handdator

Visa fullständig version : Sluta dricka alkohol?


MissLinisen
2013-08-30, 12:25
Hej!

Jag funderar allvarligt på att sluta dricka alkohol helt. Jag festar inte varje helg eller så men när jag väl dricker så känner jag att det lätt blir för mycket. Jag skulle vilja veta HUR andra träningsintresserade ser på detta. Hur ni tycker det funkar socialt att helt skippa alkohol? Jag utgår från att ni som är seriösa med er träning och vill se resultat inte dricker alls, åtminstone om ni deffar och vill tappa fettvikt. Jag känner att jag på allvar nu vill lägga ner alkohol. Tycker det så lätt blir för mycket och att det inte är värt det. Är samtidigt lite rädd att mitt sociala liv ska bli lite begränsat av detta. Många i min umgängeskrets är "livsnjutare" och gillar att både äta och dricka gott. Man vill ju inte vara tråkig och tacka nej till festinbjudningar men samtidigt så vill jag se resultat. Jag satsar på en vältränad kropp till nästa sommar och ser alkohol och festande som ett av de största hindren. Har ni några bra tips på hur man kan hantera detta? Nyfiken på att höra hur ni som lyckats komma i toppform gjort! :)

Fuark
2013-08-30, 12:31
Fungerar hur bra som helst att hänga med polarna ut nykter. Om du vill undvika alla frågor och påhopp om att du inte vill dricka så köper du alkoholfritt och skrapar bort "Alkoholfri"-texten

Mickee
2013-08-30, 12:41
Jag var nykter i princip hela förra hösten och denna våren (kanske drack 1-2 ggr max) och tyckte inte det var några problem alls!

Hängde med polarna ut på krogen ändå och hade skoj.
Visst blir det lite tjöt i början men till slut vänjer sig dem sig vid att man är nykter och kan se det som positivt (chaufför varje helg är ju aldrig fel ;) )

rooz
2013-08-30, 12:42
Fungerar hur bra som helst att hänga med polarna ut nykter. Om du vill undvika alla frågor och påhopp om att du inte vill dricka så köper du alkoholfritt och skrapar bort "Alkoholfri"-texten

Då är det lättare & smidigare att byta vänner.

Drick ett glas, sen så får det vara. Eller bara säga att du kan köra, ingen kommer någonsin tacka nej till fylletaxin.

Jag drack inte på 10 månader, var inga konstigheter där.

Fuark
2013-08-30, 12:47
Då är det lättare & smidigare att byta vänner.

Nja, mina vänner är top notch. Skulle inte lämna dom för en sån struntsak

Förstår dom, då de får ångest över att dricka bara för att jag avstår, så det är ok att dom ventilerar sig lite på mig :) även fast det kan vara störande

MissLinisen
2013-08-30, 12:48
Fungerar hur bra som helst att hänga med polarna ut nykter. Om du vill undvika alla frågor och påhopp om att du inte vill dricka så köper du alkoholfritt och skrapar bort "Alkoholfri"-texten

Bra tips! Har kört med alkoholfri öl ute ett par gånger faktiskt. Ett problem är att man ofta "delar" på en box vin eller liknande men det är väl bara att säga att man tar med eget så får de sköta sitt.

MissLinisen
2013-08-30, 12:50
Nja, mina vänner är top notch. Skulle inte lämna dom för en sån struntsak

Skulle inte heller lämna mina vänner dock kan jag känna behov av att uttöka min vänskapskrets med fler träningsintresserade som inte dricker.

Förstår dom, då de får ångest över att dricka bara för att jag avstår, så det är ok att dom ventilerar sig lite på mig :) även fast det kan vara störande

Så länge de inte proppsar på att jag ska dricka så!

MissLinisen
2013-08-30, 12:51
Nja, mina vänner är top notch. Skulle inte lämna dom för en sån struntsak

Förstår dom, då de får ångest över att dricka bara för att jag avstår, så det är ok att dom ventilerar sig lite på mig :) även fast det kan vara störande

Då är det lättare & smidigare att byta vänner.

Drick ett glas, sen så får det vara. Eller bara säga att du kan köra, ingen kommer någonsin tacka nej till fylletaxin.

Jag drack inte på 10 månader, var inga konstigheter där.

Fylltetaxi vore ju en riktigt bra ursäkt men bor i storstad och går och cyklar överallt så det är aldrig behov av det. Tror mer på att köra på alkoholfritt än att klara av att ta ett glas.

Mental
2013-08-30, 12:56
Jag var helnykterist i 5 år, folk blir så klart nyfikna och frågar, men det var ingen hets eller dumheter från polarna.

Och det är så skönt att må bra dagen efter krogen!

TomasB
2013-08-30, 12:56
Hej!

Jag funderar allvarligt på att sluta dricka alkohol helt. Jag festar inte varje helg eller så men när jag väl dricker så känner jag att det lätt blir för mycket. Jag skulle vilja veta HUR andra träningsintresserade ser på detta. Hur ni tycker det funkar socialt att helt skippa alkohol? Jag utgår från att ni som är seriösa med er träning och vill se resultat inte dricker alls, åtminstone om ni deffar och vill tappa fettvikt. Jag känner att jag på allvar nu vill lägga ner alkohol. Tycker det så lätt blir för mycket och att det inte är värt det. Är samtidigt lite rädd att mitt sociala liv ska bli lite begränsat av detta. Många i min umgängeskrets är "livsnjutare" och gillar att både äta och dricka gott. Man vill ju inte vara tråkig och tacka nej till festinbjudningar men samtidigt så vill jag se resultat. Jag satsar på en vältränad kropp till nästa sommar och ser alkohol och festande som ett av de största hindren. Har ni några bra tips på hur man kan hantera detta? Nyfiken på att höra hur ni som lyckats komma i toppform gjort! :)

Jag känner flertalet mycket seriösa tränande som gillar alkohol, även under deff. Så jag tycker inte du ska skippa alkohol av "träningsskäl" om det inte är så att du tävlar eller liknande.

Jag dricker inte alls. Men det beror inte på träningen utan att det blev för mycket under för lång tid. Problemet var inte att jag drack så jävla ofta på slutet utan att jag spårade ur åt helvete för ofta. Det blev aldrig 7-8 bärs på en kväll utan snarare 15 bärs och järn. Och inte helt sällan gjorde jag massa dumheter som jag hade ångest över.

Jag ska på två middagar i helgen där folk kommer dricka och jag kommer ha svinkul ändå. Jag är rätt ofta på krogen och i miljöer där det krökas (Mina polare kör rätt hårt).

Jag känner inte att jag hindrats av att inte dricka. Ingen jävel som bryr sig om jag har en alkohlfri drink i handen eller en ramlösa vs en whiskey och cola. Det enda som är min begränsning är mina egna rädslor (det är kanske lite lättare att skaka loss efter bärs 4 är nykter) men jag har lätt att vara social utan alkohol.

Så summa summarum: Sluta dricka om du tycker drickandet är ett problem, och se det för guds skull inte som ett hinder för att ha kul! Men sluta inte drick om du trivs med ditt drickande för träningens skull.

:)

abstract
2013-08-30, 13:03
Så summa summarum: Sluta dricka om du tycker drickandet är ett problem, och se det för guds skull inte som ett hinder för att ha kul! Men sluta inte drick om du trivs med ditt drickande för träningens skull.


Det här har mitt plus, kunde inte sagt det bättre själv.

z_bumbi
2013-08-30, 13:12
Om du vill undvika alla frågor och påhopp om att du inte vill dricka så köper du alkoholfritt och skrapar bort "Alkoholfri"-texten

Om man får så mycket frågor och inte orkar med det så är det enklare att köpa en drink. Bartenders brukar ha tröttnat rejält på att hälla upp standarddrinkar och öl kväll efter kväll och kan hitta på rejält roliga saker.

strikt
2013-08-30, 13:20
Dricka och träna ska ju inte vara några större problem ifall man nu vill kombinera både sakerna.

Rim och reson måste finnas i ens bakhuvud dock.

MissLinisen
2013-08-30, 14:53
Jag känner flertalet mycket seriösa tränande som gillar alkohol, även under deff. Så jag tycker inte du ska skippa alkohol av "träningsskäl" om det inte är så att du tävlar eller liknande.

Jag dricker inte alls. Men det beror inte på träningen utan att det blev för mycket under för lång tid. Problemet var inte att jag drack så jävla ofta på slutet utan att jag spårade ur åt helvete för ofta. Det blev aldrig 7-8 bärs på en kväll utan snarare 15 bärs och järn. Och inte helt sällan gjorde jag massa dumheter som jag hade ångest över.

Jag ska på två middagar i helgen där folk kommer dricka och jag kommer ha svinkul ändå. Jag är rätt ofta på krogen och i miljöer där det krökas (Mina polare kör rätt hårt).

Jag känner inte att jag hindrats av att inte dricka. Ingen jävel som bryr sig om jag har en alkohlfri drink i handen eller en ramlösa vs en whiskey och cola. Det enda som är min begränsning är mina egna rädslor (det är kanske lite lättare att skaka loss efter bärs 4 är nykter) men jag har lätt att vara social utan alkohol.

Så summa summarum: Sluta dricka om du tycker drickandet är ett problem, och se det för guds skull inte som ett hinder för att ha kul! Men sluta inte drick om du trivs med ditt drickande för träningens skull.

:)

Men är det inte så att kroppen måste förbränna alkoholen först vilket ju gör att förbränning av annat måste vänta? Det måste ju göra att viktminskningen blir svårare. Sen kan väl inte kroppen återhämta sig eller byggas upp ordentligt när alkoholen förbränns heller. Det är ju en avgiftning

Förstår att du valt att sluta helt om det blev så. Jag kan väl som mest dricka 1-2 flaskor vin på en kväll och det är ju rätt mycket. Problemet är väl också att jag själv känner att det är för mycket, att jag blir för berusad enligt mig själv och får ångest av det dagen efter (vänner tycker bara jag blir rolig och trevlig). Det händer också att jag feströker vilket jag också får ångest av.

Låter ju jättebra! Jag skulle verkligen vilja komma dit du är och ha lika roligt utan alkohol och inte begränsas av att jag inte dricker!

MissLinisen
2013-08-30, 14:55
Jag känner flertalet mycket seriösa tränande som gillar alkohol, även under deff. Så jag tycker inte du ska skippa alkohol av "träningsskäl" om det inte är så att du tävlar eller liknande.

Jag dricker inte alls. Men det beror inte på träningen utan att det blev för mycket under för lång tid. Problemet var inte att jag drack så jävla ofta på slutet utan att jag spårade ur åt helvete för ofta. Det blev aldrig 7-8 bärs på en kväll utan snarare 15 bärs och järn. Och inte helt sällan gjorde jag massa dumheter som jag hade ångest över.

Jag ska på två middagar i helgen där folk kommer dricka och jag kommer ha svinkul ändå. Jag är rätt ofta på krogen och i miljöer där det krökas (Mina polare kör rätt hårt).

Jag känner inte att jag hindrats av att inte dricka. Ingen jävel som bryr sig om jag har en alkohlfri drink i handen eller en ramlösa vs en whiskey och cola. Det enda som är min begränsning är mina egna rädslor (det är kanske lite lättare att skaka loss efter bärs 4 är nykter) men jag har lätt att vara social utan alkohol.

Så summa summarum: Sluta dricka om du tycker drickandet är ett problem, och se det för guds skull inte som ett hinder för att ha kul! Men sluta inte drick om du trivs med ditt drickande för träningens skull.

:)

Det här har mitt plus, kunde inte sagt det bättre själv.

Ja, det största problemet är väl just att jag får ångest av det och ofta känner att en rolig kväll inte är värd denna ångest samt att inte orka träna nästa dag etc.

z_bumbi
2013-08-30, 15:00
Men är det inte så att kroppen måste förbränna alkoholen först vilket ju gör att förbränning av annat måste vänta? Det måste ju göra att viktminskningen blir svårare.

Du får självklart räkna in alkohol i kaloribudgeten men du super förhoppningsvis inte så ofta att det blir så stort utslag på totalen. Att dricka lite då och då är lätt att räkna in.

MissLinisen
2013-08-30, 15:27
Om man får så mycket frågor och inte orkar med det så är det enklare att köpa en drink. Bartenders brukar ha tröttnat rejält på att hälla upp standarddrinkar och öl kväll efter kväll och kan hitta på rejält roliga saker.

Jo man kan ju alltid be om en "Skinny bitch"! :) Det finns säkert många goda alkoholfria alternativ också.

MissLinisen
2013-08-30, 15:43
Du får självklart räkna in alkohol i kaloribudgeten men du super förhoppningsvis inte så ofta att det blir så stort utslag på totalen. Att dricka lite då och då är lätt att räkna in.

Kanske en festkväll/månad? Jag satsar nu på att ligga runt 1200 - 1500 kal/dag och tränar 3-4 ggr/vecka. Jag hade en ätardag varannan vecka. Innan min semester (2 veckor) hade jag börjat tappa vikt på detta sätt. Nu ska jag bara tillbaka in i det igen.

Stor Hård Ådrig
2013-08-30, 16:08
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Här skriver Martin Berkhan om alkoholens påverkan, om nån är sugen på att läsa. Kortfattat så är de negativa effekterna överdrivna.

Piledahl
2013-08-30, 16:10
Tycker verkligen du ska skippa den! Behövs verkligen inte för att ha en kul utekväll :)
Har ej kunnat dricka på många många år pga gammalt magsår... men det stoppar inte mig från att skaka rumpan like crazy :D

tjing
2013-08-30, 17:21
Min erfarenhet är att en festkväll i veckan är lungt. Två stycken gör att man blir seg i 3-4 dagar (vi som är lite äldre iaf) osv och fler festdagar rekommenderar jag inte alls till någon.

Så en kväll i veckan är i regel okej och folk får skitbra resultat fast de går ut varje Lördag. Fler gången är verkligen inte optimalt för träning.

tjing
2013-08-30, 17:26
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Här skriver Martin Berkhan om alkoholens påverkan, om nån är sugen på att läsa. Kortfattat så är de negativa effekterna överdrivna.

Och artikeln är möjligtvis lite vinklad också. Det är en "truth", inte den absoluta sanningen. Som alla skriverier.

MissLinisen
2013-08-30, 17:31
Min erfarenhet är att en festkväll i veckan är lungt. Två stycken gör att man blir seg i 3-4 dagar (vi som är lite äldre iaf) osv och fler festdagar rekommenderar jag inte alls till någon.

Så en kväll i veckan är i regel okej och folk får skitbra resultat fast de går ut varje Lördag. Fler gången är verkligen inte optimalt för träning.

Ok lite skönt att höra faktiskt. Men man kanske inte ska hälla i sig några mängder ändå? Tänkte att man kan ju hellre lägga pengarna på en riktigt god drink än flera glas vin t.ex. Problemet i min umgängeskrets är iofs inte utgångar utan mer hemmafester där det blir omåttligt.

tjing
2013-08-30, 17:35
Hur gammal är du?

Visst kan man dricka mindre, det är tillåtet att inte vara dyngfull.

MissLinisen
2013-08-30, 17:44
Hur gammal är du?

Visst kan man dricka mindre, det är tillåtet att inte vara dyngfull.

Usch inte fråga om ålder nu! Varför är vi så åldersfixerade i det här landet? Jag undviker den frågan av ren princip eftersom jag märkt att folk har så förutfattade meningar om vissa åldrar. Jag kan säga så mycket som att i princip alla gissar på att jag är minst 10 år yngre än jag är.

tjing
2013-08-30, 17:47
Ja men då är vi förmodligen typ lika gamla misstänker jag.

Det spelar ingen roll hur som helst. Som sagt, en gång i veckan tror jag funkar bra. Men det behöver ju inte vara shots-race utan några glas vin etc är ju också att dricka om man så vill. Eller inte dricka alls.

MissLinisen
2013-08-30, 17:57
Ja men då är vi förmodligen typ lika gamla misstänker jag.

Det spelar ingen roll hur som helst. Som sagt, en gång i veckan tror jag funkar bra. Men det behöver ju inte vara shots-race utan några glas vin etc är ju också att dricka om man så vill. Eller inte dricka alls.

Det jag märkt är att jag blir påverkad av mindre och mår sämre nästa dag än när jag var 20+. Jag får se hur jag gör men det lär bli mindre hur som helst.

Vanish
2013-08-30, 18:11
Förstår egentligen inte det stora problemet, lite vett har man ju i skallen även om man dricker. Man vet ju allra oftast vad som är rätt och fel, även om man kanske skiter mer i det vid fylla.
Ta inte med en bib, det kan ju räcka med 1 vinflaska. Hitta lågkcal-grejer, lightöl. Sen är det bara att plussa på det i kcalintaget den dagen. Se till att röra dig extra den dagen, eller lägg upp måltiden/erna bra så räcker det att tex bara gå på balans.
Vill man skippa alkohol så får man ju självklart göra det, men TomasB har verkligen en poäng

Faran
2013-08-31, 11:40
Om du vill sluta dricka alkohol helt så är det ju jättebra, och har du bra vänner så kommer de respektera ditt val och inte hetsa dig till att dricka.
Men som sagt: några få öl eller ett par glas vin, någon kväll i veckan gör nog ingen större skillnad på formen.

Jag har per automatik börjat dricka mindre eftersom att jag blir mer bakis nu för tiden, och för att det inte är lika lockande att vara "full" längre. Jag vill dock inte sluta dricka helt. Den där kalla ölen med kondens på glaset, en solig dag med goda vänner på en skön uteservering är alldeles för god. För mig blir det kanske 3-4 öl en kväll i veckan. Tillräckligt mycket för att känna sig skön, men så lite att jag inte blir seg dagen efter.

Diomedea exulans
2013-08-31, 12:05
Jag har inte druckit en droppe alkohol på över ett år, och det funkar hur bra som helst. Har t ex varit på både en svensexa, ett bröllop och två 30-årsfester, och haft fantastiskt roligt.

Många är nog rädda för att bli mindre sociala när de ska sluta dricka. Vad de inte tänker på är att på fester och krogen så är alla andra översociala, eftersom de dricker. Så sålänge man typ inte låser in sig i en skrubb så kommer folk komma fram och prata med en.

En annan vanlig rädsla är att man är rädd att folk ska tjata på en att man ska dricka. Det har jag aldrig upplevt. Utan istället blir folk imponerade. "Det hade jag aldrig klarat" och "egentligen borde man själv lägga av" är vanliga invändningar.

Dessutom märker de flesta inte ens att man är nykter. Inte förrän man har pratat en halvtimme och de ser att man har vatten i glaset brukar frågan komma fram: "Dricker du inte?".

Det enda som inte har funkar är "suparlekar", såna där där man ska ta si och så många klunkar av sin drink om man bryter mot lekens regler. Att bälga i sig vatten är inte speciellt kul.

Jag har för övrigt inte märkt några positiva resultat på min träning. Mina gains är de samma som när jag söp mig sönder och samman 1-2 gånger i veckan.

tjing
2013-08-31, 14:27
Framförallt är det ju faktiskt tråkigt att festa utan att dricka.

There, I said it.

StarkaUlf
2013-08-31, 14:31
En annan vanlig rädsla är att man är rädd att folk ska tjata på en att man ska dricka. Det har jag aldrig upplevt. Utan istället blir folk imponerade. "Det hade jag aldrig klarat" och "egentligen borde man själv lägga av" är vanliga invändningar.

Detta beror till väldigt stor del på vilken umgängeskrets man är i och vilken ålder på dessa.

Ronn
2013-08-31, 14:31
Framförallt är det ju faktiskt tråkigt att festa utan att dricka.

There, I said it.

Speciellt om alla andra dricker, då hamnar man lätt i osynk och risken är att man blir "den där tråkiga" som inte är med och vill gå hem tidigt.

Man kan ju däremot dricka med måtta!

qozmox
2013-08-31, 15:09
Framförallt är det ju faktiskt tråkigt att festa utan att dricka.

There, I said it.

beror väl på. finns en jädrans massa annat man kan syssla med som inte
gör en lika bakfull, och som inte förstör ens deff.

personligen har jag i princip slutat dricka, men mest för att det gör mig så satans bakis,
att det går åt 2-3dar att återställa mig.
sitter dock med en öl nu, till mitt post workout mål

Ronn
2013-08-31, 15:20
beror väl på. finns en jädrans massa annat man kan syssla med som inte
gör en lika bakfull, och som inte förstör ens deff.

personligen har jag i princip slutat dricka, men mest för att det gör mig så satans bakis,
att det går åt 2-3dar att återställa mig.
sitter dock med en öl nu, till mitt post workout mål

Vin eller sprit, varannan vatten!

qozmox
2013-08-31, 15:23
Vin eller sprit, varannan vatten!

huvä på spikän!

tjing
2013-08-31, 15:29
beror väl på. finns en jädrans massa annat man kan syssla med som inte
gör en lika bakfull, och som inte förstör ens deff.

personligen har jag i princip slutat dricka, men mest för att det gör mig så satans bakis,
att det går åt 2-3dar att återställa mig.
sitter dock med en öl nu, till mitt post workout mål

Du har slutat dricka för att det gör dig bakis och förstör din deff, men kör öl post-WO.

Att dricka alkohol förstör inte en deff. Ett energiöverskott gör det dock.

qozmox
2013-08-31, 15:34
Du har slutat dricka för att det gör dig bakis och förstör din deff, men kör öl post-WO.

Att dricka alkohol förstör inte en deff. Ett energiöverskott gör det dock.

va? nä tror du missförstått mig.
jag har "slutat" för att det gör mig bakis.

ang huruvida det förstör deff eller ej, så kom jag bara med ett vagt tips.
jag deffar inte, har inte, och tänkar nog inte göra det heller.

Tolkia
2013-08-31, 16:14
Min personliga åsikt (och erfarenhet) är att detta med att man skulle bli så "tråkig" om man inte är stupfull, eller att det skulle vara så tråkigt att umgås med sina polare om man inte är stupfull är JÄVLIGT överdrivet. Om det är så att alla ens kompisar är så packade på gemensamma fester att det är helt ohållbart att vara där om man inte själv är aspackad, tycker jag att man skall byta umgänge. Det är ju dock rätt ofta inte så, utan det är mycket snack.

Det finns folk som har svårt att leva med att andra dricker mindre än de (eller, för den delen, att de TROR att andra tricker mindre än de) och de får man lära sig någon strategi för att hantera (vilken approach som är lämplig beror nog lite på vem man själv är). Å andra sidan finns det många som inte är bekväma med den här myten att "unga vuxna (typ 18-28 utan barn) måste vara fulla när de ses utanför jobb/skola" men som inte vågar prata om det, eller dricka mindre just för att de tror att det finns något slags naturlag som säger att man "måste" dricka en viss mängd annars är man "tråkig" (och onormal).

Diomedea exulans
2013-08-31, 16:17
Framförallt är det ju faktiskt tråkigt att festa utan att dricka.

There, I said it.

Vad är "festa"? Att prata med människor? Kan inte det vara roligt utan alkohol?

qozmox
2013-08-31, 17:18
Vad är "festa"? Att prata med människor? Kan inte det vara roligt utan alkohol?

UIgwY1pRzTw
påminn mig om att aldrig festa med dig.

MissLinisen
2013-08-31, 18:20
Framförallt är det ju faktiskt tråkigt att festa utan att dricka.

There, I said it.

Jo, jag känner nog att jag är en sån som kan behöva något glas för att slappna av och komma i "rätt" stämning. Kanske är det lite alkisvarning på det.

MissLinisen
2013-08-31, 18:23
Speciellt om alla andra dricker, då hamnar man lätt i osynk och risken är att man blir "den där tråkiga" som inte är med och vill gå hem tidigt.

Man kan ju däremot dricka med måtta!

Jag tror mitt problem är att jag inte kan dricka med måtta... inte med vissa av mina vänner om man verkligen ska komma i rätt stämning. Trist men sant.

MissLinisen
2013-08-31, 18:25
Detta beror till väldigt stor del på vilken umgängeskrets man är i och vilken ålder på dessa.

Folk tjatar inte på att man ska dricka, däremot är de mycket glada för att hälla på mer och jag är för "mesig" och karaktärssvag för att sätta handen för glaset och säga: "nej tack!".

Tolkia
2013-08-31, 18:26
Nu tror jag i och för sig att många påståenden om hur omöjligt det är att ha roligt utan att vara berusad är mer rädsla för att vara annorlunda än något annat (någon skulle ju kunna tro att man är en tönt, eller frireligiös eller på annat sätt konstig, bäst att dra på ordentligt så att de fattar att man minsann är lika cool som alla andra osv.), men ja, du har en poäng. Om det verkligen är så att man på allvar inte kan (eller inte vågar) ha roligt utan att vara påstruken, då är det alkisvarning.

strikt
2013-08-31, 18:41
TS

Fortsätt att ha kul ute, men sätt några regler? Typ max 3 glas/drinkar i ett svep första timmen. Sedan max 1 glas per timme för att underhålla den uppnådda buzzen, som inte bör vara allt för påtaglig.

Undrar folk så är det ju bara säga att du börjat träna mer seriöst och vill vara lite mer strikt med dina alkoholvanor.

MissLinisen
2013-08-31, 18:46
TS

Fortsätt att ha kul ute, men sätt några regler? Typ max 3 glas/drinkar i ett svep första timmen. Sedan max 1 glas per timme för att underhålla den uppnådda buzzen, som inte bör vara allt för påtaglig.

Undrar folk så är det ju bara säga att du börjat träna mer seriöst och vill vara lite mer strikt med dina alkoholvanor.

Haha 3 glas i ett svep? Då lär jag vara dyngrak innan kvällen hinner börja. Nä förstår hur du menar (tror jag). Låter som bra råd! Hoppas bara jag klarar det.

MissLinisen
2013-08-31, 18:49
Nu tror jag i och för sig att många påståenden om hur omöjligt det är att ha roligt utan att vara berusad är mer rädsla för att vara annorlunda än något annat (någon skulle ju kunna tro att man är en tönt, eller frireligiös eller på annat sätt konstig, bäst att dra på ordentligt så att de fattar att man minsann är lika cool som alla andra osv.), men ja, du har en poäng. Om det verkligen är så att man på allvar inte kan (eller inte vågar) ha roligt utan att vara påstruken, då är det alkisvarning.

Kan och kan. Det beror kanske lite på utgångsläget också, hur dagen varit och ens sinnestämning. Alkohol har ju en både avslappnande och lite stämningshöjande effekt. Jag dricker och festar ganska sällan för övrigt.

Diomedea exulans
2013-08-31, 18:56
påminn mig om att aldrig festa med dig.

Vad gör du på fester då? Dansar? *spy*

qozmox
2013-08-31, 19:00
Vad gör du på fester då? Dansar? *spy*

springer omrking som en psykopat och vrålar.
snattar saker och cyklar, kräks och hånglar, dansar och skejtar.
tågsurfar och försöker tyda saker i reklamen på tunnelbanan.
hamnar i bråk med lugna gatan och vinner!
bla bla bla.

Diomedea exulans
2013-08-31, 19:02
springer omrking som en psykopat och vrålar.
snattar saker och cyklar, kräks och hånglar, dansar och skejtar.
tågsurfar och försöker tyda saker i reklamen på tunnelbanan.
hamnar i bråk med lugna gatan och vinner!
bla bla bla.

Allt det fetstilta låter sjukt tråkigt. Skejta har jag aldrig provat.

qozmox
2013-08-31, 19:02
fast när man är helt jävla väck så blir det sjuuuukt roligt.

Therese
2013-09-01, 19:03
MissLinisen dra med mig så hjälper jag dig.. Kan visa att man kan ha kul utan alkohol :p

tjing
2013-09-01, 19:14
Vad är "festa"? Att prata med människor? Kan inte det vara roligt utan alkohol?

Såklart det kan, men det kan också vara roligt att dricka lite alkohol med andra människor ibland.

För övrigt är det idioti att tycka att folk som inte dricker/dricker mindre är tråkiga. Däremot tycker många ju de facto att det är roligt att dricka en del ibland och det blir ju bara krystat att stämpla en alkis-varning på det.

Men i Sverige får man väl inte tycka att det är kul att dricka ibland, för då är man alkis. Det står i systembolagets broschyrer. Det vet alla.

Är man beroende av alkohol är man givetvis alkoholist, men dricker man i vänners lag då och då och uppskattar både vännerna och alkoholen som förtärs är man givetvis inte alkis. Det finns gradskillnader i det proverbiala helvetet.

tjing
2013-09-01, 19:16
Jag tror mitt problem är att jag inte kan dricka med måtta... inte med vissa av mina vänner om man verkligen ska komma i rätt stämning. Trist men sant.

Det är kanske lite problematiskt men gör dig inte till alkoholist.

Dock kan du ju börja fundera på hur du kan tackla det. Man ska ju inte behöva ösa i sig alkohol med folk för att hamna i "rätt" stämning. Dessutom blir den för tillfället "rätta" stämningen ofta kalasfylla med otrevlig ågren dagen efter.

Bakfyllan om något är jag ruskigt trött på (den blir värre med åren).

Ett tips är att t ex bara hålla dig till vissa drycker, t ex bara rödvin, eller bara öl. Och skippa sprit och drinkar etc. Blir ofta lite mer normalare förtäring då om man inte sitter och bonne-super 10%:iga öl.

TomasB
2013-09-02, 10:11
Ja, det största problemet är väl just att jag får ångest av det och ofta känner att en rolig kväll inte är värd denna ångest samt att inte orka träna nästa dag etc.

Ångesten har många olika förklaringar. Systembolaget har en bra sida som ger en hyfsad förklaring:

http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Alkoholdeppig/

Jag hade massor av ångest när jag drack. Men eftersom jag nu är alkoholist så är det kanske inte superkonstigt. Mina gen-anlag för att dricka sprit är typ lika bra som Peter Harrysons anlag för att vara smal. (Dem suger alltså).

Ta en paus från att dricka nån månad då? Tror knappast du kommer se tillbaks på ditt liv om 10 år och tänka:

-"Fan att jag inte krökade med den där hösten 2013. De där 3 månaderna utan sprit och med mer träning var verkligen bortkastade".

:)

MissLinisen
2013-09-03, 23:22
Det är kanske lite problematiskt men gör dig inte till alkoholist.

Dock kan du ju börja fundera på hur du kan tackla det. Man ska ju inte behöva ösa i sig alkohol med folk för att hamna i "rätt" stämning. Dessutom blir den för tillfället "rätta" stämningen ofta kalasfylla med otrevlig ågren dagen efter.

Jag funderar på att tacka nej till fester med just de vännerna framöver. Lite uppoffringar får man göra. Man kan umgås på andra sätt!

Bakfyllan om något är jag ruskigt trött på (den blir värre med åren).

Mhm! Bakisdagen efter är nästan inte värd det. Jag får använda en hel dag för att reparera mig själv.

Ett tips är att t ex bara hålla dig till vissa drycker, t ex bara rödvin, eller bara öl. Och skippa sprit och drinkar etc. Blir ofta lite mer normalare förtäring då om man inte sitter och bonne-super 10%:iga öl.

Ja, jag tror också på att hålla sig till en sort. Har märkt att om jag dricker bara drinkar som t.ex. favoritdrinken mojito så dricker jag mindre också. Man kan sitta och sippa på en drink längre! Dessutom kan man göra drinken "billigare kalorimässigt" genom att blanda ut med lightläsk eller smaksatt Ramlösa.

MissLinisen
2013-09-03, 23:24
Jag känner mig som en idiot men jag fattar inte hur det här med multicitera funkar. Det blir fel!

MissLinisen
2013-09-03, 23:29
Ångesten har många olika förklaringar. Systembolaget har en bra sida som ger en hyfsad förklaring:

http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Alkoholdeppig/

Jag hade massor av ångest när jag drack. Men eftersom jag nu är alkoholist så är det kanske inte superkonstigt. Mina gen-anlag för att dricka sprit är typ lika bra som Peter Harrysons anlag för att vara smal. (Dem suger alltså).

Ta en paus från att dricka nån månad då? Tror knappast du kommer se tillbaks på ditt liv om 10 år och tänka:

-"Fan att jag inte krökade med den där hösten 2013. De där 3 månaderna utan sprit och med mer träning var verkligen bortkastade".

:)

Ja har man en beroendepersonlighet så är det ju en annan femma! Jag har en kompis som är fd missbrukare som demtenterat alla misstankar om att jag tillhöra beroendetypen. Jag kan dricka för mycket ibland, ryckas med av stunden men jag dricker inte så ofta och tycker inte det är så fantastiskt att vara full heller faktiskt.

En månads paus blir inga problem, det är inte så att jag festar varje helg direkt (även om det kanske låtit så). :)

MissLinisen
2013-09-03, 23:33
Ångesten har många olika förklaringar. Systembolaget har en bra sida som ger en hyfsad förklaring:

http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Fakta-och-forskning/Alkoholdeppig/

Ska kolla det! :)

Jag hade massor av ångest när jag drack. Men eftersom jag nu är alkoholist så är det kanske inte superkonstigt. Mina gen-anlag för att dricka sprit är typ lika bra som Peter Harrysons anlag för att vara smal. (Dem suger alltså).

Ta en paus från att dricka nån månad då? Tror knappast du kommer se tillbaks på ditt liv om 10 år och tänka:

-"Fan att jag inte krökade med den där hösten 2013. De där 3 månaderna utan sprit och med mer träning var verkligen bortkastade".

:)

MissLinisen dra med mig så hjälper jag dig.. Kan visa att man kan ha kul utan alkohol :p

Ja absolut det gör vi!!

Beemel
2013-09-05, 07:46
Utan att ha läst igenom alla svar så är min åsikt.

Känner du ångest över drickandet, låt bli, inte för träningens skull så mycket som ditt eget välbefinnande.

Jag var rätt "aktiv" på krogen under min ungdom och framförallt under studietiden. i ungefär 10 års tid så blev det 1-3 fyllor i veckan.
Jag kände efter denna tid att det inte var värt det (vare sig ekonomiskt eller hälsomässigt)
Jag valde att välja bort alkoholen och har nu drygt två år senare inte varit full en enda gång. Jag är ingen absolutist jag har under dessa två år druckit 2-3 öl under en kväll kanske 3-4 gånger (nån gång i kvartalet).
Jag känner inte att mitt socialliv blir lidande, det enda som jag valt bort är att gå ut på krogen (vilket i min åsikt inte är grunden för ett fungerande socialliv). Förutom mina nära vänner så står jag inte ut med fulla människor när jag själv är nykter.

Jag mår bättre än någonsin och sparar en jävla massa pengar.

TomasB
2013-09-05, 08:13
Ja har man en beroendepersonlighet så är det ju en annan femma! Jag har en kompis som är fd missbrukare som demtenterat alla misstankar om att jag tillhöra beroendetypen. Jag kan dricka för mycket ibland, ryckas med av stunden men jag dricker inte så ofta och tycker inte det är så fantastiskt att vara full heller faktiskt.

En månads paus blir inga problem, det är inte så att jag festar varje helg direkt (även om det kanske låtit så). :)

Hehe jag har en beroendehjärna till 100%.
Men som jag citerade från systembolaget så behöver inte bakisågren vara något konstigt alls. Det är snarare rätt vanligt och ingen indikation på problem-konsumtion.

Ta en liten paus, träna dig i superform och kör på emellanåt. Och glöm inte för guds skull att njuta av livet. Finns så otroligt mycket kul som gör livet värt att leva!! :)

speedy83
2013-09-05, 08:46
Såklart det kan, men det kan också vara roligt att dricka lite alkohol med andra människor ibland.

För övrigt är det idioti att tycka att folk som inte dricker/dricker mindre är tråkiga. Däremot tycker många ju de facto att det är roligt att dricka en del ibland och det blir ju bara krystat att stämpla en alkis-varning på det.

Men i Sverige får man väl inte tycka att det är kul att dricka ibland, för då är man alkis. Det står i systembolagets broschyrer. Det vet alla.

Är man beroende av alkohol är man givetvis alkoholist, men dricker man i vänners lag då och då och uppskattar både vännerna och alkoholen som förtärs är man givetvis inte alkis. Det finns gradskillnader i det proverbiala helvetet.

Så uppfattar jag verkligen inte att det är här, snarare tvärtom. Tycker folk dricker som satan och ingen bryr sig. Själv dricker väldigt måttligt och enbart fre alt. lördag. När jag dricker så delar jag en flaska vin med min sambo till maten utöver det inget. Men som sagt tycker folk dricker extremt mycket överlag och ingen bryr sig om det.

Börjar man däremot nämna att röka en cigg canabis i halvåret är man ju vrålknarkare och idiot, men att kröka i sig en 70:s starksprit i veckan är ju inga problem.

TS: Jättetråkigt att höra att du känner att du inte kan säga nej till dina kompisar. Man ska absolut kunna dricka lite ibland utan dåligt samvete men samtidigt tycker jag absolut att man ska kunna säga nej också om det är vad man känner för. Kan man inte detta, bör man arbeta med sig själv eller hitta andra umgängeskretsar kan jag tycka.

Jag har drack mer förr men jag har aldrig haft känslan att jag tar en droppe mot min egentliga vilja.

Armed Dingo
2013-09-05, 13:27
http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Här skriver Martin Berkhan om alkoholens påverkan, om nån är sugen på att läsa. Kortfattat så är de negativa effekterna överdrivna.
Dem fysiologiska effekterna kan vara överdrivna men inte dem psykologiska. Jag mår skit dagen efter en rejäl fylla. Jag rör mig inte ur fläcken, kallsvettas i sängen till kl 19 då jag tar dem första stegen och det är till badrummet. Tvingar i mig mat och somnar igen med spänningshuvudvärk som inte försvinner förrän dagar efter fyllan. Yrsel, feber och vanföreställningar är inte undantag utan regel på morgonen. Får alltid för mig att någon är ute efter mig och allt jag vill är att komma undan men det går aldrig. Ligger och plågar mig själv med osanningar som inte existerar... ett rent helvete haha.

Och tro sjutton så är det några få gånger som jag mår bra dagen efter. Juldagen är en sån dag. När jag äter uppemot 2000 kcal samtidigt som jag dricker så kan kroppen hantera det.

Cameltotem
2013-09-05, 15:13
Beror på hur dina vänner är.

Jag fick ett JÄVLA tryck från mina. "Fan va tråkig du är" "Sluta larva dig med träningen" "En fylla spelar ju fan ingen roll"

Tips du kan få är väl att dricka lättöl på fest och hoppas ingen märker, eller drick bara lite typ 3 öl. Skadar ju inte träningen något.

Eller så hittar du på ursäkt att du ska iväg och hämta någon senare eller upp tidigt för jobb.

MissLinisen
2013-09-10, 09:22
TS: Jättetråkigt att höra att du känner att du inte kan säga nej till dina kompisar. Man ska absolut kunna dricka lite ibland utan dåligt samvete men samtidigt tycker jag absolut att man ska kunna säga nej också om det är vad man känner för. Kan man inte detta, bör man arbeta med sig själv eller hitta andra umgängeskretsar kan jag tycka.

Jag har drack mer förr men jag har aldrig haft känslan att jag tar en droppe mot min egentliga vilja.

Nja så är det vä inte riktigt! Det är ju inte så att någon tvingar mig och jag är verkligen inte en person som inte kan säga ifrån. Svagheten ligger mer i karaktären tyvärr. Jag blir lätt uppfylld av stunden! Sen är jag en person som gillar att göra saker fullt ut. Jobba hårt, festa hårt, deffa och träna hårt. That´s the way I roll, gäller bara att få ihop det och har man de mål som jag så får man välja bort vissa saker. :)

MissLinisen
2013-09-10, 09:24
Beror på hur dina vänner är.

Jag fick ett JÄVLA tryck från mina. "Fan va tråkig du är" "Sluta larva dig med träningen" "En fylla spelar ju fan ingen roll"

Tips du kan få är väl att dricka lättöl på fest och hoppas ingen märker, eller drick bara lite typ 3 öl. Skadar ju inte träningen något.

Eller så hittar du på ursäkt att du ska iväg och hämta någon senare eller upp tidigt för jobb.

Alkoholfri öl är en bra grej! Jag körde det några gånger i somras på uteserveringar när jag skulle jobba nästa dag. Ingen verkade se någon skillnad. :)

Sandra81
2013-09-10, 09:47
Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? och varför ska man låtsas att man dricker alkohol i form av alkoholfritt? de är väl bara säga rakt ut att man inte vill sen ignorera.. När någon frågar mig "varför jag inte dricker" brukar jag svara "därför".

MissLinisen
2013-09-10, 10:11
Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? och varför ska man låtsas att man dricker alkohol i form av alkoholfritt? de är väl bara säga rakt ut att man inte vill sen ignorera.. När någon frågar mig "varför jag inte dricker" brukar jag svara "därför".

Jo du har givetvis rätt! Bra svar. Min vän som är fd missbrukare men ren sen 10 år brukar svara "varför dricker du?".

TomasB
2013-09-10, 11:01
Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? och varför ska man låtsas att man dricker alkohol i form av alkoholfritt? de är väl bara säga rakt ut att man inte vill sen ignorera.. När någon frågar mig "varför jag inte dricker" brukar jag svara "därför".

Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? Det är en fråga av en filosofisk art så stor att den knappt får plats på detta forum.
Min gissning är, låg självkänsla och en önskan att bli älskad kombinerat med en rädsla för att inte vara det.

Ingen vill väl vara olik andra. Konstig och annorlunda? Inget märkligt i sig.

MissLinisen
2013-09-10, 11:01
Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? och varför ska man låtsas att man dricker alkohol i form av alkoholfritt? de är väl bara säga rakt ut att man inte vill sen ignorera.. När någon frågar mig "varför jag inte dricker" brukar jag svara "därför".


Handlar iof inte så mkt om rädsla för vad folk ska tycka. Mer att jag inte orkar sitta och snacka om det. Själ fokus från annat viktigare.

speedy83
2013-09-10, 12:04
Handlar iof inte så mkt om rädsla för vad folk ska tycka. Mer att jag inte orkar sitta och snacka om det. Själ fokus från annat viktigare.

Men om detta är fallet och dina kompisar inte bara kan acceptera faktumet att du inte vill dricka så tycker inte jag att det verkar vara ska vassa kompisar du har.

Liksom förklara en gång men sedan får de väl fatta, kan jag tycka.

Sandra81
2013-09-10, 13:30
Handlar iof inte så mkt om rädsla för vad folk ska tycka. Mer att jag inte orkar sitta och snacka om det. Själ fokus från annat viktigare.

Det är väl inte riktigt socialt accepterat idag att inte dricka alkohol.. då anses man väl vara lite udda. Egna personer som går sin egen väg sticker ju ut i mängden och då vill ju folk gärna vara där och hacka för att dom själva är så förbaskat svaga som individer. Men strunta i dom. Tycker dom att de är så fel och du är tråkig som inte dricker så är det bara byta vänner.

Ronn
2013-09-10, 13:31
Men om detta är fallet och dina kompisar inte bara kan acceptera faktumet att du inte vill dricka så tycker inte jag att det verkar vara ska vassa kompisar du har.

Liksom förklara en gång men sedan får de väl fatta, kan jag tycka.

Nja eller så kanske kompisarna utesluter en från vissa aktiviteter, ska man på fest eller på krogen kanske man inte vill dra med någon som alltid är nykter, inte för att man är elak som kompis utan bara för att man vill uppnå ett rus och en gemenskap med gruppen just vid det tillfället. Det borde man samtidigt som nykterist också kunna förstå, kan jag tycka.

Det är ungefär som att bli upprörd över att man inte blir medbjuden på hårdrockskonsert fast man inte gillar hårdrock.

TomasB
2013-09-10, 14:01
Nja eller så kanske kompisarna utesluter en från vissa aktiviteter, ska man på fest eller på krogen kanske man inte vill dra med någon som alltid är nykter, inte för att man är elak som kompis utan bara för att man vill uppnå ett rus och en gemenskap med gruppen just vid det tillfället. Det borde man samtidigt som nykterist också kunna förstå, kan jag tycka.

Det är ungefär som att bli upprörd över att man inte blir medbjuden på hårdrockskonsert fast man inte gillar hårdrock.

Nja, det är väl inte riktigt samma sak. Du utgår från att den nyktre är som du när du är nykter. Och du utgår från att gå ut på krogen absolut måste innehålla alkohol bland alla för att det ska vara kul.

Ett exempel: Jag tog en 'drink' med en kompis, hans tjej och hennes tjejkompisar. Jag drack redbull (eftersom jag inte druckit sprit på 3 år) och hade svinkul. När vi skulle vidare så erbjöd jag alla skjuts eftersom jag är nykter och kör bil.

Tjejerna blåvägrade då dem var fullständigt övertygade om att jag var packad (röjde runt precis som dem och hade kul) och inget jag sa kunde övertyga dem om motsatsen.

Betvivlar att jag är nån stämningssänkare på kalas. Du skulle aldrig märka att det är redbull eller en alkoholfri drink i mitt glas eftersom jag naturligt är social, glad och utåt.

:)

Ronn
2013-09-10, 14:04
Jora sånt märks.

Sniggel
2013-09-10, 14:10
Men är det inte så att kroppen måste förbränna alkoholen först vilket ju gör att förbränning av annat måste vänta? Det måste ju göra att viktminskningen blir svårare.

Sådär hade du kunnat säga om kolhydrater också. Kroppen prioriterar olika kalorier i olika ordning. Att kolhydrater förbränns först är dels för att blodsockret ska hållas stabilt och för att det är lätt att skjutsa in fett i fettceller och även "stänga av" frisättningen av fett därifrån. I slutändan spelar det föga roll att en kalorikälla som alkohol prioriteras att brännas först. Någon gång måste det förbrännas ändå. Det är kalorimängden som räknas. Det är kalorierna som försvårar viktminskningen, inte en specifik kalorikälla i sig själv.

Att fett förbränns "sist" kan man säga beror på att vi har stora depåer av energi i fettväven och därför är den en pålitllig källa som alltid finns närvarande (om allt annat "tar slut"). Eftersom fettcellerna är en så stor buffert så finns det dessutom alltid plats att skyffla in fettsyror ifall nivåerna i blodet stiger. När det gäller kolhydrater så har vi bara våra glykogenlager och sen måste speciella åtgärder vidtas om där kommer in för stora mängder kolhydrater. Därför är det bra för kroppen att passa på att förbränna kolhydrater (dessutom drivs hjärnan primärt av glukos). Anledningen till att alkohol förbränns tidigt vågar jag inte spekulera för mycket i. Men det är ju ett gift så det kan ju ha något med saken att göra :P
Men häng inte upp dig på i vilken ordning näringsämnena förbränns. Det har föga betydelse för viktminskningen.

TomasB
2013-09-10, 14:27
Jora sånt märks.

Om du "behöver" att folk är packade snarare än glada och i feststämning bör du se över dina prioriteringar.

Men är det inte så att kroppen måste förbränna alkoholen först vilket ju gör att förbränning av annat måste vänta? Det måste ju göra att viktminskningen blir svårare. Sen kan väl inte kroppen återhämta sig eller byggas upp ordentligt när alkoholen förbränns heller. Det är ju en avgiftning

Förstår att du valt att sluta helt om det blev så. Jag kan väl som mest dricka 1-2 flaskor vin på en kväll och det är ju rätt mycket. Problemet är väl också att jag själv känner att det är för mycket, att jag blir för berusad enligt mig själv och får ångest av det dagen efter (vänner tycker bara jag blir rolig och trevlig). Det händer också att jag feströker vilket jag också får ångest av.

Låter ju jättebra! Jag skulle verkligen vilja komma dit du är och ha lika roligt utan alkohol och inte begränsas av att jag inte dricker!

Angående träning och alkohol så har Eddie Vedder skrivit massor av bra som kan vara värt att läsa:

Hur påverkas kroppen:

http://traningslara.se/alkohol/

Hur påverkar alkoholen träning:

http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/

Ronn
2013-09-10, 14:29
Om du "behöver" att folk är packade snarare än glada och i feststämning bör du se över dina prioriteringar.

Behöver inte göra något alls men tack för omtanken. :)

TomasB
2013-09-10, 15:04
Behöver inte göra något alls men tack för omtanken. :)

Behöver var inom citationstecken och bör var en uppmaning. Men det var av ren omtanke, det hade du rätt i.

MissLinisen
2013-09-10, 15:08
Nja, det är väl inte riktigt samma sak. Du utgår från att den nyktre är som du när du är nykter. Och du utgår från att gå ut på krogen absolut måste innehålla alkohol bland alla för att det ska vara kul.

Ett exempel: Jag tog en 'drink' med en kompis, hans tjej och hennes tjejkompisar. Jag drack redbull (eftersom jag inte druckit sprit på 3 år) och hade svinkul. När vi skulle vidare så erbjöd jag alla skjuts eftersom jag är nykter och kör bil.

Tjejerna blåvägrade då dem var fullständigt övertygade om att jag var packad (röjde runt precis som dem och hade kul) och inget jag sa kunde övertyga dem om motsatsen.

Betvivlar att jag är nån stämningssänkare på kalas. Du skulle aldrig märka att det är redbull eller en alkoholfri drink i mitt glas eftersom jag naturligt är social, glad och utåt.

:)

Det är för att du är en beroendepersonlighet! ;) Skämt åsido, min kompis (som jag tjatat om nu några gånger) är exakt likadan. Håller låda och är mer i gasen än de som är fulla. Det går inte att ha tråkigt med honom.

MissLinisen
2013-09-10, 15:08
Om du "behöver" att folk är packade snarare än glada och i feststämning bör du se över dina prioriteringar.



Angående träning och alkohol så har Eddie Vedder skrivit massor av bra som kan vara värt att läsa:

Hur påverkas kroppen:

http://traningslara.se/alkohol/

Hur påverkar alkoholen träning:

http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/

Eddie Vedder no less! Det får jag kolla in. :)

TomasB
2013-09-10, 15:11
Det är för att du är en beroendepersonlighet! ;) Skämt åsido, min kompis (som jag tjatat om nu några gånger) är exakt likadan. Håller låda och är mer i gasen än de som är fulla. Det går inte att ha tråkigt med honom.

Hehe, typ så! Och då "stör" jag ingen genom att vara nykter (rätt absurd tanke egentligen). Tvärt om bidrar jag till stämningen oberoende av vad som är i mitt glas.

Jag tycker du ska skita i sprit om du inte gillar bieffekterna. Men inte primärt av träningsskäl. Gillar du att dricka men är orolig för träningen så nojjar du i onödan (läs länkarna).

Men det går alldeles utmärkt att hålla låda hela nätter utan sprit! :)

MissLinisen
2013-09-10, 17:04
Hehe, typ så! Och då "stör" jag ingen genom att vara nykter (rätt absurd tanke egentligen). Tvärt om bidrar jag till stämningen oberoende av vad som är i mitt glas.

Jag tycker du ska skita i sprit om du inte gillar bieffekterna. Men inte primärt av träningsskäl. Gillar du att dricka men är orolig för träningen så nojjar du i onödan (läs länkarna).

Men det går alldeles utmärkt att hålla låda hela nätter utan sprit! :)

Jag tror det är så att jag går "all in". Jag vill festa och ha bakisdag med pizza och soffhäng (och kanske godis) nästa dag. Det känns inte som det går ihop med min "nya livsstil" där jag siktar på att bli ruggigt fit. Jag mår bättre dagen efter av att inte dricka för mycket (eller alls) iof. Hm känns som jag måste ge det här lite mer tanke och rannsaka mig själv ordentligt. Kanske är det helt enkelt dags för mig att bli vuxen! Scary! ;)

Påvägneråt
2013-09-10, 18:14
Inga som har några tips på personer som dricker "ganska ofta" men som fortfarande är vältränade. Bloggar, träningsjournal eller liknande? Har lite barnslig opti-noja inför att drickandet ska påverka min träning. Men genom att se "bevis" på att det går att dricka och samtidigt vara vältränad kanske jag kan få bort min lilla ångest :P

tjing
2013-09-10, 20:02
Jo men det kräver i regel att du underäter när du dricker om du ska hålla en bra form konstant.

Det funkar inte att varje helg kränga en ohemul mängd bärs och käka chips och fyllemat på det. Pizza och godis dagen efter. Formen kommer inte att vara tip-top året om kan jag lova.

MissLinisen
2013-09-10, 20:12
Jo men det kräver i regel att du underäter när du dricker om du ska hålla en bra form konstant.

Det funkar inte att varje helg kränga en ohemul mängd bärs och käka chips och fyllemat på det. Pizza och godis dagen efter. Formen kommer inte att vara tip-top året om kan jag lova.

Men alltså.. jag gjorde så några gånger tidigare när jag dietade. Åt typ inget på hela dagen för att sen kunna dricka. Gissa hur jag mådde nästa dag? Värre bakfylla får man leta efter. Kroppen behöver mat som suger upp alkoholen (gärna fett vad jag förstått, därför man blir sk fyllehungrig och kränger skräp på fyllan). Nästa dag tenderar man också att vilja äta onyttigt och sällan orkar man träna (jag har iofs kört ganska tuff förbränning dagen efter men det är lite knäppt). Jag vet inte, för mig går festande och fylla samt att hålla sig i form inte riktigt ihop...

straycat
2013-09-10, 20:13
Jo men det kräver i regel att du underäter när du dricker om du ska hålla en bra form konstant.

Det funkar inte att varje helg kränga en ohemul mängd bärs och käka chips och fyllemat på det. Pizza och godis dagen efter. Formen kommer inte att vara tip-top året om kan jag lova.

Beror på hur mycket konditionsträning man kör visserligen.

MissLinisen
2013-09-10, 21:22
Sådär hade du kunnat säga om kolhydrater också. Kroppen prioriterar olika kalorier i olika ordning. Att kolhydrater förbränns först är dels för att blodsockret ska hållas stabilt och för att det är lätt att skjutsa in fett i fettceller och även "stänga av" frisättningen av fett därifrån. I slutändan spelar det föga roll att en kalorikälla som alkohol prioriteras att brännas först. Någon gång måste det förbrännas ändå. Det är kalorimängden som räknas. Det är kalorierna som försvårar viktminskningen, inte en specifik kalorikälla i sig själv.

Att fett förbränns "sist" kan man säga beror på att vi har stora depåer av energi i fettväven och därför är den en pålitllig källa som alltid finns närvarande (om allt annat "tar slut"). Eftersom fettcellerna är en så stor buffert så finns det dessutom alltid plats att skyffla in fettsyror ifall nivåerna i blodet stiger. När det gäller kolhydrater så har vi bara våra glykogenlager och sen måste speciella åtgärder vidtas om där kommer in för stora mängder kolhydrater. Därför är det bra för kroppen att passa på att förbränna kolhydrater (dessutom drivs hjärnan primärt av glukos). Anledningen till att alkohol förbränns tidigt vågar jag inte spekulera för mycket i. Men det är ju ett gift så det kan ju ha något med saken att göra :P
Men häng inte upp dig på i vilken ordning näringsämnena förbränns. Det har föga betydelse för viktminskningen.

Intressant info, tack! :)

Stefan J
2013-09-10, 22:27
Handlar iof inte så mkt om rädsla för vad folk ska tycka. Mer att jag inte orkar sitta och snacka om det. Själ fokus från annat viktigare.

Prova att inte göra en grej av det. Skippa allt snack om att det är träningsrelaterat, att du deffar, vill optimera dina resultat eller något annat som kan verka intressant eller högfärdigt och säg bara att du mår dåligt dagen efter eller helt enkelt inte har lust idag. De flesta ger sig där och säger "jaha, ok" om man inte startar ett stort tal och viktigpettrar sig.

MissLinisen
2013-09-11, 13:29
Prova att inte göra en grej av det. Skippa allt snack om att det är träningsrelaterat, att du deffar, vill optimera dina resultat eller något annat som kan verka intressant eller högfärdigt och säg bara att du mår dåligt dagen efter eller helt enkelt inte har lust idag. De flesta ger sig där och säger "jaha, ok" om man inte startar ett stort tal och viktigpettrar sig.

Nej usch skulle aldrig vilja dra igång en diskussion om det. Då kommer ju hela snacket igång och alla ska tycka och tänka och är experter på hur man ska göra.

Langster
2013-09-11, 13:59
Säg att du är gravid.

MissLinisen
2013-09-11, 15:04
Säg att du är gravid.

Ja just det för det skulle ju inte alls leda in på fler frågor och diskussioner! ;)

abstract
2013-09-11, 15:26
Inga som har några tips på personer som dricker "ganska ofta" men som fortfarande är vältränade.

Jag dricker "ganska ofta" med en hyffsad form. Kan man hålla sig från fyllekäket, och fortsätta äta "opti" dagen efter är det inga problems at all:)

MissLinisen
2013-09-11, 17:18
Jag dricker "ganska ofta" med en hyffsad form. Kan man hålla sig från fyllekäket, och fortsätta äta "opti" dagen efter är det inga problems at all:)

Jag tror på det. Det är allt runt omkring som gör det, inte alkoholen i sig. Av din form att döma så fungerar det ju. :)

mattilainen
2013-09-11, 18:17
säg att du kör :)

MissLinisen
2013-09-11, 19:10
säg att du kör :)

det argumentet funkar inte pga att alla vet att jag inte har bil, bor i en stad där vi cyklar överallt!

DieErste
2013-09-15, 18:59
Vet ej om den kommit upp här än men Berkhans artikell borde vara på sin plats

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

CalleP
2013-09-15, 19:28
Fungerar hur bra som helst att hänga med polarna ut nykter. Om du vill undvika alla frågor och påhopp om att du inte vill dricka så köper du alkoholfritt och skrapar bort "Alkoholfri"-texten


Jag gjorde såhär funkade hur bra som helst. Dock är det ju lite stelt men vafan haha =D

MissLinisen
2013-09-16, 08:02
Vet ej om den kommit upp här än men Berkhans artikell borde vara på sin plats

http://www.leangains.com/2010/07/truth-about-alcohol-fat-loss-and-muscle.html

Jag läste hans text och tyckte den var klok! Jag kommer hur som helst ändå inte dricka så ofta men när jag gör det blir det mest i kombination med mat på olika tillställningar jag är bjuden på. Provade alkoholfritt vin i helgen, hur gott som helst!

skivståång
2013-09-16, 09:46
TS: Vad är problemet egentligen? :P

Fettecke
2013-09-16, 10:57
Alkohol FTW =)

Den period som jag söp som mest i mitt liv("vanlig" helgsuping dvs) var även den period som jag ökade mest i styrka. 5-7 liter öl på en kväll, fyllekäk och allt annat som man proppar i sig under en kväll, dagen-efter pizzan osv gör "oftast" att måndagspasset blir vansinnigt bra! Logiken är överätning!
Vill man hålla rutorna framme är det kanske inget att rekommendera, eller om man har något emot alkoholkonsumtion etc.

Däremot som du säger så är ju oftast dagen efter inge rolig alls att träna på. Jag ser träningen som sekundärt och anpassar träningen utefter hur dagsformen är, mår jag som jag förtjänar dagen efter så brukar det oftast bli ett lättare mer explosivt pass om jag nu ska träna då.

Mina 5 cent.

abstract
2013-09-16, 17:12
Alkohol FTW =)

Den period som jag söp som mest i mitt liv("vanlig" helgsuping dvs) var även den period som jag ökade mest i styrka.

Logiken är överätning!



Nu vände hon sig ju förvisso till "ni deffar och vill tappa fettvikt", men ändå...;)

Fettecke
2013-09-16, 20:00
Men det va ju nära :P så går det när man inte läser hela inlägg =/

MissLinisen
2013-09-18, 20:37
TS: Vad är problemet egentligen? :P

Just nu så är det inte ett så stort problem för mig. Jag är inne i min deff och kommer inte att paja den med en massa festande. Har markerat ut alla festtillfällen de närmaste 16 veckorna och ska försöka ha koll på vad jag stoppar i mig då. Jag tyckte att alkohol var ett problem innan eftersom jag blir omåttlig när jag dricker så jag letade efter

1. En strategi för när jag är "tvungen" att festa
2. Kunskap om hur alkohol fungerar i kombination med deff, hur mycket det påverkar etc.

Jag tycker jag fått många intressanta och roliga svar och kommentarer gällande detta, så som sagt inte så mycket av ett problem längre.

vicarious
2013-09-18, 22:38
Just nu så är det inte ett så stort problem för mig. Jag är inne i min deff och kommer inte att paja den med en massa festande. Har markerat ut alla festtillfällen de närmaste 16 veckorna och ska försöka ha koll på vad jag stoppar i mig då. Jag tyckte att alkohol var ett problem innan eftersom jag blir omåttlig när jag dricker så jag letade efter

1. En strategi för när jag är "tvungen" att festa
2. Kunskap om hur alkohol fungerar i kombination med deff, hur mycket det påverkar etc.

Jag tycker jag fått många intressanta och roliga svar och kommentarer gällande detta, så som sagt inte så mycket av ett problem längre.

Både 1 & 2 tycker jag Martin Berkhan behandlar bra i sin artikel. Det är inte alkoholen i sig som är den stora boven, utan all skit folk trycker i sig i samband.

Ät magert och proteinrikt i den mån det går när du väl dricker. Håll dig till de kalorisnålare dryckerna (t ex torra viner, starksprit (utan massa socker), lightläsk m.m). En gnutta disciplin på det så går det utmärkt att dricka alkohol utan att det sätter allt för stora käppar i deff-hjulet.

tjing
2013-09-18, 23:03
Fast alkohol ökar ju kraftigt risken för att folk stoppar i sig skit iofs. Självdisciplin i nyktert tillstånd är inte alltid samma sak som självdisciplin i berusat tillstånd.

Man bör också ha i åtanke att alkohol kan sänka blodsockret så det kan vara en idé att inte nolla t ex kolhydrater helt. Sänkt blodsocker kan gå ut över beteendet på en massa märkliga sätt; aggression, förvirring, känslosvängningar, negativ affekt etc.

I övrigt är jag helt med på att underäta på dagar man dricker och att äta mycket magert protein för mättnad.

z_bumbi
2013-09-19, 07:16
Om man inte käkar mat så slår alkoholen hårdare och snabbare dvs det är ett ganska värdelöst tips för det stora flertalet. Jag förstår ärligt talat inte problemet med att inte dricka mer än något glas etc om man ändå är på diet? Det är ju bara att strunta i att dricka mer.

skivståång
2013-09-20, 01:53
Just nu så är det inte ett så stort problem för mig. Jag är inne i min deff och kommer inte att paja den med en massa festande. Har markerat ut alla festtillfällen de närmaste 16 veckorna och ska försöka ha koll på vad jag stoppar i mig då. Jag tyckte att alkohol var ett problem innan eftersom jag blir omåttlig när jag dricker så jag letade efter

1. En strategi för när jag är "tvungen" att festa
2. Kunskap om hur alkohol fungerar i kombination med deff, hur mycket det påverkar etc.

Jag tycker jag fått många intressanta och roliga svar och kommentarer gällande detta, så som sagt inte så mycket av ett problem längre.

Du deffar o verkar vilja satsa allt på träningen.

Lösning: Följ ditt kostschema o ge fan i alkohol. You're welcome :)

Mental
2013-09-23, 10:55
Fast alkohol ökar ju kraftigt risken för att folk stoppar i sig skit iofs. Självdisciplin i nyktert tillstånd är inte alltid samma sak som självdisciplin i berusat tillstånd.

Man bör också ha i åtanke att alkohol kan sänka blodsockret så det kan vara en idé att inte nolla t ex kolhydrater helt. Sänkt blodsocker kan gå ut över beteendet på en massa märkliga sätt; aggression, förvirring, känslosvängningar, negativ affekt etc.

I övrigt är jag helt med på att underäta på dagar man dricker och att äta mycket magert protein för mättnad.

Både diet och måttligt drickande bygger på kontroll. Något som alkohol underminerar för många. Med minskad kontroll så ökar intag av både alkohol och olämplig föda.

shadowfire
2013-09-23, 11:13
När jag läser denna tråd så slår det mig hur gott det är att ha växlat umgängeskretsar en aning, där man kan samlas som i lördags ett helt gäng träningsnördar med familj/barn/partners och grilla o ha skoj. Helnyktert för samtliga :)

Jag får mer skit på jobbet av kollegor eftersom det är mer eller mindre en regel att bor man på hotell o sover över så ska man öla på kvällen. Går man ut o äter ska det drickas alkohol. Jag avstår från det helt och hållet nu under min träningsperiod fram till jul och visst får man lite negativa kommentarer i början, men sedan tröttnar de på att hacka och faktiskt accepterar att jag enbart dricker vatten.

"Men en öl skadar väl inte, kom igen??". Nä, det gör det inte, men jag tycker det är skönare att under en period faktiskt avstå helt från alkohol. Dels är det lättare att bibehålla disciplinen, annars är det så lätt att man släpper på en öl vid ett tillfälle, så släpper man på lite vin vid nästa tillfälle och så rullar det på. Dels är det rätt skönt o kunna avstå helt o hållet från alkohol och känna att jag har kontrollen över skiten och inte tvärtom.

Jag tillhör dock dem som faktiskt tycker större fester är tråkiga om man är nykter. Alla andra verkar ha så skoj o jag fattar ingenting om jag är nykter, men blir jag lite smålullig o korkad så har jag lika roligt jag som dem :P

Alla reagerar vi olika på alkohol, men för mig räcker det med väldigt lite alkohol för att jag ska få ett enormt sug efter mat. Särskilt fet- och/eller salt mat. Det kan räcka med 1-2 öl på en AW så beställer någon in en skål med jordnötter vilket alla kastar sig över. Å när menyn med mat kommer så beställs det inte speciellt många ceasarsallader, utan snarare 200g bacon/ostburgare med pommes o extra dressing...

Visst går det bra o dricka alkohol på en deff, men om man känner sig tvingad till det är problematiken snarare det än själva alkoholen.

qozmox
2013-09-23, 12:25
grejjen är ju dock den att halva nöjet med att dricka sig redlös är ju att käka mat sen.
gå in på grillen på hörnet man aldrig går till annars, och fråga efter det
största på menyn, sen gå hem och slå på TV'n.
man är så full att man måste hålla ena ögat stängt, och genom det öppna kisar man,
annars är bilden bara ett sludder.
man tar ut hotchili sås från kylen och häller på sina pommes, man somnar med TV'n på,
och när man vaknar minns man bara att man satt på tunnelbanan och var påväg hem.
sen senare under dagen hittar man både en läsk (som förvandlats till en isklump),
och en Magnum glass i frysen.

Beemel
2013-09-25, 14:40
Varför är alla så rädda för vad andra ska tycka? Det är en fråga av en filosofisk art så stor att den knappt får plats på detta forum.
Min gissning är, låg självkänsla och en önskan att bli älskad kombinerat med en rädsla för att inte vara det.

Ingen vill väl vara olik andra. Konstig och annorlunda? Inget märkligt i sig.

Rätt kul om man applicerar detta på "varför tränar du"

Den första delen med självkänsla och önskan att bli älskad stämmer säkert in på många.

Men genom att bli vältränad så blir man ju olik andra och där med annorlunda (de allra flesta är ganska otränade) och i det fallet strävar man efter att faktiskt bli annorlunda.

Filosofi är underbara saker.