handdator

Visa fullständig version : Rimligt att tappa i veckan?


flingan
2013-09-02, 09:51
Har satt igång med en ganska rejäl deff/bantning nu. Min frågan är vad som är rimligt och hur borde jag satsa på att gå ner i veckan? Vad är hälsosamt? Tänker att ju mer man väger ju mer i veckan blir det.

Väger 117 kg. Lite muskler under fetthyddan.

Har inte 100% koll, så fråga gärna vid oklarheter.


Sent from my iPad using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m/)

Reaper123
2013-09-02, 10:04
Ju fetare man är desto mer vikt kan man normalt tappa per vecka utan att riskera den fettfria massan, man brukar prata om ett underskott på 70 kcal per kilo fett man har...

Men för att räkna på det bör man veta BF osv, så utan att gå in mer i detalj om detta så tycker jag 0,5-1kg/vecka är en ganska lagom viktnedgång för en "överviktig", men om känner att du kan undvara fler kalorier i kosten (eller röra på dig mer) är troligen 1-1,5kg/vecka också funktionsdugligt...

Det viktiga är att lyssna på sin kropp, att tokbanta funkar någon vecka men sen är risken att kroppen säger "stopp" om man nu inte sköter kost och träningen väldigt bra!

Edit: Om du inte läst deffguiden, gör det:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

arogen
2013-09-04, 22:14
Precis, i början kommer du kunna gå ned mer i veckan än om någon månad framåt. Skulle förespråka lite segare viktnedgång, vet hur det är med kraftig viktnedgång under kort period. Det sliter som fan på kroppen efter ett tag.

Donkens
2013-09-05, 02:04
Snabba viktnedgångar kommer innebära att din hud inte ser lik apigg ut, en rynka kan dyka upp bara så där. Jag fick det och jag vägde 120 kg, (82 nu). Läste om att det är vanligt vid kraftig viktnedgång.

Siffrorna kommer synas fort på vågen, men inte på spegeln. Men efter 1 1/2 ungefär så ser du självaste transformeringen hur den påbörjas. Det är bra med bilder en gång i månaden som man tar.

Det handlar inte om att sätta igång "en rejäl bantning eller deff", det handlar om att påbörja en ny livsstil. Ha inga deadlines, var lite mer restrktiv på kalorierna i början så det ger en skön kick i starten, sedan när du tappat ungefär 15 kilo så kommer du ändå blivit van med att börja äta sunt. Det är det du ska fortfarande göra, samtidgt träna och du kommer du märka av resultaten.

Ronn
2013-09-05, 06:26
Snabba viktnedgångar kommer innebära att din hud inte ser lik apigg ut, en rynka kan dyka upp bara så där. Jag fick det och jag vägde 120 kg, (82 nu). Läste om att det är vanligt vid kraftig viktnedgång.

Varför skulle huden bli sämre ju snabbare du går ner? Det är snarare ett resultat av viktnedgången i sig och det är rätt individuellt, vissa får problem andra inte.