handdator

Visa fullständig version : Fortsäta bulk eller deff?


AntonHA
2013-08-31, 17:58
Jag började träna någorlunda seriöst i januari typ. Har sedan dess bulkat. Väger nu ca 81 kg på runt 179 cm. Anledningen till att jag frågar om jag borde deffa är att jag tycker att jag ser så liten ut för att väga 81 kg? Har bulkat ganska snabbt dock, åt inte så mycket i början men i typ mars-april när jag vägde ungefär 73kg började jag käka mycket.
Jag gissar på at jag har ganska mycket kroppsfet?

Grotesk
2013-08-31, 18:00
Är det inte viktigare att du tar det beslutet själv? Jag kan känna att det är ju din träning, din kropp, din tid etc. etc.

AntonHA
2013-08-31, 18:44
Är det inte viktigare att du tar det beslutet själv? Jag kan känna att det är ju din träning, din kropp, din tid etc. etc.

Jo det är sant men skulle du kunna gissa min kroppsfett %?

PureWhey
2013-08-31, 18:49
Jag skulle fortsatt ligga på överskott, men som sagt bör man göra det man trivs bäst med själv.

Simon95
2013-08-31, 18:55
Fortsätt bulka med ett lägre överskott? Alltid kul att fokusera på styrka/byggning under vintern. Börja sedan deffen kring februari och satsa på en seg viktnedgång :)

Fredrik_S
2013-08-31, 18:56
Jag tror att bulk eller deff nästan alltid är sämre än att sikta på omkring kaloriballans. Dvs helt enkelt bara försöka bli starkare och starkare och träna hårt men utan att låta vikten gå upp eller ner mer än ett par kilo hit eller dit. En bulk som ger mer än 5 kilo per år är EXTREMT riskabel och kan sätta permanenta spår i ens utseende, förhållande till mat och förmåga att hålla sig tight senare i livet(undantaget förståss om man är extremt smal till en början då det kanske kan krävas ytterligare några kilo)

cancion
2013-08-31, 19:12
Tyvärr inget råd åt dig, men helvete. Du har ju identisk kroppstyp som Nick Wright. En bra bit har du kommit på väldigt kort tid också, om jag får säga det själv (utan att ha sett utgångsläget).

Dennis012345
2013-08-31, 19:17
Jag tror att bulk eller deff nästan alltid är sämre än att sikta på omkring kaloriballans. Dvs helt enkelt bara försöka bli starkare och starkare och träna hårt men utan att låta vikten gå upp eller ner mer än ett par kilo hit eller dit. En bulk som ger mer än 5 kilo per år är EXTREMT riskabel och kan sätta permanenta spår i ens utseende, förhållande till mat och förmåga att hålla sig tight senare i livet(undantaget förståss om man är extremt smal till en början då det kanske kan krävas ytterligare några kilo)


På vilket sätt kan det vara farligt/raskabelt med en bulk på 5kg per år?
Ifrågasätter inte bara undrar :)

Sparven från Minsk
2013-08-31, 20:06
På vilket sätt kan det vara farligt/raskabelt med en bulk på 5kg per år?
Ifrågasätter inte bara undrar :)

Vill jag också veta...

Past0rn
2013-08-31, 20:11
Kloka ord Fredrik_S!!

Pintan
2013-08-31, 21:03
Jag tror att bulk eller deff nästan alltid är sämre än att sikta på omkring kaloriballans. Dvs helt enkelt bara försöka bli starkare och starkare och träna hårt men utan att låta vikten gå upp eller ner mer än ett par kilo hit eller dit. En bulk som ger mer än 5 kilo per år är EXTREMT riskabel och kan sätta permanenta spår i ens utseende, förhållande till mat och förmåga att hålla sig tight senare i livet(undantaget förståss om man är extremt smal till en början då det kanske kan krävas ytterligare några kilo)

Håller med till viss del. Skulle säga att det är mängden kroppsfett man bör hålla ett öga på. Spegel/foto + måttband = win. Vikten är sekundär enligt mig.

Fredrik_S
2013-08-31, 21:21
På vilket sätt kan det vara farligt/raskabelt med en bulk på 5kg per år?
Ifrågasätter inte bara undrar :)

Vill jag också veta...

Att lägga på sig kroppsfett är något man in i det sista vill minimera, det är väldigt väääldigt mycket jobbigare att hålla ett lågts kroppsfett året om om man någon gång varit lite tjock än om man inte har det.
Ja visst det är mer "optimalt" att bulka lite hårdare för just mängden muskelmassa, men det är EXTREMT ooptimalt att jojobanta(aka bulka/deffa) sig genom livet.
5 kg per år var en kraftig överdrift och något som bara gäller första 1-2 åren, därefter ska man vara glad om man ens får 1-2 kg per år i muskelmassa.

Babyface
2013-08-31, 21:54
Att lägga på sig kroppsfett är något man in i det sista vill minimera, det är väldigt väääldigt mycket jobbigare att hålla ett lågts kroppsfett året om om man någon gång varit lite tjock än om man inte har det.
Ja visst det är mer "optimalt" att bulka lite hårdare för just mängden muskelmassa, men det är EXTREMT ooptimalt att jojobanta(aka bulka/deffa) sig genom livet.
5 kg per år var en kraftig överdrift och något som bara gäller första 1-2 åren, därefter ska man vara glad om man ens får 1-2 kg per år i muskelmassa.

Tack för tipsen, väl talat. Många tänker nog inte på detta. Om du har tid kanske du har lust att svara på en fråga som rör ämnet och som säker kan hjälpa många på vägen.

Vad tycker du man ska gå på för Max BF vid bulk för att hålla sig hyffsat i form och utan att man riskerar att göra saker man ångrar som sättet "spår"? 15% kanske?

Att bulk/deffa mycket och hårt, vad "händer" med kroppen förutom att det blir drygt sen att deffa? Det kan ju inte vara hälsosamt iaf?

ulf123
2013-08-31, 22:07
Att lägga på sig kroppsfett är något man in i det sista vill minimera, det är väldigt väääldigt mycket jobbigare att hålla ett lågts kroppsfett året om om man någon gång varit lite tjock än om man inte har det.
Ja visst det är mer "optimalt" att bulka lite hårdare för just mängden muskelmassa, men det är EXTREMT ooptimalt att jojobanta(aka bulka/deffa) sig genom livet.
5 kg per år var en kraftig överdrift och något som bara gäller första 1-2 åren, därefter ska man vara glad om man ens får 1-2 kg per år i muskelmassa.

Visst, men är det säger inget om orsakssambandet. Kan det vara så att personer som varit lite tjocka har en underliggande genetisk faktor som gör att det är obehagligt att ligga på lågt kroppsfett, oberoende av viktuppgången?

Fredrik_S
2013-08-31, 22:12
Det är mycket svårare att bli riktigt tight. Huden sitter lösare och det är välidgt lätt att få tillbaka fett man förlorat jämfört med fett men aldrig haft...
Finns väl inga direkt bra mätmedoter men mer än 10% finns det nog ingen vinnst i att passera som idrottsman/byggare, har man väldigt lite muskelmassa kan man nog vara tvungen att ha en något högre fettprocent.

Fredrik_S
2013-08-31, 22:13
Visst, men är det säger inget om orsakssambandet. Kan det vara så att personer som varit lite tjocka har en underliggande genetisk faktor som gör att det är obehagligt att ligga på lågt kroppsfett, oberoende av viktuppgången?

Det jag säger är definitivt sant, men det du säger kan också vara sant, inget utesluter det andra.

Även om du är genetiskt mager och tvingar i dig massa bakelser och godis och blir fet så kommer du få lös hud och fettceller som ligger och väntar på att fyllas upp igen efter en viktnedgång...

ulf123
2013-08-31, 22:18
Hudproblem kan jag definitivt hålla med dig om. Permanenta hudbristningar kan faktiskt uppstå vid en för bulkig bulk.

Fredrik_S
2013-08-31, 22:42
Det är framförallt det att fettcellerna ligger där resten av livet beredda att svälla upp närsom man släpper lite i tyglarna för länge. Är man väl inne i bulk/defftänket är det risk att man fortsätter sådär resten av livet troligen utan någon vidare vinnst och definitivt med en jäääävla massa bortslösad tankekraft och energi..

Babyface
2013-08-31, 22:54
Det är framförallt det att fettcellerna ligger där resten av livet beredda att svälla upp närsom man släpper lite i tyglarna för länge. Är man väl inne i bulk/defftänket är det risk att man fortsätter sådär resten av livet troligen utan någon vidare vinnst och definitivt med en jäääävla massa bortslösad tankekraft och energi..

Får lite ångest nu att man pressat mat och gått upp i vikt bara för sakens skull, tur att man hann sluta i tid!

2011 65 kg / 190
2013 80 kg / 190 15% BF

Bör jag vara orolig? 15% är ju en del med tanke på min låga vikt mot längden. Jag har iprincip sett 4 rutor hela tiden men har fått rätt mycket fett runt naveln,lår,bröst osv

Tobbey
2013-08-31, 23:05
Får lite ångest nu att man pressat mat och gått upp i vikt bara för sakens skull, tur att man hann sluta i tid!

2011 65 kg / 190
2013 80 kg / 190 15% BF

Bör jag vara orolig? 15% är ju en del med tanke på min låga vikt mot längden. Jag har iprincip sett 4 rutor hela tiden men har fått rätt mycket fett runt naveln,lår,bröst osv

Det bestämmer du helt över själv. Bättre att fortsätta mot sitt mål och följa "hjärtat", göra det som känns bäst för dig själv än att hoppa på en deff bara för att inte lagra mer fettceller i kroppen. Ta en ordentlig funderare över hur du ska göra och sov på det. Vaknar du upp imorgon med samma inställning som du hade innan du somna, kör på det.

Babyface
2013-08-31, 23:07
Det bestämmer du helt över själv. Bättre att fortsätta mot sitt mål och följa "hjärtat", göra det som känns bäst för dig själv än att hoppa på en deff bara för att inte lagra mer fettceller i kroppen. Ta en ordentlig funderare över hur du ska göra och sov på det. Vaknar du upp imorgon med samma inställning som du hade innan du somna, kör på det.

Ska tänka på det :)

Fredrik_S
2013-09-01, 00:44
Får lite ångest nu att man pressat mat och gått upp i vikt bara för sakens skull, tur att man hann sluta i tid!

2011 65 kg / 190
2013 80 kg / 190 15% BF

Bör jag vara orolig? 15% är ju en del med tanke på min låga vikt mot längden. Jag har iprincip sett 4 rutor hela tiden men har fått rätt mycket fett runt naveln,lår,bröst osv

Som sagt % går inte att använda på ett bra sätt, det är ett värdelöst mätredskap.
I absoluta värden är fortfarande 80kg rätt låg siffra på någon som är 190 cm, och vid så låg vikt är inte fett% något som man bör fundera över. Väger man så lite som 65 kg på 190 cm så är man väldigt mager och att tvinga i sig mat börjar bli ett måste bara för att nå en hälsosam vikt över huvudtaget.

Babyface
2013-09-01, 01:09
Som sagt % går inte att använda på ett bra sätt, det är ett värdelöst mätredskap.
I absoluta värden är fortfarande 80kg rätt låg siffra på någon som är 190 cm, och vid så låg vikt är inte fett% något som man bör fundera över. Väger man så lite som 65 kg på 190 cm så är man väldigt mager och att tvinga i sig mat börjar bli ett måste bara för att nå en hälsosam vikt över huvudtaget.

78-80 som jag ligger runt nu är ju ganska lite ja men inte sjukligt lite så tänkte köra en 1kg / månaden bulk och försöka på sikt komma upp i 85kg i form :)

Även om vikten är låg är det väl lika dumt iaf att överäta hårt?

Määng
2013-09-01, 08:52
Det känns ut som att jag hade varit i bättre form än vad jag är om det nu går så bra att ligga på balans. Har legat på balans snart 1 1/2 år utan att öka något. Visserligen ofrivillig balans men ändå.

Grotesk
2013-09-01, 09:07
Jo det är sant men skulle du kunna gissa min kroppsfett %?

Någonstans mellan 1 och 30. Mer än så kan jag inte säga.

tjing
2013-09-01, 09:56
Jag tror att bulk eller deff nästan alltid är sämre än att sikta på omkring kaloriballans. Dvs helt enkelt bara försöka bli starkare och starkare och träna hårt men utan att låta vikten gå upp eller ner mer än ett par kilo hit eller dit. En bulk som ger mer än 5 kilo per år är EXTREMT riskabel och kan sätta permanenta spår i ens utseende, förhållande till mat och förmåga att hålla sig tight senare i livet(undantaget förståss om man är extremt smal till en början då det kanske kan krävas ytterligare några kilo)

Håller nog inte med om något du skrev här.

tjing
2013-09-01, 09:58
Jo det är sant men skulle du kunna gissa min kroppsfett %?

Lite för dåliga bilder för det imo. Ljus och vinklar spelar spratt.

Det är inte särskilt jättehögt ändå, ingen svinbulkshydda.

Lance Uppercut
2013-09-01, 10:12
Jag skulle fortsatt bulka.

Att mer än fem kilo per år skulle vara "extremt riskabelt" kan inte vara annat än rent skitsnack.

AntonHA
2013-09-01, 10:46
De flesta verkar föreslå att jag borde bulka, vilket jag håller med om. Tänkte passa på att fråga en annan fråga. Vad rekommenderar ni att köra på basövningar? Typ 5x5 eller 8-12 när man bulkar? Är ute efter storlek men det kanske krävs att man ökar vikt öfta därav 5x5?

Babyface
2013-09-01, 11:04
Håller nog inte med om något du skrev här.

Vad är dina motargument? Bulk/deff tänket är ju knappast hälsosamt + att alla fettceller man skapar i överflöd blir ju kvar hela livet.

r1kkie
2013-09-01, 11:28
Som sagt % går inte att använda på ett bra sätt, det är ett värdelöst mätredskap.
I absoluta värden är fortfarande 80kg rätt låg siffra på någon som är 190 cm, och vid så låg vikt är inte fett% något som man bör fundera över. Väger man så lite som 65 kg på 190 cm så är man väldigt mager och att tvinga i sig mat börjar bli ett måste bara för att nå en hälsosam vikt över huvudtaget.

Håller jag inte med om.

Är ju kanonbra för att mäta förändringen på tid mot de mål man har.