handdator

Visa fullständig version : Behandling utan resultat, Tacksam för tips!


vaquin
2013-09-01, 21:02
Hej kära kolozzeum medlemmar, detta kommer bli en del läsning men önskar att dem som är intresserade kan ge mig lite input eller tips på vad som kanske eventuellt kan hjälpa mig med min skada och övriga träningsrelaterade problem.

Träningsbakgrund på gym:

7 år styrketräning iform av gym, skulle bedöma mig själv som relativt erfaren och styrketränat senaste 4 åren mellan 4-6 pass i veckan. Baserat mycket av min träning runt Bänkpress, knäböj, frontböj, marklyft och fria vikter, därefter komplementerat med diverse olika övningar. Skulle beskriva dem senaste två åren som väldigt tung träning och eventuell satsning inom fitness relaterade tävlingar som ej kunnat bli av nu på grund av denna skada.

Händelseförlopp gällande min nuvarande idrottsskada:


2012 - november
Eventuell skadeorsak ej säkert: Tungt marklyft
Upplevelse: känner för första gången att någonting är fel, känner obalans i kroppen och att jag uppelever mig skev mellan skuldrorna och axelpartiet. Tycker att höga sidan är längre ner än min vänstra del av kroppen, har svårt att känna mig symmetrisk och upplever att jag jag blir hindrad att träna som jag gjort tidigare.


2013 - Januari/Februari
Kom i kontakt med sjukgymnast efter besök hos ryggdoktor på vårdcentral i Tyresö. Doktor i tyresö insisterade på att skicka mig direkt till sjukgymnast i solna.
Sjukgymnasten undersökte min kropp och hennes bedömning var att jag har nedsatt funktion i min högra skuldra vilket gör att den vingar ut (winged scapula). Skuldran håller sig helt enkelt inte på plats. Dem muskler jag upplever jag har nedsatt funktion samt till och från har svårt att få kontakt med, tappar känsel i är följande:
serratus anterior, Trapezius, rhomboideus major & minor, latissimus dorsi.

Upplever inte att det gör speciellt ont någonstans förutom när jag böjer huvudet framåt, då strålar det i högra sidan av skuldra, rhomboideus major & minor och gör även ont.

Fick rehabprogram med olika övningar. Har följt dessa övningar under våren 2013 med lite förbättringar till och från. Jag skulle uppskatta att jag gått ner till kanske 50-60% av dem vikter jag annars klarar av att hantera under denna rehabperiod.

2013 - April
Jag har arbetat med rehabprogrammen från sjukgymnasten med resultat till och från men ingenting som ens har varit i närheten av att känna mig 100% symetrisk och i balans i kroppen. Jag upplever nu även att mitt högra ben är längre och förskjutet om man jämför med de vänstra.
Sjukgymnast undersöker min höft och ben och ser att jag roterar min höft lite snett och att jag har stora svårigheter att ha full kontakt med min vänstra skinka. Denna obalans i min höft kan delvis ha och göra med min skada vid skuldran bedömmer sjukgymnasten. detta orsakar att jag har enorma svårigheter för böj vilket gör att jag upplever att all belastning nästan läggs på mitt högerben och jag får akut ont i högra ljumsken efter ett antal set. därav utebliven benträning iform av böjövningar.

2013 - Maj - Kontakt med Kiropraktor
Har nu tröttnat på att de inte blir bättre och att jag hela tiden känner mig stå stilla gällande mina problem.
Tar nu kontakt med en kiropraktor.
Kiropraktor bedömmer att jag har längskillnad på mina ben pågrund av att min höft är roterad snett uppåt. Han bedömmer även att jag är extremt tight och låst i min bröstrygg vilket kan ha orsakat mina problem med skuldran genom tighta bröstmuskler även. Går närmare 10 behandlingar och uppelever att de blir bättre under en period, men om jag inte får en behandling inom 2-3 veckor så återfår jag mina problem. Har dock alltid problem med min skuldra och kontakten med högra sidan av ryggen vilket jag antar han inte kan behandla eventuellt?

2013 - Augusti
Testar nu idrottsmassage vilket jag upplever hjälper en hel del, idrottsmassören bedömer även att jag är tight i bröst/rygg och att detta leder till att jag får winged scapula och mina problem.

Idag:
Som ni kan läsa så har jag haft ett enormt trist år 2013 hittils gällande min träning och dem skador/problem jag upplevt. Jag är positiv och vill ingenting mer än att jag ska kunna återgå till mina mål och kunna träna tungt och skadefritt. Jag känner dock att jag är lite vilsen och söker gärna efter andra som haft liknande problem som kan ge en bild av rehabiliteringstiden och vad som hjälpt dem.
Söker även bra kontakter i stockholm på personer som kan eventuellt hjälpa mig med dessa problem som känner igen sig i liknande skador.

Tack på förhand *gah!*

Fredrik