handdator

Visa fullständig version : Min dator "laggar" vad är felet?


Fredszky
2013-09-02, 18:40
Har en Acer laptop, ett par år gammal.

Sen ett par månader har den börjat lagga. Jag har lagt in windows xp igen med "fullständig återställning" i förhoppning att det ska försvinna men det fortsätter.

Det laggar inte alltid, men 80% av tiden jag använder datorn.

Exempelvis när jag ska öppna en mapp tar det 3 sekunder innan den öppnas. Ibland, som nu när jag skriver laggar den i 3 sekunder och det syns inte vad jag skriver under dom sekundrarna. Ibland om jag skriver text och det fryser så matar den på med den bokstav jag råkade ha nertryckt, hela tiden som det laggar, resultat blir alltså såhärrrrrrrrrrrrrrrrr. Lagget verkar återkomma en gång per minut ungefär.

Ibland så flyter det på bra, 20% av tiden, sammanhängande alltså kanske någon timme, vet inte varför.

Känns som att varje gång jag interagerar med nåt, öppnar en mapp, ett fönster, trycker på nåt, öppnar ett program, gör nånting så ska den frysa i ett par sekunder innan något händer.

Den har börjat att "inte hitta någon startdisk" sen ett tag också när jag startar om datorn. Så startar jag om den igen och vips så startar windows igen som om allt är bra. Vet inte om det är relaterat.

Någon som vet vad felet kan vara, eller något bra sätt att diagnostisera felet?

Olegh
2013-09-02, 18:45
Jag gissar på hårddisken. Kör chkdsk från ett usb-minne, eller/och tillverkarens egna verktyg för diagnostik.

PontusAndersson
2013-09-02, 18:46
Det låter som du råkat ut för en PC...

Här (http://store.apple.com/se/mac) kan du rätta till felet

Olegh
2013-09-02, 18:47
Det låter som du råkat ut för en PC...

Här (http://store.apple.com/se/mac) kan du rätta till felet

Japp, med mac behöver man ingen primärlagring. :hbang:

m0s
2013-09-02, 18:50
Haha, om ni bara visste vad Mac jag får reparera om dagarna. Så tro inte att allt är guld och gröna skogar för att det är ett Äpple på maskinen ;)

(Är ACMT om någon undrar)

PontusAndersson
2013-09-02, 18:55
Nej nej självklart inte... :) Hoppas ni kan skymta en viss skämtsam ton i mitt inlägg även om jag får erkänna att jag trivs bättre med min mac än min jobb-pc.

On topic så tror jag med på Oleghs förslag om hårddisken.

Du skriver att datorn är "ett par år" gammal. Om den är precis under två år så är det möjligt att du har garanti kvar?

PureWhey
2013-09-02, 18:58
Massa bloatware som tuggar i bakgrunden?

Fredszky
2013-09-02, 19:01
Jag gissar på hårddisken. Kör chkdsk från ett usb-minne, eller/och tillverkarens egna verktyg för diagnostik.

Jag utförde CHKDSK från C: till C: som admin, den hittade inget fel.

Massa bloatware som tuggar i bakgrunden?

Nej, är rätt försiktig med sånt och problemet försvann inte efter ominstallation av Windows då allt sånt borde försvinna.

tjing
2013-09-02, 19:02
Nåt skit som ligger i bakgrunden och kör, tippar jag på.

Alternativt något fel på hårddisken eller kraftig fragmentering kanske.

Wzup2u
2013-09-02, 19:17
tryck ctrl alt del

kolla så inte svchost.exe jobbar ihjäl datorn vanligt i xp... och kan ta hela minnet.

Olegh
2013-09-02, 19:36
Jag utförde CHKDSK från C: till C: som admin, den hittade inget fel.


Märkligt, tycker verkligen att det låter som ett typiskt hårddiskproblem. Kika här: http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/

Menigar
2013-09-02, 19:40
Hur har du med arbetsminne i maskinen? Det är inte så att den får slut på arbetsminne och börjar använd disken som RAM? Fan heter det, paging? page file?

Edit: Läste inte ordentligt, låter mer som en hdd som håller på att ge upp. Alternativt problem med drivrutiner för sydbryggan.

bertbert
2013-09-02, 19:48
Jag hade problem med en burk (en HP) att nätdelen var opålitlig. Detta innebar att maskinen spontant klockade ner från 2.4 GHz till 100 Mhz. Då blir den väldigt slö... testa att hålla koll på klockfrekvensen med exempelvis CPU-Z. Om den spontant går ner på mycket låga frekvenser kan du ha problem med moderkortet eller nätdelen (sistnämnda i synnerhet om det är en bärbar).

Fredszky
2013-09-02, 19:49
Märkligt, tycker verkligen att det låter som ett typiskt hårddiskproblem. Kika här: http://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/

Körde programmet och här är resultatet:

http://img407.imageshack.us/img407/3166/qbqj.png

Fredszky
2013-09-02, 20:26
Hur har du med arbetsminne i maskinen? Det är inte så att den får slut på arbetsminne och börjar använd disken som RAM? Fan heter det, paging? page file?

Edit: Läste inte ordentligt, låter mer som en hdd som håller på att ge upp. Alternativt problem med drivrutiner för sydbryggan.

Jag hade problem med en burk (en HP) att nätdelen var opålitlig. Detta innebar att maskinen spontant klockade ner från 2.4 GHz till 100 Mhz. Då blir den väldigt slö... testa att hålla koll på klockfrekvensen med exempelvis CPU-Z. Om den spontant går ner på mycket låga frekvenser kan du ha problem med moderkortet eller nätdelen (sistnämnda i synnerhet om det är en bärbar).

Intressant. Jag kom på att jag överklockade GPUn för ett par år sen när jag ville att ett spel skulle flyta bättre. Tror inte jag ställde tillbaka efter det, installerar ett överklockningsprogram nu för att kolla hur det ligger till med den saken. Läste på nätet att någon annan hade fått liknande problem med att inte hitta starthårddisken efter ha överklockat.

edit: Äsch, verkar vara standardinställningar på "överklockningen" nu i alla fall.

Fredszky
2013-10-18, 19:35
Bytte hårddisken mot en SSD, problemet löst. Allt lagg borta och dessutom känns datorn dubbelt så snabb, minst.

Elfsberg
2013-10-18, 20:14
Laptops har inte så lång livslängd..

Fredszky
2013-10-18, 20:53
Köpt min 2008, kört rätt hårt med den stackaren. Bruteforceberäkningar och macroscript som tuggar. Kanske ska vara glad att det bara är hårddisken som kastat in handduken :D

bertbert
2013-10-19, 08:02
Laptops har inte så lång livslängd..

Ja, så är det. Snören är inte längre.

tlk
2013-10-19, 08:52
Laptops har inte så lång livslängd..

Vettifan du.. Har haft min laptop sen 2005 och den kör på som ny.

PureWhey
2013-10-19, 09:05
Laptops kan givetvis ha lång livslängd, men det kostar därefter med specsen också.

MtotheM
2013-10-19, 09:42
Kan även vara överhettning. Kolla med typ HWMonitor eller något hur temperaturen ligger till på delarna.

Fredszky
2013-10-19, 09:46
Kan även vara överhettning. Kolla med typ HWMonitor eller något hur temperaturen ligger till på delarna.

Tack för tipset, men det var hårddisken som jag skrev i post #16.