handdator

Visa fullständig version : Protein


pundi
2013-09-03, 21:32
Tjena! Jag tränar fem dagar i veckan varav 3 av dagarna är på gym och de andra två på en sport som jag tränar. Vad för protein bör jag ta? Bör jag ens ta protein? Tacksam för svar

krubkungen
2013-09-03, 21:48
Tjena! Jag tränar fem dagar i veckan varav 3 av dagarna är på gym och de andra två på en sport som jag tränar. Vad för protein bör jag ta? Bör jag ens ta protein? Tacksam för svar

Beror helt på hur mycket protein du får i dig via kosten. Vassle (whey) protein brukar vara det man tar.

Kvicksilver
2013-09-03, 21:49
Tjena! Jag tränar fem dagar i veckan varav 3 av dagarna är på gym och de andra två på en sport som jag tränar. Vad för protein bör jag ta? Bör jag ens ta protein? Tacksam för svar

Ät ordentligt med vanlig mat så får du allt protein du behöver.

pundi
2013-09-03, 21:54
Jag känner dock inte att jag får i mig allt protein jag behöver, det är därför jag funderar på proteinpulver

cancion
2013-09-03, 22:02
Hur mycket väger du och hur ser en vanlig dag ut för dig i matväg?

pundi
2013-09-03, 22:04
Är 187cm lång och väger ca 70kg. Jag går upp och äter en dl musli med mjölk och ett glas juice. Sen äter jag vad som bjuds på i skolan sen efter skolan så äter jag mat hemma (typ kyckling eller liknande) sen träning sen typ 2 mackor efter träning. ibland tränar jag direkt efter skolan och då äter jag det stora målet med kyckling eller liknande efter träningen.

cancion
2013-09-03, 23:32
Skulle säga att du behöver 40-50 gram mer per dag än vad du nu äter. Proteinpulver kan då vara ett bra alternativ om du inte kan få in detta genom att uttöka din vanliga kost(byta mjölken mot kvarg, osten på smörgåsarna mot kalkonpålägg/tonfisk osv). Men jag vet att det är tråkigt att lägga pengar på mat när man är ung och kanske inte har hur mycket kapital som helst.

krubkungen
2013-09-04, 06:45
Jag skulle nog äta något annat och mera än bara två mackor efter träningen. Tex: Ris/pasta/bulgur
Kyckling/tonfisk/kött
Grönsaker

arogen
2013-09-04, 07:31
På din vikt ser det ut som att du behöver gå upp i vikt en del, så satsa på mer kolhydrater, samt kanske lite mer protein. Men framförallt mer MAT, då får du proteinet du behöver.

lungan
2013-09-04, 10:07
Är 187cm lång och väger ca 70kg. Jag går upp och äter en dl musli med mjölk och ett glas juice. Sen äter jag vad som bjuds på i skolan sen efter skolan så äter jag mat hemma (typ kyckling eller liknande) sen träning sen typ 2 mackor efter träning. ibland tränar jag direkt efter skolan och då äter jag det stora målet med kyckling eller liknande efter träningen.
Tycker det låter lite med en dl musli och mjölk. Köp Ica Basics kvarg sen tar du 2 dl havregryn istället. Blötlägg först havregrynen och rör om och ha sedan kvarg till. Komplettera med sylt, kanel eller något annat om du känner för det.

pundi
2013-09-04, 13:35
Bara det att jag inte är hungrig på morgonen så kan inte äta mer, tyvärr... Hur mycket bör jag äta varje måltid kalorimässigt?Bör jag köpa proteinpulver? Gör det imorgon isåfall.

arogen
2013-09-04, 14:32
Bara det att jag inte är hungrig på morgonen så kan inte äta mer, tyvärr... Hur mycket bör jag äta varje måltid kalorimässigt?Bör jag köpa proteinpulver? Gör det imorgon isåfall.

Kalorimässigt spelar det inte så stor roll, kör som du vill och tycker du presterar bäst. Kcal in/kcal ut. Men ät mycket tätt inpå avslutat träningspass brukar ju vara standard, sen hur du lägger upp resten av dagen får du välja själv. Angående proteinpulver så köp om du tycker att du behöver det. Om du inte har möjlighet att äta tätt inpå passet kan det ju vara en bra idé, sen är det ju smidigt att ta med efter ett pass. Men köp inga onödiga grejer bara, de flesta blir pålurade allt möjligt som de tror ger grymma effekter.

ulf123
2013-09-04, 14:55
Är 187cm lång och väger ca 70kg. Jag går upp och äter en dl musli med mjölk och ett glas juice. Sen äter jag vad som bjuds på i skolan sen efter skolan så äter jag mat hemma (typ kyckling eller liknande) sen träning sen typ 2 mackor efter träning. ibland tränar jag direkt efter skolan och då äter jag det stora målet med kyckling eller liknande efter träningen.

Du behöver inget proteinpulver om du äter riktig mat, vilket det låter som att du gör.

maqan
2013-09-04, 19:34
Som tidigare nämnt handlar det nog främst om att äta mer i allmänhet, snarare än att komplettera med någon form av proteintillskott, även om det inte "skadar" att ta en proteindrink efter träning om du tycker att det känns praktiskt.

pundi
2013-09-04, 21:11
Då går jag och köper protein imorgon och provar det.