handdator

Visa fullständig version : Effekten av supplementering med multivitamineral hos unga övertränade män.


tjing
2013-09-01, 17:43
Effects of a Multivitamin/multimineral Supplement on Young Males with Physical Overtraining: A Placebo-controlled, Randomized, Double-blinded Cross-over Trial.

Abstract

OBJECTIVE:
To investigate the effects of vitamin-mineral supplement on young males with physical overtraining.

METHODS:
Two hundred and forty male Chinese field artillery personnel who undertook large scale and endurance military training and were on ordinary Chinese diet were randomized to receive a multivitamin/multimineral supplement or a placebo for 1 week. After a 1-week wash-out period, a cross-over with 1 week course of a placebo or multivitamin/multimineral supplement was conducted. Blood and urine samples were analyzed for adrenal, gonadal and thyroid hormones. In addition, cellular immune parameters (CD3+, CD3+CD4+, CD3+CD8+, CD4/CD8, CD3-CD56+, CD3-CD19+) were examined and psychological tests were performed before and after the training program and nutrition intervention.

RESULTS:
After a large scale and endurance military training, the participants showed significantly increased thyroid function, decreased adrenal cortex, testosterone and immunological function, and significantly increased somatization, anger and tension. Compared to placebo, multivitamin/ multimineral intervention showed significant effects on functional recovery of the pituitary - adrenal axis, pituitary-gonadal axis, pituitary- thyroid axis and immune system as well as psychological parameters.

CONCLUSION:
High-intensity military operations have significant impacts on the psychology, physical ability and neuroendocrine-immune system in young males. Appropriate supplementation of multivitamin/multimineral can facilitate the recovery of the psychology, physical ability and neuroendocrine-immune system in young males who take ordinary Chinese diet.

Biomed Environ Sci. 2013 Jul;26(7):599-604.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23895706

tjing
2013-09-01, 18:19
Gratis fullängdare för övrigt.

maqan
2013-09-01, 19:45
Intressant. Jag har själv börjat ta en multivitamineral tablett igen, efter att ha haft ett längre uppehåll från vitamintillskott, och upplever ganska markant förbättring i mitt allmäntillstånd.

Sonny.
2013-09-01, 20:14
Thx dude.

Ola Wallengren
2013-09-01, 20:30
Väldigt svårtolkade resultat på det sätt de presenterar det. De skriver i metoden att de analyserar med ANOVA men verkar inte presentera dessa resultat. Konstigt eftersom det är de resultaten som är de viktiga och som kan säga något om skillnaden mellan interventionerna.
Lite skeptisk till endast 1 veckas behandling och sedan endast en veckas wash-out.

maqan
2013-09-02, 19:42
Lite skeptisk till endast 1 veckas behandling och sedan endast en veckas wash-out.

Jo det reagerade jag också på, känns som en väldigt kort intervention.

Morty
2013-09-11, 15:14
Detta stämmer väl överens med vad jag märker: en "multi" (jag har nån med monsterdoser i allt och extra antioxidanter som jag fick gratis) tar bort träningsstress. Jag tar endast dagen innan tävling. Tror att den läker bort träningsinducerad stress vilket leder till mindre träningsanpassning.

tjing
2013-09-11, 16:25
jo det reagerade jag också på, känns som en väldigt kort intervention.

+1

tjing
2013-09-11, 16:26
Detta stämmer väl överens med vad jag märker: en "multi" (jag har nån med monsterdoser i allt och extra antioxidanter som jag fick gratis) tar bort träningsstress. Jag tar endast dagen innan tävling. Tror att den läker bort träningsinducerad stress vilket leder till mindre träningsanpassning.

Man har ju iofs sett att supplementerade anti-oxidanter i höga doser kan ta bort träningseffekt, förmodat genom att inhibera ökningen av fria radikaler. Men gör det dig fräschare vid akut ansträngning, så varför inte liksom.

Klein
2013-09-11, 23:08
Man kan ju också fråga sig vad en vanlig kinesisk diet är.

Gpajpen
2013-09-12, 04:53
Man kan ju också fråga sig vad en vanlig kinesisk diet är.
Varför? Dom åt ju samma.

Klein
2013-09-12, 09:25
Varför? Dom åt ju samma.

Det är väl inte så konstigt att de får resultat av multivitamineral om de äter mestadels ris.

Morty
2013-09-12, 09:27
Man har ju iofs sett att supplementerade anti-oxidanter i höga doser kan ta bort träningseffekt, förmodat genom att inhibera ökningen av fria radikaler. Men gör det dig fräschare vid akut ansträngning, så varför inte liksom.

Ja, träningseffekt som ger peak performance sker inte natten innan tävling. Då är det bättre att få bli av med all träningsrelaterad stress och vara maximalt återhämtad istället. Generellt tror jag att det är betydligt bättre att lägga sig lite tidigare, massera sig, äta bätter mat och ta en promenad men det finns lägen då det inte riktigt går.

tlk
2013-09-12, 10:17
Varför? Dom åt ju samma.

Det framgår inte av studien vad de egentligen har ätit.. Inte som de har hållt reda på i detalj vad som ätits. "traditionell kinesisk kost" kan innebär rätta mycket, och att alla skulle ha ätit samma är inte alls säkert. Förutom då att vi vet att de haft brist på vissa näringsämnen.

Det är väl inte så konstigt att de får resultat av multivitamineral om de äter mestadels ris.

Traditionell kinesisk kost behöver inte innebära ris då förstås. Stora delar av landet äter framförallt vete istället för ris. Och kött brukar ju ingå i de flesta måltider.

tjing
2013-09-12, 11:56
Skulle tro att militären får hyffsad mat. Det är nog mer än bara ris.

Däremot tränar de hårt som fan och kan säkert förbruka mer mikronutrienter än vanligt; kombinera med en kost som inte riktigt räcker upp förlusterna och ett litet tillskott kan spela roll för välmående.

Morty
2013-09-12, 12:01
Tror inte att det är pga det. Jag tror att det är pga antioxidanter: C och E.

TomasB
2013-09-12, 12:02
Spännande.

Skulle ni säga att det går att dra några långtgående slutsatser av detta? Och i så fall vilka? (Vid hård träning finns fördelar med supplementerande av multivitamin t.ex.)?

tjing
2013-09-12, 12:12
Nä det går inte bara från den här studien men den är ju inte isolerad utan tillför ju till forskning kring mikronutrienter och hälsa.

Det sagt, kan det vid hård träning kanske finnas en poäng att äta någon normaldoserad multivitamin (inga hästmängder antioxidanter och järn), särskilt om man inte äter mycket eller särskilt blandat.