handdator

Visa fullständig version : Smärta i höften - Femoral Anterior Glide Syndrome


Crain
2013-09-02, 08:49
Har under en tid fått ont i höfterna. Det tycks uppkomma efter att jag har stretchat höftböjarna och håller sedan i sig (eller förvärras) när jag benböjer, springer eller gör rörelser som expanderar eller drar ihop höftböjaren mycket. Då liksom hugger det till...
Det gör även ont när jag ligger på marken med benen i 90 grader och särar på dom i ett V. Även när jag för ena benet över det andra i liggande.
Jag upplever en allmän stramhet och orörlighet i höfterna något som jag som gammal dansare vill stretcha bort, men då blir det bara värre!

Efter en del googlade kom jag fram till att det kanske kan vara Femoral Anterior Glide Syndrome. Är det någon som vet något om detta? och vart man kan få experthjälp??

//Crain

pezrulezhaakon
2013-09-02, 09:29
Crain, kan det inte vara så enkelt att du stretchat för hårt och stäckt höftböjarna?

Crain
2013-09-02, 10:35
Men då borde det väl gå över efter ett tag? Det här vill inte alls ge sig.
Gör stört ont om jag bara tar ett lite längre kliv. Det gör ont både när jag sträcker ut höften och drar upp knät mot kroppen.
Ligger jag på backen och lyfter ett ben gör det ont också... Det gör typ ont vad jag än gör. Får kliva upp ur sängen som en tant för jag kan inte sära på benen för häftigt...

L-Sami
2013-09-02, 11:01
Prova att inte stretcha höftböjarna på ett tag och se om det försvinner. Har någon kunnig inom området konstaterat att du är stram just i höftböjarna?

ViktorH
2013-09-02, 11:02
Hej,

Jag tror att du bör uppsöka en vårdgivare för att få en korrekt bedömning. Om du berättar var du bor så kan jag troligen rekommendera någon som är kunnig inom området (PM:a om du vill).

pezrulezhaakon
2013-09-02, 11:12
Crain, om du har en skada så hjälper det inte att fortsätta med det som skadat dig.

Crain
2013-09-02, 12:22
Jo jag förstår att det kanske kan vara dumt att fortsätta med det som skadat men problemet är att jag inte vet exakt vad det var som var boven.
Jag vill verkligen hitta nån som kan ge mig en korrekt bedömning, men har i ärlighetens namn inte hittat någon. Naprapater, läkare, sjukgymnaster, personliga tränare och kiropraktorer har gjort sitt bästa på att gissa men ingen som har konstaterat eller hittat nåt konkret =(((
Just nu har jag naturligtvis slutat träna hårt och springer inte alls, men i fortsättningen måste jag hitta ett sätt att kunna göra det. Dels för mitt välbefinnande och dels för mitt framtida yrke...
//Crain

pezrulezhaakon
2013-09-02, 12:26
Crain, jag tror det är du som vill förstora upp problemet. Att undvika dynamisk och statisk stretching är det enklaste att börja med.

Crain
2013-09-02, 12:28
Har provat detta, och ska absolut prova igen. Går som en tant (pyttesmå steg) nu för att inte sträcka ut höftböjaren för mycket. Jag hoppas verkligen att det är jag som förstorar upp problemet. För då kommer det gå att lösa :/

L-Sami
2013-09-02, 12:39
Har provat detta, och ska absolut prova igen. Går som en tant (pyttesmå steg) nu för att inte sträcka ut höftböjaren för mycket. Jag hoppas verkligen att det är jag som förstorar upp problemet. För då kommer det gå att lösa :/

Kom ihåg att skador oftast blir bättre med tiden och läker, inte tvärtom.

profylaxen
2013-09-02, 21:32
Sök en sjukgymnast med OMT-kompentens! alltså inte sedvanlig vårdcentral. det är omöjligt att svara säkert vad det kan vara utan en undersökning. det kan ju vara så att du bör undvika töjandet av muskeln, stelheten som du beskriver kan sitta i ledkapseln, åt olika håll.
Jag tror du kan få god hjälp med ditt problem, bara du är medveten om att det kan ta lite tid, finns få problem som fixas på ett tillfälle :)