handdator

Visa fullständig version : Långvarigt problem med axlar.


94aN
2013-09-02, 11:23
Hej!

Ska försöka hålla detta så kort som möjligt:

Det började förra vintern 2012 då jag började få känningar i bägge axlarna efter ungefär 3-4 månaders gymmande. Jag bestämde mig för att vila några veckor = utan resultat. Känslan sa att det inte var något speciellt utan det var bara att fortsätta köra på. Sedan under våren blev känningarna värre och värre. Känningarna blev smärta.

Hur?: Vad jag tror som orsakade smärtorna är fel teknik, speciellt när jag bänkade då jag hade armbågarna för långt ut. Detta märkte jag för sent i min träning. Ökade ungefär från 40kg bänkpress till 80kg med fel teknik hade jag märkt i efterhand. En annan grej som kan ha orsakat detta är även fel utförande av dips. (Aldrig igen dips!)

Vart?: Har väldigt svårt att lokalisera smärtan i axlarna. Jag kan inte ens känna om det är främre/mellersta/bakre delarna av axlarna. Detta kanske låter jätte dumt men men..

När?: Smärtan kommer nästan alltid så fort axlarna aktiveras vid utförande av arbete. Behöver inte vara under träning. Det kan vara vardagliga aktiviteter stora som små. Har jag haft bröstpass t.ex. så stannar smärtan kvar där några dagar och axlarna känns väldigt stela, smärtan kan nästan beskrivas som träningsvärk men typ tusen gånger värre.

Om jag ska beskriva smärtan så skulle orden brinnande samt att "axlarna blir trötta" beskriva det. Säg att jag ska utföra 10 repetitioner av bänkpress. Vid 4-5 repetitionen så börjar axlarna bli trötta och smärtan börjar komma å gör så att jag måste avbryta.

Under våren så bestämde jag mig för att sluta med träningen för att vila men jag känner som sagt smärta under mitt vardagliga liv så vilan har knappast hjälp.

Uppskattar all hjälp!

94aN
2013-09-04, 19:04
Bump

Zorban
2013-09-04, 19:27
Gå och kolla upp det med någon sjukgymnast/naprapat/läkare. Kan nog vara typ 200 olika saker.

94aN
2013-09-12, 17:28
Någon som kan rekommendera någon duktig sjukgymnast/naprapat/läkare?