handdator

Visa fullständig version : Kabelrodd med rep ist för V-handtag? (Phil Heath)


ReXi
2013-09-03, 22:58
Hej!

Såg denna video idag. https://www.youtube.com/watch?v=yo0r2kacojs
Phil kör kabelrodd med rep ist för v-handtag, vad tycker ni om detta? Man får längre ROM med rep ost för handtag har jag fattat det som?

pezrulezhaakon
2013-09-03, 23:07
ReXi

Ja, eller så använder du ett bredare "bockstyre"-grepp, Samma sak.

Skillnaden är om du gör som Phil och abducerar överarmarna i bakre slutläget så minskar du (slut)kontraktionen för lats.

Repet kommer även öka arbetet för bakre delta en aning. Kanske någon vill...

ReXi
2013-09-03, 23:12
ReXi

Ja, eller så använder du ett bredare "bockstyre"-grepp, Samma sak.

Skillnaden är om du gör som Phil och abducerar överarmarna i bakre slutläget så minskar du (slut)kontraktionen för lats.

Repet kommer även öka arbetet för bakre delta en aning. Kanske någon vill...

Pez, jag brukar använda ett vanlig pushdown/curl handtag.
En sådan:
http://www.sporttema.se/draghandtag/cable-curl-bar.php

Vad tycker du om det? Vad rekommenderar du om man vill att lats ska aktiveras som mest?

pezrulezhaakon
2013-09-03, 23:37
ReXi

Då ska du hålla axelbrett och låta armbågarna vara nära sidorna på kroppen.
Supinerat grepp om pronerat känns knöligt. Det spelar ingen större roll sålänge du aktivt "drar med armbågarna".

Den stången blir aningen kortare ROM för lats jämfört med "bockstyret". Endast marginellt.

Määng
2013-09-04, 05:59
ReXi

Då ska du hålla axelbrett och låta armbågarna vara nära sidorna på kroppen.
Supinerat grepp om pronerat känns knöligt. Det spelar ingen större roll sålänge du aktivt "drar med armbågarna".

Den stången blir aningen kortare ROM för lats jämfört med "bockstyret". Endast marginellt.


Låt oss säga att en rak stång skulle använts i båda utföranden. Vilken variant ger bäst aktivering för lats och rhomboids?

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBStraightBackSeatedRow.html

pezrulezhaakon
2013-09-04, 06:59
Määng, för lats är utförandena likvärdiga. Första utförandet ger lite mer belastning, lite längre tid åt romberna.

Määng
2013-09-04, 07:06
Määng, för lats är utförandena likvärdiga. Första utförandet ger lite mer belastning, lite längre tid åt romberna.

Anser du att skaderisk är större i andra utförandet?

pezrulezhaakon
2013-09-04, 09:00
Määng, nej, snarare första utförandet för ländryggen.

Payter
2013-09-04, 09:08
Använder du ett tjockare rep och håller längre ner får man hyfsad greppträning också.

Määng
2013-09-04, 11:23
Määng, nej, snarare första utförandet för ländryggen.

Oj, menade förstås första utförandet. Okej tack för svar.

Arnoldski
2013-09-04, 11:49
ReXi

Då ska du hålla axelbrett och låta armbågarna vara nära sidorna på kroppen.
Supinerat grepp om pronerat känns knöligt. Det spelar ingen större roll sålänge du aktivt "drar med armbågarna".

Den stången blir aningen kortare ROM för lats jämfört med "bockstyret". Endast marginellt.

Hur förändras aktiveringen från det du beskriver ovan, om man använder v-handtag för rodden?

Jag har tidigare resonerat att eftersom jag kör chins (Brett) kändes det naturligare att göra rodden med annat grepp, lite för variationens skull men kan inte riktigt motivera. Lite tydligare extensionsrörelse med v-handtag, kanske det spelar roll?

pezrulezhaakon
2013-09-04, 12:14
Arnoldski, förenklat sett är V-handtaget mindre effektivt för lats än det bredare bockstyret, och högre onödig risk för armbågsleden. Det lilla extra sträcket du vinner i startläget förlorar du närmast kroppen. Det totala belastade ROMet blir alltså mindre än med bockstyret. Finns mer och nämna om det, men det kan räcka för nu.

Arne Persson
2013-09-04, 13:38
Kanske dags för en Long Pulleyfilm med obl. efterslakt av expertisen...? :d

sjolund27
2013-09-04, 13:42
Kanske dags för en Long Pulleyfilm med obl. efterslakt av expertisen...? :d

Ja tack *flex*

ulf123
2013-09-04, 14:02
Ja, hemligheten bakom en proffsfysik är utan tvekan dessa esoteriska övningsvarianter.

Arne Persson
2013-09-04, 14:14
Ja, hemligheten bakom en proffsfysik är utan tvekan dessa esoteriska övningsvarianter.

Of course!

Trapz
2013-09-04, 14:22
Lite offtopic kanske men Brukar ibland köra latsdrag med rep och lite lägre vikter, kan ge riktigt bra nyp i ryggen

pezrulezhaakon
2013-09-04, 16:29
Arne Persson, ja gör vad du vill. Du lyder ändå under fysikens lagar.

Latissimus Dorsi
2013-09-04, 16:29
Tycker jag är GRYM för övre rygg :)

Arne Persson
2013-09-04, 17:04
Arne Persson, ja gör vad du vill. Du lyder ändå under fysikens lagar.

Då lär jag ju inte kunna göra fel, trots allt...? Hur gärna jag än vill...;):d

filmjölk
2013-09-04, 17:06
Arne Persson, ja gör vad du vill. Du lyder ändå under fysikens lagar.

Då har du inte sett Arnes platecurl-film.

Arne Persson
2013-09-04, 17:24
Då har du inte sett Arnes platecurl-film.

Platecurl eller plateWRISTcurlfilm? :d

gratefuldead
2013-09-04, 17:26
Jag älskar kabelrodd med rep, sjukt skönt att avsluta ryggpasset med att köra 3-4 set med 10-15 reps. Brukar få ruskigt skön pump av den.

Alltidxx
2013-09-04, 20:07
Ja, hemligheten bakom en proffsfysik är utan tvekan dessa esoteriska övningsvarianter.

Så tänkte jag förut, att det inte spelar någon roll, att man håller sig till beprövade standardövningar och manglar dom. Men nu tycker jag att lite specialövningar och vinklar gör skillnad för det blir liksom lite roligare, lite annorlunda, lite mer varierat. Och om man tror att det gör skillnad så gör det också det. Det blir en tristare sport om man bara rycker på axlarna och konstaterar att vi alla är begränsade av vår genetik för vilka linjer vi har och att musklerna bara blir större eller inte.

Man måste våga tro lite :)

krubkungen
2013-09-04, 20:14
Står still i huvudet, ett bockstyre hur ser det ut?

pezrulezhaakon
2013-09-04, 20:36
krubkungen

Finns lite olika varianter, men googla "roddhandtag", så får du upp några stycken på bildsök.

pezrulezhaakon
2013-09-04, 20:39
Alltidxx

Precis. Underskatta inte placeboeffekten.

Arne Persson
2013-09-04, 21:50
Alltidxx

Precis. Underskatta inte placeboeffekten.

Den kan mycket väl, stundom, förbluffa den inskränkta vetenskapen. Trots fysikens "alla lagar"...

pezrulezhaakon
2013-09-04, 21:53
Arne Persson

Nej, händer det nåt, är det ändå under fysikens lagar. Följer samma logik. Det är vi som inte förstått logiken.

Arne Persson
2013-09-04, 22:03
Arne Persson

Nej, händer det nåt, är det ändå under fysikens lagar. Följer samma logik. Det är vi som inte förstått logiken.

Jojo...:)

r1kkie
2013-09-05, 13:17
Står still i huvudet, ett bockstyre hur ser det ut?

http://www.duells.se/katalog/Image.ashx?id=41-099&thumb=overview