handdator

Visa fullständig version : Frågor angående teknik


Motivationen
2013-09-03, 09:39
Har några frågor angående teknik och det blir nog en hel del vad jag kommer på vart efter som. Men men tar med det jag kommer på nu.

* När jag kör pushdown så tenderar jag att dra upp axlarna och liksom trycka med trapezius också.. Varför? När man kör någon form utav tricep extension ska man då köra ända till lockout eller ska man sluta precis innan? Känner liksom inte att det tar i triceps. Samma med bröst..

* Axlar har jag svårt att få det att kännas i också. Några tips?

* Sen den eviga frågan med sets, reps och volume.. Hur många gånger per vecka är det lämpligt att träna olika muskelgrupper? Hur många sets och reps är att rekommendera?

Målet med träningen är massa.

Arne Persson
2013-09-03, 09:54
Har några frågor angående teknik och det blir nog en hel del vad jag kommer på vart efter som. Men men tar med det jag kommer på nu.

* När jag kör pushdown så tenderar jag att dra upp axlarna och liksom trycka med trapezius också.. Varför? När man kör någon form utav tricep extension ska man då köra ända till lockout eller ska man sluta precis innan? Känner liksom inte att det tar i triceps. Samma med bröst..

* Axlar har jag svårt att få det att kännas i också. Några tips?

* Sen den eviga frågan med sets, reps och volume.. Hur många gånger per vecka är det lämpligt att träna olika muskelgrupper? Hur många sets och reps är att rekommendera?

Målet med träningen är massa.

http://www.youtube.com/watch?v=eRxGM8ZA5CU

Arne Persson
2013-09-03, 09:56
Skall du bygga styrka och massa är det denna som främst gäller tycker jag.

http://www.youtube.com/watch?v=zl3mFVLgKL4

InShape
2013-09-03, 09:57
1. Testa sänka vikten först och främst och dorsalflexera dina handleder.
http://www.youtube.com/watch?v=eRxGM8ZA5CU
2. Även här tror jag du har för tung vikt, sänk vikten och tänk på att använda dina axlar, och inte triceps... Testa mellan olika övningar så som, sittande hantelpress, militärpress, vilken som känns bäst.
3. Kör du t.ex en 4split så skulle jag rekommendera (ca 4-5 set på varje övning)
4 övningar bröst plan press, sned press, flyes, dips
4 övningar rygg marklyft, chins, kabelrodd, hantelrodd
3 övningar axlar press, sidolyft, frontlyft
5 övningar ben knäböj, benspark, utfall, baksida lår, vader
2 övningar biceps stångcurl/hantelcurl, concentrationscurl
3 övningar triceps extensions med stång, pushdowns, smalbänk
Mage känner du själv.

Hade kört 6-10 reps på förstnämnda övningar sedan 10-15 på resterande med mer fokus på kontakt.

Dock hjälper sådant här upplägg inget vidare sålänge du inte tränar HÅRT nog!

whuddafuks
2013-09-03, 10:10
Ett tips som funkar bra för mig om jag ska känna något i axlar är att köra med kort ROM. Alltså att ej gå fullt ut på nedvägen, eller helt upp med stången/hantlarna.

Sen om det är optimalt eller ej kan ju diskuteras. Denna kille verkar förespråka detta: http://www.youtube.com/watch?v=xzTFYXUcPPc

Motivationen
2013-09-03, 12:26
Så helt enkelt sänka vikten och se vad som funkar bäst. Musklerna kanske svarar bättre till högare reps? Vad sägs om 3x12-15 på triceps? Ska man köra till "lockout" när man kör triceps?

InShape
2013-09-03, 12:35
Så helt enkelt sänka vikten och se vad som funkar bäst. Musklerna kanske svarar bättre till högare reps? Vad sägs om 3x12-15 på triceps? Ska man köra till "lockout" när man kör triceps?

Du får testa dig fram helt enkelt och se vad du svarar på bäst. Vad jag förstått/känner själv så växer triceps bäst av riktigt tunga tricepsextensions/dips/smalbänkar.
Tycker du skall tänka mindre och träna mer!! Bästa tipset ;)
Tränar du som sagt inte hårt, så kan du heller inte förvänta dig resultat...

Motivationen
2013-09-03, 12:44
Du får testa dig fram helt enkelt och se vad du svarar på bäst. Vad jag förstått/känner själv så växer triceps bäst av riktigt tunga tricepsextensions/dips/smalbänkar.
Tycker du skall tänka mindre och träna mer!! Bästa tipset ;)
Tränar du som sagt inte hårt, så kan du heller inte förvänta dig resultat...

Det var ett riktigt bra tips! Tror jag tänker för mycket. Men man bör köra till failure varje set? T.ex. om jag ska köra 3x8 så kör jag så jag precis klarar 8 och inte en till?

InShape
2013-09-04, 15:19
Det var ett riktigt bra tips! Tror jag tänker för mycket. Men man bör köra till failure varje set? T.ex. om jag ska köra 3x8 så kör jag så jag precis klarar 8 och inte en till?

Nej, verkligen inte första setet iallafall. Stanna hellre 2 ifrån failure på första setet.
Säg att du kör till failure såhär (12 rep-failure) 30kgx12,9,7,7
Eller stoppar lite ifrån failure så kan det se ut såhär 30x10,10,9,8
Ganska luddigt exempel, men du får iallafall ut mer reps av att inte gå till fail samt det sliter inte lika mycket på CNS :)