handdator

Visa fullständig version : Nytt gym tycker jag väsnas för mycket på morgonen...


OneManArmy
2013-09-02, 09:29
Wall of text incomming.. jag är lite sur på mitt nya gym är väl sammanfattningen..

Har pricis flyttat till en mindre ort där endast två gym finns att besöka varav ett är inriktat på cirkelträning med maskiner och det andra är ett "riktigt" gym.

Är rätt nyöppnat och verkade positivt från början, visst var det inte lika bra som mitt gamla byggargym. Men det mesta finns där utom ett lyftar podie/mattor för att köra marklyft, vilket var starten till mitt problem.

Folk körde marklyft framför hantelställen där så jag gjorde likadant, smällde ju på rätt fint när stången damp ned i den 5mm tjocka mattan, så började lägga mattor under för att dämpa lite snäll som man är. Och ingen klagade.

Fören jag började marka innan jobbet klockan 5 på morgonen....

Körde på som vanligt i nån vecka sen kom gymägaren och berättade att de hade en granne ovanpå som inte uppskattade min morgonträning och att jag i fortsättningen kunde köra mark i källarplanet.
Inga problem tyckte jag, så länge jag kan köra mark!

Efter en vecka kom ägaren igen och började skälla på mig för att jag kört mark på ovanvåningen, vilket jag upplyste henne om att jag inte gjorde. Men gick med på att lägga mina marklyft pass på eftermiddagen, för det var helt okej att släppa vikter efter 9. Gick fint i en månad, inga klagomål.

I lördags körde jag ett bröst pass med hantlar runt 7 tiden på morgonen och i slutet på ett set var jag så jävla slut så jag fick släppa hantlarna från bänken i backen för att undvika skada mig. Ned i gummimattan dvs.

Senare på dagen ringer gymägaren till mig och skäller ut mig och säger åt mig att jag nu är förbjuden att röra stänger/vikter före 10 på morgonen utan att jag ska "Träna vanligt". Förklarade för henne att jag inte kört mark på flera dagar och att jag släppte hantlarna en gång för att inte skada mig.

Hon verkar inte tro på mig utan säger att de ska få stänga gymet om inte jag slutar väsnas helt på morgonen.
Nu sitter det lappar över halva gymet och de postar på sin facebook sida om att "vissa inte sköter sig" och åtgärder ska tas om det fortsätter.

Är väldigt orolig nu om att de ska stänga av mig från gymet, har ju gjort pricis som de sagt hela tiden och om de nu ska förbjuda mig från att träna med vikter på morgonen vette fan vad jag ska ta mig till, hinner inte träna på kvällarna eftersom jag har barn att ta hand om osv.

Får de göra så här? Jag menar, öppnar ett gym kl 5 på morgonen så ska man väl få träna hur man vill? Har full förståelse för att grannarna blir tokiga om man går och drar tunga mark men en hantel i golvet ska väl fan dämpningen klara av? Inte direkt som om jag slänger vikterna bara för sakens skull.

pezrulezhaakon
2013-09-02, 09:35
OneManArmy, det är bara att anpassa sig, eller gå all in på cirkelträningen.

Hobbes
2013-09-02, 09:36
Vet att detta varit uppe tidigare - måste du släppa hantlarna? Vad pratar vi om för vikt på hantlarna eftersom "du måste släppa dem för att inte skada dig"?

Inte för att vara dryg - detta är bara en fråga för att få båda sidor av argumentetet.

Johan_P
2013-09-02, 09:39
Träningen sker på deras premisser och regler. Hade jag varit dig hade jag nog bytat gym. Det får vara värt extra transportkostnad och tid. Eller får du börja cirkelträna :D

OneManArmy
2013-09-02, 09:42
det var ett par 30 kilos hantlar som var på väg åt helt fel håll. Tänkte inte på det då när de tidigare bara varit prat om mina marklyft vilket jag slutat med.

Men är väl bara att bita ihop antar jag och aldrig nosa runt fail på fria vikter under morgonen antar jag :-/
Finns ett gym till som ligger 4 mil bort så det är inte riktigt är ett alternativ.

bubbe
2013-09-02, 09:45
Fast jag tycker nog att gymmet kunde ändra sina öppettider till efter kl 9 om grannarna blir störda och de annars riskerar vräkning. Det blir ju en del ljud när man tränar ändå även om man inte slänger hantlar / stängerna i golvet.

Eller ja efter kl 10 då.

filmjölk
2013-09-02, 09:47
Träna efter jobbet är nog det bästa då. Själv får jag inte heller dundra med vikter, vilket lett till att jag utvecklat en teknik i marklyft som är ljudfri men som totalt fuckat upp min rygg :(

stromming
2013-09-02, 09:49
I lördags körde jag ett bröst pass med hantlar runt 7 tiden på morgonen och i slutet på ett set var jag så jävla slut så jag fick släppa hantlarna från bänken i backen för att undvika skada mig. Ned i gummimattan dvs.


Jag förstår din frustration över ett gym utan podie etc. Men det där tror jag är en inställningsfråga. I värsta fall får du väl spara en rep i tanken, om det är så otroligt jobbigt att släppa hantlarna försiktigt, och se avlastningen som en rep.

z_bumbi
2013-09-02, 09:53
Om jag skulle träna under de premisserna så skulle jag helt enkelt hålla mig långt från failure på det som kan låta mycket och ta ut max i övningar/maskiner som inte låter eller spara det till andra tillfällen.
Det är ganska vanligt med restriktioner när det finns boende i samma hus men jag gissar att de underskattat hur mycket ett gym låter och kanske t o m missat att prata med grannarna.

OneManArmy
2013-09-02, 10:01
Får se vad de hittar på närmsta tiden, men sen blir det väl att smyga runt på morgonpassen och försöka klämma in kvällspass lite då och då där man får prova maxa antar jag. Att bli avstängd skulle vara katastrof.

Jag tror inte de kollat med grannarna riktigt innan de öppnat då samma ägare renoverade en lokal staden bredvid under ungefär 6 månader som skulle öppna nu i september.. i augusti när de lastade in maskinerna och vikterna märkte de att ljudet fortplantade sig upp i huset även där och de fick lägga ned projektet att öppna gym där.

milax
2013-09-02, 10:04
Ganska korkat att ha ett gym i ett bostadshus. Bara att gilla läget tills det öppnar ett gym i en bättre lokal...

Loke
2013-09-02, 12:01
"i slutet på ett set var jag så jävla slut så jag fick släppa hantlarna från bänken i backen för att undvika skada mig. Ned i gummimattan dvs."

Men alltså, oavsett vilka ursäkter du har så läppte du ju hantlarna i golvet här, trots att du vet att grannar störs?

Det du måste inser är att gymägaren antagligen går i brygga för att så långt som möjligt låta dig träna som du vill somtidigt som de har en granne som klagar och en ägare till lokalen som har möjlighet att vräka gymmet och därmed lägga ner verksamheten. Du är bara en medlem, men du är säkert orsaken till hälften av alla jobbiga samtal som gymägaren får ta varje vecka. Ändå blir du inte utslängd, du får ha kvar ditt medlemskap, det ENDA gymägaren vill är att du anstränger dig lite för att anpassa dig till reglerna som han blir påtvingad. Du pissar på gymägarens ansträngningar genom att igen störa grannarna, det är så oerhört arrogant att jag inte finner ord. Skärp dig, för fan!

Och ja, det är klart som fan de får slänga ut dig från gymmet om det inte funkar. Förhoppningsvis har de punkter i kontraktet mot både det ena och det andra så de kan bli av med medlemmar som är problem.

Fast jag tycker nog att gymmet kunde ändra sina öppettider till efter kl 9 om grannarna blir störda och de annars riskerar vräkning. Det blir ju en del ljud när man tränar ändå även om man inte slänger hantlar / stängerna i golvet.

Eller ja efter kl 10 då.

Varför då? De har antagligen massor av medlemmar som KAN träna på ett sätt som inte stör vid dessa öppettider? Varför ska ett rötegg få förstöra för dessa?

Ganska korkat att ha ett gym i ett bostadshus. Bara att gilla läget tills det öppnar ett gym i en bättre lokal...

Tja, ganska korkat att inte alla har egna gym hemma, om vi nu ska komma med orealistiska tankar. Sannolikt finns det inte några andra lokaler i bra lägen till vettigt pris.

OneManArmy
2013-09-02, 12:42
Men alltså, oavsett vilka ursäkter du har så läppte du ju hantlarna i golvet här, trots att du vet att grannar störs?

Det du måste inser är att gymägaren antagligen går i brygga för att så långt som möjligt låta dig träna som du vill somtidigt som de har en granne som klagar och en ägare till lokalen som har möjlighet att vräka gymmet och därmed lägga ner verksamheten. Du är bara en medlem, men du är säkert orsaken till hälften av alla jobbiga samtal som gymägaren får ta varje vecka. Ändå blir du inte utslängd, du får ha kvar ditt medlemskap, det ENDA gymägaren vill är att du anstränger dig lite för att anpassa dig till reglerna som han blir påtvingad. Du pissar på gymägarens ansträngningar genom att igen störa grannarna, det är så oerhört arrogant att jag inte finner ord. Skärp dig, för fan!


Du har helt rätt, får ge fan i att nosa runt fail och ev lägga ut mattor eller nåt runt om bänken ifall att nåt ändå händer.

Jag försöker ju sköta mig, är ju inte direkt som om jag kastade iväg hantlarna för att jävlas med gymet!.
Har ju fått tillsägningar förut och försöker undvika att väsnas så gott det går och nu vet jag ju hur känslig denna granne är.

Macroman
2013-09-02, 12:58
Inget konstigt alls att du blir tillsagd när du tränar på såna tider. Skulle bli helt jävla galen om det var ngn som höll på så mitt i natten och jag bodde i huset.

strikt
2013-09-02, 13:03
Du kan ju träna till fail utan att släppa vikterna när du hantelpressar iaf. Aldrig förstått det här med att släppa vikter eller hantelklonka i toppläget.

Testa avsluta några set som om du skulle faila fast utan bara dumpa hantlarna i golvet.

Pretorian
2013-09-02, 14:50
Här kan du kolla hur du ska göra:

amm3wgjmA90

Old Nick
2013-09-02, 14:58
Du pissar på gymägarens ansträngningar genom att igen störa grannarna, det är så oerhört arrogant att jag inte finner ord. Skärp dig, för fan!

Och ja, det är klart som fan de får slänga ut dig från gymmet om det inte funkar. Förhoppningsvis har de punkter i kontraktet mot både det ena och det andra så de kan bli av med medlemmar som är problem.

Varför då? De har antagligen massor av medlemmar som KAN träna på ett sätt som inte stör vid dessa öppettider? Varför ska ett rötegg få förstöra för dessa?

Årets överreaktion?

Han har ju gjort precis som gymägaren sagt och gjort allt för att hålla sig till reglerna. Att man en endaste gång råkar sätta ner hantlarna lite för hårt för att inte skada sig är nog något som skulle accepteras på ungefär 99.999% av alla gym i världen, oavsett vad grannarna säger.

Vi har samma regler hos oss. Man släpper inte hantlarna i golvet. Men om de av någon anledning hamnar ur kurs och det är risk för att man skadar sig ordentlig är det bara att släppa. Den som förespråkar något annat är tamejfan dum i huvvet.

Macroman
2013-09-02, 15:36
Årets överreaktion?

Nej, Loke bor i huset obv.

OneManArmy
2013-09-02, 16:59
Här kan du kolla hur du ska göra:

amm3wgjmA90

Bra tips! Aldrig tänkt på att kliva upp på det där sättet :)

strikt
2013-09-02, 20:49
Går även att faila nere vid bröstet, men då istället för att släppa dom åt sidan, så gör du typ samma sak som avslutet i videon. Fast det blir ju tyngre då förstås, för du har ju hantlar liggandes på bröstet :)

JacobHeitmann
2014-05-14, 10:16
Det var en kille på mitt gym som körde atletiska lyft @100kg och släppte ner stången från raka armar över huvudet. Det blev så klart ett rejält duns och efter ett tag klagade Systembolaget som sade att deras lager vibrerade. Tandläkarna under sa även att barnen blir rädda. Förståeligt.

Finns det någon bra dämpning man kan lägga ut på marken när man slänger ner stången? Gymmet kan köpa in det om det kan förbättra situationen för oss som gillar att kasta vikter åt höger och vänster.

ztraand
2014-05-14, 11:09
Du kanske ska prata med grannen direkt istället för att ha gymägaren som en budbärare? Det blir nog lättare att komma överens om ni tar det mellan fyra ögon, jämfört med telefon genom gymägaren.

frazkakan
2014-05-14, 11:33
Du kanske ska prata med grannen direkt istället för att ha gymägaren som en budbärare? Det blir nog lättare att komma överens om ni tar det mellan fyra ögon, jämfört med telefon genom gymägaren.

Ska han stirra ner grannen? Komma med lite hot, kanske?

Givetvis är det gymägaren som håller kontakten med berörda parter, och givetvis måste TS anpassa sin träning efter de förutsättningar som ges.

Sarco
2014-05-14, 12:08
Kom igen, sluta hata.

TS: Bra att du inser problemet.

Hade jag varit du så hade jag hört av mig till gymägaren och sagt att du tänkt efter, att du insett att du stört och att du ska köra tyst framöver. Om du vill så kan du erbjuda dig att säga förlåt direkt till grannen men BARA om du är säker på att du kan hålla masken och vara trevlig och charmant även om grannen är en dryg idiot. Poängen med att göra det är ju att du ska bygga goodwill åt gymägaren, inte att du ska må bättre själv.

z_bumbi
2014-05-14, 12:24
Det var en kille på mitt gym som körde atletiska lyft @100kg och släppte ner stången från raka armar över huvudet. Det blev så klart ett rejält duns och efter ett tag klagade Systembolaget som sade att deras lager vibrerade. Tandläkarna under sa även att barnen blir rädda. Förståeligt.

Finns det någon bra dämpning man kan lägga ut på marken när man slänger ner stången? Gymmet kan köpa in det om det kan förbättra situationen för oss som gillar att kasta vikter åt höger och vänster.

http://www.hags.se/products/play/1356-tillbehor-lek/1357-fallskydd/8000050

Det är inte direkt så att det dödar alla ljus eller vibrationer men det kan vara värt att prova.
Nästa steg är nog att lägga en tjock och tät gummimatta under hela podiet för att öka dämpningen ytterligare.

z_bumbi
2014-05-14, 12:26
Till övriga så kolla på datumet när tråden startades.

JacobHeitmann
2014-05-14, 13:19
Tack Bumbi! Jag ska framföra förslaget med extra gummidämpning under podiet.

Payter
2014-05-14, 14:48
Eller så kan man göra som forna tiders olympiska lyftare:sänk ner stången under kontroll!

Sarco
2014-05-14, 14:49
Till övriga så kolla på datumet när tråden startades.

:em: hoppsan.

milax
2014-05-14, 15:30
Eleiko har plattformar med dämning också:
http://www.eleikosport.se/sv/54/category.aspx?mt=0&bs=1&pc=62

JacobHeitmann
2014-05-14, 16:07
Eleiko har plattformar med dämning också:
http://www.eleikosport.se/sv/54/category.aspx?mt=0&bs=1&pc=62

Det är dem Nordic Wellness använder. Iz nut enuff!

Mart|n
2014-05-14, 17:44
Kontakta Arne Persson så kan han säkert hjälpa dig. Jag har ett gym i källaren, och innan när jag markade och gjorde andra saker som innebar att vikter åkte i golvet så vibrerade hela huset och det lossnade småbitar från källartaket. Med dom mattorna jag har nu så märks inga vibrationer av. Det är riktigt rejäla mattor som är 70 mm höga.

Mart|n
2014-05-14, 17:46
Jag såg precis att Exceed Performance säljer begagnade mattor som är 1000x500x30 mm.

http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3000243-02B

AngoraIHS
2014-05-14, 19:40
Bra tips! Aldrig tänkt på att kliva upp på det där sättet :)

Hur gör du? är det att ta upp benen i luften som är det speciella han gör eller?

JacobHeitmann
2014-05-15, 10:18
Kontakta Arne Persson så kan han säkert hjälpa dig. Jag har ett gym i källaren, och innan när jag markade och gjorde andra saker som innebar att vikter åkte i golvet så vibrerade hela huset och det lossnade småbitar från källartaket. Med dom mattorna jag har nu så märks inga vibrationer av. Det är riktigt rejäla mattor som är 70 mm höga.

Jag såg precis att Exceed Performance säljer begagnade mattor som är 1000x500x30 mm.

http://www.exceedperformance.se/sv/0/usedproduct.aspx?ac=3000243-02B

Tack för tipsen!

RobbanColeman
2014-05-15, 13:33
Jag löste problemet, slutar på wellness, bättre träning och mer pengar i plånboken. :)

Arne Persson
2014-05-15, 13:53
Fel

JacobHeitmann
2014-05-15, 14:11
Jag löste problemet, slutar på wellness, bättre träning och mer pengar i plånboken. :)

Aja, dåså! Än så länge kastar jag inte så tunga vikter men när jag kör marklyft är det skönare om jag kan släppa helt, utan hämningar. Så jag och Arne kanske fixar något om du vill återkomma. ;)

Vilket gym bytte du till? Badhuset ska ju flytta snart.

RobbanColeman
2014-05-15, 14:50
Aja, dåså! Än så länge kastar jag inte så tunga vikter men när jag kör marklyft är det skönare om jag kan släppa helt, utan hämningar. Så jag och Arne kanske fixar något om du vill återkomma. ;)

Vilket gym bytte du till? Badhuset ska ju flytta snart.

Jag kommer flytta med KAC, kör nog sommarkort på friskis i värsta fall medan KAC kommer igång i ny lokal, annars tränar jag nog hemma eller hos ngn polare som har gym hemma.