handdator

Visa fullständig version : öka ämnesomsättning


nndr
2013-09-03, 20:13
Hej! Jag vet inte om det här är i fel sektion men jag gör ett försök ändå.

Min normala vikt är 59 kg vilket är helt okej till min längd (165cm) men ca tre månader sen gjorde jag mitt livs dummaste misstag. Jag bestämde mig för att testa hur länge jag kunde gå utan mat och bara dricka vatten. Resultatet var -6 kg under loppet av 9 dagar. Det dummaste var nog att jag återgick till mina gamla matvanor som bestod av vanlig mat och lite godis osv här och där. Efter några månader vägde jag alltså mer än jag någonsin gjort med en vikt på 65(!!) kg. Hur mycket jag än dragit ner på kalorierna och hur mycket cardio jag än gjort så vägrar dom där kg försvinna! Jag anar att min ämnesomsättning sjunkit och det är väl där problemet sitter? Jag skulle därför uppskatta lite hjälp om hur jag ska äta och träna för att gå ner dom där kg. Och hur lång tid uppskattar ni att det kommer ta? Har jag totalt förstört min kropp? :(

OCH nej jag trollar inte och jag vet att det var väldigt dumt av mig att göra något sånt men gjort är gjort och det har lärt mig en läxa!

Vanligt vatten
2013-09-03, 20:19
Har jag totalt förstört min kropp? :(


Ja. Nu finns tyvärr ingen återvändo.

Skämt åsido, läs igenom den här till att börja med:

Deff - en guide.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

nndr
2013-09-03, 20:24
Ja. Nu finns tyvärr ingen återvändo.

Skämt åsido, läs igenom den här till att börja med:

Deff - en guide.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har läst igenom den, men kommer den hjälpa mig att öka ämnesomsättningen om jag ligger på ett kaloriunderskott? Eftersom jag antagligen förlorat muskelmassa förstår jag att jag måste styrketräna för att öka ämnesomsättningen

Wzup2u
2013-09-03, 20:24
fö lite mat minskar ämnesomsättningen...
men om du kör så mycket cardio och äter jättelite e ju inte direkt hälsosamt.
kör en hälsosam deff.

och sluta tjata om att du pajjat din ämnesomsättning, låter mest som strunt.

dock är ju inte 65 kg så mycket ? hallå.

nndr
2013-09-03, 20:31
fö lite mat minskar ämnesomsättningen...
men om du kör så mycket cardio och äter jättelite e ju inte direkt hälsosamt.
kör en hälsosam deff.

och sluta tjata om att du pajjat din ämnesomsättning, låter mest som strunt.

dock är ju inte 65 kg så mycket ? hallå.

Ja lite mat och mycket cardio har ju inte hjälpt något överhuvudtaget.

Har jag alltså inte förstört min ämnesomsättning? det gör bokstavligen min dag av att höra det för det känns verkligen som det eftersom kg sitter som berg trots tappra försök till viktnedgång. Men om jag inte förstört ämnesomsättningen, hur förklaras då denna snabba viktökning?

För mig är 65 kg mycket, jag är trots allt en tjej och jag är inte van vid att väga så här mycket. Funderar dock på att dumpa vågen eftersom den gör en så besviken ändå.

Vanish
2013-09-03, 20:35
Har du verkligen läst deff-guiden? Då borde du räkna hur mycket kcal du gör av med utan träning och hur mycket du stoppar in i kvarnen. Det är ingen jättesvår formel, kcal in ska vara mindre än kcal ut

nndr
2013-09-03, 20:44
Har du verkligen läst deff-guiden? Då borde du räkna hur mycket kcal du gör av med utan träning och hur mycket du stoppar in i kvarnen. Det är ingen jättesvår formel, kcal in ska vara mindre än kcal ut

Ja jag har läst deffguiden men mitt stora bekymmer är om jag förstört min ämnesomsättning under dessa 9 dagar och vad jag kan göra för att reparera den. OM min ämnesomsättning sjunkit så gäller väl inte formeln till 100% eftersom jag gör av med mindre kalorier.

smalis
2013-09-03, 21:00
Du kan inte "förstöra" din ämnesomsättning, vad som nu menas med det. Såvida du inte är död då.

nndr
2013-09-03, 21:11
Du kan inte "förstöra" din ämnesomsättning, vad som nu menas med det. Såvida du inte är död då.

Men vad är det då som händer under svält? Den förstörs väl inte men ämnesomsättningen sjunker väl?

SÅ om min ämnesomsättning nu har sjunkit kvarstår frågan om deff är rätt väg att gå för att återställa den eller om jag ska ligga på en kaloribalans för att intala kroppen att den inte kommer svälta igen och se den tiden som en liten "bulk".

desson
2013-09-03, 21:13
Ämnesomsättningen ändras beroende på hur du äter, räkna ut ditt basala energibehov lägg till en aktivitetsfaktor o ta bort 500 kcal o sen köttar du på så kommer de ordna sig. Står hur man gör i deffguiden. Lycka till

smalis
2013-09-03, 21:26
Men vad är det då som händer under svält? Den förstörs väl inte men ämnesomsättningen sjunker väl?

SÅ om min ämnesomsättning nu har sjunkit kvarstår frågan om deff är rätt väg att gå för att återställa den eller om jag ska ligga på en kaloribalans för att intala kroppen att den inte kommer svälta igen och se den tiden som en liten "bulk".

Möjligt, men efter ett par månader sedan du fastade har den iallafall med största sannolikhet gått tillbaka till "vanligt", speciellt om du legat på kaloribalans (vilket du måste göra eftersom du står still i vikt.)

Anledningen till att du står still i vikt nu är att du antingen a) äter för mycket b) du rör på dig för lite c) att du inte gett det tid.

nndr
2013-09-03, 21:27
Ämnesomsättningen ändras beroende på hur du äter, räkna ut ditt basala energibehov lägg till en aktivitetsfaktor o ta bort 500 kcal o sen köttar du på så kommer de ordna sig. Står hur man gör i deffguiden. Lycka till

Det är det jag menar. Därför måste den ha sjunkit under de 9 dagarna jag inte åt. Kommer ämnesomsättningen höjas nu även fast jag ligger på kaloriunderskott när kroppen är inställd på svält?

Gober
2013-09-03, 21:36
Det handlar om nio dagar, du har inte ändrat din ämnesomsättning eller något annat. Det som hände var att du svälte dig själv och då är det inga konstigheter att man därefter vräker i sig allt möjligt, kropp och psyke kämpar för att ta igen det du har förlorat och då är det lätt få lite extra på köpet.

Som redan föreslagits läs på lite om kost.

nndr
2013-09-03, 21:38
Möjligt, men efter ett par månader sedan du fastade har den iallafall med största sannolikhet gått tillbaka till "vanligt", speciellt om du legat på kaloribalans (vilket du måste göra eftersom du står still i vikt.)

Anledningen till att du står still i vikt nu är att du antingen a) äter för mycket b) du rör på dig för lite c) att du inte gett det tid.

Okej men då förstår jag! Tack så mycket :) Då blir det en deff

nndr
2013-09-03, 21:42
Det handlar om nio dagar, du har inte ändrat din ämnesomsättning eller något annat. Det som hände var att du svälte dig själv och då är det inga konstigheter att man därefter vräker i sig allt möjligt, kropp och psyke kämpar för att ta igen det du har förlorat och då är det lätt få lite extra på köpet.

Som redan föreslagits läs på lite om kost.

Det känns skönt att höra verkligen!

Det ska jag verkligen göra! så en deff vore alltså lägligt nu?

Gober
2013-09-03, 21:49
Det känns skönt att höra verkligen!

Det ska jag verkligen göra! så en deff vore alltså lägligt nu?

Om du vill bli av med några kilo ja.

J3T69
2013-09-04, 06:51
Ja jag har läst deffguiden men mitt stora bekymmer är om jag förstört min ämnesomsättning under dessa 9 dagar och vad jag kan göra för att reparera den. OM min ämnesomsättning sjunkit så gäller väl inte formeln till 100% eftersom jag gör av med mindre kalorier.

Jag dietade i över 5 månader och gick ner runt 10kg.skulle jag förstöra min ämnesomsättnig för det?
Det är klart att med mindre energi in så förbränner du inte lika mycket.
fettförbränning och fettinlagring pågår ständigt hela tiden.
Sen om du trycker i dig en massa godis och annan skit så kanske en hel del av detta är just vatten som din kropp bundit.
Detta är ingen fara,ta det lugnt och börja från början.

Ronn
2013-09-04, 07:16
Alltså ämnesomsättningen är vad din kropp behöver i energi för att fungera, vad dina organ förbrukar och så vidare, den blir inte kraftigt förändrad för att man tappat ett par kg fett.

Det är samma sak med påståenden som att man har hög eller låg ämnesomsättning, har man inte någon sjukdom så har man normal ämnesomsättning.

raddum
2013-09-04, 07:26
Du kan inte "förstöra" din ämnesomsättning, vad som nu menas med det. Såvida du inte är död då.

I extrema fall om du lyckas totalrubba hormoner, något som kräver medicinering.

nndr
2013-09-04, 08:58
Jag dietade i över 5 månader och gick ner runt 10kg.skulle jag förstöra min ämnesomsättnig för det?
Det är klart att med mindre energi in så förbränner du inte lika mycket.
fettförbränning och fettinlagring pågår ständigt hela tiden.
Sen om du trycker i dig en massa godis och annan skit så kanske en hel del av detta är just vatten som din kropp bundit.
Detta är ingen fara,ta det lugnt och börja från början.

Jag har också tänkt på att det kanske är en hel del vätska som min kropp bundit eftersom jag inte ser så jättemycket större ut. Fast vätskevikt har väl en tendens att försvinna rätt fort? Vilket den inte gör på mig..

nndr
2013-09-04, 09:00
Alltså ämnesomsättningen är vad din kropp behöver i energi för att fungera, vad dina organ förbrukar och så vidare, den blir inte kraftigt förändrad för att man tappat ett par kg fett.

Det är samma sak med påståenden som att man har hög eller låg ämnesomsättning, har man inte någon sjukdom så har man normal ämnesomsättning.

aa fast om jag förlorat muskelmassa istället så förbrukar väl min kropp mindre energi?

J3T69
2013-09-04, 09:29
Jag har också tänkt på att det kanske är en hel del vätska som min kropp bundit eftersom jag inte ser så jättemycket större ut. Fast vätskevikt har väl en tendens att försvinna rätt fort? Vilket den inte gör på mig..

salt,kolhydrater binder vätska..

Ronn
2013-09-04, 09:30
aa fast om jag förlorat muskelmassa istället så förbrukar väl min kropp mindre energi?

Ju mindre du väger ju mindre rörelseenergi förbrukar du ju naturligtvis, även om det inte är stora skillnader, men det är inte samma sak som ämnesomsättning.