handdator

Visa fullständig version : Mina QL/Erector spinae är överaktiva


TheIsh
2013-09-03, 16:32
Jag vet inte vad den korrekta termen är på svenska, men jag kan fan inte köra marklyft smärtfritt längre. Det är mitt bästa lyft och jag har ökat som en galning i den övningen, men sen tar det ju typ en månad att återhämta sig. Musklerna ligger i anspänning oavsett hur mycket massage, bandyboll och avslappningsövningar jag gör. Börjar bli måttligt irriterad över detta nu.

Någon vänlig själ som sitter på en potentiell lösning till detta problem?

Kör jag ett markpass så har jag fortfarande krampaktiga kontraktioner flera veckor efter bara genom att gå, och då stretchar jag hela kroppen efter varje pass. Detta gäller tyvärr inte bara marklyft utan i princip alla roddar, även kabel.

hurril
2013-09-03, 16:34
Du verkar lyfta på ett väldigt ryggintensivt sätt så det blir följden då. Särskilt om du tränar det så pass sällan att du hinner bli helt utvilad mellan varje pass (så att du presterar mycket mer än du "borde".)

ChrisA
2013-09-03, 16:48
Dra mer med rumpan!

ChrisA
2013-09-03, 16:48
I marklyft dvs

TheIsh
2013-09-03, 16:51
Du verkar lyfta på ett väldigt ryggintensivt sätt så det blir följden då. Särskilt om du tränar det så pass sällan att du hinner bli helt utvilad mellan varje pass (så att du presterar mycket mer än du "borde".)

Så jag borde träna det mer då egentligen? Fast kanske lättare och med bättre teknik? Jo, rygggen bröjar krumma runt 145..

hurril
2013-09-03, 16:57
Så jag borde träna det mer då egentligen? Fast kanske lättare och med bättre teknik? Jo, rygggen bröjar krumma runt 145..

Framförallt lättare och med inte bara bättre teknik utan BRA teknik. 152.5kg som din signatur säger är inte en stor eller särskilt imponerande vikt och det säger jag inte för att dissa dig. Verkligen inte! Utan jag säger det för att om du inte drar med bra teknik så kommer du att skada dig och då...

Vad du vill är att kunna "leka" med 200+ kg så att du får en stor och stark rygg. Inte fula upp 150kg i förtid för att det roar på kort sikt.

TheIsh
2013-09-03, 17:03
Nej, det har du helt rätt i!