handdator

Visa fullständig version : Gummibands Bänkpress Vs Smalbänkpress


Adam87
2013-08-30, 21:30
Är detta en bra övning för att få styrka i Triceps i Bänkpressen eller är Smalbänk bättre ?

Mitt mål är somsagt att få starkare triceps och öka i Bänkpress inom ett längre perspektiv så vilken övning skulle ni föredra att lägga fokus på?

LillisJ
2013-08-30, 21:32
Du blir ju bra på det du tränar. Vill du bli starkare i bänkpress så kör du bänkpress. Skippa gummiband :D Liggande tricepextensions för triceps.

dmoller
2013-08-30, 21:38
Tror på gummiband för att få in mera volym utan att slita ut sig

Feelgood
2013-08-30, 21:41
Snor tråden lite, då det känns onödigt att starta en tråd som i princip handlar om gummiband. Är det värt att köpa sig ett gummiband och använda det på bänkpress? Är inte inne på styrkelyft utan mer om de kan va bra för att åka på "normal" bänkpress.

Pepz
2013-08-30, 21:42
Du blir ju bra på det du tränar. Vill du bli starkare i bänkpress så kör du bänkpress. Skippa gummiband :D

är det därför många bra bänkare ofta kör med gummiband och kedjor?

maattee10
2013-08-30, 21:42
själv klart smalbänk. då får du bänk rutin samtidigt som triceps styrkan ökar;)

Adam87
2013-08-30, 21:44
Har provat att bänkpressa flera gånger i veckan men det sliter bra mycket främst på främre axlar.

LillisJ
2013-08-30, 21:46
är det därför många bra bänkare ofta kör med gummiband och kedjor?

Det visste jag inte. :)

Adam87
2013-08-30, 21:48
Jag är själv klyven vad jag själv tycker är det bästa. Man borde få rätt bra lyftvana på tyngre vikter vid gummibandsbänk det är det första jag kommer på.


Någon som tränar Sl som har fått bra resultat av Gummibandsbänk??

svenbanan
2013-08-30, 22:08
Gummiband och kedjor gör ju att man kan få stången att bli tyngre och tyngre ju högre upp man kommer. Eftersom denna del av lyftet ju till stor del sköts av triceps så borde det ju vara en bra idé om man vill att just triceps ska få lite extra pisk. Dessutom är det ju såklart bra ifall man vill bli bättre på bänkpress eftersom man får bättre träning för utlåsning.

Sen är det säkert individuellt om det är bättre med smalbänk eller gummibandsbänk. Lär ju hänga ihop med vad man kör för program i övrigt mm mm. Kanske smalbänk med gummiband? ;)

pezrulezhaakon
2013-08-30, 22:19
svenbanan

Ånej, nu komplicerar du ju allt. Alldeles för innovativt. Smalbänk med gummiband? :)


Sådana här hybridövningar är mycket kul och intressanta att laborera med.

filmjölk
2013-08-30, 22:28
Gummibandsbänk, även hemgjord variant tycker jag sliter lite för hårt på kroppen, och skall nog bäst användas sparsamt. Säkert skitbra för träningsvana, men lite för tufft för motionärsträning.

Adam87
2013-08-30, 22:33
Får väll köra båda övningarna ett tag och alternera med helt enkelt. Är det främst långa triceps huvudet man använder vid bänkpressen utlåsningen eller är det hela triceps muskelgruppen man använder?

Adam87
2013-08-30, 22:35
Gummibandsbänk, även hemgjord variant tycker jag sliter lite för hårt på kroppen, och skall nog bäst användas sparsamt. Säkert skitbra för träningsvana, men lite för tufft för motionärsträning.


Har hört det motsatta att det ska vara bra mycket skonsammare. Axlarna borde väll må bättre i och med att de inte får så mycket tryck på sig i bottenläget i pressen, just i med gummibanden känns det inte mycket.

blaaargh
2013-08-30, 22:48
Har hört det motsatta att det ska vara bra mycket skonsammare. Axlarna borde väll må bättre i och med att de inte får så mycket tryck på sig i bottenläget i pressen, just i med gummibanden känns det inte mycket.

Samma här, har sett en hel del westside videos där dom använder gummiband på deras dynamic effort dagar, och då är ju inte tanken att slita ut sig i första hand.

Röda Björnen
2013-08-30, 23:16
Kör varje träningspass just nu i någon månad framåt med gummiband och kedjor för bänk.

Funkar bra.

MVH