handdator

Visa fullständig version : Fråga om proteinmängd och viktuppgång


Wrista
2013-08-31, 23:50
Låt säga att man ligger på ett lågt proteinintag ca 0,5 gram protein mer kg kroppsvikt. Men att man äter så mycket mat att man hamnar på ett överskott på några hundra kcal per dag. Men om man nu ökar proteinintaget. Skulle man lägga på sig mer fett eller bara mer muskler om man behöll överskottet ovan men samtidigt ökade proteinintaget till ca 2 gram protein per kg kroppsvikt? Alltså kcal intaget kommer ju att öka. Men frågan är om man kommer att även gå upp mer i fett också?

Gober
2013-09-01, 00:33
Du kan inte bestämma vad som blir överskott, bara för du äter mer protein så blir inte just det proteinet ett överskott utan allt du äter läggs ihop och x-antal kalorier blir ett överskott.

Det blir ganska stor skillnad i kalorier på ett intag där du går från 0.5g protein till 2g per kg/kv.

Sverker
2013-09-01, 07:26
Du kan inte praktiskt komma ned till 0.5 gram protein/ kg kroppsvikt och samtidigt vara på kaloriöverskott. Det blir chips, godis, choklad och massor av olja på en sådan kost.

Praktiskt blir det brist på andra viktiga elektrolyter, mineraler, vitaminer, EAA, EFA mm. Det kommer att slå på muskeltillväxten.

crizzan
2013-09-01, 08:26
Jag måste nästan ligga på 2,5g protein/kg kroppvikt ifall jag inte ska äta för mycket protein för mitt mål.

Äter man mycket bröd och pasta som kolhydratskällor får man i sig en hel del protein också.