handdator

Visa fullständig version : Akut fettförbränning


danijela
2013-08-31, 09:46
Jag är 19år gammal, 161cm lång och väger 59.5kg.

Den 6e augusti 2013 blev jag allvarligt sjuk och hamnade på sjukhus i två dagar. Det visade sig vara ett virus i kroppen som gör att jag förlorar blod. Men idag mår jag bättre, men sedan dess har jag druckit några starka tabletter som fått mig att öka drastiskt i vikt.
Jag har fått ökad aptit och känner knappt av när jag är mätt. Här om dan åt jag 200gr hamburgare med bröd och efter det var jag inte ens mätt..?

Den 18e juli 2013 vägde jag 50kg, vilket jag vill gå tillbaka till.

Jag vill bara förbränna dessa 10kg och senare börja på gym.

Så nu vill jag jätte gärna ha massa information om hur och vart jag ska börja, med tanke på att jag inte kan mer än att jag bara borde minska med maten och gå ut å jogga.. *facepalm*

All information uppskattas stort!

PS! Jag är ny här, så om jag missat att ange någon information som är viktig så är det bara att säga till!

Rahf
2013-08-31, 09:49
Jag rekommenderar att du läser "Deff - en guide." längst upp på det här forumet.

Vunnis
2013-08-31, 09:56
Jag rekommenderar att du läser "Deff - en guide." längst upp på det här forumet.
Den här. Så går det inte att missa den. :>
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

corbendallas
2013-08-31, 10:09
Gymträning kommer att hjälpa dig att tappa kilo (såvida du slutar svulla hamburgare då), så varför vänta med det? Marsch till gymmet :)

Det du vet redan gällande det här räcker långt, så länge du brukar allvar.
Om du inte joggat innan, ta det lugnt i början. Det är lätt att skada sig.
Sen är det bara att dra ner på käket o du ska se att kilona trillar. Gör dom inte det, då äter du fortfarande för mycket.

Svårare än så är det faktiskt inte.

tjing
2013-08-31, 10:10
Träna. Om inte annat så för skojs/din hälsas, skull.

danijela
2013-09-02, 11:48
Gymträning kommer att hjälpa dig att tappa kilo (såvida du slutar svulla hamburgare då), så varför vänta med det? Marsch till gymmet :)

Det du vet redan gällande det här räcker långt, så länge du brukar allvar.
Om du inte joggat innan, ta det lugnt i början. Det är lätt att skada sig.
Sen är det bara att dra ner på käket o du ska se att kilona trillar. Gör dom inte det, då äter du fortfarande för mycket.

Svårare än så är det faktiskt inte.

Tack för ett så tydligt och bra svar!

Jag började gå ut och jogga i lördags och har märkt att hälsenorna gör ganska ont efteråt, sen så domnar fötterna av lite också. Kanske beror på att mina joggingskor är nya? Köpte dom i lördags.

Maten har jag minskat på väldigt mycket. Har kastat ut potatis, ris, pasta, bröd, ost, smör och liknande som har en del fett och socker i sig. Äter mest kött och sallad.

En vän sa till mig att det är bra att äta naturella nötter när jag är sötsugen. Stämmer det? Köpte en påse 400g naturella cashwenötter

tjing
2013-09-02, 12:37
Nä, det är ett ganska korkat råd då nötter innehåller en massa kalorier. Minska på kolhydraterna istället och dra ner på stärkelse så minskar sötsuget.

Reaper123
2013-09-02, 12:49
Mitt tips är att börja gymma som punkt 1, sen försöka sköta kosten bra så kommer du tappa i vikt per automatik...

Att inte styrketräna från starten är ett misstag många gör och risken är stor att man då blir "smalfet" pga den enkla ekvationen att muskler väger än fett (sett till dess volym).

Exakt hur/när du ska äta är svårt att säga, men kan inte annat än instämma med tjing ang nötterna. Nej äta bra, mättande och närignsrika livsmedel i huvudsak och anpassa mängden mat utefter ditt energibehov (mer om detta hittar du i deff-guiden).

Edit: Du MÅSTE alltså INTE konditonsträna för att gå ned i vikt, min syster har tex lyckats tappa 10kg på 11 veckor och hon har totalt tränignsförbud pga "trasig" rygg! Sen är det såklart bra för både kropp och knopp att röra på sig, men det är långt ifrån ett måste att jogga bort dessa kilon!

Rahf
2013-09-02, 20:17
Sötsug kommer lätt när man är hungrig. Verkligt sötsug kan trappas av när man hållit igen ett tag.

danijela
2013-09-04, 17:58
Tack för alla jätte bra svar, det uppskattar jag otroligt mycket!

Sedan söndagen 1/9 har jag ätit nyttigare än vanligt. Äter inte potatis, pasta, ris. Anväder olivolja istället för rapsolja. Äter heller inte ost, smör, philadelphia och liknande. Vitt bröd har jag också slutat äta. Äter istället rådbröd, men bara ibland. Försöker undvika bröd så mycket som möjligt.
Annars äter jag väldigt mycket kött och sallad. Och dricker mycket vätska.

På morgonen tar jag en powerwalk på ca 35min, minst 25min. Senare på kvällen kl 19.30 går jag ut och joggar. Tar tre pauser totalt, men försöker jogga så mycket jag orkar men är lite jobbigt då jag har ansträngings astma.. Joggingen tar också ca 35min, minst 30.

Så här hade jag tänkt hålla på fram tills jag når mitt mål, dvs 50kg. Är det möjligt att jag lyckas till slutet av september?

Borde jag köra lite hårdare eller hålla mig till detta?

Stonemountain
2013-09-04, 18:09
Tack för alla jätte bra svar, det uppskattar jag otroligt mycket!

Sedan söndagen 1/9 har jag ätit nyttigare än vanligt. Äter inte potatis, pasta, ris. Anväder olivolja istället för rapsolja. Äter heller inte ost, smör, philadelphia och liknande. Vitt bröd har jag också slutat äta. Äter istället rådbröd, men bara ibland. Försöker undvika bröd så mycket som möjligt.
Annars äter jag väldigt mycket kött och sallad. Och dricker mycket vätska.

På morgonen tar jag en powerwalk på ca 35min, minst 25min. Senare på kvällen kl 19.30 går jag ut och joggar. Tar tre pauser totalt, men försöker jogga så mycket jag orkar men är lite jobbigt då jag har ansträngings astma.. Joggingen tar också ca 35min, minst 30.

Så här hade jag tänkt hålla på fram tills jag når mitt mål, dvs 50kg. Är det möjligt att jag lyckas till slutet av september?

Borde jag köra lite hårdare eller hålla mig till detta?

Säkert möjligt att gå ned men varför sätta så kortsiktigt mål?
Som många andra sagt gymma, gå/jogga och ät nyttigt och börja gärna räkna vad du får i dig av kalorier, protein,kolhydrater och fett.
Just att börja räkna fick upp mina ögon vilken mat som var bättre och sämre.
Sedan äter du mycket kött men funkar bra med kyckling och fisk också.
Vi här hemma köper numera bara halv lax och delar upp i 4 bitar lagom för oss 3 här hemma per måltid. 2 kg lax kostar ungefär 200 kr och blir MYCKET godare är köpa frysta portionsbitar som dessutom blir dyrare.

Lycka till

Morty
2013-09-04, 18:44
Jag tyckte att det var en bra idé att äta nötter om du blir lite sugen.

Wzup2u
2013-09-04, 18:47
käka mycket rotfrukter kan äta mängder tills du spricker =)

Victuhh
2013-09-04, 18:51
Nej lägg dit mål lite längre fram än sista september, det är jättesvårt att veta ifall du kommer fixa det eller inte eftersom du endast uppskattar din motion och endast ger ett hum om hur mycket du äter.

Eftersom du inte väger och räknar kalorier och har exakt koll på hur mycket du hamnar på kalorimässigt går det inte och räkna på och jag tror det är sannolikt att du underskattar tiden det kommer ta. Säg att du går ned 1 kilo i veckan max, då har du iallafall gjort det riktigt bra!

danijela
2013-09-04, 20:57
Nej lägg dit mål lite längre fram än sista september, det är jättesvårt att veta ifall du kommer fixa det eller inte eftersom du endast uppskattar din motion och endast ger ett hum om hur mycket du äter.

Eftersom du inte väger och räknar kalorier och har exakt koll på hur mycket du hamnar på kalorimässigt går det inte och räkna på och jag tror det är sannolikt att du underskattar tiden det kommer ta. Säg att du går ned 1 kilo i veckan max, då har du iallafall gjort det riktigt bra!

Anledningen till att jag satt mitt mål just till slutet av September, är helt enkelt för att jag vill bli av med fettet så fort som möjligt.
Jag trivs inte med hur jag ser ut och undviker i princip att träffa folk för att jag skäms över mitt utseende...

Detta är första gången i mitt liv som jag har lagt på mig så här mycket fett

danijela
2013-09-04, 20:58
Jag tyckte att det var en bra idé att äta nötter om du blir lite sugen.

Det är rätt svårt för mig att veta vad som är rätt och fel när jag fått olika svar angående nötterna haha

danijela
2013-09-04, 21:14
Säkert möjligt att gå ned men varför sätta så kortsiktigt mål?
Som många andra sagt gymma, gå/jogga och ät nyttigt och börja gärna räkna vad du får i dig av kalorier, protein,kolhydrater och fett.
Just att börja räkna fick upp mina ögon vilken mat som var bättre och sämre.
Sedan äter du mycket kött men funkar bra med kyckling och fisk också.
Vi här hemma köper numera bara halv lax och delar upp i 4 bitar lagom för oss 3 här hemma per måltid. 2 kg lax kostar ungefär 200 kr och blir MYCKET godare är köpa frysta portionsbitar som dessutom blir dyrare.

Lycka till

Jag hade jätte gärna gått och köpt ett gymkort, men eftersom att jag precis tagit studenten och är arbetslös, så blir det lite svårt att betala för ett..

Lax ska jag faktiskt äta till middag imorgon!

Men jag vet inte riktigt hur jag ska räkna kalorier, protein, kolhydrater och fett, när jag inte vet hur mycket utav allt detta jag ska äta per dag *facepalm*
Förlåt, men känner mig riktigt dum..

desson
2013-09-04, 21:56
Kolla deffguiden hur du räknar ut din energiförbrukning plus aktivitsfaktor och minus 500 kcal typ. Sen 2g protein per kg kroppsvikt o 1g fett per kroppsvikt sen fyller du ut resten med kolhydrater :)

Donkens
2013-09-05, 02:12
Gör det inte svårare för dig själv med att räkna kalorier, om det blir komplicerat ska du inte ge dig in på det. Svårt att förklara, men att använda sunt förnuft är bra. En näve ris räcker eller 2 potatisar, sen en eller två bitar fisk/kyckling och så en hel del sallad. Tycker du det är tråkigt utan någon sås så är tipset att vispa kvarg med lite vatten och i med någon krydda.


Brukar hälla curry pulver i mitt kvarg och så blir det proteinrikt currydressing ;)

Jag tränar cirka kl 20:00 på kvällen, är hemma 22:30 och äter mat. Även fast jag kännerm ig medveten om att jag ligger på ett underskott så väljer jag att avrunda kvälen med en kvällspromenad. Gå så mycket du kan, ladda ner ljudböcker och så strömmar kunskapen in till dig samtidigt som du bränner :)

Morty
2013-09-05, 08:10
Det är rätt svårt för mig att veta vad som är rätt och fel när jag fått olika svar angående nötterna haha

Det finns egentligen inget rätt eller fel så länge du följer grundregeln om att förbruka mer energi än vad du tillför. Många vägar leder till Rom. Själv är jag vegetarian, håller mig bra smal på det.

danijela
2013-09-05, 15:51
Gör det inte svårare för dig själv med att räkna kalorier, om det blir komplicerat ska du inte ge dig in på det. Svårt att förklara, men att använda sunt förnuft är bra. En näve ris räcker eller 2 potatisar, sen en eller två bitar fisk/kyckling och så en hel del sallad. Tycker du det är tråkigt utan någon sås så är tipset att vispa kvarg med lite vatten och i med någon krydda.


Brukar hälla curry pulver i mitt kvarg och så blir det proteinrikt currydressing ;)

Jag tränar cirka kl 20:00 på kvällen, är hemma 22:30 och äter mat. Även fast jag kännerm ig medveten om att jag ligger på ett underskott så väljer jag att avrunda kvälen med en kvällspromenad. Gå så mycket du kan, ladda ner ljudböcker och så strömmar kunskapen in till dig samtidigt som du bränner :)

Tack för svaret! :)
Jag tror nog att det kommer bli alldeles för komplicerat för mig att börja räkna kalorier och allt det andra.

Kvarg äter jag faktiskt så fort jag tycker att maten är alldeles för "torr".

Imorse ändrade jag mig lite. Istället för att ta en powerwalk på 25min på morgonen så har jag valt att löpa istället, men det gick inte så bra. Jag orkade inte lika mycket..? Jag orkade nog bara jogga i ca 10min, sen så var jag helt slut! Men när jag joggar på kvällarna så orkar jag mycket mer. Varför det? :smash:

Donkens
2013-09-05, 23:52
Tack för svaret! :)
Jag tror nog att det kommer bli alldeles för komplicerat för mig att börja räkna kalorier och allt det andra.

Kvarg äter jag faktiskt så fort jag tycker att maten är alldeles för "torr".

Imorse ändrade jag mig lite. Istället för att ta en powerwalk på 25min på morgonen så har jag valt att löpa istället, men det gick inte så bra. Jag orkade inte lika mycket..? Jag orkade nog bara jogga i ca 10min, sen så var jag helt slut! Men när jag joggar på kvällarna så orkar jag mycket mer. Varför det? :smash:
Kondition är en färskvara och det är inget som alla har bra utav, kroppsfysik är nästan irrelevant för konditionen också.

Jogga 1 timme i streck är inget måste, jogga 5 miuter, promenera 10 minuter, jogga 5 minuter, promenera 10 minuter osv. Bara av promenader dagligen så kommer du märka av att du orkar mer.

Du kanske orkar mer på kvällen för att du fått i dig näring under dagen och lite mer krut i musklerna (glykogen) att utnyttja.

danijela
2013-09-07, 20:56
Vägde mig imorse och det visade sig att jag lyckats gå ner 1.8kg sen i lördags (31/8). Dvs min morgonvikt ligger på 57.7kg idag (7/9)!

Är det en alldeles för hastig viktnedgång?

Jag svälter inte, jag äter riktigt ordentligt. Missar inte en enda måltid, frukost lunch eller middag. Jag äter bara väldigt nyttigt!

Så här ska jag fortsätta tills jag nått mit mål, dvs 50kg :)

Donkens
2013-09-08, 03:40
Bara fortsätta, bra jobbat.

Svårt att bedöma med vissa plötsliga siffror som rasar över någon dag bara, av egen erfarenhet talar jag också. Har legat och pendlat på en vktkurva i ungefär 4 månader och ens figur förändras ändå med tiden.