handdator

Visa fullständig version : Judo bra träning för hela kroppen?


Adam87
2013-08-31, 19:34
Funderar på att börja med judo för att få lite cardio och styrka på sammagång. Vad tycker ni om denna sport ? är det grymt jobbigt för flåset? blir man starkare ?

Ganymedes
2013-08-31, 19:54
Ja på båda frågorna. Och det är kul dessutom!

PureWhey
2013-08-31, 20:09
Varför inte rakt på MMA? :)

Badaboom
2013-08-31, 21:46
Imo en av de mindre fysiskt krävande kampsporterna. Är det fysdelen du vill ha finns det bättre alternativ.

ulf123
2013-08-31, 21:54
Hög skaderisk. Träna Judo om du är intresserad av att träna Judo.

Gurragurk
2013-08-31, 22:19
Du kommer bli starkare av gymmandet än judon, dock kommer du få bättre kondition och kroppskontroll av judo.
Skaderisken är inte så hög, på tävling ger folk järnet och då kan man landa galet men i träning är den minimal (förutom småsaker givetvis).
Prova ett par månader, det är roligt som fan både att kasta och få flyga :)

mikaelj
2013-08-31, 22:24
Funderar på att börja med judo för att få lite cardio och styrka på sammagång. Vad tycker ni om denna sport ? är det grymt jobbigt för flåset? blir man starkare ?

Det ger bra bål- och greppstyrka. Det kräver god kondition.

Om du gillar kampsport men tycker att MMA verkar för grötigt, kolla upp sportju-jutsu:

XFy0GXz4B04

Hemi
2013-08-31, 22:39
Har tränat Judo, boxning(massor), capoeira samt lite lätt kick boxing och judo är min klara favorit. Gav mig bäst rörelseträning och mer "naturligt" anpassningsbar allroundstyrka. Skulle jag träna judo igen skulle jag kombinera med calisthenics för extraträning vid sidan av. Älskar det.

Donkens
2013-09-01, 04:36
MMA är ingen kampsport, det är en kommersiell term som spridit sig bara. Kombinerar du t.ex judo och boxning så utövar du MMA.

Finns klubbar som t.ex utövar bjj och thaiboxning fast i separata klasser, och nån gång i veckan så slår dem ihop dem kampsporterna för kombinationen till en eventuell tävling där "mixade kampsporter" möts. Men MMA är ingen egen disciplin i sig.

Tänk på att priset på MMA är skyhögt för att att ufc har lyckats väcka intrese för kampsporter som thaiboxning, kickboxning, brasiliansk jiu jutsu m.m.

Det bara att se vad du själv föredrar.
Jag föredrar stående kamp, just därför så valde jag karate istället för judo som barn.
Sedan som tonåring så föredrog jag thaiboxning före brottning. Det är bara att prova dig fram på olika discipliner, kolla lite på youtube och se vad som möjligt väcker ditt intresse.

Jeneric
2013-09-01, 05:09
MMA är ingen kampsport, det är en kommersiell term som spridit sig bara. Kombinerar du t.ex judo och boxning så utövar du MMA.

Finns klubbar som t.ex utövar bjj och thaiboxning fast i separata klasser, och nån gång i veckan så slår dem ihop dem kampsporterna för kombinationen till en eventuell tävling där "mixade kampsporter" möts. Men MMA är ingen egen disciplin i sig.

MMA är definitivt en egen kampsport och egen disciplin, det var LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE sen det fungerade så som du beskriver.

Xtreme
2013-09-01, 07:26
När jag tränade MMA var grappling-delen sjukt svettig (det var ifs resten av träningen också för alla deltagare). Anledningen är att man måste hålla kroppen i anspänning hela tiden för att förhindra att man hamnar i ett lås men samtidigt ändå vara smidig och rörlig ;)

Kan dock inte jämföras med Thaiboxning där jag hela tiden hade mycket högre flås och värk i benen efter alla sparkar ;)

Västkustarn
2013-09-01, 10:32
Jag tränade judo i åldern 11-17år , det gav mig en riktigt bra fysik och bra kondition. Gick från mullig till vältränad. Många som reagerade på min nacke som blev rejäl :)

MEN den fysiken går att uppnå med många andra sporter också.

Och sen tror jag att det skiljer stort mellan olika klubbar hur mycket tid dom lägger på fys varje pass. Och så är det mycket upp till dig själv.
Min dräkt var iaf pisseblöt efter i stort sett varje pass, medans vissa av mina kamrater bara var lite "fuktiga"..

Matsa
2013-09-01, 10:52
Varför inte rakt på MMA? :)

Varför just MMA?

PureWhey
2013-09-01, 11:06
Varför just MMA?

Hört att brottning och MMA har grymt tuffa träningar.

Matsa
2013-09-01, 11:17
Hört att brottning och MMA har grymt tuffa träningar.

Ok, jo det stämmer vad jag har sett. Ville jag bara åt fysen hade jag nog satsat på brottning, det verkar grymt.

De flesta kampsporter har rätt ok fys och man får en del rörlighetsträning samtidigt som det är roligt. Hur hård just fysträningen är varierar dock mycket mellan klubbar, det är i alla fall min erfarenhet att det beror helt på hur tränaren värdesätter sådan träning. Tycker TS att judo verkar kul så testa, det är jättesvårt att säga om det är rätt eller fel för dig. I värsta fall får du väl pröva lite olika kampsporter innan du hittar rätt. Själv har jag tränat ju-jutsu, kung fu, taekwondo och thaiboxning och samtliga var riktigt bra och rolig träning. Hårdast fys hade nog thaiboxningen.

Sen är ju grejen att många nybörjargrupper bara har två träningar i veckan, då har man gott om utrymme för att komplettera med sådan träning man vill ha mer av.

Petoria
2013-09-01, 12:34
Hårdaste fysträningen som jag kört när det kommer till kampsport är definitivt brottning, thaiboxning kan vara väldigt hårt också.

Diomedea exulans
2013-09-01, 12:56
Det ger bra bål- och greppstyrka.


Plussettar om greppstyrkan. Det är skitjobbigt att hålla ett fast grepp om en tokstyv judodräkt, speciellt om den tyngs ner av en tung judoutövare.

Zababa
2013-09-01, 17:11
Bästa fysträningen jag varit med om gällande kampsport är no gi submission wrestling. Det är mer explosivt och snabbare än BJJ och med brottningen och judons stående moment. Själva fysdelen kräver explosiv råstyrka samt bra uthållighet. Kan känna hela min kropp pulsera efter 1h sparring pass, pump i varje muskel. Gissar att det är så det känns efter ett bra crossfit pass...

Thai och boxning tycker jag är mer renodlad flåsträning.

Har dock märkt att det blir svårt att kombinera grappling och styrketräning, det går inte att satsa 100% på båda, det ena blir lidande tyvärr. Det är lättare att kombinera styrka med thai eller boxning tycker jag.

Zababa
2013-09-01, 17:23
För att svara på frågan så Ja, judo är jättebra träning för kroppen, bra nacke, stark i grepp, armar och bål. Sen får man en grym kroppskontroll och rörlighet. Notera dock att Judo betyder "den lätta vägen" så tanken är att man inte ska behöva använda kraft för att få ner motståndaren. Dagens tävlingsjudo är dock inte alltid enligt "den lätta vägen" ;)