för mig ända sedan jag gick ned 50kg 2011.

Beemel
2013-09-06, 06:07
Jag håller inte med. Det är väl knappast normalt att en dag i veckan hetsäta som vissa gör?

Nu kan vi självklart diskuterar användandet av ordet normalt.
Men det är väl inte normalt att ligga på 7-9% kroppsfett heller.
Det är väl inte normalt att spendera 15-20 timmar på gymmet varje vecka
Hela grejen med dietande och kroppsbyggande är väl ganska långt från normalt.

Stjarnan
2013-09-06, 06:17
Nu kan vi självklart diskuterar användandet av ordet normalt.
Men det är väl inte normalt att ligga på 7-9% kroppsfett heller.
Det är väl inte normalt att spendera 15-20 timmar på gymmet varje vecka
Hela grejen med dietande och kroppsbyggande är väl ganska långt från normalt.

Det är knappast onormalt att ligga på 7-9% kroppsfett. Jag själv ligger på 6-8% året runt utan att uppleva det som jobbigt. Jag tränar styrketräning ca 6 timmar i veckan. 15-20 timmar, vart får du det ifrån?

martikainen
2013-09-06, 07:11
Om siffrorna stämmer någorlunda så verkar det vara närmare 10000kcal enligt mina snabba halvgissade beräkningar. :-) Bara all musli ger ca 2500kcal.

Och helt magiskt så går jag ner i vikt och behåller muskelmassa hyffsat bra! Amazing ;)

Vad blir skillnaden om de äter "skräp" jämfört med något annat? Det är kalorierna som räknas.

Du behöver inte äta torsk och ris eller någon annan insnöad byggardiet 6 dagar i veckan heller och om det är så viktigt att släppa loss så hur sjutton vet du vikten på tårtbiten?

Håller helt och hållet med dig, jag säger absolut inte emot utan vill få fram samma sak, det spelar inte så stor roll om du är 6000kcal från munkar eller potatis. Inser nu att mina texter igår var lite luddiga.
Angående torsk&ris så håller jag med även där, jag ville få fram att man inte måste leva som en zombie genom hela dieten för att komma i tävlingsform.
Vikterna var som sagt en gissning.

Håller helt med dig. Jag bulkar just nu, eller ska försöka iaf?! Ska snitta 3200-3500 dag, men väljer medvetet att ligga under det ett par dagar i veckan, för att mina fredagar/lördagar kan landa på 7000, om jag känner för det. Jag behöver gå upp i vikt, men har jag gjort det med dessa ätardagar? Inte mycket, inte fasen är det fett iaf. Känner dock att jag behöver lite, så jäkla benig att det gör ont när jag slår i minsta lilla ibland! Eller har det med mesighet att göra? ;)

Nej men jag tror själv på kcal in/kcal ut. Har funkat för mig ända sedan jag gick ned 50kg 2011.

Som jag skrev ovan så är kcal in/ut A och O när det gäller att förändra sin kroppsvikt, men man ska ha med sig att kroppen inte är en matematisk formel som nollställer sig vid en viss tidpunkt varje dygn, och inte heller kan den ta upp hur mycket som helst under en dag heller, vilket möjliggör att ha dessa ätardagar utan att äta ikapp underskottet man byggt upp under veckan!
Har själv gjort en viktresa från att ha varit ganska tjock, och då levde jag på underskott konstant i flera månader.
Numera har jag mina ätardagar och lika bra går det att förlora fett :)

StarkaUlf
2013-09-06, 07:46
Som jag skrev ovan så är kcal in/ut A och O när det gäller att förändra sin kroppsvikt, men man ska ha med sig att kroppen inte är en matematisk formel som nollställer sig vid en viss tidpunkt varje dygn, och inte heller kan den ta upp hur mycket som helst under en dag heller, vilket möjliggör att ha dessa ätardagar utan att äta ikapp underskottet man byggt upp under veckan!
Numera har jag mina ätardagar och lika bra går det att förlora fett :)

Är beredd att hålla med ovanstående. Fungerar även för mig :) och då kan vi som sagt snacka om ganska rejäla sådana.

AronP
2013-09-06, 09:15
Jag pratade lite privat med martikainen om just den här tråden och jag är helt på hans spår men jag vågar inte öppna min käft i frågan då jag verkligen inte har någon förklaring till det mer än "det fungerar för mig". Man kan visserligen prata om förhöjd kroppstemp, ökad aktivitet under dagen m.m. (begränsat upptag ställer jag mig frågande till) men jag kan verkligen inte summera upp det till dom siffror som jag "vet" att folk kan överäta och ändå gå ned skapligt i vikt. Man skulle kunna fundera kring att personerna ligger på mycket större underskott på veckans andra dagar men inte heller det verkar kunna förklara det då vissa av dom knappt verkar gå ned. Sen finns det alltid dunderhonung, lite extra gröt, dat dere celltech och allt vad ni brukar kalla det men konceptet verkar fungera även på rena personer. Visst kan man uppfatta allt/alla fel men det är lite för många personer som lyckas.

Så om vi nu antar att det fungerar att ha brutala ätardagar, vad skulle förklaringen till detta vara om man får spekulera och extrapolera fritt? Tjing? Sverker? Grubben?

Pintan
2013-09-06, 09:48
Vad jag ser finns det ingenting som inte går ihop i martikainens exempel. Ett veckounderskott (6 dagar) på 5000, sedan 5000-7000 på ätardagen (ett överskott på 2000-4000?). Han påstår att han går ned 700 gram i månaden. Vad är det som är konstigt?

martikainen
2013-09-06, 10:23
Ville göra lite mer matte för att se vad mitt underskott faktiskt ligger på.

Detta kommer bli rörigt så får försöka summera ihop det i slutet och se om jag får ihop 1+1...

Kroppsvikt början av diet 21/2 - 2013
88.2kg
9,4% underhudsfett
8,33kg fettvikt
79,87kg Lean Body mass

Senaste mätningen jag har på datorn 24/5, dvs 3 månader.
81,5kg
4,96% underhudsfett
4,04kg fettvikt
77,46kg LBM

3 månader = 12 veckor.

Antingen räknar vi på kroppsvikt, eller så räknar vi på fettvikten, jag väljer fettvikten just nu.

12 veckor och -3,67kg

Dvs 3670gram / 12 = 305 gram/veckan

305 gram skulle motsvara ungefär 2250 kalorier om vi tar att ett kilo fett är ungefär 7500kcal. (-375kcal/dag)

Min kost under den här perioden låg på 2500kcal, 15 000 kalorier/veckan.
Ett underskott på på 2250kcal hade då inneburit balans på kanske 17 500 kcal

Tidigare hade jag ätardag från fre 18:00 till lördag 23:59, jag struntar dock att försöka räkna på detta då jag troligtvis åt mindre på lördagarna då eftersom jag redan mättat kroppen en del på fredagen, så vi tar exemplet från i lördags och räknar på det, gissar på att skillnaden inte blir mer än 1000 kcal i slutändan.

Balans/vecka: 17 500 kcal
Underskott/vecka: 2250kcal

Om vi räknar på att jag på en ätardag äter ca 7500 kcal (Jag tar Prost gissning som en riktlinje och tar bort lite). Ponerar att jag istället ätit min dietmat den dagen så tar vi bort det från ätardagens kalorier, dvs 2250kcal

Det hade gett mig ett totalt intag på 15 000 + 2250 ) 17 250 kcal. Jag hade med andra ord legat på balans och troligtvis inte tappat fett.

Nu är också dessa siffror rena uppskattningar och det är väldigt svårt att bevisa något. Men om det var så att en ätardag skulle förstöra veckans underskott, även när man trycker i sig mat konstant som jag gjort, så borde jag absolut nästan halverat mitt underhudsfett och gått från 9% till 5% i underhudsfett.

Därav drar jag slutsatsen som blir otroligt mycket broscience, att kroppen omöjligt kan ta upp allt skit man trycker i sig under ätardagen utan mycket går, som Aron skriver, till värme, ökad aktivitet (trots att jag gör otroligt lite på ätardagen och vilar från allt vad träning heter, läs: Soffläge).


Jag skulle också vilja höra några smartare personers funderingar kring hur detta fungerar, för jag är absolut långt ifrån den enda som har ätardagar i sverige/världens byggarkrets, så något är det som fungerar för många, men frågan är vad? :)

Ursäktar mig för stavfel och konstig meningsuppbyggnad, smått seg av dieten!

martikainen
2013-09-06, 10:42
Insåg nu i efterhand att det blir tokigt att räkna på fettvikt samt att jag missade skriva ut totalt kaloriintaget med ätardagen vilket hade landat på ca 23 000kcal (17 500kcal +7500 kcal).

Gör en till uträkning på kroppsvikten.

-6,7kg på 12 veckor

6700g/12 = 558kcal*6 = 3348 kcal/vecka

Kosten låg på 2500 kcal/dag = 17 500kcal/veckan om jag även åt den på helger
Balans hade då varit på ca 3000 kcal.

1 vecka på diet = 17 500 kcal
1 vecka på balans = 23436 kcal.
(underskott på 5936kalorier = 0.7kg/veckan, 12 veckor = 9,4kg)

En ätardag som plussar på ca 5000 kcal på mitt underskott den veckan hade då inneburit 22 500kcal, vilket hade gjort att jag totalt sett legat på 1000kcal underskott/vecka och då gått ner (teoretiskt) 1kg på 7 veckor.

Matten går inte ihop vilket jag inte hade förväntat mig. Men jag hoppas den visar att teorin inte alltid stämmer med vad som faktiskt händer/fungerar i kroppen.

AronP
2013-09-06, 10:58
Vad jag ser finns det ingenting som inte går ihop i martikainens exempel. Ett veckounderskott (6 dagar) på 5000, sedan 5000-7000 på ätardagen (ett överskott på 2000-4000?). Han påstår att han går ned 700 gram i månaden. Vad är det som är konstigt?
martikainen är en person som äter lite i det här fallet.

Pintan
2013-09-06, 11:57
I ett annat inlägg skrev han 0.7 kg/månad, vilket verkar varit en felskrivning då han nu skrev 0.7 kg/vecka. Därför det blev fel.

Edit.

Intressant hursomhelst. Teori: En stor del av maten går in i musklerna som glykogen. Detta påverkar givetvis vikten negativt (i detta sammanhang), men vikten är inte bestående fettmassa utan mestadels vätska samt energi lagrat i muskulaturen. Ihop med styrketräning borde dessutom den största delen av underskotten veckodagarna resultera i mestadels fettförlust, vilket gör att man kanske har en större buffert för ett överskott (om de kommer från kolhydrat) än i teorin, eftersom att musklerna är tomma. När man sedan "tömmer" musklerna igen har man fortfarande skapat samma fettförlust. Går lite i hand med vad tjing skrivit om "lean bulk" osv.

martikainen
2013-09-06, 12:08
martikainen är en person som äter lite i det här fallet.

;)

I ett annat inlägg skrev han 0.7 kg/månad, vilket verkar varit en felskrivning då han nu skrev 0.7 kg/vecka. Därför det blev fel.

Edit.

Intressant hursomhelst. Teori: En stor del av maten går in i musklerna som glykogen. Detta påverkar givetvis vikten negativt (i detta sammanhang), men vikten är inte bestående fettmassa utan mestadels vätska samt energi lagrat i muskulaturen. Ihop med styrketräning borde dessutom den största delen av underskotten veckodagarna resultera i mestadels fettförlust, vilket gör att man kanske har en större buffert för ett överskott (om de kommer från kolhydrat) än i teorin, eftersom att musklerna är tomma. När man sedan "tömmer" musklerna igen har man fortfarande skapat samma fettförlust. Går lite i hand med vad tjing skrivit om "lean bulk" osv.

Ja första vikten jag skrev var en skön felskrivning :)

Det du nämner är absolut en del utav det, men det jag ville få fram var att kalori in/ut inte är det enda man ska tänka på vid viktnedgång, för allt överskott man äter lagras inte in som fett sekunder efter man ätit det vilket jag får uppfattning av att många på kolo (och utanför kolo) tror.

Prost
2013-09-06, 12:48
Så om vi nu antar att det fungerar att ha brutala ätardagar, vad skulle förklaringen till detta vara om man får spekulera och extrapolera fritt? Tjing? Sverker? Grubben?

Kommer nog upp studier med tarmens upptagskapacitet osv. Dom visar ju på någonting men jag undrar om man gjort någon studie på en styrketränande person som deffar 6dagar o sedan proppar i sig en massa den sjunde dagen.. Svaret är nog nej men Många säger sig iaf ha testat och Om de har koll på kalorierna vilket många av seriöst tränande förmodligen har så hjälper det kanske inte att säga "nej du har fel, denna studie säger det och det". Kanske får ta o testa själv lite mythbusting-experiment helt enkelt hehe. :-)