handdator

Visa fullständig version : Inte nöjd och bara trött på allt.. Övertränar jag?


NoPainNoGains
2013-09-03, 20:28
Tjenare.
Jag har fått en "ner" period..

Missnöjd med hela mig för tillfället, brukar ha rätt bra självförtroende och tycka att mina muskler ser bra ut. Men nu så börjar tro att jag har gjort helt fel och tränat för mycket helt enkelt. Jag började för 2 månader sedan med mycket fokus på armar, speciellt på triceps. Körde 2 vilodagar mellan varje biceps samt triceps pass. Sedan vet jag inte om de var för mycket, vilket jag tror nu i efterhand.

Hur många dagar vilar mellan era arm pass som exempel?
Kan överträningen vara anledningen till att jag slutar tro på mig själv?
Min armar mäter 38.5 cm. Känner mig inte nöjd alls som 17åring.

Må väl..

major Pectoralis
2013-09-03, 20:33
2 vilodagar i sig är normalt helt ok. Den gyllene regeln är 48-72h (även om mycket intensiv träning kan kräva mer återhämtning). Att träning av armarna skulle leda till ett överträningssyndrom ser jag som osannolikt. Möjligen får man ont i fästena.
En annan sak om vi pratar omfattande intensiv konditionsträning eller stora mängder bänk, mark, chins, rodd eller andra hel-/halvkroppsövningar.

Att tappa Tron är inte väl inte helt ovanligt när man är 17, även om man inte är övertränad.

Testarozza
2013-09-03, 20:33
Tränar du armar var 3:e dag eller är jag retard? :)

Tror inte du är övertränad, deffar du eller något?

Upp med hakan det blir bättre snart!

LillisJ
2013-09-03, 21:07
Det är helt absurt att du tänker såhär efter bara 2 månader.

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:08
Tränar du armar var 3:e dag eller är jag retard? :)

Tror inte du är övertränad, deffar du eller något?

Upp med hakan det blir bättre snart!

Gym är något jag älskar och jag tänker inte ge upp.. troligtvis.
Ja, jag körde triceps 3 gånger i veckan samt biceps 2 gånger i veckan. I 2 månader 1 juli tills nu. Påbörjade nämligen bulken 1 juli, då jag ville växa i armar först. Kanske korkat, men en baktanke fanns där.

Jag vill även tillägga att jag har ungefär fått 1 CM extra under bulken runt armar. Inte medveten om de är bra eller inte. Gick från ca 37.3 cm till 38.5 cm(mätte idag) ... Tankar på detta?

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:09
Det är helt absurt att du tänker såhär efter bara 2 månader.

Tack för ditt stöd eller något?
ÄR ute efter lite mer utförliga svar, inte negativ energi. De finns de tillräckligt hos mig redan. Så skippa skiten, tack!

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:10
Shit! INTE SÅ ATT JAG HAR TRÄNAT I ALLMÄNHET I 2 MÅNADER ALLTSÅ! JAG HAR TRÄNAT I CA.2 ÅR! MENADE ATT JAG HAR TRÄNAT EFTER ETT "ARMSCHEMA" I 2 MÅNADER SOM KÄNNS SOM BORTKASTAD TID EFTERSOM JAG NU TROR ATT JAG HAR ÖVERTRÄNAT!****

LillisJ
2013-09-03, 21:11
Tack för ditt stöd eller något?
ÄR ute efter lite mer utförliga svar, inte negativ energi. De finns de tillräckligt hos mig redan. Så skippa skiten, tack!

Men du har tränat i två månader. Det kommer att ta år innan du är nöjd med din kropp. Att du känner dej liten kan bero på dåligt tryck.

Edit:

Shit! INTE SÅ ATT JAG HAR TRÄNAT I ALLMÄNHET I 2 MÅNADER ALLTSÅ! JAG HAR TRÄNAT I CA.2 ÅR! MENADE ATT JAG HAR TRÄNAT EFTER ETT "ARMSCHEMA" I 2 MÅNADER SOM KÄNNS SOM BORTKASTAD TID EFTERSOM JAG NU TROR ATT JAG HAR ÖVERTRÄNAT!****

Det här förklarar en hel del. :D

wilhelmblomgren
2013-09-03, 21:12
Det har bara gått två månader det blir bättre!

Jag har också perioder då jag är "nere" men det går över. Det är ett vanligt mänskligt fenomen. Så sluta inte att träna för en liten svacka :)

maattee10
2013-09-03, 21:16
jag tycker du ska köra basövningar och slänga in lite armövningar;) mycket roligare att öka i styrka, så kommer fysiken såsmåningom:) sätt gärna in lite mål, kanske 100kg i bänk eller nått;)

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:24
STOR EDIT!***Okej! Tackar för alla svar. Så alla förstår mig rätt. Jag har då INNNTTEEEE tränat i 2 månader, utan 2år ungefär. Men jag påbörjade ett ARMSCHEMA för 2 månader sedan (3 triceps samt 2 biceps/vecka) under min bulk. Och nu har jag ångest över att jag har övertränat! Hoppas ni förstod det! :P

Stefan J
2013-09-03, 21:26
Tjenare.
Jag har fått en "ner" period..

Missnöjd med hela mig för tillfället, brukar ha rätt bra självförtroende och tycka att mina muskler ser bra ut. Men nu så börjar tro att jag har gjort helt fel och tränat för mycket helt enkelt. Jag började för 2 månader sedan med mycket fokus på armar, speciellt på triceps. Körde 2 vilodagar mellan varje biceps samt triceps pass. Sedan vet jag inte om de var för mycket, vilket jag tror nu i efterhand.

Hur många dagar vilar mellan era arm pass som exempel?
Kan överträningen vara anledningen till att jag slutar tro på mig själv?
Min armar mäter 38.5 cm. Känner mig inte nöjd alls som 17åring.

Må väl..

Ja övertränar du?

Två månader är för lite tid för att utvärdera särskilt mycket. Men du kanske kan svara på några frågor själv.

Tränar du på samma eller lägre vikter än vad du startade på? Känner du att du tappar lite styrka för varje vecka som går? Om svaret är ja så tränar du kanske för mycket. Om du ökar sakta så tränar du troligtvis inte för mycket utan tvärtom så är du med största sannolikhet rätt på det. På så sätt är styrkan en riktigt bra parameter för att veta om saker och ting står rätt till och om träningen går framåt. Detta gäller även om ditt mål är att bygga massa. Sedan är muskelstorleken såklart också ett bra mått på om träningen går framåt, men muskeltillväxten går mycket långsammare än styrkeökningarna och du vill kanske veta om din träning ger resultat innan det gått ett halvår-ett år.

Om styrkan ökar, träningen går framåt och du ändå tycker att det är tråkigt, jobbigt och trist så är du inte övertränad utan då är det psyket som är pruttigt för tillfället. :) Och det behöver inte ha med träningen att göra.

Cameltotem
2013-09-03, 21:30
Försökte gå ner i vikt och bygga muskler i ett och halvt år.

Gick ner i vikt men tappa massa styrka.

DET kändes som bortkastad tid. 2 månader har jag svårt att känna allt för stor sympati för.

Ända man kan göra åt sina misstag är att fortsätta kämpa det låter klyschigt men det 'är sant. Bara köra på tills man får en kropp man är nöjd med!

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:31
Ja övertränar du?

Två månader är för lite tid för att utvärdera särskilt mycket. Men du kanske kan svara på några frågor själv.

Tränar du på samma eller lägre vikter än vad du startade på? Känner du att du tappar lite styrka för varje vecka som går? Om svaret är ja så tränar du kanske för mycket. Om du ökar sakta så tränar du troligtvis inte för mycket utan tvärtom så är du med största sannolikhet rätt på det. På så sätt är styrkan en riktigt bra parameter för att veta om saker och ting står rätt till och om träningen går framåt. Detta gäller även om ditt mål är att bygga massa. Sedan är muskelstorleken såklart också ett bra mått på om träningen går framåt, men muskeltillväxten går mycket långsammare än styrkeökningarna och du vill kanske veta om din träning ger resultat innan det gått ett halvår-ett år.

Om styrkan ökar, träningen går framåt och du ändå tycker att det är tråkigt, jobbigt och trist så är du inte övertränad utan då är det psyket som är pruttigt för tillfället. :) Och det behöver inte ha med träningen att göra.

Okej, har ökat 1 cm runt armarna på 2 månader ungefär! Är det en bra ökning i din mening under bulk? Sedan så ja. Jag har ökat i vikt, inte sänkt. Har gått upp till att köra 40 kg i dips med fokus på triceps faktiskt under min bulk..

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:36
Tjenare.
Jag har fått en "ner" period..

Missnöjd med hela mig för tillfället, brukar ha rätt bra självförtroende och tycka att mina muskler ser bra ut. Men nu så börjar tro att jag har gjort helt fel och tränat för mycket helt enkelt. Jag började för 2 månader sedan med mycket fokus på armar, speciellt på triceps. Körde 2 vilodagar mellan varje biceps samt triceps pass. Sedan vet jag inte om de var för mycket, vilket jag tror nu i efterhand.

Hur många dagar vilar mellan era arm pass som exempel?
Kan överträningen vara anledningen till att jag slutar tro på mig själv?
Min armar mäter 38.5 cm. Känner mig inte nöjd alls som 17åring.

Må väl..

Försökte gå ner i vikt och bygga muskler i ett och halvt år.

Gick ner i vikt men tappa massa styrka.

DET kändes som bortkastad tid. 2 månader har jag svårt att känna allt för stor sympati för.

Ända man kan göra åt sina misstag är att fortsätta kämpa det låter klyschigt men det 'är sant. Bara köra på tills man får en kropp man är nöjd med!

Shit, okej.. tack för svaret, verkligen. Lyckades du växa ngt medan du gick ner då så de inte var helt misslyckat då?

NoPainNoGains
2013-09-03, 21:38
Det har bara gått två månader det blir bättre!

Jag har också perioder då jag är "nere" men det går över. Det är ett vanligt mänskligt fenomen. Så sluta inte att träna för en liten svacka :)

Okej.. :) Jag påbörjar i alla fall ett nytt schema med 2 hela armdagar/vecka. 3 dagars mellanrum! :) Bör väl fungera vid fokus på armar. För 1 dag låter allt för lite i min mening... Medan 3 är för mycket. Så 2 dagar väljer jag att testa nu. Vad tycker du om upplägget?

Stefan J
2013-09-03, 21:43
Okej, har ökat 1 cm runt armarna på 2 månader ungefär! Är det en bra ökning i din mening under bulk? Sedan så ja. Jag har ökat i vikt, inte sänkt. Har gått upp till att köra 40 kg i dips med fokus på triceps faktiskt under min bulk..

Det låter ju som jättebra gains och det är troligtvis inte träningen som gör dig nere. Jag kan komma på tusen andra anledningar till temporär nedstämdhet. Vad är du, 17? Då har skolan precis börjat igen. Du har kanske haft ett underbart sommarlov, härjat med vänner och haft det riktigt kul. Sovit ut och varit pigg och glad. Vänt på dygnet kanske?

Nu sätter de dig vid skolbänken 8h/dag, du måste stiga upp tidigt, fokusera halva dagen på saker där kanske hälften inte intresserar dig överhuvudtaget och du är uttråkad, understimulerad och du känner hur själen dör bit för bit. :) Sådant kan exempelvis suga musten ur en innan man vant sig vid rutinerna igen.

Cameltotem
2013-09-03, 21:45
Shit, okej.. tack för svaret, verkligen. Lyckades du växa ngt medan du gick ner då så de inte var helt misslyckat då?


Ökade inte något i styrka alls dom första månaderna.

Längsta deffen varade 6 månader (Jag vet! *gah!*)

Till slut var jag så svag i gymmet och förstog att det var helt meningslöst att lyfta om jag tappar styrka. Låg iofs på 1700-2000 kalorier om dagen mådde skit men jävlar vad jag tappa fett :hbang:

Intalade mig själv och vad jag har läst om att det GÅR att öka muskelmassa när man deffar men jag tror inte det är möjligt längre. Kanske om man gör det under en kort period och ligger på -500 underskott.

Nu kör jag lean gains och äter mig mätt och ökar i styrka!

Men som sagt man kan inte gå och grubbla över sina misstag man får bara acceptera att det kommer ta tid och att vissa bygger muskler fortare. Bara att ligga i min vän!

Tog mig 2-3 år i innan jag faktiskt började gilla att gymma. Nu älskar jag det! Måste göra det känner jag! Får sån himla energi efteråt. Gymmar jag inte så är jag trött som fan.

Så kör på! Och lär dig älska gymmet även om du känner att du inte gör några gains. Dom kommer! :hbang:

TheIsh
2013-09-03, 21:51
Sevärt!

LZtxaPNoN18

maattee10
2013-09-03, 21:58
ässshhh

NoPainNoGains
2013-09-03, 22:03
Det låter ju som jättebra gains och det är troligtvis inte träningen som gör dig nere. Jag kan komma på tusen andra anledningar till temporär nedstämdhet. Vad är du, 17? Då har skolan precis börjat igen. Du har kanske haft ett underbart sommarlov, härjat med vänner och haft det riktigt kul. Sovit ut och varit pigg och glad. Vänt på dygnet kanske?

Nu sätter de dig vid skolbänken 8h/dag, du måste stiga upp tidigt, fokusera halva dagen på saker där kanske hälften inte intresserar dig överhuvudtaget och du är uttråkad, understimulerad och du känner hur själen dör bit för bit. :) Sådant kan exempelvis suga musten ur en innan man vant sig vid rutinerna igen.

Damn, du är ett geni. Tack för dessa ord! Stämmer helt överens med mitt liv faktiskt. Jag har ändrat min livsstil helt under sommaren, lagt på mig en hel del massa. Började hänga med äldre folk o dra på fler fester och bara allmänt blivit mer social. Vilket har varit min bästa sommar. Anledningen till min kropps ändring samt livsstils ändring kan vara på grund utav att jag o exet gjorde slut efter 2 år förhållande, så har vart instängd under 2 år om man säger så.. Tack mannen! ha det gött ! :)

NoPainNoGains
2013-09-03, 22:09
Ökade inte något i styrka alls dom första månaderna.

Längsta deffen varade 6 månader (Jag vet! *gah!*)

Till slut var jag så svag i gymmet och förstog att det var helt meningslöst att lyfta om jag tappar styrka. Låg iofs på 1700-2000 kalorier om dagen mådde skit men jävlar vad jag tappa fett :hbang:

Intalade mig själv och vad jag har läst om att det GÅR att öka muskelmassa när man deffar men jag tror inte det är möjligt längre. Kanske om man gör det under en kort period och ligger på -500 underskott.

Nu kör jag lean gains och äter mig mätt och ökar i styrka!

Men som sagt man kan inte gå och grubbla över sina misstag man får bara acceptera att det kommer ta tid och att vissa bygger muskler fortare. Bara att ligga i min vän!

Tog mig 2-3 år i innan jag faktiskt började gilla att gymma. Nu älskar jag det! Måste göra det känner jag! Får sån himla energi efteråt. Gymmar jag inte så är jag trött som fan.

Så kör på! Och lär dig älska gymmet även om du känner att du inte gör några gains. Dom kommer! :hbang:

ah, damn 6 månader :P.. Ah, tack för orden mannen :) Jo, skapa mig en relation och en rutin för gymmet har jag redan gjort.. Bara att jag känner mig så dum efter dessa 2 månader. Men nu känns det lite mer "uppåt" tack vare era kommentarer ! ;) Tack återigen !FRAMÖVER, fortsätt kriga !

Nebuchadnezzar
2013-09-03, 22:09
Håller med Stefan, 1 cm runt armarna och ökad styrka över 2 månader låter inte som nåt att deppa över.

CalleP
2013-09-04, 10:06
Får intrycket att du oroar dig alldeles för mycket över saker som man inte behöver oroa sig över. Om du ökar så ökar du var glad över det. Du tränar naturligt inte med steroider så hur det än är så kommer det ta tid.

Lycka till.

TheOne1994
2013-09-04, 10:19
det låter ju som jättebra gains och det är troligtvis inte träningen som gör dig nere. Jag kan komma på tusen andra anledningar till temporär nedstämdhet. Vad är du, 17? Då har skolan precis börjat igen. Du har kanske haft ett underbart sommarlov, härjat med vänner och haft det riktigt kul. Sovit ut och varit pigg och glad. Vänt på dygnet kanske?

Nu sätter de dig vid skolbänken 8h/dag, du måste stiga upp tidigt, fokusera halva dagen på saker där kanske hälften inte intresserar dig överhuvudtaget och du är uttråkad, understimulerad och du känner hur själen dör bit för bit. :) sådant kan exempelvis suga musten ur en innan man vant sig vid rutinerna igen.

+1

Tobbey
2013-09-04, 12:37
Man måste kämpa sig igenom tunga perioder också, gå igenom de mörka perioderna och bli ännu starkare mentalt. Det sitter i hjärtat hur mycket man Verkligen vill något.

Testarozza
2013-09-04, 14:20
Gym är något jag älskar och jag tänker inte ge upp.. troligtvis.
Ja, jag körde triceps 3 gånger i veckan samt biceps 2 gånger i veckan. I 2 månader 1 juli tills nu. Påbörjade nämligen bulken 1 juli, då jag ville växa i armar först. Kanske korkat, men en baktanke fanns där.

Jag vill även tillägga att jag har ungefär fått 1 CM extra under bulken runt armar. Inte medveten om de är bra eller inte. Gick från ca 37.3 cm till 38.5 cm(mätte idag) ... Tankar på detta?

Tycker det är sweet! Jag kör(de) dock inte armar lika mycket som du, men när jag bulkade (deff nu) körde jag en arm dag samt bröst triceps och rygg biceps. Det blev dock jobbigt tyckte jag för kändes som jag inte hann vila mellan passen tillräckligt. Ändrade därför till en armdag bara, de tränas ju ändå när man bänkar.

Hade också fokus på armar då.

Kör på bara och tänk på att vila tillräckligt bara. :)

Linjedomarn
2013-09-04, 19:17
Kör en period med lite mer komplexa övningar som frivändningar och dylikt ett tag för att varva ner från din nojja. Du är bara 17år, du har hela livet på dig att bygga stora armar.