handdator

Visa fullständig version : Serratus anterior - för estetik


Mags
2013-08-30, 21:33
Jag har funderat på om man kan bygga (som med alla muskler - bygga upp och sen efter deff vara framhävd) serratus anterior, "framröstad till den sexigaste museln" som någon av mina kompisar sa (nåja). Så jag har nu lite frågor som uppkommit...

Är det dumt att bygga upp den? Ur hälsosynpunkt. Jag tänker på imbalans i skuldrorna eller nått.

Kan man bygga upp den (synligt)? Någon som lyckats?

Är det värt att ens lägga tid på det? Några set i veckan -> tio min i veckan -> två timmar per kvartal. Är väl ok om det är tydligt. Kanske. Och om man är lite besatt.

Pushup plus, kan det användas som kroppsbyggning eller är det bara for att stärka den för de med problem?

Hjälper vaniga pressövningar? Jag förstår inte om tex millitärpress gör det, eller om det bara hjälper om man lägger till rörelse i skudrorna (låter farligt?).


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Serratus_anterior.png

dmoller
2013-08-30, 21:42
militärpress ska träna serratus bra har jag för mig.

http://exrx.net/WeightExercises/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.html

pezrulezhaakon
2013-08-30, 21:48
Mags

Jo, man kan bygga den även att det tar tid.
Jag skulle nog inte rekommendera att fokusera på den överdrivet mer i jämförelse med dess antagonister, såvida du inte har något problem med dem.
Men att slänga in lite plus i träningen emellanåt är helt ok.

Vid militärpress hjälper serratus till att utåtrotera skulderbladet i synk med överarmens rörelse. Detta sker automatiskt. Men lyfter (eleverar) du skulderbladet är det traps och levatorn som gör det, så den rörelsen i militärpressen är onödig.
Det är vid protraktion av skulderbladet som mest koncentriskt arbete utförs av serratus.

stromming
2013-08-31, 02:31
Jag har hyfsade serratus, tror de kommer mycket från att jag kör lika mycket vertikal (militär) press som horisontell (bänk) press

Stor Hård Ådrig
2013-08-31, 08:07
Rätta mig om jag har fel, men SA, är väl ganska likt abs, då fettprocent och genetik är de mest betydande faktorerna. Inte allt för mycket händer om man försöker bygga dem.

Sheogorath
2013-08-31, 08:23
Rätta mig om jag har fel, men SA, är väl ganska likt abs, då fettprocent och genetik är de mest betydande faktorerna. Inte allt för mycket händer om man försöker bygga dem.

Bästa sättet att "försöka" bygga dem är ju att köra pressar över huvudet, och det gör man ju i regel ändå. Så gemene gymkille gör nog redan tillräckligt för massabyggande i serratus, och då blir det ju precis som du säger genetik och fettprocent som står för resten.

snelhest
2013-08-31, 09:55
Någon bra basövning för serratus?

Payter
2013-08-31, 09:58
Kolla precis ovanför ditt inlägg.

Bounga
2013-08-31, 10:45
boxning. iof. kan näsans estetik påverkas negativt. Men vem bryr sig om snoken e serratus som e da shit.

Sheogorath
2013-08-31, 11:46
Någon bra basövning för serratus?

Som sagt, pressar över huvudet. Push-press torde vara bäst. Där skjuter man sig förbi den delen av rörelsen där axlar och övre bröst är mest aktiva, och får större belastning högre upp i rörelsebanan där serratus och traps är mest aktiva.

Sheogorath
2013-08-31, 12:03
boxning. Iof. Kan näsans estetik påverkas negativt. Men vem bryr sig om snoken e serratus som e da shit.

:d

dluddeckens
2013-08-31, 12:27
Som sagt, pressar över huvudet. Push-press torde vara bäst. Där skjuter man sig förbi den delen av rörelsen där axlar och övre bröst är mest aktiva, och får större belastning högre upp i rörelsebanan där serratus och traps är mest aktiva.

Push press är en fantastisk övning. Även för axelstabilitet, då man balanserar tunga vikter ovanför huvudet.