handdator

Visa fullständig version : Ökad risk för ländryggsproblem av stretching och styrketräning i maskiner


King Grub
2013-08-31, 11:12
Men inte fria vikter.

OBJECTIVE:

To examine the association between participation in flexibility or muscle-strengthening activities with the development of low back pain.

DESIGN:

Observational cohort study.

METHODS:

The cohort included 4610 adults, 17% female, between 20 and 81 years of age (mean 46.6, standard deviation 4.96). The cohort was followed for a mean of 4.9 years for self-reported low back pain. All participants reported at baseline whether they performed flexibility or muscle-strengthening activities, including specific sub-types.

RESULTS:

Neither general performance of flexibility or muscle-strengthening activities were associated with a higher incidence of low back pain compared to those who did not perform these activities. Those who reported stretching, as a specific flexibility activity were at a higher risk of developing low back pain compared with those who performed no flexibility exercises, reported callisthenic flexibility activities, or attended exercise classes. Those who reported using weight training machines, as part of muscle-strengthening activities, had a higher risk of reporting low back pain, compared with those who did not perform muscle-strengthening activities or performed callisthenic or free weight activities.

CONCLUSIONS:

In this sample, stretching or use of weight training machines is associated with increased risk of developing low back pain compared to use of free weights, callisthenics or exercise classes.

J Sci Med Sport. 2013 Aug 8. pii: S1440-2440(13)00181-3. Are flexibility and muscle-strengthening activities associated with a higher risk of developing low back pain?

qozmox
2013-08-31, 11:15
då kanske jag helt enkelt inte ska börja med något jag aldrig gjort.

tips:
den som börjar uppleva smärta i nedre ryggen, införskaffa en reverese hyper.

tjing
2013-08-31, 11:25
Det som hjälpt mycket mot mina ländryggsproblem är faktiskt en maskin som tränar ländryggen (ie man lutar sig bakåt). Otroligt bra faktiskt.

Man kan ju tänka sig att folk som inte vet vad de gör på gymmet alla gånger kan tänkas träna mer i maskiner och träna felaktigt.

Sverker
2013-08-31, 11:46
Jag tror mer att maskinerna fixerar rörelsen och trycker ut ryggen och bäckenet i olyckliga vinklar. Med fria vikter är det lättare att korrigera med fler muskler och leder.



Streching tror jag fortfarande bara är possitivt...till en viss gräns.....Själv blev jag överrörlig och fick ofta problem med ryggen. Idag strechar jag bara för att sänka tonus och inte vinna ytterligare rörlighet i lederna.

Hackenschmidt
2013-08-31, 11:49
Låter troligt som tjing säger att det är någon confounder. Hade de t.ex. randomiserat deltagarna till att köra antingen marklyft eller någon ländryggsmaskin så tror jag tyvärr att markarna hade fått ondare. Kolla i ryggvärkstråden här på forumet där nästan alla poster börjar med "körde mark och..". (Ovetenskapligt jag vet, fler här som kör mark också)
Fast det klart, mark och andra övningar med fria vikter kanske fungerar bättre på att motverka "vanlig" ryggont som inte beror på styrketräningen utan t.ex. dålig arbetsposition, dålig rörlighet, försvagade muskler och obalans mellan muskelgrupper?

Loke
2013-08-31, 11:50
Tror det kan vara svårt att dra slutsatser av detta även när man läst fullängdaren.

Jag menar, vad gäller maskingruppen - kan det inte vara så att dessa helt enkelt är lite skröppliga individer? Om man som PT har en klient som inte klarar av att göra frivikt-/kroppsviktsövningar bra så blir det nog lätt att man vänder sig till maskinerna. För alla andra är ju maskinträning rätt tråkigt, så då föredrar man nog annat. Då ser man ju mest att skador kommer för den som har dålig motorik, det tror jag vi kunde anat :)

Men men, får se när den blir tillgänglig för mig.

pezrulezhaakon
2013-08-31, 11:57
Utförandet bestämmer hur bra eller dåligt det blir oavsett vilket verktyg man använder. Sålänge verktyget är bra konstruerat, så kan inte det beskyllas för något.

Hackenschmidt
2013-08-31, 11:58
Jag orkar inte läsa hela fullängdaren nu men kan säga att de exkluderade deltagare med kardiovaskulära problem, cancer samt de som rapporterade en historia av ben och led-problem som arthritis och gikt.

tlk
2013-08-31, 12:04
Men inte fria vikter.


Är väl dock ingen slutsats man kan dra från abstractet... Om träning med fria vikter var korrelerat med högre frekvens av ryggsmärta än icke-träning framgår ju inte.

Sniggel
2013-08-31, 15:53
Utförandet bestämmer hur bra eller dåligt det blir oavsett vilket verktyg man använder. Sålänge verktyget är bra konstruerat, så kan inte det beskyllas för något.

Om vi tar ett exempel på en "standard axelpressmaskin" då.

Är den konstruerad så att en random gymmare som sätter sig i den och pressar tänker på att spänna bålen? Man sitter ju så bekvämt på kudden och med "ryggstöd" så inte behäver man väl bry sig om sånt? ;)

Det jag antyder är att folk nog är benägna att tro att maskiner ser till att man inte gör fel så länge den är rätt inställd (t ex sitthöjd). Men det är lätt hänt att man svankar med ryggen när man tar i eftersom man lätt blir bekväm i den positionen man sitter.
Kör man istället stående press så märker man vilken balansakt det är och då blir man helt plötsligt mer medveten om sin kropp och tenderar att åtminstone försöka stabilisera ryggen.

Med det i åtanke, finns det några maskiner som är "korrekt konstruerade" för sådana övningar (de som kan påfresta ryggen)?
Det kräver väl alltid rätt utförande av individen.
Edit. Tolkade dig fel nu inser jag. Ser att du säger i princip samma sak som mig :P

pezrulezhaakon
2013-08-31, 16:07
Sniggel

Nej, det är precis det jag menar. Det är i nästan alla fall användarens fel att man blir skadad.

Men i en dåligt konstruerad maskin kan man inte komma undan maskinens konstruktionsmiss om man kör övningen som den är tänkt.