handdator

Visa fullständig version : Kortisonspruta.


Zaptoz
2013-09-02, 17:24
Hej. Har haft problem med högeraxeln i 8 månader. Problemet sitter troligen i AC-leden. Har varit runt hos några kunniga men det blir inte bättre.

Ortopeden jag var på undersökning hos sa att nästa steg var att ta en kortisonspruta vilket jag skulle höra av mig till honom om det inte blev bättre så skulle han fixa det. Sagt och gjort drygt två månader senare hörde jag av mig då det snarare blivit sämre.

Han hade en väntetid på tre månader... snark.

Undrar nu vart man kan få tag i någon i närheten av Göteborg som på ett professionellt sätt kan ge en kortisonspruta. Har inget vidare förtroende för min nuvarande vårdcentral.

Vill bara bli av med den här ständiga värken.


mvh

Termy
2013-09-02, 19:24
Hej. Har haft problem med högeraxeln i 8 månader. Problemet sitter troligen i AC-leden. Har varit runt hos några kunniga men det blir inte bättre.

Ortopeden jag var på undersökning hos sa att nästa steg var att ta en kortisonspruta vilket jag skulle höra av mig till honom om det inte blev bättre så skulle han fixa det. Sagt och gjort drygt två månader senare hörde jag av mig då det snarare blivit sämre.

Han hade en väntetid på tre månader... snark.

Undrar nu vart man kan få tag i någon i närheten av Göteborg som på ett professionellt sätt kan ge en kortisonspruta. Har inget vidare förtroende för min nuvarande vårdcentral.

Vill bara bli av med den här ständiga värken.


mvh

Hör med sjukgymnast Tomas Gustavsson på http://www.omialingsas.se/

Sheogorath
2013-09-02, 19:25
Han bör vara en av de bästa, om inte DEN bästa i Sverige när det kommer till injektioner så det är ett ganska klokt val. ;)

Zaptoz
2013-09-02, 20:30
Tack! Han är inte ansluten till landstinget eller? Hur funkar det med/utan remiss? Hör av mig imorgon till honom hur som.

mvh

Termy
2013-09-02, 20:45
Tack! Han är inte ansluten till landstinget eller? Hur funkar det med/utan remiss? Hör av mig imorgon till honom hur som.

mvh

Nej, han är inte ansluten till landstinget. Du behöver ingen remiss av något slag heller.

Zaptoz
2013-09-02, 21:19
Ok, såg det i texten nu. Det är värt det om man får tid relativt snabbt så man slipper vänta tre månader.

:) tack

Termy
2013-09-04, 20:47
Fick du något besked?

Zaptoz
2013-09-05, 11:55
Ja, fick en tid nästa vecka hos honom. Kanon!

Termy
2013-09-14, 08:12
Gick det bra hos sjukgymnasten?

Zaptoz
2013-09-17, 21:00
Ja det gick bra, han verkade vettig och jag blev lite klokare på det hela. Oturligt nog blev det ingen spruta men har en ny tid nästa vecka då vi gör ett nytt försök.

Zaptoz
2013-09-29, 20:05
Nu har det gått en vecka sedan jag fick kortisonsprutan i AC-leden. Fick bedövning först i leden för att med säkerhet veta att det är ac-leden problemet satt. Det mesta av smärtan försvann när vi fem minuter senare stressade leden. Smärtan kom tillbaka efter två timmar när bedövningen släppte.

Har inte känt någon förbättring efter kortisonsprutan hittills.


Skall man köra någon rehab?
Skall jag ta en andra spruta om tre veckor om inte den första hjälper?
Vad ska jag göra om inte kortison hjälper alls?

Tacksam för svar
mvh trött

mattilainen
2013-09-29, 20:09
kortison ger ofta full effekt efter 1 vecka och håller i sig i ca 8 - 12 veckor. Har du inte känt av någon förbättring så verkar ju inte det hjälpa dig? Har själv haft problem med AC-leden i över ett år och jag har gjort mycket rehab med baksida axlar och rotatorcuffträning, vilket hjälper mig till viss del!

nissepelle
2013-09-29, 20:14
Felaktigt tror många att kortisoninjektioner har någon långsiktig effekt, men så är inte fallet. Det smärtlindrar under begränsad tidsrymd.

Zaptoz
2013-09-29, 20:48
Okej. Har också kört rotatorcuffs och baksida axlar i ett halvår efter en sjukgymnasts rekommendationer men slutade för att jag har svårt för att känna någon förbättring alls.

Är konstant öm i axeln och får trötthetskänsla och värk för mindre påfrestningar. Ibland är det bättre i några dagar för att sedan bli sämre i några dagar. Det känns som att det följt samma mönster nu i över ett halvår.

Vad ska man göra då? Känns skit i vardagen och kan inte göra bra ifrån mig på jobbet pga detta..

mattilainen
2013-09-29, 20:54
Okej. Har också kört rotatorcuffs och baksida axlar i ett halvår efter en sjukgymnasts rekommendationer men slutade för att jag har svårt för att känna någon förbättring alls.

Är konstant öm i axeln och får trötthetskänsla och värk för mindre påfrestningar. Ibland är det bättre i några dagar för att sedan bli sämre i några dagar. Det känns som att det följt samma mönster nu i över ett halvår.

Vad ska man göra då? Känns skit i vardagen och kan inte göra bra ifrån mig på jobbet pga detta..

det beror väl på hur skadan ser ut men det går att operera AC-leden vet jag.

Sheogorath
2013-09-29, 21:24
Felaktigt tror många att kortisoninjektioner har någon långsiktig effekt, men så är inte fallet. Det smärtlindrar under begränsad tidsrymd.

Du har fel när du generaliserar på det sättet. Om det finns en orsak till inflammationen som man kan korrigera (eller som man redan korrigerat) kan sprutan (eller ofta en serie av sprutor) häva det kroniska inflammatoriska tillståndet. Eftersom det inte längre finns något stimulus kvar som triggar igång det är det inte alls säkert att det behöver komma tillbaka.

Men snackar vi t.ex. artros i knäet ska man inte förvänta sig livslång smärtlindring på en spruta.

Zaptoz
2013-10-05, 12:43
Har blivit rekommenderad stötvågsbehandling. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Framför allt när det gäller axelproblem och specifikt ac-leds problematik.

Värt att pröva?

Sheogorath
2013-10-05, 12:49
Har blivit rekommenderad stötvågsbehandling. Är det någon som har erfarenhet utav detta? Framför allt när det gäller axelproblem och specifikt ac-leds problematik.

Värt att pröva?

Absolut värt att pröva tycker jag. Men åtminstone två kortisonsprutor med ganska täta intervall (2 veckor) tycker jag man ska testa innan man förkastar kortisonet som behandling.

Principen med störvågsterapi är att angripa problemet från andra hållet. Kortisonet ska häva den kroniska inflammationen. Stötvågorna (eller friktioneringen vilket är motsvarande fast med djup, hård massage) syftar till att skapa en akut inflammation i det kroniskt inflammerade området, som när den sedan läker ut tar med sig den kroniska inflammationen.

Men det är en dum idé att göra det tätt inpå en kortisoninjektion eftersom vävnaden är försvagad och risken för rupturer i ligament och senfästen är mycket stor.

Zaptoz
2013-10-05, 13:05
Okej. Har en till kortisoninjektion inbokad fyra veckor efter den första. Tänkte ta den och känna efter och eventuellt köra på stötvågsbehandling efter det. Hur länge tycker du man bör vänta efter sprutan? En månad eller mer?

mvh

Sheogorath
2013-10-05, 13:11
Okej. Har en till kortisoninjektion inbokad fyra veckor efter den första. Tänkte ta den och känna efter och eventuellt köra på stötvågsbehandling efter det. Hur länge tycker du man bör vänta efter sprutan? En månad eller mer?

mvh

Jag hade rekommenderat en patient att vänta cirka tre månader, men det är också beroende på vilket kortison som använts. Förmodligen fick du triamcinolon och den verkar i vävnaden under lång tid. Resonera med din behandlare om det är mitt förslag.

Zaptoz
2013-10-05, 13:56
Okej, tack!

Termy
2013-10-06, 12:39
Har du ej fått några svar på dessa frågor från Thomas?

Zaptoz
2013-10-06, 19:37
Har du ej fått några svar på dessa frågor från Thomas?

Mjo, på ett ungefär. Har alltid lite funderingar såhär i efterhand och dröjer ju ett tag till nästa besök. Vill ha klart för mig vad jag skall göra härnäst ifall inte kortisonet ger något.

mvh

Jansson18
2013-10-08, 08:40
Jag hade rekommenderat en patient att vänta cirka tre månader, men det är också beroende på vilket kortison som använts. Förmodligen fick du triamcinolon och den verkar i vävnaden under lång tid. Resonera med din behandlare om det är mitt förslag.

Kan man träna obehindrat direkt efter/samma dag som man tagit kortisonspruta eller ska man ha ett mindre/längre uppehål?l

Tolkia
2013-10-08, 10:45
Kan man träna obehindrat direkt efter/samma dag som man tagit kortisonspruta eller ska man ha ett mindre/längre uppehål?l
Nej. Eller ja, inget som engagerar den struktur du fått sprutad. Detta inte minst för att du vill att kortisonet skall ligga kvar, så mycket som det nu går. Det är liksom ingen poäng med att spruta en struktur och sedan omedelbart göra sitt bästa för att spola ut det därifrån och ut i blodbanan istället.

Sedan gäller ju rent allmänt att om du har en struktur som är så påverkad att du behöver få den sprutad med kortison, så kan du inte träna den "obehindrat". Du behöver ta reda på vad som ligger bakom att du skadat dig och anpassa träningen efter det. Det är omöjligt att som terapeut behandla något som patienten inte själv vill behandla.

Sheogorath
2013-10-08, 10:51
+1 på Tolkia.

Lättare vardagsbestyr kan utföras efter förstånd (typ ingen takmålning efter en spruta i axeln, men att handdiska går bra).

Ingen belastande träning för strukturen på åtminstone två veckor brukar jag säga. Det rådet anpassar jag beroende på struktur och patient, men mellan tummen och pekfingret två veckor (med successiv stegring därefter) om man injicerat mot ett senfäste.

Zaptoz
2013-11-26, 22:55
Hej, en liten uppdatering ifrån min sida. Fick först en andra spruta av sjukgymnasten och skulle sedan avvakta och se.

Gick sedan på den bokade tiden hos ortopeden som jag haft sedan tre månader tillbaka. Efter en undersökning sa han att det var bra att jag fått kortison i AC-leden och han la en tredje spruta med en bedövning och kortisonblandning i slemsäcken i axeln.

Han säger att jag är överrörlig och har en axelinstabilitet. Samt att 80% slipper operation och blir helt bra av kortisonspruta och sjukgymnastik.

Nu några veckor senare är det fullständigt skit i axeln, nästan likadant som för flera månader sedan.

Det är aldrig någon stark smärta som uppstår. Jag kan anstränga axlarna, men jag blir väldigt snabbt trött i dem.
Om jag anstränger axeln i vardagen eller med rehab får jag värk på kvällen och nån dag eller några dagar efter beroende på hur mycket jag ansträngt axeln. Värken kommer i vilket fall som helst, även utan ansträngning, men då inte lika intensivt. Värken/ömheten vandrar lite överallt dag från dag, från baksida axel och ibland ända ner i fingerspetsarna.

Är det någon som har något tips? Hur ska man göra med rehaben? Känns dumt att köra rehab ifall det blir värre på kvällen och eventuellt några dagar efter. Men värk blir det i vilket fall, men inte lika intensiv. Ortopeden sa att jag skulle jobba med att stabilisera muskler i och runtom axeln.



Tacksam för funderingar.