handdator

Visa fullständig version : näringsbrist av linfrö?


qozmox
2013-09-03, 07:15
har börjat dricka linfrö i vatten av uppenbara skäl.
drar i mig (har dock just börjat) 2msk varje morgon och kväll.
finns det någon risk för näringsbrist eller dyl iom detta?

Beemel
2013-09-03, 07:29
eeeh va??

Det beror väl på vad du äter i övrigt. Äter du bara linfrön så är det nog en överhängande risk för näringsbrist. Men om du äter en normal allsidig kost så borde väl inte linfrö morgon och kväll ge dig näringsbrist?? hur tänker du då?

qozmox
2013-09-03, 07:32
för att det är laxerande

Beemel
2013-09-03, 08:08
för att det är laxerande

Käkar du det för att "hålla igång" magen så är det nog inget problem.
Käkar du så mycket att du får rännskita är det väl bara att minska mängden. Att vara dålig i magen (åt vilket håll det än må var) är ju knappast något man bör eftersträva.

qozmox
2013-09-03, 08:27
ja.
jag har börjat äta det för att hålla igång magen. vettefan vad som hänt.
men har väl bara slutat äta fibrer kanske, förutom grönsaker då.

Beemel
2013-09-03, 08:42
ja.
jag har börjat äta det för att hålla igång magen. vettefan vad som hänt.
men har väl bara slutat äta fibrer kanske, förutom grönsaker då.

Ok, men vad är det du är orolig för?
Äter du linfrö för att hålla igång magen (inom rimliga gränser) så borde det väl detta på inget sätt ge en risk för näringsbrist?

qozmox
2013-09-03, 08:47
nä. vad bra då.
då har du svarat på min fråga helt enkelt.

Beemel
2013-09-03, 11:31
nä. vad bra då.
då har du svarat på min fråga helt enkelt.

Japp, med reservation att jag bara är en glad amatör utan någon utbildning i frågan.

Sandra81
2013-09-03, 11:35
Lånar tråden lite... jag har köpt linfröolja kallpressad eko. Men så slog de mig att krossad linfrö är giftigt. vet att ja läst de någonstans. Hur är det då med linfröolja? är det inte pressad linfrö?

WHITEFOLKS
2013-09-03, 11:38
Olja ska inte ha samma problem men du bör å andra sidan nog inte äta så jättestora mängder av det ändå (pga de fleromättade fetterna) men några matskedar om dagen borde inte vara några problem. Skulle inte ha det som främsta fettkälla.

qozmox
2013-09-03, 11:39
Lånar tråden lite... jag har köpt linfröolja kallpressad eko. Men så slog de mig att krossad linfrö är giftigt. vet att ja läst de någonstans. Hur är det då med linfröolja? är det inte pressad linfrö?

om du kollar en halv sida längre ner på forumet, så finns en tråd
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203872