handdator

Visa fullständig version : Feedback på min kost


jiJeJy
2013-09-02, 19:35
Frukost:

Äggröra (4 ägg)
7-8 baconskivor (140g)

Alternativ frukost:

150g musli med naturell yoghurt (3% fetthalt)

Middag:

2-3 kycklingfileér (150-200g/st?)
2dl långkornigt ris
Vitlökssås gjord på kvarg eller random vitlökssås köpt i affär
Wokgrönsaker, runt 150g?

Kvällsmat:

Samma som frukost

Försöker nå 2500 kcal och jag tror jag är nära, dock vet jag inte hur många kcal kycklingen innehåller.

Enligt min kalkylering ligger jag på 1978 kcal med enbart äggröra och bacon, musli och yoghurt och riset. Ser det bra ut eller ska jag ha något mellanmål tycker ni?

Hajp
2013-09-02, 19:46
Frukost:

Äggröra (4 ägg)
7-8 baconskivor (140g)


Alternativ frukost:

150g musli med naturell yoghurt (3% fetthalt)

Skippa din alternativa frukost, den innehåller för lite protein, den första ser helt klart bättre ut.


Middag:

2-3 kycklingfileér (150-200g/st?)
2dl långkornigt ris
Vitlökssås gjord på kvarg eller random vitlökssås köpt i affär
Wokgrönsaker, runt 150g?



Ser bra ut, kvarg är absolut bra, du skulle kunna använda en del av burken till sås och resten till morgon/kväll, kan du få dig 500g kvarg på en dag så ligger du riktigt bra till. Grönsaker är OK men du behöver inte räkna på, det är så energisnålt ändå.


Kvällsmat:


Samma som frukost

Försöker nå 2500 kcal och jag tror jag är nära, dock vet jag inte hur många kcal kycklingen innehåller.



kycklingbröstfilé 100kcal/23 prot i runda slängar, mycket vatten försvinner när du steker så väg efter, men 2-3 stora fileér klarar du dig bra på.



Enligt min kalkylering ligger jag på 1978 kcal med enbart äggröra och bacon, musli och yoghurt och riset. Ser det bra ut eller ska jag ha något mellanmål tycker ni?



Spelar ingen större roll så länge du ligger på överskott, men det kan nog vara soft med lite variation ibland, jag skulle bli ganska less på att käka bacon och äggröra 2 gånger om dagen

jiJeJy
2013-09-02, 19:51
Skippa din alternativa frukost, den innehåller för lite protein, den första ser helt klart bättre ut.

Ser bra ut, kvarg är absolut bra, du skulle kunna använda en del av burken till sås och resten till morgon/kväll, kan du få dig 500g kvarg på en dag så ligger du riktigt bra till. Grönsaker är OK men du behöver inte räkna på, det är så energisnålt ändå.

kycklingbröstfilé 100kcal/23 prot i runda slängar, mycket vatten försvinner när du steker så väg efter, men 2-3 stora fileér klarar du dig bra på.

Spelar ingen större roll så länge du ligger på överskott, men det kan nog vara soft med lite variation ibland, jag skulle bli ganska less på att käka bacon och äggröra 2 gånger om dagen

1: Okej då gör jag det.

2: Igår åt jag 250g kvarg (en burk) rakt ur burken så jag borde lätt kunna få i mig 500g om dagen. Grönsaker är som du säger lågt på allting men det är kul med lite tillskott i middagen, bara ris och kyckling ser jävligt trist ut.

3: Jag gör dock min kyckling i ugnen, eller är det bättre att steka? Känns smidigare i ugnen, in med skiten och vänta 30min liksom :)

Hajp
2013-09-02, 20:00
1: Okej då gör jag det.

[QUOTE]
2: Igår åt jag 250g kvarg (en burk) rakt ur burken så jag borde lätt kunna få i mig 500g om dagen. Grönsaker är som du säger lågt på allting men det är kul med lite tillskott i middagen, bara ris och kyckling ser jävligt trist ut.


Häll i lite saft/funlight i kvargburken så får du lite mer aptitligt smak och konsistens, ungefär som yoghurt. Grönsaker är bra att ha till maten som sagt, brocolli funkar till det mesta!


3: Jag gör dock min kyckling i ugnen, eller är det bättre att steka? Känns smidigare i ugnen, in med skiten och vänta 30min liksom :)

Jag brukar skära hål i kycklingen och fylla den med mjukost (philadelphia) sen rulla bacon runt och steka en snabbis. Sen lägger du skiten på en plåt, häll grädde, hönsbuljong och mer mjukost i såsen, sen in i ugnen och kör i 40 minuter, BAM!*drool*

Wzup2u
2013-09-02, 20:25
först och främst vad är ditt mål att nå 2500??? anledning.

jiJeJy
2013-09-02, 20:28
först och främst vad är ditt mål att nå 2500??? anledning.

Egentligen vet jag inte men jag gick efter denna formulran:

http://www.muscleandstrength.com/tools/bmr-and-daily-calorie-calculator.html

Jag vill ju gå upp i vikt så det känns väl ok?

Wzup2u
2013-09-02, 20:40
Egentligen vet jag inte men jag gick efter denna formulran:

http://www.muscleandstrength.com/tools/bmr-and-daily-calorie-calculator.html

Jag vill ju gå upp i vikt så det känns väl ok?

jahopp skulle satsat på mer mat helt enkelt... 2500 e för lite.
säkra dig. och öka aptiten...
pluss kolhydrater i form av pasta, ris, bröd osv...
sen hur du äter per dag inte super viktigt utan det vikatiga e kcal överskottet och tillräckligt med kolhydrater,protein och fett som är mkt enkelt att skrapa ihop under bulk/viktökn.

jiJeJy
2013-09-03, 05:02
jahopp skulle satsat på mer mat helt enkelt... 2500 e för lite.
säkra dig. och öka aptiten...
pluss kolhydrater i form av pasta, ris, bröd osv...
sen hur du äter per dag inte super viktigt utan det vikatiga e kcal överskottet och tillräckligt med kolhydrater,protein och fett som är mkt enkelt att skrapa ihop under bulk/viktökn.

Jag blir verkligen proppmätt på de målen jag äter varje dag, och det är runt 2200 kcal eller nåt. Men skulle nog kunna addera ett par mackor med jordnötssmör eller liknande på morgon/kväll, eller vad skulle du föreslå som är proteinrikt?

Wzup2u
2013-09-03, 06:52
Jag blir verkligen proppmätt på de målen jag äter varje dag, och det är runt 2200 kcal eller nåt. Men skulle nog kunna addera ett par mackor med jordnötssmör eller liknande på morgon/kväll, eller vad skulle du föreslå som är proteinrikt?

ha inte bara proteinrikt i huvudet...
behövs inte särskilt mycket protein för att det ska täcka dagen.

satsa på snabba kolhydrater om du har dålig aptit. (lätt att plussa upp kcal till mindre mättnad)
ät hur du vill, dock fattar jag inte varför du ska äta samma som frukost på kvällen 8 ägg totalt, lär ju bli tråkigt i längden.

Gober
2013-09-03, 07:12
Ska du upp i vikt behöver du knappt tänka på att få i dig massa protein hela tiden. 20-30g per måltid räcker nog långt och då räknar man allt protein inte bara animaliskt. Folk har en jäkla nojja över protein men det behövs inga brutala mängder för att bygga muskler. Är mat du gillar och får i dig lätt.

Jag hade inte ätit bacon varje morgon så variera gärna där för det är nog inte så hälsosamt att dra i sig 7-8 skivor bacon varje dag. Finns ju mycket annat att äta, ostmackor med mjölk, proteinshake med havregryn osv. Pasta, ris, havregryn och potatis och andra rotsaker är bra kolhydrater.

arogen
2013-09-03, 07:16
Håller helt med föregående talare. Alla har verkligen fått dille på protein. Äter du normalt får du i dig tillräckligt med protein, lägg till någon shake och du är definitivt i hamn. Du behöver inte dynga i dig 500g keso/kvarg till mellanmålen eller liknande om du inte ska deffa som attan. Bulka, som du ska göra, då ska du satsa på kolhydraterna. Du blir inte lika mätt och får så mycket bättre återhämtning till träningen, tycker jag iaf.

speedy83
2013-09-03, 07:50
kycklingbröstfilé 100kcal/23 prot i runda slängar, mycket vatten försvinner när du steker så väg efter, men 2-3 stora fileér klarar du dig bra på.


Näringsvärdet är väl dock beräknat på fryst vikt. 2-3 fileér täcker ju ditt proteinbehov i stort sett bara där.

jiJeJy
2013-09-03, 16:43
Vad säger ni om weight gainer shakes? Det känns mycket lättare att få ner kolhydrater via vätska än mat, har ni några tips?

Gober
2013-09-03, 16:44
Vad säger ni om weight gainer shakes? Det känns mycket lättare att få ner kolhydrater via vätska än mat, har ni några tips?

Ja visst, har man svårt att få i sig mat är det ett alternativ, framförallt att ta efter träningen. Vill du spara pengar köper du proteinpulver och malto och blandar din egen gainer. Alternativt proteinpulver där du mixar ner havregryn och en kula glass (mycket godare ;-) )

Hajp
2013-09-03, 18:11
Vad säger ni om weight gainer shakes? Det känns mycket lättare att få ner kolhydrater via vätska än mat, har ni några tips?

lägg pengarna på "rent" vassleprotein istället, ex. whey-80, whey-100, att man behöver dricka gainers/snabba kolhydrater efter ett gympass är en gammal seglivad myt för att locka folk att köpa deras produkter. drick eron pteinshake och köp lite godis/nötter/frukt om du vill ha lite energi efter istället

jiJeJy
2013-09-03, 18:47
lägg pengarna på "rent" vassleprotein istället, ex. whey-80, whey-100, att man behöver dricka gainers/snabba kolhydrater efter ett gympass är en gammal seglivad myt för att locka folk att köpa deras produkter. drick eron pteinshake och köp lite godis/nötter/frukt om du vill ha lite energi efter istället

Gick inte att visa länken men det heter Body Science Whey 100%, det är nog det du föreslog. Det använder jag sen igår.

Tänkte även fråga, nu när jag handlar tänker jag inte riktigt på fetthalten på t.ex. mjölk och kvarg. Jag har i all tid druckit röd mjölk (3%), men kvargen jag köper är 0,1%. Ska jag hålla mig på låg eller hög fetthallt?

Wzup2u
2013-09-03, 19:02
Gick inte att visa länken men det heter Body Science Whey 100%, det är nog det du föreslog. Det använder jag sen igår.

Tänkte även fråga, nu när jag handlar tänker jag inte riktigt på fetthalten på t.ex. mjölk och kvarg. Jag har i all tid druckit röd mjölk (3%), men kvargen jag köper är 0,1%. Ska jag hålla mig på låg eller hög fetthallt?

men hmm äter du kvarg för???
du dricker både vassle, äter ägg och kyckling... och ska bulka...
lägg ner kvargen och ät creme fraiche.

jag själv äter typ aldrig kvarg inget speciellt gott, bara rikt på protein.
finns mkt mer och godare produlter för dig.
jag själv kör inte ens kvarg vid deff köper i nödfall ibland.

du dricker röd mjölk, bra men skulle nog köra mellanmjölk ist pga går miste om så mkt vitaminer.

sen kan du ju dricka en gainer ist för en whey, du har köpt vassle köp bara till malto och blanda och dosera själv...

sen de viktigaste lär dig äta öka aptiten det går om man vill.
för just nu äter du som en flicka och mindre mat och kcal än en som deffar.

jiJeJy
2013-09-03, 19:21
men hmm äter du kvarg för???
du dricker både vassle, äter ägg och kyckling... och ska bulka...
lägg ner kvargen och ät creme fraiche.

jag själv äter typ aldrig kvarg inget speciellt gott, bara rikt på protein.
finns mkt mer och godare produlter för dig.
jag själv kör inte ens kvarg vid deff köper i nödfall ibland.

du dricker röd mjölk, bra men skulle nog köra mellanmjölk ist pga går miste om så mkt vitaminer.

sen kan du ju dricka en gainer ist för en whey, du har köpt vassle köp bara till malto och blanda och dosera själv...

sen de viktigaste lär dig äta öka aptiten det går om man vill.
för just nu äter du som en flicka och mindre mat och kcal än en som deffar.

Då skippar vi kvargen, börjar även köpa grön mjölk (mellanmjölk) imorgon. Så en gainer är alltså 1dl, Xdl malto och vatten eller mjölk?

Wzup2u
2013-09-03, 19:35
Då skippar vi kvargen, börjar även köpa grön mjölk (mellanmjölk) imorgon. Så en gainer är alltså 1dl, Xdl malto och vatten eller mjölk?

gainer kan du dosera hur du vill. vanligast e ju ca 70-75% kolhydrater resten protein.

tycker även du kan inta gainern innan ett pass.

jepp bara onödigt att käka kvarg och mätta dig på få kcal och mer protein.

sen e de bara käka de du gillar och pumpa hårda tag så ger det sig.
och gör inte som de flesta tänka på protein...
e ju någon hysterisk nojja över protein i dagens läge, och alla produkter ska vara 50% mer protein hit och dit...

behövs inte all den mängden många äter, utan satsa mkt på kolhydrater med och även fetter såklart.

Hajp
2013-09-08, 09:10
men hmm äter du kvarg för???
du dricker både vassle, äter ägg och kyckling... och ska bulka...
lägg ner kvargen och ät creme fraiche.


Hur tänkte du nu egentligen? Kvarg är en av de billigaste proteinkällorna, väldigt dåligt råd.

Då skippar vi kvargen, börjar även köpa grön mjölk (mellanmjölk) imorgon. Så en gainer är alltså 1dl, Xdl malto och vatten eller mjölk?

Skippa INTE kvargen! Det är en väldigt billig och bra proteinkälla, självklart ska du ha fetare produkter eftersom du ska bulka. Välj alltså 10% fett ist för 0.1% fett, rödmjölk är att föredra över grön eftersom det innehåller mer kalorier.

Gainer är ett samlingsord för proteindrycker med socker/kolhydrater. Gainer är nödvändigtvis inte dåligt, men det är slöseri med pengar att köpa färdigblandade gainers.

En person som köper en hink med Gainer, kommer få vanligt proteinpulver med socker i. Så istället för gainer, så lägger du pengar på vanligt proteinpulver, jag kör själv whey 80, sen om du har i socker/oboy whatever, så har du en "gainer".

En gainer kommer inte ge bättre effekt än någon annan proteinshake.

Faktum är att det finns enormt mycket olika vassleprotein med olika smaker.

Det finns inget protein som är "bättre" eller mer effektivt än något annat i muskelbyggningssyfte. Jag köper själv det som är billigast och godast. Vissa kan tycka att det är värt att betala lite extra för att få lite godare proteinpulver, men det är en smaksak.



jag själv äter typ aldrig kvarg inget speciellt gott, bara rikt på protein.
finns mkt mer och godare produlter för dig.
jag själv kör inte ens kvarg vid deff köper i nödfall ibland.


Att du inte tycker det är gott gör det inte sämre för någon annan!


du dricker röd mjölk, bra men skulle nog köra mellanmjölk ist pga går miste om så mkt vitaminer.


Grabben vill bygga muskler, inte förbättra sitt kolestrolvärde;) vitamin D får han genom andra mejeriprodukter


gainer kan du dosera hur du vill. vanligast e ju ca 70-75% kolhydrater resten protein.

tycker även du kan inta gainern innan ett pass.


75% kolhydrater?? vi ska ligga på proteinöverskott här, inte bygga ölmage.



jepp bara onödigt att käka kvarg och mätta dig på få kcal och mer protein.


Väldigt dumt påstående också, kvarg är som sagt en bra och billig proteinkälla, finns inga anledningar till att inte äta det. 250-500g om dagen kommer göra underverk.


sen e de bara käka de du gillar och pumpa hårda tag så ger det sig.
och gör inte som de flesta tänka på protein...
e ju någon hysterisk nojja över protein i dagens läge, och alla produkter ska vara 50% mer protein hit och dit...

behövs inte all den mängden många äter, utan satsa mkt på kolhydrater med och även fetter såklart.

Han vill bygga muskler, och för att bygga muskler behövs mycket protein, man kan inte bara äta kolhydrater och tro att man får muskler.

Jeml
2013-09-08, 10:45
lägg ner kvargen och ät creme fraiche.


det var den dummaste jävla skiten jag hört tror jag..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jiJeJy
2013-09-09, 19:30
Tack för att du tog dig tiden att svara Hajp. Har även börjat köpa kvarg med hög fetthalt, samma gäller yoghurt, möjlk och alla andra liknande produkter.

Sen tänkte jag blanda ihop en "viktgainer" hemma och dricka kanske 2 gånger om dagen då jag som sagt har svårt att få i mig kolhydrater via mat. Jag blir väldigt mätt fort så en gainer som mellanmål känns kanon, jag har inte i någon skit som innehåller socker utan det är havregryn, banan osv som gäller.

Ska jag överhuvudtaget bry mig om hur många kolhydrater jag får i när jag vill gå upp i vikt och få muskler? Vissa säger att ~500 överskott är tillräckligt för att få en nyttig viktuppgång.

arogen
2013-09-09, 20:09
Tack för att du tog dig tiden att svara Hajp. Har även börjat köpa kvarg med hög fetthalt, samma gäller yoghurt, möjlk och alla andra liknande produkter.

Sen tänkte jag blanda ihop en "viktgainer" hemma och dricka kanske 2 gånger om dagen då jag som sagt har svårt att få i mig kolhydrater via mat. Jag blir väldigt mätt fort så en gainer som mellanmål känns kanon, jag har inte i någon skit som innehåller socker utan det är havregryn, banan osv som gäller.

Ska jag överhuvudtaget bry mig om hur många kolhydrater jag får i när jag vill gå upp i vikt och få muskler? Vissa säger att ~500 överskott är tillräckligt för att få en nyttig viktuppgång.

Jag tycker du ska se till att få i dig mycket kolhydrater, då kommer du troligtvis orka mer och prestera mer på gymmet. 500kcal i överskott är bra för vissa och kanske för mycket för vissa. Men mer än 500kcal i överskott dagligen tycker jag snart snuddar vid grisbulk. Då tror jag att det mest lagras in fett, men muskelökningen blir densamma som om du överätit på mindre antal kalorier.

Halvar
2013-09-09, 20:48
det var den dummaste jävla skiten jag hört tror jag..

Skickat från min gt-i9300 via tapatalk 2

+1000000