handdator

Visa fullständig version : Kontakt/pump med biceps


dekkan
2013-09-03, 12:43
Haft problem senaste veckorna att få den pumpen jag brukar få i biceps där dom blir så blodsprängda så att man knappt kan böja armen ni vet nog vad jag menar :)

Kör samma övningar prövat massa olika andra men fortfarande har jag problem med att få den pumpen jag brukar få i biceps.
Har inte ändrat något med träningsupplägget ända skillnaden är väl att jag bulkar nu..

Känns nästan som att de inte ger något, finns det någon som förstår mig? Eller är jag knäpp? *gah!*

Simon95
2013-09-03, 12:48
testa med färre reps?

blaaargh
2013-09-03, 12:58
Testa överdrivet många pullups. Brukar inte orka med mer än det för mina stackars biceps.

pezrulezhaakon
2013-09-03, 13:25
dekkan, varför jagar du pump?

Simon95
2013-09-03, 13:53
testa med färre reps?

Oj, läste helt fel! Trodde problemet låg i att du fick för mycket pump *facepalm*

Äter du mycket kolhydrater?
Testat blanda in dropset, restpause etc? Svårt att inte få extrem pump av dem.
Vilket repsintervall ligger du inom? Du kanske kör för tunga vikter. Själv behöver jag komma upp i 12+ för att få "bra" pump.
Pröva också vila mindre mellan dina set.


Pump är inget kvitto på tillväxt.

dekkan
2013-09-03, 14:06
dekkan, varför jagar du pump?

Aldrig riktigt jagat den men nu när jag inte får den i biceps vilket jag alltid fått så saknar jag känslan :S Av att bli riktigt trött och blodfylld i den muskeln jag kör.

Simon95: Jag äter massor av kolhydrater 400g + om dagen. Prövat färre reps fler reps och olika vikter. Hatar att ha dålig form så för tungt kör jag aldrig!

TrixxaRn
2013-09-03, 14:19
Hade ett tag oxå problem att få pump men ändrade lite och kör så här för bra pump nu,

Stående hantelcurl i dropset, 18-4, 15-4, 12-4, 8-4 i 3 set med 1 minuts vila mellan seten det tillsamans med mind muscele connection har gett mig bra pump och trötta biceps :)

dekkan
2013-09-03, 14:22
Hade ett tag oxå problem att få pump men ändrade lite och kör så här för bra pump nu,

Stående hantelcurl i dropset, 18-4, 15-4, 12-4, 8-4 i 3 set med 1 minuts vila mellan seten det tillsamans med mind muscele connection har gett mig bra pump och trötta biceps :)

Får väl testa något i den stilen nästa gång se om jag får till de :)

Latissimus Dorsi
2013-09-03, 15:00
Lär dig hitta biceps, börja med att flexa de när du inte ens har några vikter alls.

Alltidxx
2013-09-03, 18:49
dekkan, varför jagar du pump?
Menar du att mycket metaboliter och blodtillförsel som fås av pump inte skulle ett av sätten att nå en god anabol signal?

pezrulezhaakon
2013-09-03, 23:01
Alltidxx

JA!
Pump kan tom begränsa träningseffekt. Eftersom tillräckligt mycket träning för muskeln kanske inte hunnit uppnås.

Pump och träningsvärk är ingen indikator på "rätt", "bra" eller effektiv.

RobbanColeman
2013-09-03, 23:15
Alltidxx

JA!
Pump kan tom begränsa träningseffekt. Eftersom tillräckligt mycket träning för muskeln kanske inte hunnit uppnås.

Pump och träningsvärk är ingen indikator på "rätt", "bra" eller effektiv.

Jag använder dem faktorerna som du säger är intetsägande, det fungerar jättebra för min utveckling iaf. Full pump i ryggen uppnåddes idag efter ca 20 set och värken är nu ganska intensiv men lär öka på en bra bit innan den dalar.

Hur kan man få pump så man inte får tillräcklig träning? Hajar ingenting. Det låter enormt motsägelsefullt utifrån min verklighet. Det är enligt mig svårt att få till en bra pump, mycket svårt t om. Den ska ju tillta efter varje set för att nå max lagom till man är klar. Kan det vara så att du menar att man sväller samt får mjölksyra av tidig fail i passen? Det är isf helt förkastligt, ja.

ReXi
2013-09-03, 23:25
Personligen kör jag 6-9 set för biceps.
Stångcurl
Hantel/hammercurl
Cablecurl

Det är efter stångcurl och speciellt vid cablecurl jag får bump. Alltså efter 3-6 set får jag pump i biceps. Om det är pump du är ute efter så kör excentriska cablecurl, 12-15 reps.

pezrulezhaakon
2013-09-03, 23:41
RobbanColeman

Du kan få pump med 1-kiloshantlarna också. Eller tja, bara spänna muskeln upprepade gånger kan man få pump. Det borde du väl veta?

Har du då tränat muskeln tillräckligt?

Annars är vi på banan med mjölksyran. :)

Donkens
2013-09-04, 02:03
Smidigt med dropsets om du kör cablecurl, inte lika smidigt och sno alla typer av vikter bland alla handlar och få en massa arga ansiktsuttryck på dig. Får personligen bäst kontakt utav att köra med kabel.

Kör inte efter övning, kör efter det som ger en kontakt med muskeln. Du behöver inte utföra en övning för att Johnny Bravo i gymmet sa att det är så man ska göra det, alla har sin egen typ av träning som man måste hitta själv. Men mitt tips är att sänka vikterna och utföra repetionerna mer kontrollerad samt utöka repetionerna, samt flera sets.

Har du nån gång provat 21:an? 7 gånger halva till mitten, 7 gången halva vägen från mitten uppåt, och 7 gånger från botten enda vägen upp. Där får jag otroligt bra kontakt och tryck.

RobbanColeman
2013-09-04, 06:19
RobbanColeman

Du kan få pump med 1-kiloshantlarna också. Eller tja, bara spänna muskeln upprepade gånger kan man få pump. Det borde du väl veta?

Har du då tränat muskeln tillräckligt?

Annars är vi på banan med mjölksyran. :)

Iom det jag beskrev i mitt inlägg pratar jag givetvis inte om ditt exempel ovan. Den som tror att det är tillräcklig träning kan enligt mig få ha förtjänat uteblivna resultat och inte slösat min tid. :)

Jag kör alltid en trappa upp med vikter och oftast avtagande reps iom att vikterna och pumpen ökar. På så sätt får jag personligen det bästa pumpet, lite mer blod varje set och ingen mjölksyra.

Som nämnts innan så föreslår jag att man lär sig spänna avsedd muskel utan vikter och en bra övning för att föra över detta till styrketräning sen kan vara 21:an som sagt, där får man till tre olika träffar och det blir tydligt hur biceps jobbar. Dessutom bör man använda en lagom tung vikt, kanske inte 1kg då men inte heller 50kg. Man ska kunna flytta vikten genom att spänna biceps.

J3T69
2013-09-04, 06:58
Hade ett tag oxå problem att få pump men ändrade lite och kör så här för bra pump nu,

Stående hantelcurl i dropset, 18-4, 15-4, 12-4, 8-4 i 3 set med 1 minuts vila mellan seten det tillsamans med mind muscele connection har gett mig bra pump och trötta biceps :)

Ja att minska setvilan och köra dropset borde kunna ordna pump åt dom flesta
:d

TheOne1994
2013-09-04, 06:59
Iom det jag beskrev i mitt inlägg pratar jag givetvis inte om ditt exempel ovan. Den som tror att det är tillräcklig träning kan enligt mig få ha förtjänat uteblivna resultat och inte slösat min tid. :)

Jag kör alltid en trappa upp med vikter och oftast avtagande reps iom att vikterna och pumpen ökar. På så sätt får jag personligen det bästa pumpet, lite mer blod varje set och ingen mjölksyra.

Som nämnts innan så föreslår jag att man lär sig spänna avsedd muskel utan vikter och en bra övning för att föra över detta till styrketräning sen kan vara 21:an som sagt, där får man till tre olika träffar och det blir tydligt hur biceps jobbar. Dessutom bör man använda en lagom tung vikt, kanske inte 1kg då men inte heller 50kg. Man ska kunna flytta vikten genom att spänna biceps.

det kallas muscle mind connection :)

dom flesta curlar väl med 15 och 17 kilos i slutänden (konrollerat då)

J3T69
2013-09-04, 07:00
Smidigt med dropsets om du kör cablecurl, inte lika smidigt och sno alla typer av vikter bland alla handlar och få en massa arga ansiktsuttryck på dig. Får personligen bäst kontakt utav att köra med kabel.

Kör inte efter övning, kör efter det som ger en kontakt med muskeln. Du behöver inte utföra en övning för att Johnny Bravo i gymmet sa att det är så man ska göra det, alla har sin egen typ av träning som man måste hitta själv. Men mitt tips är att sänka vikterna och utföra repetionerna mer kontrollerad samt utöka repetionerna, samt flera sets.

Har du nån gång provat 21:an? 7 gånger halva till mitten, 7 gången halva vägen från mitten uppåt, och 7 gånger från botten enda vägen upp. Där får jag otroligt bra kontakt och tryck.

Den är hemskt jobbig!

eAzy
2013-09-04, 08:49
Använd en rak skivstång, ställ dig i curl läge och dra bak axlarna. Triceps ska vara flexade så helt raka armar. För upp vikten kontrollerat och försök slappna av i underarmarna och fokusera alla tankar på att biceps ska kontrahera och göra jobbet. Låter kanske lite skumt men funkar bra. Gäller egentligen alla muskelgrupper, medan du reppar så fokusera alla tankar på att just den muskeln ska jobba.

Alltidxx
2013-09-04, 09:00
Alltidxx

JA!
Pump kan tom begränsa träningseffekt. Eftersom tillräckligt mycket träning för muskeln kanske inte hunnit uppnås.

Pump och träningsvärk är ingen indikator på "rätt", "bra" eller effektiv.
Jag läste ditt inlägg till Robban också. Det är klart man kan svinga 1kg hantlar och få lite pump men det är inte det jag pratar om här. Låt oss kalla det för "kraftig pump" då eller nåt. Tror du inte på det heller som god markör för anabol signal? Jag tänker på ocklusionsträning, där brukar man ofta prata om vikter på 30% av max och sett bra resultat av det (inom rehab förvisso). Den effekten anses ju kunna nås utan någon linda om man kör strikt anspänning. Det borde ju framkalla effekter som det som skrivs under "cell swelling" och "hypoxia" här http://www.halso.info/forum/thread-36835.html

ulf123
2013-09-04, 14:20
Jag använder dem faktorerna som du säger är intetsägande, det fungerar jättebra för min utveckling iaf. Full pump i ryggen uppnåddes idag efter ca 20 set och värken är nu ganska intensiv men lär öka på en bra bit innan den dalar.

Hur kan man få pump så man inte får tillräcklig träning? Hajar ingenting. Det låter enormt motsägelsefullt utifrån min verklighet. Det är enligt mig svårt att få till en bra pump, mycket svårt t om. Den ska ju tillta efter varje set för att nå max lagom till man är klar. Kan det vara så att du menar att man sväller samt får mjölksyra av tidig fail i passen? Det är isf helt förkastligt, ja.

Det är kanske dags för dig att inse att du är ett specialfall? De allra flesta kan inte göra 20 set om inte vikterna hålls helt för låga. Det finns liksom ingen mening med det heller eftersom träningseffekten avtar med varje set. Du får ut minimalt mer av att köra 20 set istället för 19, och så vidare.

filmjölk
2013-09-04, 14:44
Har du nån gång provat 21:an? 7 gånger halva till mitten, 7 gången halva vägen från mitten uppåt, och 7 gånger från botten enda vägen upp. Där får jag otroligt bra kontakt och tryck.

Avsluta inte med hela reps där:) De är de jobbigaste, så lägg dem först i setet, sedan topp-halvor och sist botten. På så sätt blir större delen av setet mer utmanande än om man börjar med halvorna och bara nöter igenom dem som förutmattning.

RobbanColeman
2013-09-04, 16:30
Det är kanske dags för dig att inse att du är ett specialfall? De allra flesta kan inte göra 20 set om inte vikterna hålls helt för låga. Det finns liksom ingen mening med det heller eftersom träningseffekten avtar med varje set. Du får ut minimalt mer av att köra 20 set istället för 19, och så vidare.

Kan du förklara närmare, jag förstår inte vad du menar med specialfall?

Lagom tungt är väl t ex alltid lagom tungt? Just lagom skiljer sig dock från person till person.

filmjölk
2013-09-04, 16:49
Om man tränar en stor komplex muskelgrupp som tex. rygg en enda gång i veckan och vill ha bra träning för alla muskler och funktioner i just ryggen så har jag svårt att tro att man klarar av det på tex. 5 set:)

Javisst, det är tufft att traggla sig igenom 5+ övningar i totalt 20 set men det är nog det som krävs.