handdator

Visa fullständig version : EAA, dagsbruk


Sonny.
2013-09-01, 04:13
På Fairing Amino Rush står det att man inte bör överskrida 3 doseringar/dag. Jag undrar varför då, och vad kan hända mig om jag vanhedrar detta? Kunde inte hitta detta i produktinformationen, eller i någon tråd om EAA.

Kvicksilver
2013-09-01, 08:08
På Fairing Amino Rush står det att man inte bör överskrida 3 doseringar/dag. Jag undrar varför då, och vad kan hända mig om jag vanhedrar detta? Kunde inte hitta detta i produktinformationen, eller i någon tråd om EAA.

Kollade en burk EAA från en annan tillverkare... finns inga sådana rekomendationer där.
Det lär väll inte hända något speciellt. EAA är ju vanliga aminosyror.
Innehåller det något mer än EAA?

Sverker
2013-09-01, 08:14
Tittar ni på abstrakten King Grub lägger upp om EAA kan man inte höja proteinsyntesen så många gånger på ett dygn.

Att ta EAA för att höja proteinsyntesen mer än 2 - 3 ggr per dag är att elda för fåglarna. Används EAA för att man äter bara majs och ris kan EAA säkert göra nytta varje måltid.

Sonny.
2013-09-01, 18:28
Tack. Ej värt det? Intressant, framför allt för min plånbok. Men, säg att jag kör leangains? Alltså fastande hela dagen endast drickandes EAA, 5 till 8 x 10g per dag. Är det fel att tänka att EAA har större inverkan i det scenariot?

Sonny.
2013-09-01, 18:50
Kanske skulle skrivit detta i tråden om EAA, ber om ursäkt i så fall. Bara ta bort.

King Grub
2013-09-01, 18:53
Du kan inte äta dig till en större proteinsyntes sett över dygnet. Den bestäms av 1) dina gener 2) din aktivitet och 3) ditt totala protein- och kaloriintag. När du täckt proteinbehovet kan du inte äta dig till en större muskeluppbyggnad med mer EAA.

Sonny.
2013-09-01, 20:11
Tack. Hade funderingar kring hur att på bästa sätt minska muskelproteinnedbrytning, då alternativet hade varit fasta. Då ej i direkt samband med träning men inom 48 timmar efteråt.

Hittade dock detta:

Mat. Kolhydrat, fett och långsamt protein reducerar muskelnedbrytning.

Nu är inte muskelnedbrytning något speciellt att oroa sig för. Det som påverkar proteinbalansen mest är uppbyggnaden, inte nedbrytningen.

Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara hux flux. Det är det alldeles för värdefullt för. Majoriteten av det nedbrutna muskelproteinet "återanvänds", ingår i proteinomsättningen igen och bildar nytt muskelprotein.

Proteinnedbrytningen spealr mycket mindre roll än proteinsyntesen för proteinbalansen.



Experimental Physiology 90.4 pp 427-436

Det verkar som att det finns lämpligare proteinkällor för det, och att det heller inte är lika viktigt som jag trodde. Tack igen.