handdator

Visa fullständig version : Vilka supplements ska jag äta vid träning?


jiJeJy
2013-09-02, 15:55
Tränar 3 dagar i veckan, får hem mitt proteinpulver imorgon men jag undrar om det är något annat pulver jag behöver äta vid träning? Finns ju så mycket att jag blir helt förvirrad, jag är ju även nybörjare. Är 23 år, 1.83cm, kanske 63-65kg just nu (inte vägt på länge) och vill gå upp i vikt och bygga muskler.

Jorgen
2013-09-02, 16:00
Nej, du klarar dig bra med proteinpulver.
När du kommit igång ordentligt med träningen kan du testa kreatin, i övrigt behöver du inte mer.

jiJeJy
2013-09-02, 16:05
Nej, du klarar dig bra med proteinpulver.
När du kommit igång ordentligt med träningen kan du testa kreatin, i övrigt behöver du inte mer.

Okej tack. Jag äter även tre gånger om dagen men jag vet inte hur jag ska göra när jag får hem proteinpulvret. Ska jag göra en shake innan träning (1h?) och en direkt efter? Just nu äter jag frukost/kvällsmat antingen havregrynsgröt, musli med naturell yoghurt och frysta bär eller äggröra med bacon. Middag är kycklingfileer, ris och nån sås gjord på kvarg/kesella. Äter tills jag blir mätt, tycker du jag ska äta mer?

Birkharju
2013-09-02, 16:43
Okej tack. Jag äter även tre gånger om dagen men jag vet inte hur jag ska göra när jag får hem proteinpulvret. Ska jag göra en shake innan träning (1h?) och en direkt efter? Just nu äter jag frukost/kvällsmat antingen havregrynsgröt, musli med naturell yoghurt och frysta bär eller äggröra med bacon. Middag är kycklingfileer, ris och nån sås gjord på kvarg/kesella. Äter tills jag blir mätt, tycker du jag ska äta mer?

Det viktiga är att du se till så du får i dig en viss mängd protein sett över hela dygnet. Så du kan välja tidpunkt själv när du tycker det passar. Efter träning är egentligen den enda tidpunkten man brukar rekommendera ett proteintillskott.

jiJeJy
2013-09-02, 16:51
Det viktiga är att du se till så du får i dig en viss mängd protein sett över hela dygnet. Så du kan välja tidpunkt själv när du tycker det passar. Efter träning är egentligen den enda tidpunkten man brukar rekommendera ett proteintillskott.

Är det 2xmin vikt man ska räkna på? Isf ska jag få i mig ungefär 120-140g protein om dagen.

KalleTeodor
2013-09-02, 18:04
det viktigaste är att du hamnar på kcal överskott. sikta på det först och främst. du kommer få i dig protein. och tycker du det känns dåligt med protein. ta en extra shake eller lägg till mellanmål.

jiJeJy
2013-09-02, 18:34
det viktigaste är att du hamnar på kcal överskott. sikta på det först och främst. du kommer få i dig protein. och tycker du det känns dåligt med protein. ta en extra shake eller lägg till mellanmål.

Hmm okej. Får väl läsa ordentligt på etiketterna på maten jag köper. Eller så får jag äta dubbla frukostar/kvällsmat, alternativt ta ett mellanmål mellan frukost/lunch och lunch/kvällsmat.

jiJeJy
2013-09-02, 19:18
Kan detta stämma tro?

2dl långkornigt ris = 560 kcal
4 ägg = 324 kcal
7-8 skivor bacon = 392 kcal

Jorgen
2013-09-02, 19:43
Matfrågor tar du i kostdelen av forumet.
Rätt sak på rätt plats. :)

Nephelite
2013-09-02, 20:56
kreatin

Donkens
2013-09-03, 01:00
Traditionell Kreatin Mono. Antagligen det mest rimliga prissatta kosttillskottet och har bevisad effekt på bättre resultat vid träning. Du måste äta väldigt mycket kött för att få i dig den mängd kreatin du får från en dos på 5g. En proteindrink kan enkelt kompletteras med mjölk, ägg, tonfisk m.m.

D - Vitamin vid vårt kommande mörka halvår skadar inte, inte heller omega 3 tillskott om du är dålig på att äta fisk.

J3T69
2013-09-03, 06:44
Kan detta stämma tro?

2dl långkornigt ris = 560 kcal
4 ägg = 324 kcal
7-8 skivor bacon = 392 kcal

Ja det kan stämma.

Beemel
2013-09-03, 08:21
Okej tack. Jag äter även tre gånger om dagen men jag vet inte hur jag ska göra när jag får hem proteinpulvret. Ska jag göra en shake innan träning (1h?) och en direkt efter? Just nu äter jag frukost/kvällsmat antingen havregrynsgröt, musli med naturell yoghurt och frysta bär eller äggröra med bacon. Middag är kycklingfileer, ris och nån sås gjord på kvarg/kesella. Äter tills jag blir mätt, tycker du jag ska äta mer?

Inte för att vara elak, men varför beställde du proteinpulvret?
Du vet inte "hur du ska använda det", så hur tänkte du när du beställde det?
Inget ont om proteinpulver, det är ett smidigt och relativt billigt sätt att få i sig protein. Men att beställa det utan att egentligen veta varför låter mest som du fallit offer för kompisars/reklamens/internetforums inverkan.

Det enda du någonsin kommer BEHÖVA för träningen är:

- Träning
- Ordentligt med mat (Pulver är tillskott och ingenting annat, det finns inget behov av det om man äter ordenligt.)
- Sömn

arogen
2013-09-04, 07:34
Håller med föregående talare. Proteinpulver är ett tillskott för att förenkla vardagen, ingenting du ska ta bara för att.