handdator

Visa fullständig version : Vilken övning har lägst skaderisk av mark/stel mark/stångrodd?


Badaboom
2013-09-01, 12:52
Haft problem med ett krånglande knä ett tag och inte kunnat utsätta det för någon annan belastning än rehabövningar. Nu börjar det dock bli bättre och det är dags att lägga till någon basövning som gärna aktiverar ländryggen och ger lite antagonistträning till magen för att få bra hållning och bålstabilitet.

Är dock livrädd för ryggskador och vill hålla nere skaderisken (no shit) och undrar nu vilken (om någon) av marklyft, stela marklyft och stående rodd som anses ha lägst skaderisk generellt. Känns som att det vid stela mark inte finns så mycket att tabba sig på om man håller ryggformen och stången nära benen? Samma sak med rodd, medans det ju är väldigt många trådar i skadedelen här på kollo där folk fått problem efter marklyft och det är ju en ganska tekniskt krävande övning. Eller är jag helt ute och cyklar? (med marklyften kan det ju lika gärna vara så att det är en populär övning, och ju fler utövare = desto fler som skadar sig)

Sen är jag fullt medveten om att alla övningar blir skadliga vid felaktigt utförande såklart, men det är ju ingen hemlighet att vissa övningar är lättare att skada sig vid än andra.

Loke
2013-09-01, 15:24
En person som kör marklyft och någon av de andra två övningarna med dålig teknik kommer märka det först i marklyftet i form av skador. De andra två är minst lika tekniskt krävande. Kör man bara de andra två så kommer den dåliga tekniken leda till skador i dessa istället.

Lägst skaderisk får man av att lära sig bra marklyft tidigt. Funkar inte vanliga marklyft så skulle jag vara mycket försiktig med stelbenta marklyft och stångrodd. De är inte oersättliga, så jag skulle isf hitta andra övningar

Badaboom
2013-09-01, 15:29
De är inte oersättliga, så jag skulle isf hitta andra övningar

Tips på andra övningar som bygger upp en stabil ländrygg? Knäböj är uteslutet för tillfället.

pezrulezhaakon
2013-09-01, 15:44
Badaboom, ryggresningar och plankövningar.

Matsa
2013-09-01, 15:52
De är inte oersättliga (det är ingen övning för vanliga motionärer) men jag tycker att det är onödigt att ersätta dem om man inte har någon sorts problem som hindrar en från att utföra dem korrekt. Det är så pass bra övningar att det är värt att lägga lite tid på att lära sig dem.

Om du av någon anledning inte kan lära dig dem så skulle jag välja exempelvis ryggresningar, GHR (eller Finnen), roddvariant med stöd för bröstet, omvänd/hängande rodd och sittande kabelrodd. Det finns alltså en hel del att välja bland.