handdator

Visa fullständig version : BCAA - fördelar visat av studier?


eAzy
2013-09-02, 09:06
Hej,

Har nyss efter många om och men börjar köra lite med BCAA. Varit väldigt skeptisk till detta tillskott. Vad finns det egentligen för studier som stödjer detta tillskott? Då talar jag självklart om användandet hos någon som fyller sitt dagliga behov av protein med mat från fullgoda källor.

Alltså om jag får i mig 180-200g protein från mat som te.x kyckling, ägg, mjölk etc, hur stor skillnad gör egentligen BCAA supplementation? Och vad finns det för bevisade fördelar?

Vet att Layne Norton studerat detta en del men skulle gärna vilja se andra studier om de finns.

Tack på förhand!

tjing
2013-09-02, 09:08
Förmodligen inte mycket, om någon skillnad alls.

Beror ju lite på näringstiming också i förhållande till träning.

PureWhey
2013-09-02, 11:12
Här står det lite kort om olika fördelar, hur stor skillnad det betyder i praktiken har jag ingen aning om...
http://www.bodybuilding.com/fun/bcaas-the-many-benefits-of-amino-acids.html

Anders The Peak
2013-09-02, 11:46
Den här tråden har hyggligt svar på frågan (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6602812&postcount=1)

Commando1980
2013-09-02, 11:56
Hej,

Har nyss efter många om och men börjar köra lite med BCAA. Varit väldigt skeptisk till detta tillskott. Vad finns det egentligen för studier som stödjer detta tillskott? Då talar jag självklart om användandet hos någon som fyller sitt dagliga behov av protein med mat från fullgoda källor.

Alltså om jag får i mig 180-200g protein från mat som te.x kyckling, ägg, mjölk etc, hur stor skillnad gör egentligen BCAA supplementation? Och vad finns det för bevisade fördelar?

Vet att Layne Norton studerat detta en del men skulle gärna vilja se andra studier om de finns.

Tack på förhand!

Finns ingen mening med att supplementera med BCAA om du får i dig 200g protein/dag.

92Andersson
2013-09-02, 13:37
Finns ingen mening med att supplementera med BCAA om du får i dig 200g protein/dag.

Stämmer detta?

King Grub
2013-09-02, 13:40
Med största sannolikhet ja.

Fredriiik
2013-09-02, 14:45
Med största sannolikhet ja.

Alla har blivit så inne på att bcaa å eaa inte behövs å för ett år sen var det asbra. Vad är det som har ändrats i folks sett att se på det hela? Vilken studie har visat att det inte behövs osv?

Anders The Peak
2013-09-02, 14:51
Det är inte förkastligt att ta en drink kring träningen (http://ajcn.nutrition.org/content/early/2011/07/20/ajcn.111.017061)
Conclusion: These findings suggest that increasing the concentration of leucine in an EAA supplement consumed during steady state exercise elicits a greater MPS response during recovery.

Fredriiik
2013-09-02, 14:54
Det är inte förkastligt att ta en drink kring träningen (http://ajcn.nutrition.org/content/early/2011/07/20/ajcn.111.017061)

precis å jag har sätt sådant som talar för en större nettobalans(nedbrytning vs uppbyggning) efter pass vid intag direkt innan eller under av bcaa.

Så jag undrar vad det är som fått Grub å Tjing som jag anser som förbannat kunniga till att säga att det inte behövs. Ingen kritik gubbs, bara nyfiken :)

King Grub
2013-09-02, 14:55
Längre mätperioder än några minuter/timmar.

Fredriiik
2013-09-02, 15:06
Längre mätperioder än några minuter/timmar.

Finns det studerat typ
Test1: BCAA tom mage en gång morgon å en gång innan träning. Totalt intag 2xkv
Test2: Vanlig mat men får ändå i sig 2xkv.

Å då visar testen på samma nettobalans med byggning å nedbrytning sett över exempelvis ett dygn?

tjing
2013-09-02, 15:12
Vid fastande träning kan det finnas en poäng kanske.

Annars är de akuta effekterna på muskelproteinsyntes etc inte samma sak som bättre resultat på sikt.

Anders The Peak
2013-09-02, 15:23
Rena spekulationer:
Conclusion: These findings suggest that increasing the concentration of leucine in an EAA supplement consumed during steady state exercise elicits a greater MPS response during recovery.
Jag köper att det kan ha ett värde i långa loppet. Men det är inga jättemängder det hänger på utan drygt ett gram leucine

Commando1980
2013-09-02, 15:33
Rena spekulationer:

Jag köper att det kan ha ett värde i långa loppet. Men det är inga jättemängder det hänger på utan drygt ett gram leucine

Jag tror inte det gör någon skillnad alls i det långa loppet för någon som redan ligger på ett högt proteinintag. Samma sak rent generellt för näringstiming så länge som du inte gör något riktigt knasigt.

Ät tillräckligt med mat och träna regelbundet under många år. Sen är det din genetik som avgör hur stor du blir.

Fredriiik
2013-09-02, 16:09
rena spekulationer:

Jag köper att det kan ha ett värde i långa loppet. Men det är inga jättemängder det hänger på utan drygt ett gram leucine

+1