handdator

Visa fullständig version : Fest trots deff, protein el kcal?


Leviathan
2013-08-30, 23:02
Hallå på er!

Har ett litet dilemma. Jag ska med och fira en som fyller 30 nu snart, detta innebär såklart lite strul med den pågående deffen. Det kommer såklart att bjudas på en hel del mat och dryck och jag kommer inte att stå där med medtagen våg för att väga allt *rolleyes*

Det jag funderar över är egentligen, vad är bäst en sådan gång när man nu egentligen är i pågående deff:

1: att se till att oavsett kcal-intag, petar man i sig det protein man ska.
2: tänk hellre på att ligga på lågt kcal-intag och strunta i om det blir en dag med lite för lite protein.

Förstår ni lite dilemmat? man läser ju om hur viktigt proteinet är under deff men samtidigt vet man ju vikten av att hålla sitt kcal-intag.

Maten och drycken som kommer att bjudas på är ju inte direkt proteinshakes och kött i mängder (which would have been awesome!). Mitt egentliga kaloritak kommer jag nog att nå långt innan mitt proteinbehov är fyllt...... what to do....

Tankar & åsikter mottages gärna!

knuckles
2013-08-30, 23:08
Skulle hellre ha tagit det protein man ska ha i sig, lite kalorier över är inte så farligt, se det som en ätardag, eller unna dig det.

Doggeh
2013-08-30, 23:15
Ta inte illa upp nu men jisses så deff-skadad du är. Det är 1 dag för bövelen. Om du nu är så sugen på att äta skitmycket protein kan du väl dra i dig 500g kvarg + 1 burk tonfisk innan du drar iväg.

Jag hade sett hela tillställningen som ett ypperligt tillfälle för en "fusk-/ätardag".

Nisseg
2013-08-30, 23:33
Måste vara ett skämt... exakt hur mycket skada tror du att du ställer till med på en kväll? Slappna av och ha kul istället och ät med måtta. Hade också varit jävligt kul om du tagit med dig matvågen dit, som du verkat övervägt att göra.

Såhär blir det när man tar det som skrivs här inne på alltför stort allvar. Optinojan i dess renaste form...

tumme
2013-08-30, 23:35
Låter som en bra fuskdag som skrevs innan. Dra i dig protein innan och sen ät gott på kvällen.

Leviathan
2013-08-31, 01:32
Måste vara ett skämt... exakt hur mycket skada tror du att du ställer till med på en kväll? Slappna av och ha kul istället och ät med måtta. Hade också varit jävligt kul om du tagit med dig matvågen dit, som du verkat övervägt att göra.

Såhär blir det när man tar det som skrivs här inne på alltför stort allvar. Optinojan i dess renaste form...

Nej, jag hade inte skrivit här om det hade varit ett skämt. Och detta med vågen, ja DET var ett skämt :d

Nej jag tar inte det som skrivs här inne på för stort allvar och optinoja har jag inte heller. Jag är jävligt långt ifrån opti, det är just därför jag tar min deff på stort allvar. Sen är det inte en fråga om hur mycket skada eller inte en kväll gör, jag undrade mest hur folk resonerar.


Tack alla för er input, lutar åt att det blir till att säkra proteinbehovet och sedan äta & dricka medelmåttigt :)

Rawrx
2013-08-31, 02:14
Jag tycker du skall ta ledigt från deffen en dag och äta och dricka det du känner för. Bli så bakfull så du inte pallar äta någonting alls dagen efter, så jämnar det ut sig :D

Donkens
2013-08-31, 02:21
Har hört folk i omklädningsrummet, ena polaren säger till den andra.

"Men hörru om du planerar på att äta pizza med din flickvän så har våra 2 veckor på gymmet varit förgäves. "

Är du verkligen orolig? Försök att träna tidigt på dagen på fastande mage och ha ditt ät - fönster under festen. Drick däremot en protein shake precis innan du drar i väg och då börjar ditt ätfönster. Man äter inte på en så lång period och just det med fasta är att det är svårt att överskrida ett kaloriöverskott på en kort tidsperiod.

Ronn
2013-08-31, 08:51
Funderar inte så mycket på det under deff, är det fest så är det fest men det betyder ju inte heller att man måste släppa alla tyglar och typ käka allt man ser, man kan ju göra lite smarta val om det finns olika saker på festen att äta och sen förhoppningsvis är man klok nog på fyllan att inte käka en massa fyllekäk (vilket är fällan jag faller in i oftast), lite samma gäller oavsett om det är deff eller inte.

Att det skulle bli "för lite" protein en dag är inget du behöver tänka på alls.

Tokruska
2013-08-31, 09:00
Unna dig en ätardag men ät ändå med måtta, tryck inte i dig allt du ser bara för att du "kan". Kommer bara ge dig en tråkig ångest dagen efter. Äter/dricker du normalt en kväll brukar det oftast inte bli SÅ mycket kalorier ändå och som många sagt redan, vad är en dag på en hel deff? ;)

tjing
2013-08-31, 10:11
Kör en ätardag. Skippa stärkelse och socker; drick vin och sprit.

Satsa på de nyttigare alternativen. Eventuellt ät en proteinrik måltid med lite kolhydrater innan festen för att bli mätt och mindre sugen på mat. Försök överhuvudtaget hålla blodsockret jämnt den dagen, för annars kommer du spåra efter något glas vin och raida godsakerna.